Selittäkää, miten käsite ”tyttö” on vähättelyä? Pidättekö tyttöjä vähempiarvoisina?
Tämä ei ole koskaan mennyt minulle kaaliin. Jos joku sanoo minua tytöksi, se tarkoittaa sitä että olen nuorempi ja virkeämpi kuin hän. En ota sitä vähättelynä, koska eihän tyttöydessä ole mitään väheksyttävää!
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pikkupoika on usein "pikkumies", mutta pikkutyttöä ei kyllä koskaan sanota samalla tavalla ylpeillen "pikkunaiseksi"?
Koska naiseen liittyy seksi. Seksiseksiseksiseksi
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei tule tytöttelystä mieleen että olen vain nuorempi tai virkeä, vaan että olen lapsi tai lapsenomainen ja tietämätön siksi että en ole samanikäinen. Minusta aikuisista ei kuulu puhua tyttönä tai poikana vaan nimeomaan erotetaan ne tytöt aikuisista sanomalla niitä aikuisia naisiksi.
Ja se että minulla on myös nimi. Miksi pitää sanoa hei tyttö jos tiedät kuitenkin nimen 🧐 jos taas ei nimeä tiedä niin voi sanoa hei sinä valkopaitanen tms.
Jännä. Minulle opetettiin jo lapsena (tyttönä) että olen mielipiteiltäni ja ajatuksistani sekä osaamiseltani arvokas ja osaava. En ole mahdollisesti siksi koskaan kokenut että sana tyttö viittaisi osaamattomuuteen tai lapsellisiuteen negatiivisessa mielessä.
Patriarkaalisessa kulttuurissa ihmisillä tulee väistämättömästi naiseudesta mieleen vain negatiivisia tai alempiarvoisia asioita. Tuskin tyttöyttä tai naiseutta sanoina saadaan neutralisoitua, saati sitten samaan arvoon kuin poika ja mies. Johan kaikesta kertoo sekin, että naisten oletetaan kantavan ylpeydellä -mies loppuiset ammattinimikkeet, mutta miehet eivät voineet olla lentoemäntiä, vaan heitä keksittiin alkaa nimittää stuerteiksi.
Ehdotankin että tästä lähtien tyttöjä ja naisia aletaan poikkeuksetta kutsua kuningattariksi, jotta tyttöyteen ja naiseuteen linkittyvät alempiarvoisuuden assosiaatiot poistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä pointti ap:lla. Mutta usein tytöttelyyn liittyy se, että pitää tytöteltävää jotenkin tyhmänä ja naiivina.
Tämä juuri on outoa, että vielä nykypäivänä naiset itse vahvistavat feminiinisiin nimityksiin liittyviä negatiivisia mielleyhtymiä. ”Nainen” on suunnilleen ainoa nimitys jota saa käyttää. Harvoin kuulee sanottavan ”kiva äm-mä se Liisa” tai ”ihania akkoja oli torilla tänään”. Nyt sitten vielä tyttö on yhtäkuin tyhmä ja lapsellinen.
Onko äm mä (eng. bit ch) sinusta neutraali nimitys naisesta?
Äm-mä on vanha suomalainen sana, äijän feminiini. Bit ch sen sijaan on nart-tu.
Minusta olisi ainakin hauskaa jos joku sanoisi minua vielä pojaksi. Tarkoittaisi että sanojalla on jostain syystä tarve peitellä omaa vajavaisuuttaan tai on muuten vaan pinna kireällä mikä sinänsä olisi jo huvittavaa. Hyväntahtoinen pojittelu taas olisi muutan vaan hauskaa tai tietyissä tilanteissa seksikästä. Pojitelkaa pois. Tuskin on uutinen että naiset vetävät hiekat vaginaan kaikenlaisista mitättömistä asioista. M49v
Vierailija kirjoitti:
En nyt rinnasta koska ei tyttö mikään slurri ole, mutta käytän selventävää esimerkkiä. Ajatteletko myös että koska mustat eivät susta ole vähempiarvoisia, voit käyttää n-sanaa halventamatta ketään? Vai voisko olla niin, että se mitä juuri sinä ajattelet asioista ei määrääkään mitä merkityksiä sanoihin liittyy tai mikä voima niillä on.
Alapeukku ihan vain siitä, että "slurri" on kaamein kielikukkanen mihin olen vähään aikaan joutunut törmäämään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pikkupoika on usein "pikkumies", mutta pikkutyttöä ei kyllä koskaan sanota samalla tavalla ylpeillen "pikkunaiseksi"?
Kyse on sanonnasta eikä siitä että vastaavasti pitää kutsua kaikkia samalla tavalla. Kyllä tyttöjä sanotaan usein likoiksi välillä mutta ei se tarkoita että tasa-arvon nimissä pitäisi sanoa pojjat tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahtooko naiset että heitä jätkitellään töissä?
On mulla nimikin, ja olen aikuinen jo enkä lapsi. Älä siis kutsu minua tytöksi.
No sopiiko muori? En jaksa muistaa sun nimeä.
Muori on hyvä:,D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun miespuoliset työkaverit tulee kahvihuoneeseen, istuvat pöydän ääreen ja yksi tokaisee "keitäs tyttö meille kahvit", niin kyse on alentuvasta ja huonotapaisesta käytöksestä naisen iästä riippumatta. Siinä näytetään naispuolisen työkaverin paikka selvästi. Nuorena olin liian kiltti enkä sanonut, että keitä itse kahvisi.
Minusta on täysin selvää, että porukan nuorin keittää ne halvatun sumpit! Sinä voit sitten viiskymppisenä tokaista kesähessu Markolle että keitäs poika kahvit. Se on normaalia ikään ja asemaan liittyvää hierarkiaa, ei kyykyttämistä.
Kyllä se on just kyykyttämistä ja mua ei ole ikinä kohdeltu missään työpaikassani noin.
Jos työpaikalla kokouksessa on mielipide-eroja ja siihen yhteyteen tokaistaan "äläs nyt tyttö höpötä miesten juttuja" niin eikö tuo ole mielestäsi vähättelyä?
Itte ajattelen asioista käytännönläheisesti. Elämä on liian lyhyt, että ehtis kaikista veivata suuren ongelman ja vatvoo sitä. Tyttö on hieno sana, tytöt on (usein) hienoja olentoja ja on mahtavaa olla tyttöjen äiti.
Mut jos mä näen tuhatkiloseks sonnin, en sano sitä vasikaks, enkä vanhaa hurttaa pennuks. Lasta tai poikasta tarkoittavat sanat on erikseen, eikä aikuinen (mahdollisesti iäkäs) nainen yksinkertaisesti vain ole tyttö, eikä aikamies ole poika. Mutta jos joku kääkkä sanoo itseään pojaksi tai tytöksi, en korjaa.
Olen sanonut jotain kolmekymppisiä ja siitä ylöspäin rouviksi, esim. kaupan jonossa "anteeksi hyvä rouva voitteko väistää", mutta eivät tunnu tykkäävän. N17v.
Vierailija kirjoitti:
Jos työpaikalla kokouksessa on mielipide-eroja ja siihen yhteyteen tokaistaan "äläs nyt tyttö höpötä miesten juttuja" niin eikö tuo ole mielestäsi vähättelyä?
Ei, se on vittuilua ja jos et tuohon keksi tiukkaa vastausta sinulta puuttuu mielikuvistusta niin paljon että kannattaa kysyä itseltään pitäisikö sinun ylipäätään olla siinä palaverissa.
Mua ei yleensä haittaa tytöttely pätkääkään, koska oonhan minä 25v aika nuori vielä verrattuna vaikka 70v papparaiseen. Esimerkiksi jos joku vanha asiakas sanoo mulle että "olitpa nopea plikka!" nii sehän on vaan kehu.
Eri asia olisi, jos joku tytöttelisi pahantahtoisesti tai vähättelevästi. Sanojen merkitys muuttuu riippuen siitä, miten ne sanotaan.
jos tilanne n se että kaikkia alle nelikymppisiä miehiä kutsutaan työpaikalla pojiksi, niin en näe siinä mitään väärä että vastavuorisesti naispuolisia kutsutaan tytöiksi. sale on ehkä tunnetuin poika suomessa.
Älä poika opeta isääs naimaan. Naisteeskentely epäonnistui taas. 0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska naiseen liittyy seksi. Seksiseksiseksiseksi
Ai. Miksi naiseen liittyy seksi, mutta mieheen ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei tule tytöttelystä mieleen että olen vain nuorempi tai virkeä, vaan että olen lapsi tai lapsenomainen ja tietämätön siksi että en ole samanikäinen. Minusta aikuisista ei kuulu puhua tyttönä tai poikana vaan nimeomaan erotetaan ne tytöt aikuisista sanomalla niitä aikuisia naisiksi.
Ja se että minulla on myös nimi. Miksi pitää sanoa hei tyttö jos tiedät kuitenkin nimen 🧐 jos taas ei nimeä tiedä niin voi sanoa hei sinä valkopaitanen tms.
Jännä. Minulle opetettiin jo lapsena (tyttönä) että olen mielipiteiltäni ja ajatuksistani sekä osaamiseltani arvokas ja osaava. En ole mahdollisesti siksi koskaan kokenut että sana tyttö viittaisi osaamattomuuteen tai lapsellisiuteen negatiivisessa mielessä.
Minun lapsuudessani taas tyttö-sanaa käytettiin lähinnä vain silloin, kun vertailtiin miten olen huonompi, heikompi, herkempi tai tunteellisempi kuin veljeni tai kuin mikä isäni mielestä olisi ollut suotavaa.
Tyttö on lapsi. Nainen on aikuinen.
"Tyttö"-sanan käyttö on alentuvaa ja yleensä viestittää, että tämän ihmisen (yleensä miehen) mielestä sinun mielipiteilläsi ja työpanoksellasi jne. ei ole mitään väliä, koska olet VAIN nainen ja niin ollen aina lapsi verrattuna mieheen.
Jos sinua sanottaisiin koko ajan pojaksi, sekin varmaan ärsyttäisi sinua.
Onko äm mä (eng. bit ch) sinusta neutraali nimitys naisesta?