Tuo Midsommar on melko pimeÀ leffa
đł
Oletko nÀhnyt kyseisen elokuvan ja jos niin mitÀ ajatuksia herÀtti?
Kommentit (44)
Ei saa spoilata tai varoittakaa ainakin!
Juhannus ei ole kulunut teema elokuvissa. Siksi menin katsomaan, ihan hyvÀ oli. En tiedÀ, viettÀvÀtkö muut kuin skandit ja baltit keskikesÀn juhlaa. Druidit muistaakseni viettÀvÀt/viettivÀt ym uuspakanat ja tietenkin alkuperÀiset druidit siis.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa spoilata tai varoittakaa ainakin!
Ei spoilata.
Leffa ratsasti Pohjolan yöttömillÀ öillÀ ja ruotsalaisella maalaiseksotiikalla, joten mitÀpÀ sitÀ suotta tekemÀÀn taustatyötÀ. Amerikkalaiseen levitykseen ja box office -hitiksi tarkoitetussa leffassa ei tarvitse pohtia, mitÀ siitÀ ajatellaan Euroopassa, tai Suomessa.
Laitetaan omituinen uskonnollinen yhteisö tiettömÀn tien pÀÀhÀn, ja joukko amerikkalaisia eksymÀÀn sinne. Mieluiten nuoria opiskelijoita ja reppumatkailijoita. Em. lÀhtökohdista on työstetty tuhat leffaa kauhugenressÀ.
KyllÀ huomasi, ettÀ on sama tekijÀ kuin Hereditary-elokuvalla, ainoa vaan ettÀ se on suorastaan mestariteos tÀhÀn verrattuna.
TylsÀ se oli. En tiedÀ olenko paatunut mutta mitÀÀn pelottavaa tai kamalaa siinÀ ei ollut, lopun "se kohtaus" lÀhimnÀ nauratti. Todellakin tuhlasin 2h elÀmÀstÀni.
Ei oikein nĂ€yttĂ€nyt uskottavalta Ruotsilta... ihmettelin tuota luontoa. No, se onkin kuvattu Unkarissa! đ
Vierailija kirjoitti:
KyllÀ huomasi, ettÀ on sama tekijÀ kuin Hereditary-elokuvalla, ainoa vaan ettÀ se on suorastaan mestariteos tÀhÀn verrattuna.
Samalla tavalla tÀssÀkin kerrotaan kaksi tarinaa, se melko tavallinen kauhutarina ja toisaalta pÀÀhenkilön psykologinen kehityskertomus. Ihan sama idea kuin Hereditaryssa, mutta tÀssÀ keskitytÀÀn siihen, kuinka trauman herraksi (rouvaksi) voi pÀÀstÀ, kun taas Hereditary oli suorastaan sukukertomus ja yhteiskuntakritiikki perintönÀ eteenpÀin annettavien arvojen mÀdÀnneisyydestÀ.
Olihan siinÀ kivoja perinteisiÀ skandielementtejÀ, esim. viikinkisarjoista tuttu blood eagle ja moni muu vÀhemmÀn maukas perinne. Kalliolta hyppivÀt vanhukset olivat erityisen todentuntuisia.
Vierailija kirjoitti:
Voisin katsoa. Tosin yleensÀ aina kun kriitikot kehuvat, minun makuuni liian kummallista tai tylsÀÀ. YleensÀ tylsÀÀ. Herediaterykin oli kriitikoiden ylistÀmÀ, minun makuuni kauhuleffaksi se oli "ihan ok" mutta pelottavempiakin nÀhty, ehkÀ vÀhÀn tylsÀkin.
Kriitikot kyllÀkin elÀvÀt omassa kuplassaan joten eipÀ niistÀ vÀlittÀÀ kannata.
MÀ katoin Hereditaryn joskus NetflixistÀ, kun se tosiaan oli kriitikoiden ylistÀmÀ. Se olikin kyllÀ alusta tosi hyvÀ, mutta se loppu oli niin typerÀ, ettÀ melkein suutuin. Alun hyvÀ tunnelma pilattiin kokonaan. Toki en ole kauhufani, ettÀ voi johtua siitÀ, etten vain tajua. SiinÀ elokuuvassa oli niin paljon potentiaalia, se todella hÀritsevÀ musiikki, tai ehkÀ oikeammin biitti, nukketalomaiset kuvasommitelmat, vastenmielisyyden tuntu...
Sen jÀlkeen luin Wikipediasta ton Midsommerin juonen ja ajattelin, ettÀ kiitos ei. Sanoin vielÀ miehelleni, ettÀ jos mÀ joskus sanon, ettÀ tÀÀ kauhuelokuva on saanut hyvÀt arvostelut, katsotaanpa se, niin hÀn sanoo mulle sitten painavasti, ettÀ ei kÀy.
Vierailija kirjoitti:
MillÀ kanavalla?
NetflixissÀ.
YleensÀ kriitikoiden ylistÀmÀt miellyttÀvÀt vain toisia kriitikoita. Tavalliselle katsojalle hidasta ja tylsÀÀ. Siksi vÀhÀt vÀlitÀn kriitikoiden arvosteluista, yleensÀ kriitikoiden haukkumat voivat olla todella hyviÀ leffoja. No joskus menee yksi yhteen kriitikoilla ja tavallisella kansalla kuten Titanic, lotr, lentÀjÀ yms mutta yleensÀ kriitikot ovat omissa maailmoissaan.
Jep, Herediateryn alku oli todella hyvÀ. Ja lopussa koko leffa lahosi kasaan.
Vierailija kirjoitti:
HereditaryssÀ oli jotain samaa kuin Rosemaryn painajaisessa, elikÀ kultti, juoniva salaliitto ja uuden "messiaan" syntymÀ.
Mulle tuli elokuvasta mieleen KyrsyÀ Tuftland. Ja se oli kyllÀ paljon parempi leffa.
Midsommar ei ollut hyvÀ. Maksettuja kriitikoita. Henkilöt jÀi pintapuolisiksi ja asioita tapahtui niin nopeasti ettÀ niistÀ jÀi olo: Ai nyt tolle kÀy noin, ok. Aha ny se menee tonne. EhkÀpÀ nuorempien elokuva. Ainoa mikÀ kritiikeissÀ oli totta, oli osittain arvaamattomat juonenkÀÀnteet. Mutta ihan peruskliseitÀ oli mukana, kuten henkilöiden hÀviÀminen. Ja uhraaminen. Loppu ei tullut yllÀtyksenÀ ja sitÀ osasi odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on kauhuelokuva, ja niiden on tarkoitus olla kauheita. Monet pelottavat asiat ovat "sairasta paskaa" ja siksi sitÀ pÀÀtyy ao. elokuviin. Kauhuelokuvien katsominen ei kuitenkaan ole pakollista, eikÀ sellaista ole helppo pÀÀytÀ katsomaan vahingossa, eli purkin kyljessÀ kyllÀ yleensÀ kerrotaan mitÀ se purkki sisÀltÀÀ.
Olen eri mieltÀ. Ei minua pelota esimerkiksi joku sadistinen r a i s k a u s tai ihmisen pÀÀn leikkaaminen irti. Sellainen on vain inhottavaa, eikÀ sen paikka siksi ole minun katsomassani kauhuelokuvassa. EnemmÀn pelottaa kliseinen kasvot ikkunassa yllÀttÀen. MitÀ fiktioon tulee, minÀ en ainakaan rinnasta vastenmielisyyttÀ ja kauhua.
TylsÀ elokuva, naurettavan ennalta-arvattava ja typerÀ loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HereditaryssÀ oli jotain samaa kuin Rosemaryn painajaisessa, elikÀ kultti, juoniva salaliitto ja uuden "messiaan" syntymÀ.
MÀ oon kuitenkin sitÀ mieltÀ, ettÀ Rosemaryn painajaisessa se lopun paljastus on paljon parempi eikÀ lÀssÀytÀ loppua. Toki tÀssÀ vaikuttaa se, ettÀ olen nÀhnyt Rosemaryn ekan kerran 16-vuotiaana, jolloin se suunnilleen rÀjÀytti tajuntani, ja Hereditaryn nelikymppisenÀ.
TyylikÀs kuten saman ohjaajan Hereditary. Ei todellakaan mikÀÀn aivoton splatteri, vaikka suolenpÀtkiÀkin oli tarjolla.