Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi osa näyttää vielä nelikymppisenäkin "tytöiltä"?

Vierailija
11.10.2019 |

Näin hieman päälle kolmekymppisenä olen alkanut kiinnittää huomiota aivan ihmeelliseen asiaan. Ihmiset todellakin vanhenevat aivan eri tahtia.

Juuri katsoin Facebookissa, että miten yhdellä "tytöllä" on aivan ikälopun näköinen uusi mies. Sitten alkoi raksuttaa, että "tyttö" on 39-vuotias ja mies on todennäköisesti vain muutaman vuoden häntä vanhempi. Näyttävät melkein isältä ja tyttäreltä!

Jännä ilmiö kuitenkin. En oikein tiedä, mistä hommassa edes on kyse. Selvästi osa sekä naisista että miehistä vanhenee tosi nätisti. Vähän sellainen Reidar Palmgren -ilmiö. Kasvoihin tulee ehkä himpun verran enemmän ryppyjä, mutta pysyvät muuten tosi nuorekkaina. Ei tule helttaa tai kaksoisleukaa, kasvon piirteet eivät muutu, kasvot eivät valahda.

Kommentteja, mielipiteitä, analyysia tai tuleeko muita kauniisti vanhentuneita julkkiksia mieleen?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, en ymmärrä, en tajua. Miksi, miksi, miksi? Kertokaa mulle, miksiiiiii!!!!!!

Eniten haluaisin tietää miksi AP on idiootti.

Äänessä taitaa olla ihminen, jota aika ei ole erityisen hyvin kohdellut?

Tuskin muutkaan.

Vierailija
22/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädilläni on ryppyjä mutta naama ei roiku eikä ole hamsterinposkia, täti on 76-vuotias. Kun taas 70-vuotiaalla äidilläni koko naama on valahtanut alas ja löytyy kunnon hamsterinposket. Vanhenisin mielelläni kuin tätini,  mutta nyt nelikymppisenä huomaan että olen tullut äitiini .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit, stressi, laihduttaminen, tupakointi... niin moni asia vaikuttaa.

Vierailija
24/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni olen vähän valahtanut ja rypistynyt, lähes 40v, mutta useammankin kerran viime vuosina törmännyt ihmisten kanssa jotka ovat viimeksi nähneet minut parikymppisenä ja pitävät ihan muuttumattomana. Usein muutenkin luullaan hieman nuoremmaksi tuntemattomien taholta.

Osa tutuista oli jo yläasteella keski-ikäisen oloisia.

Vierailija
25/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa oikeasti näyttää vielä 45-50-vuotiainakin semmosilta parikymppisiltä. Eivät välttämättä ole mitään erikoisen kauniita, edes hoikkia. Mulla on kaksi tämmöistä vanha tuttua ja ovat jopa keskenään vähän samannäköisiä. Kumpikin polttaa tupakkaa, ei edes ole liikunnallinen. Kropaltaan eivät ole treenattuja, mutta kasvot on jotenkin semmoset iättömät ja esim. kun olimme viihteeltä niin 44-v ystävältä kysyttiin paperit kun ostimme siiderit kaupasta matkaevääksi. Yhtä lailla olen nähnyt 25-50 vuotiaita naisia, joista en ihmettelis yhtään, jos kertoisivat olevansa esim. 53-vuotiaita. Usein lihavia ja tätimäisesti pukeutuvia. Eräässä työjutussa oikeesti menin ihan hämilleni kun pari kuukauden jälkeen eräs samassa projektissa oleva nainen kertoi olevansa 25-v, kun itse koko ajan olin ajatellut, että on ehkä minua muutamia vuosia nuorempi, mutta suunnilleen samaa ikäluokkaa kuitenkin. Olen 48.

Vierailija
26/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini joka ei koskaan juonut tai polttanut oli kyllä ihan kauhea "roikkunaama" jo viiskymppisenä, ittellä meni kohtalaisesti tonne nelikymppisiin, nyt oon 50+ ja ihan äidin näkönen. Selittäkää te joilla on kaikki tieto ja viisaus, pliis.

Vierailija
27/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit, oma äitini on 5-kymppinen, mutta ei todellakaan näytä siltä. Äidin sisarukset ovat myös kaikki nuoren näköisiä vaikka kaikilla on ikää vähintään 38 vuotta.

En itsekään osaa mieltää äitiäni niin ”vanhaksi”, koska ei näytä siltä alkuunkaan. Kaikki myös aina ihmettelevät äitini ikää kun ovat luulleet lähes poikkeuksetta ainakin 10 vuotta nuoremmaksi. Toisilla ne geenit vain on.

Isänikään ei 60 v näytä vaikka se tauluun tulee ensi vuonna. Menisi reilu 50 vuotiaasta helposti.

Vierailija
28/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tällainen ikinuori ja väittäisin että optimistisella elämänasenteella on myös paljon merkitystä. Myös vaatteet vaikuttavat paljon.

Vierailija
29/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että tähän liittyy kanssa tosiaan kasvojen luusto ja ehkä korkeat poskipäät myös. Yksi esimerkki on laulaja Iisa, joka näyttää 10 vuotta ikäistään nuoremmalta. 

Liittyisiköhän tämä muiltakin osin hyviin geeneihin (siis muutenkin kuin geenien vanhenemisen osalta), koska lähtökohtaisesti nämä hyvin säilyneet tuntuvat olevan alun perinkin nättiä porukkaa?

Vierailija
30/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meinasi mennä kahvit väärään kurkkuun, kun tuttu kertoi olevansa 36-vuotias ja sanoi huvittuneena tietävänsä, että näyttää paljon nuoremmalta. Minä luulin aina, että hän lähestyy viittä kymppiä. Itse olen kolmekymppinen.

Vierailija
31/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenit, oma äitini on 5-kymppinen, mutta ei todellakaan näytä siltä. Äidin sisarukset ovat myös kaikki nuoren näköisiä vaikka kaikilla on ikää vähintään 38 vuotta.

En itsekään osaa mieltää äitiäni niin ”vanhaksi”, koska ei näytä siltä alkuunkaan. Kaikki myös aina ihmettelevät äitini ikää kun ovat luulleet lähes poikkeuksetta ainakin 10 vuotta nuoremmaksi. Toisilla ne geenit vain on.

Isänikään ei 60 v näytä vaikka se tauluun tulee ensi vuonna. Menisi reilu 50 vuotiaasta helposti.

Minun äitini on myös tosi nuoren näköinen vaikkakin tyylillisesti hyvin rouvamainen 55v. En näytä yhtään häneltä vaan olen tullut isän sukuun, joten en odota kohdallani vastaavia ihmeitä.

Vierailija
32/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellistä ravintoa, liikuntaa, unta ja seksiä. Ei päihteitä eikä tupakkia. Geenit on vain yksi osa.

Vierailija
33/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät geenit vaikuttavat pitkälti siihen, että osa naisista vanhenee hyvin.

Vierailija
34/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppisen solut vastaa ikävuosia 26-70 tutkimusten mukaan. Järkyttävän suuri vaihtelu.

Vierailija
35/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu monesta asiasta, mm. ihosta, yleisestä tyylistä ja olemuksesta, kasvonpiirteistä (jotkut ovat lapsekkaampia kuin toiset) jne.

Vierailija
36/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin tähän mennessä (29v) kuulunut siihen porukkaan, joka näyttää aina ikäistään nuoremmalta. Luulen, että lyhyt ja siro ruumiinrakenne vaikuttaa aika paljon siihen, että vaikuttaa jotenkin "tyttömäiseltä". Minulla myös säilyi lapsenpyöreys kasvoilla todella pitkään, nykyään jo sentään näytän mielestäni kasvonmuodoiltani aikuisemmalta.

Äitini on myös ollut aina todella nuoren näköinen ja oloinen. Edelleen yli 70-vuotiaana hän on pirtsakka ja hyväkuntoinen, eikä ryppyjäkään ole mitenkään suunnattomasti. Hän menee helposti vielä viisikymppisestä. Toisaalta taas esim. isäni äiti ja siskot ovat aina olleet todella "tätimäisiä" jo nuorena; kasvot roikkuvat, löytyy paljon ryppyjä ja ylipainoa, jonka lisäksi pukeudutaan vanhentavasti. Uskon kyllä vahvasti, että perimämme vaikuttaa todella paljon siihen, kuinka vanhenemme.

Vierailija
37/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeenitasot. Joillakin ne laskee dramaattisesti jo alle 40 v ja toisilla vielä yli viisikymppisinä kuukautiset pyörii täysillä. Estrogeeni kertoo hedelmällisyydestä mikä näkyy tyttömäisenä ulkonäkönä.

Vierailija
38/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisiä jotka ovat siunattu todella hyvällä iholla, ei ihosairauksia ja hyvä ihon vastustuskyky. Sit jos paino pysyy kurissa yms. niin kyllähän siinä nuorekkaana säilyy pitkään. Elämäntavoilla voi vaikuttaa jonkin verran, mutta varmaan geenit määrää aika paljon. 

Vierailija
39/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tutkittu tosiasia on, että ihmisten vanhenemisella solutasolla on isoja eroja. Eli yhtä pitkä kulunut ajanjakso vanhentaa jotain toista solutasolla huomattavasti vähemmän kuin jotain toista.

Juu, olen tästä kyllä lukenut. Mutta minusta vaikuttaa myös siltä, ettei näiden ikinuorien kasvot valahda edes mummoina/pappoina, vaan he menevät myös hautaan "hyvin säilyneinä". 

ap

Tuo pitää paikkaansa. Mun kummitäti oli kuollessaan vähän päälle 80-vuotias, mutta hänen kasvonsa olivat loppuun saakka miltei rypyttömät ja täsmälleen samaa muotoa kuin nuoruudenkuvissa. Hän oli ollut koko ikänsä hyvin hoikka ja jaksoi muistuttaa aina auringon vaaroista.

Vierailija
40/54 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estrogeenitasot. Joillakin ne laskee dramaattisesti jo alle 40 v ja toisilla vielä yli viisikymppisinä kuukautiset pyörii täysillä. Estrogeeni kertoo hedelmällisyydestä mikä näkyy tyttömäisenä ulkonäkönä.

Estrogeenitasot voivat olla osa tätä ilmiötä, mutta en usko, että kokonaan. Muutenhan kaikkien e-pillereitä pitkään käyttäneiden naisten ja hormonikorvaushoitojen käyttäjien pitäisi olla hyvin säilyneitä? Ja eivät kyllä todellakaan ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme