Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhemmilla ihmisillä olisi oikeus käyttäytyä miten sattuu? "Minä olen vanha!" on täysin älytön perustelu mihinkään!

Vierailija
10.10.2019 |

https://www.vauva.fi/keskustelu/3570902/tanaan-hsln-keskustan-metroasem…

Kirjoitin eilen HSL:n toimistossa sattuneesta "kahakasta", jossa en töninyt, etuillut, huutanut enkä tehnyt muuta epäasiallista kuin tiputtanut vuoronumerolapun pikkurouvan eteen, koska hän ei suostunut lippulappua otamaan.

Ilmeeni ja äänensävyni on asia, jota en voi tässä konkreettisesti esitellä, mutta se saattoi olla muuta kuin aurinkoinen...

-

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että ikään vedoten saadaan olla luokattoman tyhmiä, epäasiallisia, käyttäytyä sivistymättömästi.

Tämä ajatukseni koskee myös nuoria, joiden käytös (usein, ei aina) peilautuu vanhemmistaan, mutta nuorisolla on kuitenkin iästä johtuen elämänkokemus vielä edessä.

-

Miksi siis 60-80 -vuotiaat saavat olla v-maisia kenellekään ja varsinkaan asiakaspalvelutilanteissa?

Ikään on turha vedota, jos on tyhmä kuin vasemman ajlan saattaan liian pieni pohjallinen.

-
Ihmiset, jotka haluavat oppia uutta koko elämänsä ajan, eivät ole näitä "Koska minä olen VANHA, minua täytyy kunniotta!!!" -hahmoja.

Tyhmyyttä ei pidä kunnioittaa.

Viisautta pitää.

Tyhmää ihmistä ainakin minun on erittäin vaikea kunnioittaa, vaikka ihmistä ihmisenä kunnioittaisin.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on ehkä kulumakipuja tai lihakset alkaneet surkastua. Ei jaksa jonottaa ja ymmärrän aivan hyvin sen.

Vierailija
2/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että Suomessa kunnioitettiin ennen vanhaan iäkkäitä. Nykyään se on mennyttä, ikävä kyllä. Nuoret etuilee, kun nuoret ovat ainoita oikeita ihmisiä. Vanhukset on ohi jo.

Ennen lapset teititteli vanhempiaan. Aatelkaas te vanhemmillenne kiroilijat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajlan saattaan = jalan saappaan

Sori, kirjoituserhe.

ap

Vierailija
4/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että Suomessa kunnioitettiin ennen vanhaan iäkkäitä. Nykyään se on mennyttä, ikävä kyllä. Nuoret etuilee, kun nuoret ovat ainoita oikeita ihmisiä. Vanhukset on ohi jo.

Se on kyllä totta, että tavallisesti nuoret eivät erityisesti kunnioita ketään iän perusteella. Kuitenkin, useimmissa tilanteissa, joissa nuoret ovat tekemisissä ikäihmisten kanssa, he kokevat itse kunnioittavansa toista tarpeeksi eivätkä muutenkaan tarkoita pahaa. Sitä erityisasemaa vain ei enää ole.

Vierailija
5/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sulla ap meni noin tunteisiin tuollainen jokapäiväinen juttu?

Huonosti käyttäytyviä ihmisiä on kaikissa ikäluokissa ja kaikkialla.  Kuten myös kaikissa tuloluokissa.

Käytös ei siis ole noista tekijöistä riippuvainen, vaan ihmisen persoonasta.

Huonoa käytöstä ei kuitenkaan pidä hyväksyä, sitä en tarkoita. Itse ojennan aina kaikkia huonokäytöksisiä, iästä ja asemasta  riippumatta. Tiukasti, perustellen ja hyvää kieltä käyttäen, en siis lankea itse huonoon käytökseen.

Vierailija
6/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa edelleenkin kunnioitetaan iäkkäämpiä, mutta iäkkyys ei oikeuta aliarvioimaan ja olemaan ilkeä heitä nuoremmille.

-

Minä teitittelin isoisääni (synt. 1888), kunnes hän sanoi ollessani teini 80-luvulla, että voisin lopettaa teitittelyn.

Se pyyntö ei ollut ihan helppo toteutta, koska olin tottunut asiaan.

Teitittelystä huolimatta meillä oli aina hyvin lämmin suhde; isoisä oli 73-vuotias syntyessäni elen 96-vuotiaaksi.

Ehdin sinutella aika pitkään.

-

Asaikaspalvelussa korvani kyllä kalskahtaa se, kun kaksvitonen kertoo kuusvitoselle, että "Näin sä saat tän kanan paloiteltua."

-ap

Vierailija
7/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta, että tavallisesti nuoret eivät erityisesti kunnioita ketään iän perusteella. Kuitenkin, useimmissa tilanteissa, joissa nuoret ovat tekemisissä ikäihmisten kanssa, he kokevat itse kunnioittavansa toista tarpeeksi eivätkä muutenkaan tarkoita pahaa. Sitä erityisasemaa vain ei enää ole.

Se vanhempien ihmisten "erityisasema", eli kunnioitus  oli aikoinaan nuorille opetettu heidän omien vanhempiensa toimesta.  Ovatko vanehmmat siis laiminlyöneet kasvatusvelvosllisuutensa, kun sinäkin tyynesti vain toteat tuollaista kommentissasi? 

Asenteet ja arvot siirtyvät aina seuraavalle sukupolvelle.

Vierailija
8/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitus ansaitaan, ei se taivaasta tipu.

Mulla on työkaverina myös tällainen kuningatar joka odottaa erityiskohtelua ja erityisvapauksia vain sen takia kun on metusalem. No ei saa.

Vierailija
9/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Someaika on lisännyt huonoa käytöstä. Se on nähtävissä vahvasti tälläkin palstalla.

Vierailija
10/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla ap meni noin tunteisiin tuollainen jokapäiväinen juttu?

Huonosti käyttäytyviä ihmisiä on kaikissa ikäluokissa ja kaikkialla.  Kuten myös kaikissa tuloluokissa.

Käytös ei siis ole noista tekijöistä riippuvainen, vaan ihmisen persoonasta.

Huonoa käytöstä ei kuitenkaan pidä hyväksyä, sitä en tarkoita. Itse ojennan aina kaikkia huonokäytöksisiä, iästä ja asemasta  riippumatta. Tiukasti, perustellen ja hyvää kieltä käyttäen, en siis lankea itse huonoon käytökseen.

Kerroin mielestäni jo aiemmassa kirjoituksessani, että asia meni tunteisiin, kun olin uudessa lastensairaalassa pelannut lippulappujen kanssa hysteriaani näyttämättä alkaen klo 9, päättyen klo 15.

-

Toivon teille kaikille vilpittömän suorasukaisesti, ettei teidän ikinä tarvitse mennä sairaalaan lapsenne kroonisen sairauden vuoksi.

Myönnän, että ylenkatsominen ja vähättely sukupolvesta riippumatta menee vahvasti tunteisiin.

Vierailija
11/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnioitus ansaitaan, ei se taivaasta tipu.

Olen tähän 49 vuoden ikääni asti keskimäärin kunnioittanut vanhempia ihmisiä, ja teitittelen aina kaikkia, jotka vaikuttavat yhtään itseäni vanhemmilta.

-

Alkaa hiljalleen kunnioitusaspekti kadota, koska tyhmyyttä en edelleenkään kunnioita.

(Tekomukakunnioittanut olen kyllä ihan tarpeeksi.)

ap

Vierailija
12/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tapausta tai sen merkitystä niin, että siitä pitäisi jonkun oikein kaksi aloitusta värkätä. Ihmiset käyvät joskus oudoiksi vanhetessaan, jotkut aikaisemmin kuin toiset. Jotkut, herra paratkoon, on outoja jo ihan nuorina. Viime vaalien aikaan esimerkiksi yksi pariskunta äänestyspaikalla paikallisessa postissa käveli ihan pokkana jonottajien ohi äänestyskoppeihin. Joku totesi kovaan ääneen, että etuilijoiden kiirettä pitää ymmärtää, jos sitä vaikka pelkää että kuolee ennen kuin ehtii hoitaa asian loppuun. 

Ei noista tarvitse omaa mieltään pahoittaa, ja heidän mieltään taas on turha yrittää pahoittaa, ei se onnistu.

Vierailija
13/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkkäät ihmiset voivat olla sairaita, heikkoja ja uupuneita, joten aikuiselle ihmiselle normaalin tuntuinen tilanne voi olla heille raskas tai vaikea.

Vierailija
14/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhempia olisi kunnioitettava, jos he eivät ole sen arvoisia?

Vierailija
15/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan törmännyt tuollaiseen käytökseen.

Vierailija
16/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iäkkäät ihmiset voivat olla sairaita, heikkoja ja uupuneita, joten aikuiselle ihmiselle normaalin tuntuinen tilanne voi olla heille raskas tai vaikea.

Tietysti näin aika usein.

Ei aina.

Ei olisi 73-vuotiaalle äidilleni, koska hän on osannut pitää järjen päässä lukemalla ja kirjoittamalla sekä  untoilemalla niin sauvakävellen, pyöräillen kuin kuntosalillakin.

Ihmiset päästävät itsensä niin kamalaan kuntoon usein ihan laiskuuttaan, että säälittää.

Vierailija
17/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorethan ne osaakin käyttäytyä. Kivasti vittua huutelevat ja nätisti keskisormea näyttävät. Sujuvasti seisovat kaupan edellä ryhmänä, eikä päästä sisälle ja ihanan räkäisesti nauravat selän takana.

Kyllä vanhukset sitten käyttäytyy huonosti, hyh hyh

Vierailija
18/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n alkuperäisestä tarinasta sain selville sen, että hän todennäköisesti etuili ja otti sitten nokkiinsa, koska se iäkäs ihminen (joka oli varmaan odottanut kauan) uskalsi sanoa asiasta.

Ap:n perustelu omalle suuttumkselleen oli se, että hän oli ollut lapsen kanssa sairaalassa. No kuulepas, ap, ehkäpä se vanha rouva oli ollut syöpäsairaan miehensä kanssa sairaalassa.

Valitettavasti kun sinä et ole maailman napa ja muillakin on sairauksia ja vammoja.

Lisäksi ap kertoi rouvan tuohtuneen ja miehensä rauhoitelleen häntä, mutta ap jätti kertomatta tarkalleen mistä se rouva tuohtui. Minäpä luulen että ap itse huusi tai sanoi jotain epäkohteliasta - hän jätti kuitenkin tarinastaan pois omat vuorosanansa.

Mutta tiedän että tämä ap tuntuu kuuluvan siihen nykyisten ihmisten itsensä etuoikeutetuksi kuuluvaan ryhmään, jotka nuorina ja terveinä tunkevat istumaan bussissa vammaisten ja vanhusten paikoille ja laittavat sen merkkikassinsa auki siihen viereiselle istuimelle. Näen näitä lähes päivittäin.

terveisin yks vammainen vanhus

Vierailija
19/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia että se on hyvää käytöstä ja osoittaa että sinä olet sivistynyt ihminen, eikä mikään moukka.

Siksi.

Vierailija
20/50 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on elänyt 85 hyvää elämää, tehnyt työnsä, hoitanut leiviskänsä viimosen päälle, ollut ihmisille ystävällinen. Sitten hän saa aivoverenkiertohäiriön ja muuttuu sietämättömäksi.

Kysymys: missä vaiheessa on perusteltua lopettaa kunnioittamasta häntä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme