Siivoustaidoton hankkii siivoajan yksiöön
"siivooja vapautti vapaa-aikaa" ja se siivooja käy kerran kuussa?
Onko sillä tiskit tiskaamatta kuukauden?
Miten ei kerkeä 28 neliötä siivoamaan? Hankkii akkuimurin niin sillä pärjää. Eikä sen pöntön siivous ole iso homma, sen kun kerran viikossa pesee ja joka päivä käyttää vessaharjaa jos tarve.
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/84c3e8f2-7ae0-4c25-b99e-176…
Kunnon uusavuton.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mitä sitten? Eikö se ole ihan hyvä juttu, että hän tarjoaa siivoojalle töitä? Ihme nillittämistä ja toisten elämän nokkimista.
Itse oman elämänsä toi näytille lehteen. Kestäköön kritiikin.
Mites ympäristöasiat? Siivoaja ajaa pärryyttää autolla siivoamaan yksiötä, jonka saisi siivottua käden käänteessä ihan itsekin, vaikka 5 minsaa per päivä.
Mulla menee 8 tuntia kuukaudessa 140 neliön siivoamiseen, jos ei lasketa mukaan ruuanlaittoa, tiskausta ja pyykkäystä. Ei ole paljon, ja on hyötyliikuntaa.
Myötähäpeä.
Eikös ole kuitenkin erittäin hyvä, että siivoustaidottomalla on tarpeeksi omatoimisuutta ja rahaa, että saa palvelun ulkoistettua eikä tarvitse elää lian keskellä?
Vierailija kirjoitti:
Mites ympäristöasiat? Siivoaja ajaa pärryyttää autolla siivoamaan yksiötä, jonka saisi siivottua käden käänteessä ihan itsekin, vaikka 5 minsaa per päivä.
Mulla menee 8 tuntia kuukaudessa 140 neliön siivoamiseen, jos ei lasketa mukaan ruuanlaittoa, tiskausta ja pyykkäystä. Ei ole paljon, ja on hyötyliikuntaa.
Myötähäpeä.
Et taida asua yksin? Näissä hommissa on aina myös psykologinen ulottuvuus.
Jos joku joutuu kantamaan haluamattaan yksin liian isoa kuormaa perheen siivousasioista, hänestä tulee nalkuttava valittaja.
Joku asuu yksin ja kokee negatiiviseksi sen, että kotona ei mikään liikahda mihinkään ellei itse sitä tee. Ja sosiaaliset tapaamiset pitää aina erikseen järjestää, ei voi vaan istahtaa illalla työpäivän jälkeen ruokapöydän ääreen tai sohvalle ja vaihtaa ajatuksia ja palautua päivästä. On terveysteko saada kotiin toisen ihmisen kädenjälkeä sekä mahdollistaa itselleen sen ajankäytön vaikkapa ystävien, sukulaisten tai liikunnan parissa.
Vierailija kirjoitti:
Myötähäpeä.
Niin, mites ne ympäristöasiat? 140 neliötä hukkalämmöllä vai 8 hengen perhe?
Vierailija kirjoitti:
Myötähäpeä.
Myötähäpeä kahdeksasta tunnista kuukaudessa tuossa neliömäärässä. Vai meneekö joltain muultakin x tuntia kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myötähäpeä.
Myötähäpeä kahdeksasta tunnista kuukaudessa tuossa neliömäärässä. Vai meneekö joltain muultakin x tuntia kuukaudessa?
Jos ne on sotkuisia. Tai lapsiperhe, eläintalous, liikintarajoitteisia, hamstraajia, perfektionisteja....
Hah haa, saipas keskustelua aikaan.
ylipainoiselle siivouskin voi olla ylivoimaista.
En kyllä olisi kuukautta paskaisessa kämpässä ja odottaisi siivoojaa kuin kuuta nousevaa.. Toki jokainen tyylillään.
Ja tokihan tuossa pitää silti mm. järjestää omat tavaransa paikoilleen, pyykata ynnä muuta, ei kuulu siivoojalle jos pöydät ja lattiat on täynnä roinaa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä olisi kuukautta paskaisessa kämpässä ja odottaisi siivoojaa kuin kuuta nousevaa.. Toki jokainen tyylillään.
Ja tokihan tuossa pitää silti mm. järjestää omat tavaransa paikoilleen, pyykata ynnä muuta, ei kuulu siivoojalle jos pöydät ja lattiat on täynnä roinaa.
Minä jaksan hyvin olla kaksi viikkoa niin, että en pyyhi lattioita, lavuaareja, hanoja, pese wc-istuinta muuta kuin tarvittaessa vessaharjalla, keittiönkaappien pintoja, peilejä, pyyhi pölyjä, vaihda lakanoita, tuuleta tekstiilejä ulkona.
Yleensä siivoojan tehtäviin ei kuulu tavaroiden paikalleenlaitto, joten se on asiakkaan oma valinta pitääkö ne jatkuvasti paikoillaan, siivoaa paikalleen siivoojan tuloa varten vai antaako niiden olla levällään, mikä sitten vaikeuttaa hieman siivoojan työtä.
Meillä mies välillä ahdistuu kun joutuu täyttää tiskikonetta(???), joten ehkä pitäisi miettiä mikä siinä siivouksessa oikeasti ahdistaa?
Minua taas ahdistaa kun joutuu käymään tavaroita suursiivotessa läpi ja heittää pois. Siis ahdistaa se että pitää päättää mitä säilyttää ja mitä säästää. OK, tunnistan että ehkä minunkin pitäisi tutkistella mikä siinä tavaran pois heittämisessä niin ahdistaa. Olin rankasti kiusattu lapsena, ehkä haen turvaa esineiden pysyvyydestä kun ihmiset pettivät (lähes) aina.
Eli ristinsä kullakin.
Joillakin menee toiseen ääripäähän, he eivät voi olla siivoamatta joka päivä. Eli molemmat ääripäät ovat huonoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, mikä lisää työllisyyttä, on omasta mielestäni vain positiivista. Olisipa itselläkin mahdollisuus palkata siivooja, mutta kun puoliso ei halua kenenkään muun järjestelevän hänen tavaroitaan ja papereitaan ja meidän suurin ongelmamme on juuri se, että molempien työtilat rönsyilevät eri puolille asuntoa eli töitä tehdään myös olohuoneessa ja keittiön pöydällä ja sitten on papereita joka puolella.
Mutta pidän tuota ehdottomasti hyvänä asiana.
Siivooja ei ole mikään papereitten järjestelijä, sitä varten palkataan sihteeri. Siivooja pesee likaa ja imuroi roskia.
Kyllä siivooja kerää paperitkin yhteen kasaan, jos niin sovitaan.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jaksan hyvin olla kaksi viikkoa niin, että en pyyhi lattioita, lavuaareja, hanoja, pese wc-istuinta muuta kuin tarvittaessa vessaharjalla, keittiönkaappien pintoja, peilejä, pyyhi pölyjä, vaihda lakanoita, tuuleta tekstiilejä ulkona.
Yleensä siivoojan tehtäviin ei kuulu tavaroiden paikalleenlaitto, joten se on asiakkaan oma valinta pitääkö ne jatkuvasti paikoillaan, siivoaa paikalleen siivoojan tuloa varten vai antaako niiden olla levällään, mikä sitten vaikeuttaa hieman siivoojan työtä.
Vaikeuttaa hieman = niitä pintoja ei siivota. Jos ei sitten ole solmittu jotain viisi tuntia kerralla sopimusta, jota hiukan saanen epäillä.
Kyllä meillä 2 ihmistä ja lemmikki tulee jo parissa päivässä tasoille ja lattialle sen verran röhnää että en kyllä katsoisi kuukautta tekemättä mitään.
Myös keittiön ja wc:n mukavuudesta voi olla montaa mieltä parinkin viikon pyyhkimättömyyden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeuttaa hieman = niitä pintoja ei siivota. Jos ei sitten ole solmittu jotain viisi tuntia kerralla sopimusta, jota hiukan saanen epäillä.
Kyllä meillä 2 ihmistä ja lemmikki tulee jo parissa päivässä tasoille ja lattialle sen verran röhnää että en kyllä katsoisi kuukautta tekemättä mitään.
Myös keittiön ja wc:n mukavuudesta voi olla montaa mieltä parinkin viikon pyyhkimättömyyden jälkeen.
Asun yksin. Kahden hengen taloudessa ottaisin siivouksen mielellään joka viikko. Ja välillä olen ottanut sinkkunakin viikottaisen siivouksen. Silloin kaikki on koko ajan tosi siistiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, mikä lisää työllisyyttä, on omasta mielestäni vain positiivista. Olisipa itselläkin mahdollisuus palkata siivooja, mutta kun puoliso ei halua kenenkään muun järjestelevän hänen tavaroitaan ja papereitaan ja meidän suurin ongelmamme on juuri se, että molempien työtilat rönsyilevät eri puolille asuntoa eli töitä tehdään myös olohuoneessa ja keittiön pöydällä ja sitten on papereita joka puolella.
Mutta pidän tuota ehdottomasti hyvänä asiana.
Siivooja ei ole mikään papereitten järjestelijä, sitä varten palkataan sihteeri. Siivooja pesee likaa ja imuroi roskia.
Kyllä siivooja kerää paperitkin yhteen kasaan, jos niin sovitaan.
eri
Papereiden järjestely ja papereiden kasaus ovat 2 eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös keittiön ja wc:n mukavuudesta voi olla montaa mieltä parinkin viikon pyyhkimättömyyden jälkeen.Asun yksin. Kahden hengen taloudessa ottaisin siivouksen mielellään joka viikko. Ja välillä olen ottanut sinkkunakin viikottaisen siivouksen. Silloin kaikki on koko ajan tosi siistiä.
Siivouksessa menee meidän 2hlö taloudessa itseltäni noin tunti/viikko jos teen yksin ja lisäksi pientä järjestelyä, en ite maksaisi ulkopuolisen siivouksesta.
Toisaalta olen tehnyt sitä työkseni niin en tiedä sitten käykö näppärämmin kuin ei siivoojilta, luultavasti.
Omituista tuomita. Sehän on vain hyvä, että työllistää jonkun/joitakuita, jos on varaa.
No meillä on kielletty menemästä papereiden lähelle ja toki sitten itse kantaa vastuun siitä, että siivoaa itse pölyt sieltä tai antaa kertyä.