TE-toimisto tarjosi töitä, mutta...
Työkkäri siis tarjosi minulle sijaisuutta lastenhoitajana. Minulla ei ole minkäänlaista alalle soveltuvaa koulutusta enkä ole koskaan työskennellyt lasten kanssa. En edes erityisemmin pidä lapsista, luonteeltani olen introvertti enkä osa olla lasten kanssa luontevasti.
Ainoa syy miksi minulle tätä kyseistä paikkaa tarjottiin oli se, että satun olemaan kaksikielinen.
Mitä tekisitte minun asemassa? Työ kestäisi yli puolivuotta, ja käsittääkseni määräaikaisesta työstä ei voi edes irtisanoutua, eli en voisi etsiä mitään muutakaan työtä samaan aikaan.
Ja en siis ole laiska lusmu, töitä haen aktiivisesti enkä ole kranttu. Lapset on oikeasti ainut asia minkä parissa en halua työskennellä, joten hieman ironista että juuri sitä tarjotaan.
Kommentit (84)
No työnantajahan valinnasta työhön päättää, enkä usko, että ammattitaidottomat olisivat kovinkaan vahvoilla siinä työnhaussa.
TE-toimisto haluaa näköjään omalla toiminnallaan edistää sitä, että lapsia päätyy uudemman kerran väärien kotiinhakijoiden mukaan, kuten jo kerran kävi. Siitä oli uutisissakin.
No ei siinä mitään, koska työkkärillä ei ole sinulle lastenhoitotehtäviä.
Ota yhteyttä työnantajaan ja kerro rehellisesti tilanteesi. Jos siitä huolimatta saat paikan, mikä on epätodennäköistä... Puoli vuotta kestää olla vaikka aidan seipäänä.
Ei tarjonnut. Kunhan taas keksit kateuspäissäsi tällaisen tarinan tällä kertaa.
Niin ovat siis käskeneet sinun hakea paikkaa? Ei se ole vielä mikään työtarjous tai todellakaan takuu siitä, että saisit paikan.
Ei siihen tarvitse koulutusta. Peruslastenhoidon oppii nopeasti ja suunnittelujutut tms. ovat sellaista mitä muut hoitavat sijaisen puolesta.
Määräaikaisesta työstä voi ihan hyvin irtisanoutua, kunhan tajuaa vaatia sopimukseen irtisanomispykälän. Lisäksi on ihan normaalia ja tavallista hakea uutta työtä, vaikka on määräaikaisessa työsuhteessa. Ei ole ajateltu, että vain työtön saa hakea töitä.
Vierailija kirjoitti:
No työnantajahan valinnasta työhön päättää, enkä usko, että ammattitaidottomat olisivat kovinkaan vahvoilla siinä työnhaussa.
TE-toimisto haluaa näköjään omalla toiminnallaan edistää sitä, että lapsia päätyy uudemman kerran väärien kotiinhakijoiden mukaan, kuten jo kerran kävi. Siitä oli uutisissakin.
Vaatiiko lasten vanhempien tunteminen työntekijältä koulutuksen? Vai miksi se ei onnistuisi kouluttamattomalta?
Miksi sitten olet hyvätksynyt työllistymissuunnitelmaasi lastenhoitoalan, jos et siihen sovellu?
Kuten jo todettiin, se että saat työkkäristä työtarjouksen, tarkoittaa vain että käskevät sinun hakea paikkaa. Ei sitä että paikka on sinun.
Tilanteessasi hakisin, mutta kertoisin työnantajalle myös suoraan, etten suuremmin pidä lapsista. Mutta että jos minut siitä huolimatta valitaan niin teen työn niin hyvin kuin pystyn. Arvelisin, että puoli vuotta kestän kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Niin ovat siis käskeneet sinun hakea paikkaa? Ei se ole vielä mikään työtarjous tai todellakaan takuu siitä, että saisit paikan.
No jos kyseessä on ruotsinkielinen päiväkoti pääkaupunkiseudulla, niin ne palkkaavat sinne suurin piirtein kenet vaan joka osaa hyvin ruotsia ja on perusasiallinen ja kutakuinkin terve. Työvoimapula on melkoinen.
Siis olen ihan normaali, vastuuntuntoinen aikuinen, mutta vieraiden lasten kanssa on mielestäni vaikea olla. Minulle siis soitettiin työkkäristä ja käskettiin oleman yhteydessä päiväkodin johtajaan. Otanko yhteyttä sinne päiväkotiin ja selitän tilanteen ihan rehellisesti?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten olet hyvätksynyt työllistymissuunnitelmaasi lastenhoitoalan, jos et siihen sovellu?
Työkkäri voi tarjota töitä ihan miltä alalta vaan. Ainoana poikkeuksena ovat vastavalmistuneet muutaman kuukauden aikana valmistumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri voi tarjota muutakin työllistymissuunnitelmaan kirjattua. Kaikkea minkä katsoo olevan sinulle soveliasta.
Ap on ilmeisesti pääkaupunkiseudulta ja siellä töihin päiväkotiin pääsee kyllä kouluttamatonkin.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ole hyväksynyt mitään sellaista, minulle siis soitettiin työkkäristä ja ehdotettiin tällaista työtä ihan puskista.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Siis olen ihan normaali, vastuuntuntoinen aikuinen, mutta vieraiden lasten kanssa on mielestäni vaikea olla. Minulle siis soitettiin työkkäristä ja käskettiin oleman yhteydessä päiväkodin johtajaan. Otanko yhteyttä sinne päiväkotiin ja selitän tilanteen ihan rehellisesti?
Sääntöjen mukaan et saa väheksyä itseäsi oikeastaan millään lailla kontaktissa työnantajan kanssa. Jos sanot työnantajalle esimerkiksi, että et pidä lasten kanssa työskentelystä ja työnantaja kertoo tämän eteenpäin työkkärille, niin saat karenssin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle siis soitettiin työkkäristä ja käskettiin oleman yhteydessä päiväkodin johtajaan. Otanko yhteyttä sinne päiväkotiin ja selitän tilanteen ihan rehellisesti?
Näin juuri teet.
Muista kertoa, että tulet kyllä töihin, jos haluavat, vaikka et lapsista niin pidäkään. Kannattaa varoa sanomasta mitään, mikä voitaisin tulkita niin että kieltäydyt tarjotusta työstä.
Itsekään en perusta lapsista, mutta on minulla yksi bravuuri: ääneen lukeminen. Sillä olen saanut ne pitkäksi aikaa olemaan hiljaa ja kuuntelemaan tarkkaavaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ole hyväksynyt mitään sellaista, minulle siis soitettiin työkkäristä ja ehdotettiin tällaista työtä ihan puskista.
-ap
Olisihan siinä voinut keskustella työn vaatimuksista, samalla tavoin kuin täällä, mutta jos ei ehtinyt, uudestaan yhteyttä. Niillä on tavoitteena auttaa työllistymään ja suotavaa olla aktiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Olisihan siinä voinut keskustella työn vaatimuksista, samalla tavoin kuin täällä, mutta jos ei ehtinyt, uudestaan yhteyttä. Niillä on tavoitteena auttaa työllistymään ja suotavaa olla aktiivinen.
Soitto tuli vähän puskista, ja soittaja oli joku ihan muu kuin oma yhteyshenkilöni. Ja tiedän kyllä että heidän tehtävä on auttaa työllistymisessä, mutta lasten parissa työskentely on ainoa työ jota en oikeasti halua tehdä.
-ap
Okei, sinä et halua tehdä töitä lasten parissa ja yhteiskunta ei halua maksaa sinulle etuutta, koska sinä et tämän haluttomuutesi vuoksi voi mennä töihin. Varmasti löydät jonkun sellaisen työn, jota haluat tehdä.
En kyllä haluaisi ketään sellaista hoitamaan mun lapsia, jolla ei ole hommaan koulutusta ja joka ei edes kyseistä duunia halua tehdä. Että onhan toi taas typerää työkkäriltä.