Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valtaosa ekonomeista uskoo että ruuanverkkokaupasta tulee ensi vuosikymmenellä valtavirtaa

Vierailija
10.10.2019 |

Ihmiset ovat pohjimmiltaan laiskoja. Kotoa ei tarvitse lainkaan poistua kun ruokaostokset toimitetaan siistissä paketissa kotiovelle asti noin 40-50 euron hintaan plus ostosten hinta ja ne voidaan tehdä kätevästi kännykkäsoveluksella yhden napin painalluksella. Jos tämä ennustus jota nyt povataan toteutuu, niin suomalaisten elämä kertakaikkiiaan tulee mullistumaan 2020-luvulla kun sosiaalisista kontakteista toisten ihmisten kanssa tulee harvinaista ylellisyyttä josta pääsee nauttimaan enää vain harvat. Mutta onko tämä todella se kehitys jonka haluamme?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kuulin muutama vuosi sitten että kauppakassipalvelu tulee käyttämääni Prismaan, niin ajattelin että tulen käyttämään sitä. Mutta en ole käyttänyt kertaakaan. Syitä on pari. Ensinnäkin palvelu maksaa. Vaikka keräyspalvelu olisi vain 5€, niin se on kuitenkin 50€:n kauppareissuun 10% korotus ja se on paljon. Toisekseen tilaus pitäisi tehdä edellisenä päivänä ja se on liian aikaisin. Kyllä palvelun tulisi toimia niin että voisin tuntia tai kahta tuntia ennen töistä lähtöä näppäillä tilaukseni ja noutaa sen kyytiin kotimatkalla ja ilman lisäkustannusta. Kaiken järjen mukaan robottinoutovarastopalvelu tulisi kaupalle halvemmaksi kuin nykyiset marketitit ja sen pitäisi olla hintoja laskeva toimintamalli.

K-ryhmä aloittaa 1-2 tunnin pikatoimitukset. https://www.talouselama.fi/uutiset/k-ryhma-iskee-suomessa-uudella-aseel…

Vierailija
22/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ruokaostokset toimitetaan siistissä paketissa kotiovelle asti noin 40-50 euron hintaan

Mistä sä olet noin naurettavan typerän hinnan repinyt? Ei luulisi olevan liian vaikeaa käyttää 5 sekuntia Googlen parissa, että huomaisi yleisimmän hinnan pyörivän 10 euron tietämillä. Halvimmillaan onnistuu 0 eurolla, kun tilaa tarpeeksi kerralla.

Liian kalliiiksi tulee tällaiselle, jotka käyvät kaupassa 3-4 kertaa viikossa, koska emme oletuslähtöisesti halua pakastaa ruokaa.

Monella elämä on sillä tavalla epäsäännöllistä että ei voi tai ei halua suunnitella kodin aterioita viikoksi eteen päin. Voi tulla yllättävä työmeno ja syö ravintolassa tai lähtee kavereiden kanssa ulos syömään, tai ei vaan jaksa alkaa kokkaamaan ja hakee noutoruokaa. Itse ainakin varaan ainekset nykyään vain pariin ateriaan seuraavalle viikolle, koska näitä suunnitelmien muutoksia tulee aika usein. Kaupassahan ei myöskään mitenkään kannusteta suuriin kertaostoksiin, vaan nimenomaan siihen että ihmiset kävisivät usein kaupassa, jolloin mukaan tarttuu enemmän heräteostoksia. Samasta syystä myöskään ruuan etämyynti ei ole kasvanut, koska kaupat eivät halua että asiakkaat tekevät kontona harkitut ostokset, vaan asiakas halutaan kauppaan tekemään vähemmän harkittuja ostoksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti pääkaupunkiseudulla S-ryhmässä kotiinkuljetus on vain yhdellä Vantaan Alepalla, joka toimittaa koko pääkaupunkiseudulle? Tai niin ainakin olen ymmärtänyt heidän foodie-palvelustaan. Miksiköhän näin on? Siellä hinnat tuntuu kallilta (Oltermannitaisi taisi olla jopa yli euron kalliimpi kuin Prismassa), niin meidän taloudessa ei olla vielä siirrytty verkkokauppaan, vaikka kovasti haluasimme. Käytämme niin paljon Rainbow-tuotteita, että emme ole vieä valmiita vaihtamaan CM:n verkkokauppaan.

Vierailija
24/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kuulin muutama vuosi sitten että kauppakassipalvelu tulee käyttämääni Prismaan, niin ajattelin että tulen käyttämään sitä. Mutta en ole käyttänyt kertaakaan. Syitä on pari. Ensinnäkin palvelu maksaa. Vaikka keräyspalvelu olisi vain 5€, niin se on kuitenkin 50€:n kauppareissuun 10% korotus ja se on paljon. Toisekseen tilaus pitäisi tehdä edellisenä päivänä ja se on liian aikaisin. Kyllä palvelun tulisi toimia niin että voisin tuntia tai kahta tuntia ennen töistä lähtöä näppäillä tilaukseni ja noutaa sen kyytiin kotimatkalla ja ilman lisäkustannusta. Kaiken järjen mukaan robottinoutovarastopalvelu tulisi kaupalle halvemmaksi kuin nykyiset marketitit ja sen pitäisi olla hintoja laskeva toimintamalli.

K-ryhmä aloittaa 1-2 tunnin pikatoimitukset. https://www.talouselama.fi/uutiset/k-ryhma-iskee-suomessa-uudella-aseel…

Kotia paremmin minulle sopisi se että tuossa lähikaupassa olisi joko lokerikko tai tiski josta voisin käydän nappaamassa ennakolta tilaamani ostoskassin. Tässä mallissa minun ei tarvitsisi tietää että olenko kotona tunnin vai kolmen tunnin päästä.

Vierailija
25/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiin toimittaminen ei ole hyvä juttu, koska sehän sopii vain niille jotka on kotona. Jos tulen töistä ja lähden viemään lasta harrastuksiin ja omiin harrastuksiin, niin en ole ottamassa vasttaan kauppakasseja. Palvelun tulisi olla sellainen että tilattu kauppakassi on noudettavissa minulle helpossa paikassa.

Useimmat työtkin voi nykyään tehdä etänä kotoakäsin sillä tietokoneella jolla juurikin varmaan palstailet. Ja hanki sille lapselle fillari, niin voi opetella itse pyöräilemään harrustiksiinsa. Sinä et ole mikään lapsesi kyytiorja.

Vierailija
26/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiin toimittaminen ei ole hyvä juttu, koska sehän sopii vain niille jotka on kotona. Jos tulen töistä ja lähden viemään lasta harrastuksiin ja omiin harrastuksiin, niin en ole ottamassa vasttaan kauppakasseja. Palvelun tulisi olla sellainen että tilattu kauppakassi on noudettavissa minulle helpossa paikassa.

Useimmat työtkin voi nykyään tehdä etänä kotoakäsin sillä tietokoneella jolla juurikin varmaan palstailet. Ja hanki sille lapselle fillari, niin voi opetella itse pyöräilemään harrustiksiinsa. Sinä et ole mikään lapsesi kyytiorja.

Vain pieni osa palkansaajista saa/pystyy tekemään etätöitä kotona. Omiakin töitä pystyisin tekemään paljolti kotona, mutta työnantaja sallii etätyöt vain erikseen sovittavissa poikkeustilanteissa. Joten palstailen työaikana työpaikalta.

Vierailija
27/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän hankala nuohota savupiippuja etänä.

Fillareita on parikin, mutta lapset pelaa lätkää ja treenit on hallilla, jonne on matkaa 15km eikä sinne todellakaan fillaroida talvella varustekassin kanssa. Julkislla matka myös käytännössä mahdoton. Mopoauto helpottaa tilannetta, kunhan ikää tulee vielä muutama vuosi.

t. nuohooja lätkäiskä.

Vierailija
28/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on taas yksi vihervasurikuplassa elävä.

Vierailija
29/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka olisi jo verkkokaupoissa, ellei kauppa pyristelisi vastaan ja yritä pysyä vanhassa.

Vierailija
30/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään kehitystä ei ruveta estämään sen takia, että jotkut yksinäiset tarvitsevat kassakontaktia. Se että kaupassa on toinen ihminen, ei ole tapa ratkaista yksinäisyyttä.

Vierailija
31/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vähemmän ihmiset haluavat lähteä ulos mitä enemmän siellä ihmiset kuvaavat toisiaan kännykkäkameroilla.

Vierailija
32/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään kehitystä ei ruveta estämään sen takia, että jotkut yksinäiset tarvitsevat kassakontaktia. Se että kaupassa on toinen ihminen, ei ole tapa ratkaista yksinäisyyttä.

Mikään ei ole tapa ratkaista yksinäisyyttä.

Vierailija
33/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinäiset ihmiset voisivat muutenkin jättää ei-yksinäiset rauhaan. Kukaan ei kaipaa yksinäisen seuraa, sillä ihan oikeasti sitä valittamista ja ripustautumista ei kukaan täysjärkinen jaksa. Hankkikaa oma elämä.

Vierailija
34/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan tule ikinä käyttämään tuota palvelua, koska siinähän kauppiaat toimittavat aina kalleimman tuotteen ja valitsevat esimerkiksi hedelmät minun puolestani, siis ne kaikkein huonoimmat. Ja tuosta palvelusta pitäisi vielä maksaa extraa.

Vierailija
35/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

suomalaisten elämä kertakaikkiiaan tulee mullistumaan 2020-luvulla kun sosiaalisista kontakteista toisten ihmisten kanssa tulee harvinaista ylellisyyttä

Mistähän lähtien ruokakauppa on toiminut suomalaisten sosiaalisten kontaktien ylläpitopaikkana?

Mä ainakin käyn kaupassa hakemassa ruoat, enkä jää lässyttämään kissani kirpuista kassalle. Eikä muutoinkaan sosiaalinen elämäni rajoitu siihen yhteen tai kahteen kertaan vuodessa, kun joku tuttu sattuu samaan kauppaan samaan aikaan.

Herää nyt pahvi.

Mutta jos lähikauppa onkin kauppakeskus, niin ainakin siellä näkee monenlaista kulkijaa ruokaostoksilla käydessään, toisin kuin keittiön pöydän ääressä istuessaan.

Vierailija
36/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

suomalaisten elämä kertakaikkiiaan tulee mullistumaan 2020-luvulla kun sosiaalisista kontakteista toisten ihmisten kanssa tulee harvinaista ylellisyyttä

Mistähän lähtien ruokakauppa on toiminut suomalaisten sosiaalisten kontaktien ylläpitopaikkana?

Mä ainakin käyn kaupassa hakemassa ruoat, enkä jää lässyttämään kissani kirpuista kassalle. Eikä muutoinkaan sosiaalinen elämäni rajoitu siihen yhteen tai kahteen kertaan vuodessa, kun joku tuttu sattuu samaan kauppaan samaan aikaan.

Herää nyt pahvi.

Mutta jos lähikauppa onkin kauppakeskus, niin ainakin siellä näkee monenlaista kulkijaa ruokaostoksilla käydessään, toisin kuin keittiön pöydän ääressä istuessaan.

Pöydän ääressä on kuitenkin turvaa ja omaa rauhaa. Harvemmin sitä saa olla ihan yksikseen ja kun kerrankin voi olla ihan yksin niin se on kyllä luksusta ja nannaa.

Vierailija
37/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan tule ikinä käyttämään tuota palvelua, koska siinähän kauppiaat toimittavat aina kalleimman tuotteen ja valitsevat esimerkiksi hedelmät minun puolestani, siis ne kaikkein huonoimmat. Ja tuosta palvelusta pitäisi vielä maksaa extraa.

No älä sitten käytä. Miksi sitä tulla tänne selittelemään? Minä käytän ja sinä et käytä. Jokaisen oma asia. Tsiisus.

Vierailija
38/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen samaa. Ei kukaan halua tuhlata ainoaa elämäänsä hitaan, kolikoita kaivelevan vanhuksen takana

Vierailija
39/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuosikymmen alkaa jo tammikuussa. Mutta enpä usko että kovin suuri osa suomalaisista on vielä 10 vuoden kuluttuakaan niin äveriäitä että heillä on varaa antaa kauppiaan valita ruokatavarat hinnasta välittämättä. Kyllä tuo jää sähköpotkulaudoilla liikkuvien hipsterien jutuksi.

Kun menen kauppaan, niin haluan vertailla hintoja, onko Juhla-Mokka tänään halvempaa kuin Kulta-Katriina ja mikä kananmunapakettikoko on yksikköhinnaltaan edullisin ja minulle sopivin. Hedelmät ja vihannekset valitsen käsin, eli puristelen joka tomaatin ja mandariinin sekä katson että banaanit ovat kypsiä. Jos annan kauppiaan valita, niin hän valitsee kalleimmat vaihtoehdot, vanhenemassa olevat ja muuten sellaiset tuotteet joita kukaan itse kaupassa käyvä ei enää ota.

Vierailija
40/66 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi vuosikymmen alkaa jo tammikuussa. Mutta enpä usko että kovin suuri osa suomalaisista on vielä 10 vuoden kuluttuakaan niin äveriäitä että heillä on varaa antaa kauppiaan valita ruokatavarat hinnasta välittämättä. Kyllä tuo jää sähköpotkulaudoilla liikkuvien hipsterien jutuksi.

Kun menen kauppaan, niin haluan vertailla hintoja, onko Juhla-Mokka tänään halvempaa kuin Kulta-Katriina ja mikä kananmunapakettikoko on yksikköhinnaltaan edullisin ja minulle sopivin. Hedelmät ja vihannekset valitsen käsin, eli puristelen joka tomaatin ja mandariinin sekä katson että banaanit ovat kypsiä. Jos annan kauppiaan valita, niin hän valitsee kalleimmat vaihtoehdot, vanhenemassa olevat ja muuten sellaiset tuotteet joita kukaan itse kaupassa käyvä ei enää ota.

Sulla on kyllä melko vääristynyt kuva verkkokaupan keräilystä. Oletko koskaan testannut kyseistä palvelua? Ihan samaan tapaan sä pystyt verkossa vertailemaan Juhla Mokkaa ja Kulta Katriinaa, katsomaan tarjouksia ja valitsemaan niistä edullisemman.

Ainakin pk-seudulla tilauksia tulee yhteen verkkokauppaan päivässä jopa satoja, joten luonnollisesti tilausten taustalla tekee töitä vähintään 10-20 ihmistä. Viimeisenä kauppias itse siellä yhtään mitään valitsee. Ohjeistus keräilijöillä on tietenkin valita laadultaan parasta ja päiväykseltään pitkäkestoisia tuotteita. Tietysti tuossa asiassa voi esiintyä joskus myös asiakkaan näkökulmasta epätyydyttyviä ratkaisuja (keräiljöillä on kiire, inhimillisiä virheitä sattuu ja joskus jotain jää huomaamatta), mutta voin vakuuttaa, ettei kukaan tarkoituksella siellä sulle yritä tarjota mitään muuta kuin priimaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi