Valtaosa ekonomeista uskoo että ruuanverkkokaupasta tulee ensi vuosikymmenellä valtavirtaa
Ihmiset ovat pohjimmiltaan laiskoja. Kotoa ei tarvitse lainkaan poistua kun ruokaostokset toimitetaan siistissä paketissa kotiovelle asti noin 40-50 euron hintaan plus ostosten hinta ja ne voidaan tehdä kätevästi kännykkäsoveluksella yhden napin painalluksella. Jos tämä ennustus jota nyt povataan toteutuu, niin suomalaisten elämä kertakaikkiiaan tulee mullistumaan 2020-luvulla kun sosiaalisista kontakteista toisten ihmisten kanssa tulee harvinaista ylellisyyttä josta pääsee nauttimaan enää vain harvat. Mutta onko tämä todella se kehitys jonka haluamme?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suomalaisten elämä kertakaikkiiaan tulee mullistumaan 2020-luvulla kun sosiaalisista kontakteista toisten ihmisten kanssa tulee harvinaista ylellisyyttä
Mistähän lähtien ruokakauppa on toiminut suomalaisten sosiaalisten kontaktien ylläpitopaikkana?
Mä ainakin käyn kaupassa hakemassa ruoat, enkä jää lässyttämään kissani kirpuista kassalle. Eikä muutoinkaan sosiaalinen elämäni rajoitu siihen yhteen tai kahteen kertaan vuodessa, kun joku tuttu sattuu samaan kauppaan samaan aikaan.
Herää nyt pahvi.
Olen kaupassa töissä ja iso osa asiakkaista käy kaupassa juurikin että pääsee juttelemaan muille. On paljon yksinäisiä ja vanhuksia joille kaupan kassa on ainoa juttukaveri.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt Cittarin kotiinkuljetuspalvelua jo yli vuoden. Tilaan kerran viikossa. Kuljetus maksaa 9,90 €. Edestakainen matka bussilla lähimpään Cittariin maksaa 8 €. Ja kun kotiinkuljetuksella saa niin paljon kuin vain haluaa tilata (ja yleensä tilaankin ihmisten ruokien lisäksi pesuaineet ja muut siivoustarvikkeet, talouspaperit, kissanhiekat sekä kissojen ja koiran ruuat) , pitäisi vastaavan määrän hakemiseen bussilla tehdä useampi kauppareissu tai ainakin tulla takaisin kotiin taksilla. Sitäpaitsi käytän vapaa-aikani mieluummin ulkoiluun kuin marketissa asioimiseen.
Mikäs on Cittarin kuljetuspalvelun aikaikkuna? Sinä joudut luultavasti käkkimään kotona ovikelloa vahtien kauemmin kuin kappareissussa kuluisi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuosikymmen alkaa jo tammikuussa. Mutta enpä usko että kovin suuri osa suomalaisista on vielä 10 vuoden kuluttuakaan niin äveriäitä että heillä on varaa antaa kauppiaan valita ruokatavarat hinnasta välittämättä. Kyllä tuo jää sähköpotkulaudoilla liikkuvien hipsterien jutuksi.
Kun menen kauppaan, niin haluan vertailla hintoja, onko Juhla-Mokka tänään halvempaa kuin Kulta-Katriina ja mikä kananmunapakettikoko on yksikköhinnaltaan edullisin ja minulle sopivin. Hedelmät ja vihannekset valitsen käsin, eli puristelen joka tomaatin ja mandariinin sekä katson että banaanit ovat kypsiä. Jos annan kauppiaan valita, niin hän valitsee kalleimmat vaihtoehdot, vanhenemassa olevat ja muuten sellaiset tuotteet joita kukaan itse kaupassa käyvä ei enää ota.
En ymmärrä tätä. Siis itse en tilaa verkosta, mutta käytän foodie- ja k-ruoka-sivuja ostoslistan tekemiseen. Ja se hintojen vertailu on paljon helpompaa netissä kuin kaupassa. Itselläni tulee kyllä heräteostoksiakin helpommin juuri sen vuoksi että näen netissä tuotteita joita ei tulisi kaupassa nähtyä koska en edes etsisi niitä.
Vihanneksista en toki tiedä, mutta nekin valitaan se tietty kilohinnaltaan, laadusta en toki osaa sanoa mitä kukin kerääjä valitsee.
On kyllä rikasta jengiä Suomessa kun tosta vain maksetaan kymmenien eurojen posti ja kuljetusmaksuja. En ymmärrä tätä nettishoppailu, kaikkea muuta kuin halpaa.
Olenko ainoa, jonka mielestä kaupassa käyminen on ihan mukavaa? Kaikkia asioita ei jaksa tehdä näytöltä, kuten vaikka säilykkeiden tuotesisältöjen vertailua, itselleni on monella tavalla mukavampaa hoitaa homma kaupassa. Kauppakäynti 20 min 2 kertaa viikossa työmatkan yhteydessä ei myöskään vie paljoa aikaa. Kai verkko-ostosten tekokin vie aikaa?
En siis vastusta verkko-ostosten tekoa, ihmettelen vaan sitä kun kaupassa käyntiä pidetään jotenkin vaivalloisena. Tai sitten minä vaan olen outo poikkeus :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko tämä todella se kehitys jonka haluamme?
On. Miksi joku haluaisi käyttää puolisen tuntia päivittäin ruokakauppareissuilla, maksaa mahdolliset bensatkin, raahata kilokaupalla ruokaa jäisillä kaduilla liukastellen ja rasittua kaupan korkeista hinnoista? Mikähän se hyöty tästä toiminnasta on ruoan saamisen lisäksi? Ei sellaista ole. Sosiaaliset kontaktit se ei varsinkaan ole.
Kuljetuksen kustannuksista sitten riippuu, että kuinka paljon nettosäästöä saadaan kivijalkaliikkeiden vähentymisestä. Autonomisten nelikopterien tai itseajavien pakettiautojen ilmestyessä säästö voi olla huimakin.
Miksi vietät päivittäin puoli tuntia ruokakauppareissuilla? Kaupasta voi ostaa kerralla enemmän, sen verran että niillä pärjää useita päiviä tai jopa viikon.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä rikasta jengiä Suomessa kun tosta vain maksetaan kymmenien eurojen posti ja kuljetusmaksuja. En ymmärrä tätä nettishoppailu, kaikkea muuta kuin halpaa.
Kauppojen hinnoissakin on sen verran eroa että nettiostos voi tulla huomattavasti halvemmaksi. Ei ole ihme jos saat vitosen eron kauppakassiin kun vertaat prismaa ja salea ostoskorin hinnassa.
Ja itsekin asun alueella jossa ei kulje busseja montaa kertaa päivässä, ja niilläkin kaupassakäynti maksaisi lähelle 10 euroa.
Tosin täällä nyt ei mikään kauppa toimita kotiinkaan vielä, toki päivittäistavaraa ja kuivaruokaa saa tilattua postin kautta.
Onko oikeasti tehty nimenomaan ekonomeille tutkimus missä on kysytty ruoan verkkokaupasta? Mitä jos ois kysytty insinööreiltä tai siivoojilta? Terveisin ekonomi.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti tehty nimenomaan ekonomeille tutkimus missä on kysytty ruoan verkkokaupasta? Mitä jos ois kysytty insinööreiltä tai siivoojilta? Terveisin ekonomi.
Insinöörinä haluan että ne ruoat toimitetaan taloyhtiön ruokapostilaatikkoon. En rupea minkään kotiinkuljetuksen takia kotonani päivystämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt Cittarin kotiinkuljetuspalvelua jo yli vuoden. Tilaan kerran viikossa. Kuljetus maksaa 9,90 €. Edestakainen matka bussilla lähimpään Cittariin maksaa 8 €. Ja kun kotiinkuljetuksella saa niin paljon kuin vain haluaa tilata (ja yleensä tilaankin ihmisten ruokien lisäksi pesuaineet ja muut siivoustarvikkeet, talouspaperit, kissanhiekat sekä kissojen ja koiran ruuat) , pitäisi vastaavan määrän hakemiseen bussilla tehdä useampi kauppareissu tai ainakin tulla takaisin kotiin taksilla. Sitäpaitsi käytän vapaa-aikani mieluummin ulkoiluun kuin marketissa asioimiseen.
Mikäs on Cittarin kuljetuspalvelun aikaikkuna? Sinä joudut luultavasti käkkimään kotona ovikelloa vahtien kauemmin kuin kappareissussa kuluisi aikaa.
Taitaa olla pari tuntia. Mutta tietysti kotiinkuljetus kannattaa tilata aikavälille, jolloin tulee muutenkin oltua kotona. En kyllä tiedä miksi ovikelloa tulisi erityisesti ”vahtia”.
Eikös ne ennustaneet että ihmiset muuttaa maalle ja tekevät töitä rannalla laiturin nokassa. Varmaan jotkut tekee etänä, mutta ei ole muuttanut maalle, kun siellä ei perheelliset voi eikä halua asua. Minä tykkään käydä matkalla kaupassa ja samalla suunnittelen ne ostokset. Jos vielä jotain unohtuu kipaisen lähikauppaan , jossa tietenkin on aina tuttuja. En tarvise kauppakassi palvelua . Tylsää odottaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen saa itse valita. Siis haluaako aamupäivällä, iltapäivällä, alkuillasta vai illalla. Haitari on pari kolme tuntia ja tarkempi (eli puolen tunnin tarkuudella) aika tulee jo aamulla tekstiviestinä. Lisäksi tulee vielä 3-8 minuuttia ennen kuljettajan saapumista tekstiviesti, jossa linkki karttaan, missä voi seurata reaaliajassa kuljetuksen saapumista. Teen etätöitä kotona ja yleensä tilaan kuljetuksen sen mukaisesti, ettei haluamallani ajankohdalla ole mitään puhelinpalaveria. Mieluiten aamupäivällä, mutta jos aamupäivällä on palaveri, sitten iltapäivällä.
En onneksi ole kuuro, joten en joudu vahtimaan ovikelloa. Kuulen oikein hyvin, kun se soi. Itseasiassa ovikello ei yleensä ehdi edes soida, koska koira alkaa haukkua kuljettajan saapuessa pihaan. Työpisteeltäni ulko-ovelle on noin 3 metriä matkaa.
Itse tilauksen tekemiseen mulla ei mene kauaa, ehkä 5 minuuttia. Olen tilannut jo niin monta kertaa, että käytän valmista tilauspohjaa, josta löytyy jo maidot, kahvit, kurkut, tomaatit, salaatit, kissanhiekat, kissojen ruuat, koiran ruuat jne. Lisään tilaukseen vain ne tuotteet, jotka vaihtelevat. Tilausta voi vielä muuttaa tiettyyn ajankohtaan asti. Lisätä tai poistaa tuotteita, jos tulee jotain mieleen tai huomaa jonkun tuotteen olevan lopussa/vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, jonka mielestä kaupassa käyminen on ihan mukavaa? Kaikkia asioita ei jaksa tehdä näytöltä, kuten vaikka säilykkeiden tuotesisältöjen vertailua, itselleni on monella tavalla mukavampaa hoitaa homma kaupassa. Kauppakäynti 20 min 2 kertaa viikossa työmatkan yhteydessä ei myöskään vie paljoa aikaa. Kai verkko-ostosten tekokin vie aikaa?
En siis vastusta verkko-ostosten tekoa, ihmettelen vaan sitä kun kaupassa käyntiä pidetään jotenkin vaivalloisena. Tai sitten minä vaan olen outo poikkeus :-)
Minulla on ristiriitainen suhtautuminen ruokaostoksilla käymiseen. Toisaalta en tykkää lähteä kauppaan, mutta tykkään olla kaupassa ja palata sieltä heh. Samalla saa hyötyliikuntaa ja raitista ulkoilmaa. Käyn kaupassa aina kävellen.
En luopuisi ruokakaupassa käymisestä kokonaan, vaikka kotiinkuljetuksen hinnat olisivat alhaiset.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ei tunnu kätevältä. Siis joko menee sinne kauppaan hakemaan sitä toimitusta, eli kauppaan pitää mennä joka tapauksessa, tai sitten pitää kotona kytätä ja odottaa jotain toimitusta? Näh, mieluummin käyn kaupassa ihan omaan tahtiin kuten ennenkin. Ei se tuotteiden noukkiminen sieltä hyllyistä ole mitenkään ylivoimaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei tunnu kätevältä. Siis joko menee sinne kauppaan hakemaan sitä toimitusta, eli kauppaan pitää mennä joka tapauksessa, tai sitten pitää kotona kytätä ja odottaa jotain toimitusta? Näh, mieluummin käyn kaupassa ihan omaan tahtiin kuten ennenkin. Ei se tuotteiden noukkiminen sieltä hyllyistä ole mitenkään ylivoimaista.
Kas kun ne noukitut tuotteet eivät osaa kävellä kotiin perässä vaan ne joutuu rahtaamaan. Siinä ongelman ydin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mitä? Noin mäkin aluksi ajattelin. Vaikka tiesin, että kuljetus tulee klo 16:30-17:00 välisenä aikana, en osannut iltapäivällä tehdä oikein mitään. Eli kyttäsin ja odotin kuljetusta. Vähitellen aivoni oppivat tajuamaan, että mä voin oikein hyvin tehdä asioita klo 16:30 asti ja taas viimeistään klo 17:00 lähtien. Eikä mun tarvitse olla edes kotona kuin tuona aikana. Ja kun Cittarin palvelussa on vielä ominaisuus, että tulee tekstari muutamaa minuuttia aikaisemmin, ehdin tekonivelleikkauksista toipuessanikin köpöttelemään kyynärsauvojen kanssa yläkerrasta valmiiksi alakertaan avaamaan kuljettajalle oven.
Mulle tämä on varsin kätevää, koska en pysty kantamaan kaupasta painavia ostoksia. Jo pelkästään kaksi kissanhiekkasäkkiä on polvilleni liikaa. Tarvitsen niitä kuitenkin 4 kpl viikossa. Mulla on kyllä sellainen perässä vedettävä "mummokärry", mutta ei siihen mahdu kerralla kuin ne kaksi kissanhiekkasäkkiä. Siihen päälle pitäisi saada tuotua kaikki muut päivittäistavarat. Alussa ajattelin, että käytän palvelua vain leikkauksista toipumisaikanani ja jatkan sen jälkeen kaupassa käyntiä, mutta koska olin varsin tyytyväinen palveluun, olen jatkanut palvelun käyttöä edelleen.
Tervetuloa 2020 luku :) Tuo olisi parasta tämmöiselle erakoituneelle nuorelle. Pelkään sosiaalisia tilanteita, en haluaisi tulla nahdyksi. Nytkin odotan pimeän tuloa, että pääsen käymään kaupassa. Jos tämä ruoanverkkokauppa tulisi laajemmin käyttöön, niin varmasti käyttäisin. Ei tarvitisi enää pelätä kaupåaan menoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko tämä todella se kehitys jonka haluamme?
On. Miksi joku haluaisi käyttää puolisen tuntia päivittäin ruokakauppareissuilla, maksaa mahdolliset bensatkin, raahata kilokaupalla ruokaa jäisillä kaduilla liukastellen ja rasittua kaupan korkeista hinnoista? Mikähän se hyöty tästä toiminnasta on ruoan saamisen lisäksi? Ei sellaista ole. Sosiaaliset kontaktit se ei varsinkaan ole.
Kuljetuksen kustannuksista sitten riippuu, että kuinka paljon nettosäästöä saadaan kivijalkaliikkeiden vähentymisestä. Autonomisten nelikopterien tai itseajavien pakettiautojen ilmestyessä säästö voi olla huimakin.
Miksi kaupassa joka päivä pitäisi käydä? Tuskin sinä netistäkään joka päivä ruokaa tilaisit?
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa 2020 luku :) Tuo olisi parasta tämmöiselle erakoituneelle nuorelle. Pelkään sosiaalisia tilanteita, en haluaisi tulla nahdyksi. Nytkin odotan pimeän tuloa, että pääsen käymään kaupassa. Jos tämä ruoanverkkokauppa tulisi laajemmin käyttöön, niin varmasti käyttäisin. Ei tarvitisi enää pelätä kaupåaan menoa...
Mistä meinaat noin päävikaisena saada palkkaa maksaaksesi ruokatilaustesi toimitusmaksut?