Miksi ihmiset eivät voi puhua täsmällisesti?
Sitten tulee väärinymmärryksiä ja päivitellään että voi voi kun sinä ymmärsit väärin. NO onko mikään ihme kun kerrotaan kaikki vähän sinne päin!
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Oletko asperger?
Ehdit ensin.
Yritän yleensä ilmaista itseäni täsmällisesti, jotta väärinkäsityksiä ei tulisi. Se vain ei auta mitään, koska ihmiset eivät tulkitse puheitani kirjaimellisesti, vaan "vähän sinne päin".
Vierailija kirjoitti:
Oletko asperger?
Ehkä ap:lla on vain parempi puhutun/luetun ymmärtämiskyky kuin ihmisillä keskimäärin.
Tällä palstallakin näkee paljon väärinkäsityksiä. Esim. joku kirjoittaa, että ihmiset ovat sinkkuja koska eivät ole löytäneet itselleen mieluista kumppania, ja sitten joku toinen vastaa: "Olet väärässä. Eivät kaikki etsi kumppania." Mutta tietenkään se, että joku ei ole löytänyt kumppania, ei tarkoita että hän olisi etsinyt.
Vierailija kirjoitti:
Oletko asperger?
En ole itse asperger, mutten ymmärrä, miksi pitäisi puhua aiheen vierestä, kun voi puhua itse aiheesta. Monesti nettikeskusteluissakin näkee myöhemmin argumentteja, että "ymmärsit kuitenkin mitä tarkoitin!!!1". Herää kysymys, miksi et sitten alunperin sanonut juuri sitä, mitä tarkoitat.
Juuri tämä! Ärsyttää ihan hemmetisti. Lääkäritkin kirjottavat papereihin mitä sattuu tai vähän sinne päin. Olenkin asperger, mutta mitä sitten? Enkö saisi olla? Pitäiskö alkaa kitkemään itseeni kuuluvia piirteitä pois..
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä! Ärsyttää ihan hemmetisti. Lääkäritkin kirjottavat papereihin mitä sattuu tai vähän sinne päin. Olenkin asperger, mutta mitä sitten? Enkö saisi olla? Pitäiskö alkaa kitkemään itseeni kuuluvia piirteitä pois..
Ei pitäisi, mutta sinähän itse haluaisit kitkeä muiden piirteitä pois.
Vierailija kirjoitti:
Se olisi suotavaa, mutta perin epätodennäköistä.
Maailma ei ole täydellinen. Monet asiat ovat häilyväisiä ja riippuvaisia katsantokannasta. Ihmiset tekevät myös usein virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi, mutta sinähän itse haluaisit kitkeä muiden piirteitä pois.
Ei se ole piirre että ei voi kirjoittaa asioita miten ne on sanottu. Ei tietenkään sanatarkasti tarvi muistaa, mutta omin sanoin sama asia.
Tutkitaan kahta opiskelijaa. Varastetaan toisen kirjat ja toiselle annetaan kirja rahat talkoo töistä. SIIS EI MISSÄÄN NIMESSÄ TEHDÄ NÄIN MUTTA TÄMÄ ON DEMONSTRAATIOTA MITÄ SUOMESSA TEHDÄÄN....
Katso näetkös että se keneltä ei varastettu kirjoja ja sai kirjat talkoo töistä toisin kuten se kenen kirjat varastetaan, niin katsotko että tämä keneltä ollaan varastettu kirjat puhuu täsmentämättömämpää suomea?
Ja miten tämä ketä on saanut talkoo töistä kirjat voi täsmentää tai olla täsmentämättä noiden suomenkielen kirjojen täsmennystä?
On nää 11/11 kyl nyt niin rankkoja.
Voi että. Joo Jumalaa ei ole olemassa.
Ihan varmasti joo supertietokone ajoittaa 11/11 aina. Selvä hackerointi.
Vuhhktlklpowo kirjoitti:
Tutkitaan kahta opiskelijaa. Varastetaan toisen kirjat ja toiselle annetaan kirja rahat talkoo töistä. SIIS EI MISSÄÄN NIMESSÄ TEHDÄ NÄIN MUTTA TÄMÄ ON DEMONSTRAATIOTA MITÄ SUOMESSA TEHDÄÄN....
Katso näetkös että se keneltä ei varastettu kirjoja ja sai kirjat talkoo töistä toisin kuten se kenen kirjat varastetaan, niin katsotko että tämä keneltä ollaan varastettu kirjat puhuu täsmentämättömämpää suomea?
Ja miten tämä ketä on saanut talkoo töistä kirjat voi täsmentää tai olla täsmentämättä noiden suomenkielen kirjojen täsmennystä?
Viuuuh...
Suomikieli porvo dont bullshit.
Minä mehuomio.
Mua vaivasi tämä sama asia nuorena hirveästi ja otin asiakseni alkaa itse puhua kunnolla. Kokeilin tätä läheisten ja tuntemattomien kanssa ja aika äkkiä aloin ymmärtää, että kieli ei oikein edes taivu hirveästi sen suurempaan yksiselitteisyyteen kuin miten sitä yleensä käytetään. Ihmisten päänsisäisillä representaatioilla kielen käsitteiden sisällöstä ei ole riittävän vahvaa vastaavuutta. Puhetapa voisi muuttua vain jos kieli itse muuttuisi. Todennäköisesti suurempaa täsmällisyyttä mahdollistavaa kieltä ei ole olemassakaan, koska täsmällisyys vaatisi uhrauksia muualla. Ilmaisuvoima ainakin kärsisi.
Oli silti ihan antoisa kokeilu, opin paljon kielestä ja kommunikaatiosta ja luetun ymmärtämiseni kehittyi huimasti kun aloin paremmin hahmottaa millä kaikilla tasoilla kieli toimii. Tulee vähemmän niitä väärinkäsityksiäkin kun en yli- tai alitulkitse.
Se on juurikin noin kuin nro 15 sanoo. Ihmisen tulkinta vaihtelee huomattavasti, ja 10 henkilöä voi lähteä kokouksesta kaikki iloisesti yhteisymmärryksessä - tosin jokaisella oma näkemyksensä siitä mitä tulikaan sovittua, ja joskus ne näkemyserot ovat huomattavan suuria.
Vierailija kirjoitti:
Mua vaivasi tämä sama asia nuorena hirveästi ja otin asiakseni alkaa itse puhua kunnolla. Kokeilin tätä läheisten ja tuntemattomien kanssa ja aika äkkiä aloin ymmärtää, että kieli ei oikein edes taivu hirveästi sen suurempaan yksiselitteisyyteen kuin miten sitä yleensä käytetään. Ihmisten päänsisäisillä representaatioilla kielen käsitteiden sisällöstä ei ole riittävän vahvaa vastaavuutta. Puhetapa voisi muuttua vain jos kieli itse muuttuisi. Todennäköisesti suurempaa täsmällisyyttä mahdollistavaa kieltä ei ole olemassakaan, koska täsmällisyys vaatisi uhrauksia muualla. Ilmaisuvoima ainakin kärsisi.
Oli silti ihan antoisa kokeilu, opin paljon kielestä ja kommunikaatiosta ja luetun ymmärtämiseni kehittyi huimasti kun aloin paremmin hahmottaa millä kaikilla tasoilla kieli toimii. Tulee vähemmän niitä väärinkäsityksiäkin kun en yli- tai alitulkitse.
Kyllä jotkut puhuvat täsmällisemmin kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko asperger?
En ole itse asperger, mutten ymmärrä, miksi pitäisi puhua aiheen vierestä, kun voi puhua itse aiheesta. Monesti nettikeskusteluissakin näkee myöhemmin argumentteja, että "ymmärsit kuitenkin mitä tarkoitin!!!1". Herää kysymys, miksi et sitten alunperin sanonut juuri sitä, mitä tarkoitat.
Minäkään en ole asperger (ei niin, tunnen pari aspergeria ja he ovat paljon mukavampia kuin moni "terve" tuntemani ihminen), ja kyllä ärsyttää minuakin. Varsinkin silloin, kun näissä asioissa haisee manipulointi. Esim. omat mielipiteet esitetään kokonaisen yhteisön mielipiteenä ("Tämä elokuva on naisten mielestä huono!" = minä ja naapurin Helena ei tykätty siitä).
Koska kieli mahdollistaa sen. Pitäisi kehittää kieli joka on spesifinen eikä sisällä kaksoismerkityksiä tai muita epäselvyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko asperger?
Ehkä ap:lla on vain parempi puhutun/luetun ymmärtämiskyky kuin ihmisillä keskimäärin.
Tällä palstallakin näkee paljon väärinkäsityksiä. Esim. joku kirjoittaa, että ihmiset ovat sinkkuja koska eivät ole löytäneet itselleen mieluista kumppania, ja sitten joku toinen vastaa: "Olet väärässä. Eivät kaikki etsi kumppania." Mutta tietenkään se, että joku ei ole löytänyt kumppania, ei tarkoita että hän olisi etsinyt.
Piti lukea tämä moneen kertaan. "Se, että joku ei ole löytänyt kumppania, ei tarkoita että hän olisi etsinyt." Tarkoittaako se sitten että hän ei ole etsinyt jos ei ole löytänyt?
Minun mielestäni tuossa esimerkissäsi toinen vastaa aivan osuvasti, koska ensimmäinen yksiselitteisesti kirjoittaa että kumppanin löytämättömyys on ainoa syy olla sinkku. Toinen vastaa että kaikki sinkut eivät edes etsi kumppania.
Hyvä esimerkki, miten vaikea kommentteja on tulkita tällaisella palstalla.
Oletko asperger?