Miksi vanhemmilla ihmisillä olisi oikeus käyttäytyä miten sattuu? "Minä olen vanha!" on täysin älytön perustelu mihinkään!
https://www.vauva.fi/keskustelu/3570902/tanaan-hsln-keskustan-metroasem…
Kirjoitin eilen HSL:n toimistossa sattuneesta "kahakasta", jossa en töninyt, etuillut, huutanut enkä tehnyt muuta epäasiallista kuin tiputtanut vuoronumerolapun pikkurouvan eteen, koska hän ei suostunut lippulappua otamaan.
Ilmeeni ja äänensävyni on asia, jota en voi tässä konkreettisesti esitellä, mutta se saattoi olla muuta kuin aurinkoinen...
-
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että ikään vedoten saadaan olla luokattoman tyhmiä, epäasiallisia, käyttäytyä sivistymättömästi.
Tämä ajatukseni koskee myös nuoria, joiden käytös (usein, ei aina) peilautuu vanhemmistaan, mutta nuorisolla on kuitenkin iästä johtuen elämänkokemus vielä edessä.
-
Miksi siis 60-80 -vuotiaat saavat olla v-maisia kenellekään ja varsinkaan asiakaspalvelutilanteissa?
Ikään on turha vedota, jos on tyhmä kuin vasemman ajlan saattaan liian pieni pohjallinen.
-
Ihmiset, jotka haluavat oppia uutta koko elämänsä ajan, eivät ole näitä "Koska minä olen VANHA, minua täytyy kunniotta!!!" -hahmoja.
Tyhmyyttä ei pidä kunnioittaa.
Viisautta pitää.
Tyhmää ihmistä ainakin minun on erittäin vaikea kunnioittaa, vaikka ihmistä ihmisenä kunnioittaisin.
Kommentit (50)
Ap:n kielenkäyttö on kyllä niin alhaista ja epäkohteliasta, että sääli hänen lastaan joka elää tällaisessa ilmapiirissä.Kovin voimakkaina elävät negatiiviset tunteet vielä vuorokaudenkin jälkeen tapahtumasta.Nyt voisi vielä muuttaa asenteita, ettei katkeroitunut vanhuus olisi joskus edessä.
Täällä keskustellaan usein iästä olipa kyse parisuhteiden ikäeroista tai missä ketäkin teititellään tai nyt mietitään saavatko vanha (?) käyttäytyä huonosti julkisella paikalla.
Edelleenkin hoen sitä samaa, ettei ihmisen viisautta ja kypsyyttä arvioida numeroilla. Siis minkä ikäinen joku on ja mitä siihen ikään kuuluisi olla.
HSL:n lippujonossa on tyhmästi käyttäytyviä vanhoja ja nuoria ja kaikkia siltä väliltä. Sivistys, huomaavaisuus ja käytöstavat eivät ole monenkaan vahvaa osaamisaluetta, joten ainoa keino on joko pitää äänekkäästi puolensa pienessäkin asiassa tai hyväksyä se että velloo ääliöiden seassa mitä erilaisimmissa tilanteissa.
Itse toivoisin oppivani siihen, etten kuulisi ja näkisi ääliöitä. Että oppisin sen, miten helpoimmin pääsen kun en tahri mieltäni miettimällä heitä jälkikäteenkään ja nauttisin vain elämän parhaimmista puolista.
Tehokkain tapa törjua ääliöt on ottaa rauhallisesti ja puhua rauhallisesti. Ap toimi esimerkillisesti, vaikka pahoittikin mielensä. Maailma on pikkuisen parempi paikka nyt. MInun mielestäni. Toivottavasti voin jatkaa ap:n esimerkkiä ja selvitä jostakin ääliöstä yhtä hyvin.
P.S. Tarinassa oli pieni kiva yksityiskohta. Mölisevän mummon mies näki tilanteen ja hyssytteli mummoa hiljaiseksi. Mies oli samoilla linjoilla ap:n kanssa.
Kohtelen ihmisiä asiallisesti. En kunnioita ketään koska ovat mies, nainen, nuori, vanha, hetero, homo jne, Kunnioitus ansaitaan jollain todellisella teolla tai osaamisella.
En lukenut aloitusta, mutta vastaan otsikon perusteella. Minun äitini on juuri tällainen ikänsä oikeutuksella muita satuttava ja häiritsevä henkilö. Hänen mielestään hän sai satuttaa minua siksi, että oli vanhempi (kuin minä). Koska hän oli vanhempi, hän siis sai omasta mielestään olla sellainen, mikä taas minun mielestäni oli tyhmempi,ja minulla oli siihen faktallisiakin perusteluita, eikä jokin ikä.
Äitini mielestä on siis ihan ok olla epäoikeudenmukainen ja väärintoimiva, jos on enemmän ikää, kuin uhrilla, joka siitä kärsii. En arvosta.
Nykyisin kohtelen häntä huonosti ja puran häneen pahan oloni siksi että olen nuorempi ja siis tyhmempi (hänen näkemyksensä).
t.kristallikissa
Tosin nyt kun luin alkuperäisen aloituksesi, niin minusta sinä ap toimit vähän hassusti. Vetoat siis itsellesi mielessäsi siihen, mitä SINÄ olet kyseisenä päivänä kokenut. Mitä sitten? Entäs, jos ne mummotkin olivat sinä päivänä kokeneet jotain yhtä rankkaa? Mikä SINÄ olet arvottamaan omaa väsymyksestä sekaisin oloasi korkeammalle, kuin vanhusten mahdollista vastaavaa?
Ymmärrän, että hyökkäävästi lipusta huutavat vanhukset ovat kiukuttavia, mutta siis et sinä tuossa mitenkään erityisen oikeassa ollut heihin nähden, siis niin, että siinä olisi mitään väärää tapahtunut. Sitä en paheksu, ettet madellut sen enempää kyseisen vanhemman ihmisen edessä, mutta itse olisin ehkä tarkistanut mielessäni, että onko mahdollista, että epähuomiossa sitten etuilin ja vaikka tuollainen hyökkäävä käytös ärsyttääkin, niin ymmärtäisin, että sekin ärsyttää, jos joku näyttää etuilevan ja etuileekin. Vaikkei tarkoita. Se, ettei tarkoita etuilla ei varsinaisesti oikeuta siihen kuitenkaan. Sinä koitit käyträä sitä perusteluna.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Täällä keskustellaan usein iästä olipa kyse parisuhteiden ikäeroista tai missä ketäkin teititellään tai nyt mietitään saavatko vanha (?) käyttäytyä huonosti julkisella paikalla.
Edelleenkin hoen sitä samaa, ettei ihmisen viisautta ja kypsyyttä arvioida numeroilla. Siis minkä ikäinen joku on ja mitä siihen ikään kuuluisi olla.
HSL:n lippujonossa on tyhmästi käyttäytyviä vanhoja ja nuoria ja kaikkia siltä väliltä. Sivistys, huomaavaisuus ja käytöstavat eivät ole monenkaan vahvaa osaamisaluetta, joten ainoa keino on joko pitää äänekkäästi puolensa pienessäkin asiassa tai hyväksyä se että velloo ääliöiden seassa mitä erilaisimmissa tilanteissa.
Itse toivoisin oppivani siihen, etten kuulisi ja näkisi ääliöitä. Että oppisin sen, miten helpoimmin pääsen kun en tahri mieltäni miettimällä heitä jälkikäteenkään ja nauttisin vain elämän parhaimmista puolista.
Tehokkain tapa törjua ääliöt on ottaa rauhallisesti ja puhua rauhallisesti. Ap toimi esimerkillisesti, vaikka pahoittikin mielensä. Maailma on pikkuisen parempi paikka nyt. MInun mielestäni. Toivottavasti voin jatkaa ap:n esimerkkiä ja selvitä jostakin ääliöstä yhtä hyvin.
P.S. Tarinassa oli pieni kiva yksityiskohta. Mölisevän mummon mies näki tilanteen ja hyssytteli mummoa hiljaiseksi. Mies oli samoilla linjoilla ap:n kanssa.
Eikö sinua häiritse ap:n tapaisissa ihmisissä se, että eivät voi myöntää virhettään, eli koska lapseni oli ollut tutkimuksissa, olin ajatuksissani ja tulin etuilleeksi?
Mielessään voi olla siitä etuilusta huolta kantavasta mummosta mitä mieltä hyvänsä, mutta kyllähän hyviin käytöstapoihin kuuluisi antaa arvo muillekin. Siis että ei heidän kuulu paikkailla ja sietää minun, ventovieraan ihmisen hajamielisyyttä? Kiva, jos joskus katsovat sitä läpi sormiensa, mutta jos joku ei katso, niin on hänellä oikeus olla katsomatta. Voihan hänkin olla ollut rasittunut, eikä jaksa etuilijoita edes näiden väsymyssyistä, varsinakaan ilmitulemattomista sellaisista. Ja vielä, että aika noloa olisi minusta vaatia, että saa etuilla koska on väsynyt. En tarkoita tällä, ettäaina pitää nostaa älämölö sinä mummona tuollaisessa tilanteessa, ei tietenkään tarvitse. Mutta miksi ap olettaa niin? Se vähän jäi mietityttämään.
t.kristallikissa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että Suomessa kunnioitettiin ennen vanhaan iäkkäitä. Nykyään se on mennyttä, ikävä kyllä. Nuoret etuilee, kun nuoret ovat ainoita oikeita ihmisiä. Vanhukset on ohi jo.
Ennen lapset teititteli vanhempiaan. Aatelkaas te vanhemmillenne kiroilijat.
Se on kyllä totta, että tavallisesti nuoret eivät erityisesti kunnioita ketään iän perusteella. Kuitenkin, useimmissa tilanteissa, joissa nuoret ovat tekemisissä ikäihmisten kanssa, he kokevat itse kunnioittavansa toista tarpeeksi eivätkä muutenkaan tarkoita pahaa. Sitä erityisasemaa vain ei enää ole.
Se vanhempien ihmisten "erityisasema", eli kunnioitus oli aikoinaan nuorille opetettu heidän omien vanhempiensa toimesta. Ovatko vanehmmat siis laiminlyöneet kasvatusvelvosllisuutensa, kun sinäkin tyynesti vain toteat tuollaista kommentissasi?
Asenteet ja arvot siirtyvät aina seuraavalle sukupolvelle.
Kyllähän vanhempia ihmisiä pitää kunnioittaa, mutta ei silloin jos he toimivat väärin. Tosin tässä aloituksessa aloittajahan etuili väsymyksen takia vahingossa. Ei sellaista tarvitse ventovieraiden varsinaisesti minusta ymmärtää ja alkaa pohtia, että etuilikohan hän väsymystään. Ei minusta edes vaikka etuilija olisi vanhuskin.
t.kristallikissa
Tämän aloituksen voisi ymmärtää siinä tapauksessa, että vanhukset olisivat toimineet jotenkin väärin ja sitten käyttäneet siinä tekosyynä sitä, että koska minä olen vanha, saan etuilla tai muuta väärää.
Tulee mieleen, että aloittajalle on opetettu typerän läheisen teitittelyn lisäksi, että vanhuksille pitää antaa vääryyksiä anteeksi, mikä on väärin (toki heille on ihan okei huomauttaa vääryyksistä asiallisesti eikä rumasti) ja nyt häntä v*tutti, koska vanhus ei katsellut läpi sormiensa hänen tekemäänsä tumpelointia.
Tätä siitä nimenomaan seuraa, kun ihmisille opetetaan, että vääryys on ihan okei joissain tilanteissa. Ei ole. Ainakin vaikka siihen ei puututtaisikaan aina, s on syytä nimetä vääryydeksi ettei jälkipolvi opi kuvittelemaan, että on ihan oikein jokin mikä ei ole. Ja sovella sitä vaikkapa itseensä tällätavoin.
t.kristallikissa
Kunnioitan ap:ta satujen keksijänä, mutta en muuten.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n alkuperäisestä tarinasta sain selville sen, että hän todennäköisesti etuili ja otti sitten nokkiinsa, koska se iäkäs ihminen (joka oli varmaan odottanut kauan) uskalsi sanoa asiasta.
Ap:n perustelu omalle suuttumkselleen oli se, että hän oli ollut lapsen kanssa sairaalassa. No kuulepas, ap, ehkäpä se vanha rouva oli ollut syöpäsairaan miehensä kanssa sairaalassa.
Valitettavasti kun sinä et ole maailman napa ja muillakin on sairauksia ja vammoja.
Lisäksi ap kertoi rouvan tuohtuneen ja miehensä rauhoitelleen häntä, mutta ap jätti kertomatta tarkalleen mistä se rouva tuohtui. Minäpä luulen että ap itse huusi tai sanoi jotain epäkohteliasta - hän jätti kuitenkin tarinastaan pois omat vuorosanansa.
Mutta tiedän että tämä ap tuntuu kuuluvan siihen nykyisten ihmisten itsensä etuoikeutetuksi kuuluvaan ryhmään, jotka nuorina ja terveinä tunkevat istumaan bussissa vammaisten ja vanhusten paikoille ja laittavat sen merkkikassinsa auki siihen viereiselle istuimelle. Näen näitä lähes päivittäin.
terveisin yks vammainen vanhus
Alkuperäisessä tarinassa ap saapui kaaoksessa olevaan toimipisteeseen ja hän oli se joka kävi kertomassa ettei vuoronumerot toimi. Sen jälkeen asia korjattiin. Olisi ollut kohteliasta antaa apn ottaa se ensimmäinen lappu koska hän helpotti myös muiden asiointia mutta onhan se helpompi huutaa minä minä tehkää puolestani kaikki.
Jotkut vanhukset suoraan sanoen ovat ku""päitä. Kerran bussipysäkillä joku pappa huitoi kepin kanssa että menkää per""le edestä, miun pitää päästä istumaan ! Olisi vissiin liikaa vaadittu että olisi pyytänyt nätisti...
Perustuu siihen että heillä on valtaa (rahaa, hyvä asema työyhteisössä...). Jos ei ole niin sitten se on surullista kun silti luulee että saisi nauttia samasta hyvästä kohtelusta kuin he joilla sitä on.
Vierailija kirjoitti:
Kohtelen ihmisiä asiallisesti. En kunnioita ketään koska ovat mies, nainen, nuori, vanha, hetero, homo jne, Kunnioitus ansaitaan jollain todellisella teolla tai osaamisella.
Miten tuikituntematon vastaasi kävelijä saa kunnioituksesi? Kuinka hän sen siinä tilanteessa ansaitsee?
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäät ihmiset voivat olla sairaita, heikkoja ja uupuneita, joten aikuiselle ihmiselle normaalin tuntuinen tilanne voi olla heille raskas tai vaikea.
Hätkähdyttävää miinuspeukutusta tietämättömiltä.
Ettekö te oikeasti käsitä, että ihmiset heikkenevät vanhetessaan ja useimmilla on vähemmän voimia kuin nuoremmilla?
Halveksitteko te myös isovanhempianne?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vanhukset suoraan sanoen ovat ku""päitä. Kerran bussipysäkillä joku pappa huitoi kepin kanssa että menkää per""le edestä, miun pitää päästä istumaan ! Olisi vissiin liikaa vaadittu että olisi pyytänyt nätisti...
Ehkä tuolla papalla oli dementia? Se tekee ihmisestä kuulemma kiroilevan ja aggressiivisen. Eikä ihminen itse edes ymmärrä sitä sairastavansa.
Toisaalta: huonokäytöksisiä k-päitä on ihmisissä ikään katsomatta. Oletan, että jos käyttäytyy muita kohtaan huonosti, se heijastaa ihmisen omaa sisäistä tilaa eli sillä on todella paha olla. Säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Nuorethan ne osaakin käyttäytyä. Kivasti vittua huutelevat ja nätisti keskisormea näyttävät. Sujuvasti seisovat kaupan edellä ryhmänä, eikä päästä sisälle ja ihanan räkäisesti nauravat selän takana.
Kyllä vanhukset sitten käyttäytyy huonosti, hyh hyh
Harvemmin olen tuollaisia nuoria kohdannut. Jos seisoskelevat kaupan edessä ryhmänä, antavat nätisti tilaa, kun tällainen keski-ikäinen täti lyllertää paikalle, ja hyvin harvoin enää nykyään kuulen mitään elimennimiä. Ja minulla siis on ihan normaali kuulo. Ikäiseni (50+) ja vanhemmat ihmiset ovat minun kokemukseni mukaan tosiaankin niitä törkymöykkyjä. Etuillaan, tönitään, puhutaan tylysti ja vaaditaan milloin mitäkin ikään vedoten. Varsinkin nuoria kohtaan ollaan aivan tökeröitä ja sitten vingutaan, kuinka ne nuoret eivät osaa käyttäytyä. Kokeilisivat itse ensin olla ihmisiksi, voi olla, että vastauskin olisi toisenlainen. Minä olen kiltti ja kohtelias kaikille, niin minullekin useimmiten ollaan - eniten tosiaankin tylyilevät ikäiseni ja vanhemmat naiset.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhempia olisi kunnioitettava, jos he eivät ole sen arvoisia?
Mistä sinäkin jostain satunnaisesta ihmisestä tiedät mitä kukin on ansainnut ja mitä ei ? Vanhuksella sairaudetkin muuttaa käytöstä, ettei vanhus välttämättä tietäen ja tahtoen käyttäydy huonosti.
Ja mua suorastaan oksettaa tää yleistys: juu kaikki vanhat käyttäytyy huonosti! ei pidä paikkaansa.Kuten joku jo sanoi, huonosti käyttäytyviä on ja on aina ollut kaikissa ikäryhmissä ja kaikissa yhteiskuntaluokissa.
T. 53 v ei huonosti käyttäytyvä
En otakantaa ao.n tapaukseen, mutta monet vanhat ihmiset eivät enää kykene samanlaiseen joustoon kuin nuorempna. Ymmärrys vähenee, samoin aistit ja voimat heikkenevät. Maailma ympärillä muuttuu eikä perässä pysy.
Teknologian muutokset, uusi vyöhykejako yms. Olen omassa lähipiirissäni nähnyt, miten ahdistavaa se voi vanhukselle olla, kun menettää otteensa lähes kaikkeen.
Yritetään muistaa se.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa edelleenkin kunnioitetaan iäkkäämpiä, mutta iäkkyys ei oikeuta aliarvioimaan ja olemaan ilkeä heitä nuoremmille.
-
Minä teitittelin isoisääni (synt. 1888), kunnes hän sanoi ollessani teini 80-luvulla, että voisin lopettaa teitittelyn.
Se pyyntö ei ollut ihan helppo toteutta, koska olin tottunut asiaan.
Teitittelystä huolimatta meillä oli aina hyvin lämmin suhde; isoisä oli 73-vuotias syntyessäni elen 96-vuotiaaksi.
Ehdin sinutella aika pitkään.
-
Asaikaspalvelussa korvani kyllä kalskahtaa se, kun kaksvitonen kertoo kuusvitoselle, että "Näin sä saat tän kanan paloiteltua."
-ap
Vierailija kirjoitti:
Olen tähän 49 vuoden ikääni asti keskimäärin kunnioittanut vanhempia ihmisiä, ja teitittelen aina kaikkia, jotka vaikuttavat yhtään itseäni vanhemmilta.
-
Alkaa hiljalleen kunnioitusaspekti kadota, koska tyhmyyttä en edelleenkään kunnioita.
(Tekomukakunnioittanut olen kyllä ihan tarpeeksi.)
ap
Jos isoisäsi syntyi vuonna 1888 ja oli 73-vuotias sinun syntyessäsi, olet syntynyt vuonna 1961, eli olet nyt 57- tai 58-vuotias. Mutta tuossa vähän ylempänä sanot olevasi 49?
Minä luulen, että "käyttäytyä miten sattuu" ei ole iästä kiinni vaan persoonasta. Huonokäytöksisiä löytyy ihan jokaisesta ikäluokasta.