Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa estettyä sähköpostin eteenpäin välittämisen? Onko joku ohjelma, joka kryptaa viestin niin, ettei sitä voi lähettää eteenpäin?

Vierailija
10.10.2019 |

Ottaa niin päähän, kun luottamuksellisia sähköposteja lähetetään jatkuvasti eteenpäin. Yleensä niin, että minä lähetän jollekin luottamuksellisen sähköpostin, niin sähköpostin saaja lähettää sen eteenpäin. Tämä ei ole laissa kielletty ja henkilökohtaisesti saaduilla sähköposteilla kukin saa tehdä mitä hyvänsä. Ärsyttää, kun joku lähettää jonkun pitkän viestiketjun yhtäkkiä esim. kollegalleni tai esimiehelleni ihan noin vain. Vaikkapa niin, että ollaan käyty pitkä viestittely ja viimeisimmässä viestissä totean, että olen lomalla ensi viikon, otathan tässä asiassa yhteyttä henkilöön X. Ja sitten viestin saanut lähettää henkilölle X koko pitkän ketjun, vaikka vain siinä viimeisimmässä viestissä olisi asia, joka koskee häntä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään voi estää. Jos joku pystyy lukemaan viestin, niin tietenkin hän pystyy myös lähettämään sen eteenpäin. Millaisella "kryptauksella" ajattelit estää estää näkyvän tekstin kopioimisen?

Höpö höpö.

Etsi netistä ja opi... Luottamuksellisten sähköpostien lähettäminen ja avaaminen.

Vierailija
22/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sinä lähettelet luottamuklisia tietoja sähköpostilla. Älä tee sellaista.

Henkilötietoja tai salaisia tietoja ei lähetelläkään, mutta harkinnan mukaan monenlaisia muita luottamuksellisia asioita voi kuitenkin lähettää. 

Siis kyse vaikka ihan aikatauluista tai jostain, joita ei ilmoitettaisi firman nettisivuilla, mutta eivät ole niin salaisia, etteikö niitä voisi sähköpostitse laittaa. Vaikkapa loma. Voin laittaa jollekin, että "hei, olen ensi viikon lomalla, voit hoitaa tätä asiaa tällä välin henkilön X kanssa". Voin itse kertoa lomastani, mutte lomani ei kuulu kenellekään muulle kuin niille, joille se kuuluu (esim. esimies).

ap

Miksi kerrot lomastasi, jos se on vain sinun ja esimiehesi välinen asia? Miksi et kirjoita, että "ensi viikolla en vastaa viesteihin, hoida tätä asiaa sillä aikaa henkilön X kanssa".

Lisäksi viestiketjujen edelleenlähetys on helppo estää sillä, että et tee ketjuja, vastaa vain edelliseen viestiin ja poista  aikaisemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään voi estää. Jos joku pystyy lukemaan viestin, niin tietenkin hän pystyy myös lähettämään sen eteenpäin. Millaisella "kryptauksella" ajattelit estää estää näkyvän tekstin kopioimisen?

Saan yhdestä firmasta jatkuvasti tarjouksia, jotka on räätälöity ainoastaan minulle (tai siis meidän firmalle). Näitä viestejä ei jostain syystä voi lähettää eteenpäin edes meidän organisaation sisällä, vaan viesti häviää - lähetetystä viestistä tulee täysin tyhjä. En tiedä, millaista suojausta tuo firma käyttää, mutta tällaisia palveluksia on siis jossain jo olemassa.

ap

Esimerkiksi ihan normaali Gmailia.

Ettekö te tunne yhtään sähköpostin normitoimintoja?

Siellä voi viestin tuhota etänä, antaa vain yhdelle lukuoikeuden, estää jakaminen jne jne jne.

Vierailija
24/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa itse lähettää sitä viimeistä viestiä itsenäisenä viestinä?

Siis mitä? Tarkoitan, että olen kirjoittanut eestaas viestejä henkilön kanssa ja viimeisimmässä hän kysyy asiaa Y. Minä vastaan, että hei, tästä asiasta vastaa meillä henkilö X. Ja sitten tuo henkilö, jonka kanssa minulla on kolmen kuukauden sähköpostiviestittely takana, lähettää KOKO VIESTIKETJUN henkilölle X, jossa siis usimmassa näkyy sen kysymys, jonka minä olen pyytänyt lähettämään eteenpäin.

Eli minä en ole lähettänyt eteenpäin mitään, vaan toinen henkilö on lähettänyt eteenpäin koko viestiketjun. Haluaisin kryptata viestini niin, ettei niitä voi lähettää kolmannelle osapuolelle.

ap

Siis töissä? Miksi ihmeessä SINÄ et lähettänyt viestiä sille henkilölle X suoraan sen kysymyksen muodossa. Miksi se piti pompottaa takaisin sille henkilölle joka kysyi?

Vierailija
25/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taloustiede lehden juttu aiheesta.

https://www.talouselama.fi/uutiset/valititko-kaverilta-saamasi-viestin-…

Eli itselle tulleen viestin saa lähettää toiselle, mutta kolmas henkilö ei saa julkaista tai lähettää edelleen.

Vierailija
26/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä ihan oikein tällaisten viritysten käyttäminen. Viesti on vastaanottajan omaisuutta kun se on lähetetty. Jos et sen vertaa luota vastaanottajaan, älä lähetä.

Vierailija
27/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa:

"Luottamuksellisten sähköpostien lähettäminen ja avaaminen (GMAIL)

Voit suojata arkaluonteiset tiedot luvattomalta käytöltä käyttämällä Gmailin luottamukselliset-asetusta lähettäessäsi viestejä ja liitteitä. Luottamukselliset-asetuksen avulla voit määrittää viesteille viimeisen voimassaolopäivän tai peruuttaa käyttöoikeuden milloin tahansa. Luottamuksellisen viestin vastaanottajat eivät voi lähettää viestiä edelleen eivätkä kopioida, tulostaa tai ladata sitä. "

paitsi nämä EIVÄT ole Emailin ominaisuuksia, vaan googlen/mikrosoftin outlookin ominaisuuksia. Emaililla tuollaista salausta ei sinällään voi tehdä. Eri asioita.

Vierailija
28/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan yhdestä firmasta jatkuvasti tarjouksia, jotka on räätälöity ainoastaan minulle (tai siis meidän firmalle). Näitä viestejä ei jostain syystä voi lähettää eteenpäin edes meidän organisaation sisällä, vaan viesti häviää - lähetetystä viestistä tulee täysin tyhjä. En tiedä, millaista suojausta tuo firma käyttää, mutta tällaisia palveluksia on siis jossain jo olemassa.

ap

Esimerkiksi ihan normaali Gmailia.

Ettekö te tunne yhtään sähköpostin normitoimintoja?

Siellä voi viestin tuhota etänä, antaa vain yhdelle lukuoikeuden, estää jakaminen jne jne jne.

Ei ole SÄHKÖPOSTIN normitoimintoja. Ovat Gmailin toiminnallisuuksia. Täysin eri asia kuin sähköpostin toiminnot.

Vierailija
29/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain sähköpostiohjelmissa lähettäjä näkee koska viesti on avattu.

Oikeastaan tälläinen sähköposti jota ei voi forwardoida, kopioida eikä säilyttää on ideaalityökalu hullulle väkivaltaiselle stalkkerille. Ei jää todistusaineistoa poliisille.

Kännyköissä Snapshatissäkin kai lähtee viesti lähettäjälle jos kuvakaappaus otettu näytöltä?

Win 10 on snip tool, vai oliko firefox ominaisuus? Ehkä sillä saa todistusaineistoa jos hullu stalkkeri iskee?

Vierailija
30/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi ilmoittaa kyseiselle henkilölle että lopettaa viestiketjujen forwardoinnin koska ne sisältävät salassa pidettävää tietoa? Vai kyseessä asiakas?

Sinun tulisi kysyä esimieheltäsi onko loma-ajankohtasi salassapidettävää.

Ja myös kysyä miten toimitaan jotta arkaluontoinen tieto ei leviä ympäri yritystä. Jos kyseessä työkaveri niin kyllä se pitää esimiehen kautta mennä, jospa henkilö ei osaa käyttää sähköpostia joten tarvitsee lisäkoulutusta. Tai sitten on vaan huolimaton, mutta esimiesasia, ei sinun.

Vierailija
31/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tulee kysyä ylempää voitko ruveta käyttämään tuota viestien salausta viesteissäsi, eli onko työssäsi sellaisia asioita joita jaetaan myös toisille sähköpostitse eteenpäin eli siis jos sähköpostin salaus vaikeuttaa asian hoitoa.

Vierailija
32/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköposteissa tai tekstiviestinä tai ylipäänsä missään painetussa viestinnässä ei kannata lähettää mitään sellaista, minkä ei halua päätyvän kolmansille osapuolille.

Jos sinulta kysytään sähköpostilla jotain asiaa, jota et halua muiden tietoon, älä vastaa. Jos sen sijaan on pakko vastata, soita puhelimella tai puhu kasvokkain. Silloin jälkitilanteissa on aina vain sanan sanaa vastaan.

Vierailija
33/37 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköposteissa tai tekstiviestinä tai ylipäänsä missään painetussa viestinnässä ei kannata lähettää mitään sellaista, minkä ei halua päätyvän kolmansille osapuolille.

Jos sinulta kysytään sähköpostilla jotain asiaa, jota et halua muiden tietoon, älä vastaa. Jos sen sijaan on pakko vastata, soita puhelimella tai puhu kasvokkain. Silloin jälkitilanteissa on aina vain sanan sanaa vastaan.

Paitsi jos äänittää oman puhelunsa, Suomessa saa äänittää keskustelun salaa jossa on itse osallisena puhumassa.

Joissain puhelimissa löytyy itsessään tämä toiminto. Ei kyllä apllelta, mutta aplle kyllä kuuntelee sinua sirin myötä. Huvittavaa että itse ei voi äänittää omaa puheluaan suoraan puhelimessa. Ehkä jokin amerikkalainen juttu, siellä laitonta, ehkä.

Vierailija
34/37 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuore Outlook osaa ainakin salata viestin, ja sille voi määrittää myös noita estoja, jne.

Vierailija
35/37 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Etsi netistä ja opi... Luottamuksellisten sähköpostien lähettäminen ja avaaminen.

Höpö höpö itsellesi. Jos saan tekstin näkyviin, niin ihan tasan varmasti pystyn myös saattamaan sen saman tekstin toisten nähtäväksi. Keinoja on monia. Yhtenä vaikka kuvan ottaminen näytöstä, kuten tuolla aiemmin jo mainittiin.

On absurdi ajatuskin, että voisi olla jokin sellainen salaus, joka estäisi henkilöä jakamasta saamaansa tietoa muille. Se tietohan on jo vastaanottajan päässä, ja hän voi jakaa sitä myös suullisesti tai tehdä vaikkapa käsin muistiinpanot näkemästään, vaikka viesti tuhottaisiin määräajan jälkeen.

Vierailija
36/37 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sähköposti on kuin postikortti, kuka vaan voi sen matkan aikana lukea sen.

Vierailija
37/37 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos äänittää oman puhelunsa, Suomessa saa äänittää keskustelun salaa jossa on itse osallisena puhumassa.

Joissain puhelimissa löytyy itsessään tämä toiminto. Ei kyllä apllelta, mutta aplle kyllä kuuntelee sinua sirin myötä. Huvittavaa että itse ei voi äänittää omaa puheluaan suoraan puhelimessa. Ehkä jokin amerikkalainen juttu, siellä laitonta, ehkä.

Höpönlöpön taas, työnantaja määrittelee normit tähän, omalla ajallaan saa vapaasti valita. Ja kun joku taas alkaa vääntämään, niin tästä on oikeuden ratkaisuja, jotta josko lukaisisi ensin.