Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hampaan paikkaaminen ilman puudutusta?

Mietityttää
11.10.2019 |

Meillä on 15 v. erityislapsi. Ensimmäinen reikä on ilmaantunut ja se pitää paikata. Poika pelkää kuollakseen piikkejä, ts. puudutus ei ole järkevää, koska poika todennäköisesti pyörtyisi. Sattuuko poraaminen kuinka kovaa vai vaihteleeko tuntemus ihan tilanteesta toiseen? Kauanko poraaminen kestää?

Kertokaapa kokemuksianne te, joilla hammas on paikattu ilman puudutusta.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, se poraaminen jo itsessään on aika epämiellyttävää, koska poran ääni siellä sisällä suussa on karmea. Lisäksi reikä aiheuttaa ja poraus hyvin todnäk hermo-oireita kuten suurta vihlontaa ym enemmän tai vähemmän.

Suosittelen vahvasti puudutuspiikkiä, se on äärimmäisen ohut neula jolla parin sekunnin ajan "painetaan" puuduttava aine sinne ikeneen porattavan hampaan alueelle. Puhu pojallesi, että se poraaminen ja reiän korjaaminen ilman puudutetta on huomattavasti epämiellyttävämpi ja pitkäkestoisempi kokemus!

Vierailija
2/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on piikkikammo, mutta ei tulisi mieleenikään porata hammasta ilman puudutusta. Kipukynnys on henkilökohtaista eli toista voi sattua ja toista ei. Kaikkein ratkaisevin tekijä hampaiden paikkaamisessa onkin se, missä se reikä sijaitsee; jos reikä on ns. pinnalla, niin ei välttämättä tunnu miltään. Mutta jos täytyy porata/paikata syvemmältä, niin todennäköisesti tuntuu.

Miten itse käsittelen piikkikammoani; en katso niitä piikkejä. En koskaan katso, kun hoitaja ottaa piikin ja tökkää sen käsivarteeni. Katson muualle koko prosessin ajan. Sama juttu hammaslääkärissä; sanon, että pelkään piikkejä, joten en halua nähdä koko piikkiä; pidän koko puudutusprosessin ajan silmät kiinni ja odotan, että hammaslääkäri sanoo, että piikki on nyt laitettu pois.

Se vain vähän nipistää ja olen joka kerta yllättynyt, ettei se piikin laittaminen koskaan satu. Mutta jostain syystä sen piikin näkeminen saa haukkomaan henkeä ja pyörryttämään... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on pyörtynyt rokotuksen yhteydessä ja ihan vasta oli lähes pyörtynyt, kun koululla oli otettu biologian tunnilla pieniä verinäytteitä. Ongelma on siis se, että jos poika pyörtyy heti alkuun, niin saadaankohan hommaa jatkettua? Paljon on tästä asiasta puhuttu, mutta poika on ehdottomasti sitä mieltä, että mieluummin kipu kuin pyörtyminen.

Vierailija
4/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos reikä on pinnallinen (niinkuin todnäk on jos hän on käynyt säännöllisesti tarkastuksessa), ei poraaminen tunnu kuin epämiellyvältä kuten yleensäkin hammaslääkärissä.

Vierailija
5/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä hänelle rauhoittavaa lääkettä ennen toimenpidettä. Sitten ei tunnu piikki missään.

Itse en ole piikkikammoinen, mutta hammaslääkärikammoinen nykyään kyllä. Hammaskiven voi minulta poistaa ilman rauhoittavaa, mutta kaikkeen muuhun eli myös hampaan poraamiseen ja paikkaukseen saan aina rauhoittavan ennen toimenpidettä. Tabletti naamariin, odottelua puolisen tuntia, puudutus ja hammaslääkäri saa tehdä mitä haluaa, minua ei haittaa.

Ihanaa ainetta.

Vierailija
6/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on piikkikammo ja ekaluokalla olin yksin hammaslääkärissä 70 luvulla ja oksensin piikin saatuani.

Siitä päättelivät minun olevan allerginen eli sen jälkeen porattiin ilman puudutusta aina ja minulla huonot hampaat.

Välillä vihlaisi, niin jotta tuntui varpasnkynnet irtoavan ja nyt 50v kammoan hammaslääkäriä yli kaiken.

Se puudutus on kamala, kun neula poksahtaa kitalaesta läpi eli puhukaa hammaslääkärin kanssa asiasta ja pyytäkää pelkopotilaisiin erikoistunut lääkäri.

Vierailija
7/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota ikinä puudutusta hammaslääkärissä. Silloin homma on hetkessä ohi ja kaikki hyvin. Puudutukset vain pitkittävät hommaa.

Vierailija
8/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalle on rauhoittava lääke odottamassa. Hammasläkäri antoi sen tarkistuksen yhteydessä. 

Vierailija
9/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietityttää kirjoitti:

Pojalle on rauhoittava lääke odottamassa. Hammasläkäri antoi sen tarkistuksen yhteydessä. 

No mikä se ongelma sitten on? Rauhoittava naamariin ja hammas hoidetaan joko puudutuksella tai ilman. Päättäköön itse.

Vierailija
10/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla ovat hampsan hermot enemmän pinnassa, aikuisilla on paksummasti tunnotonta aluetta.

En aikuisena ole ottanut hampaan paikkauksiin puudutusta.

Vihloo poraaminen hieman toki

Mutta se on yksilöllistä, miten minkin asian kokee. Moni kokee puudutuksen epämiellyttävämmäksi kuin pirauksen vihlonnan.

Erityislspset ovat vielä erikseen.

Meidän keskivaikea kv-autisti antoi porata hampaan auki, mutta ei täyttää sitä.

Anestesiaan piti mennä.

Vierailija
11/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota ikinä puudutusta hammaslääkärissä. Silloin homma on hetkessä ohi ja kaikki hyvin. Puudutukset vain pitkittävät hommaa.

Sama. Ilmeisesti kipukynnykseni suussa on sitten verran korkea etten tunne varsinaista kipua. Jos sen poraamisen aikana tulee se muutaman sekunnin kestävä vihlonta, niin se kestää useimmiten vain 3x2 sekuntia ja siinä se. Muistuttaa lähinnä muljahduksen tunnetta tuo vihlaisu.

Kerran hammaslääkäri sanoi että on isompi ja syvempi reikä hankalassa paikassa niin otin puudutuksen. Ei tuo puudutus tunnu edes piikiltä eikä sekään kyllä sattunut. Sekin on vain hetken tunne siitä, että ikeneen tungetaan jotain viileää.

N44

Vierailija
12/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en samanikäisenä ottanut ikinä puudutusta (minulla oli paljon reikiä), ja sain siitä hammaslääkäripelon jota on vaikeampi hoitaa kuin piikkipelkoa. Pistäminen on taitolaji, valitettavasti joidenkin tekemänä se sattuu ja joidenkin ei. Pyytäisin ehdottomasti puudutusvoiteen ennen pistämistä, sillä voi olla iso merkitys jo psykologisestikin. Pyörtyminen ei sinänsä ole vaarallista kun tuolissa on jo valmiiksi makuulla ja jalatkin aika ylhäällä

Vierailija
13/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäkin on suuri ero, kuka ja miten puudutteen laittaa. Onnekseni olen löytänyt niin helläkätisen hammaslääkärin, että puudutteen pistämistä tuskin huomaa. Valtava ero entisiin kauhukokemuksiin.

Vierailija
14/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani lapsi, ala-asteella 1980-90 luvuilla, jouduin käymään usein hammaslääkärissä ja silloin puudutusta käytettiin vain kun hampaita revittiin pois. Muistan edelleen sen kauhun kun hampaita porata jyryytettiin ja kävi kipeästi. Tuosta touhusta jäi hammaslääkärikammo, uskaltauduin hammaslääkäriin reilut kaksi vuotta sitten 17 vuoden tauon jälkeen. Olen nyt 37-vuotias.

Vierailija
15/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläetuhampaiden puudutus on epämiellyttävintä.

Joku mainitsikin "piikki poksautetaan kitalaesta läpi".

Vierailija
16/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko lapsuuteni ja nuoruuteni ajan hampaiden poraus ja paikkaus tehtiin ilman puudutusta, ei edes kysytty haluaisinko sitä. Vasta aikuisiällä tarjottiin puudutusta ja olen joskus ottanut sen, joskus en. Poraamisen aiheuttama kipu on lyhytkestoista, puudutuspiikki sattuu myös ja puudutus kestää tuntikausia ja tuntuu kamalalta sekin.

Antaisin 15-vuotiaan kokeilla yhden kerran, miltä hampaan paikkaus tuntuu ilman puudutusta, ja sitten hän voisi päättää itse, kumpi on pahempaa. Etukäteen voisi ottaa sen rauhoittavan ja keskustella, miltä poraus tuntuu ja ettei ole vaarallista, vaikka välillä vihlaisee vähän ilkeästi. Itselläni auttoi, kun hammaslääkäri selitti, että kipu säteilee hammaskiilteestä hermoihin, kun porataan aivan hampaan pintaa.

Vierailija
17/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yleensä haluan aina ensin kokeilla miltä tuntuu ilman puudutusta ja jos sattuu niin puudutetaan. Voi sitä tuntemusta ensin kokeilla.

Vierailija
18/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puudutus kannattaa jos ei tykkää kivusta.. Itse pidän kivusta ja en ikinä ota puudutusta muuten paitsi juurihoidossa. Kyllä siinä kroppa jäykistyy ja hiki valuu kun porataan kariesta pois. Mutta se on niin aah ihanaa

Vierailija
19/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut hammaslääkärit osaa puuduttaa niin ettei se tunnu miltään. Olin aivan ihmeissäni kun kävin lohkeaman paikkaamassa eikä puudutus edes nipistänyt

Vierailija
20/26 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäreille on usein myös jotain puudutusgeeliä, sitä ensin, niin ei piikki tunnu enää missään