a-studio: lastensuojelun laittomuudet
Hieman särähti kun yksi ohjelmassa esiintyneistä lastensuojelulaitoksen johtajista kaipasi keinona lupaa kääriä vastaanhangoitteleva nuori mattoon. Siis ihan oikeasti???
Olen tasan varma, että kenenkään maailmankuva ei kohene mattoonkäärimisellä. Mutta henkilö, joka kaipaa tällaisia "keinoja" työssään on kipeästi sairasloman tarpeessa. Jotain on pahasti pielessä, jos tuollainen alkaa tuntua ok menettelyltä...
Kommentit (43)
Itse olin psykiatrisessa "kuntoutuskodissa" (ikähaarukka oli tyyliin 10-22 v) ja kun siellä kävi joku tarkastaja, käski paikanjohtaja meidän olla kiltisti ja lahjoi sekä järjesti niin että pahiten oireilevat olivat muualla. Muuten meno olikin sitten ihan kuin pellossa ja henkilökunnalla ei todellakaan ollut psykiatrista osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin psykiatrisessa "kuntoutuskodissa" (ikähaarukka oli tyyliin 10-22 v) ja kun siellä kävi joku tarkastaja, käski paikanjohtaja meidän olla kiltisti ja lahjoi sekä järjesti niin että pahiten oireilevat olivat muualla. Muuten meno olikin sitten ihan kuin pellossa ja henkilökunnalla ei todellakaan ollut psykiatrista osaamista.
Noista kannattaa kertoa jälkeenpäinkin sos.toimeen. Mitään parannuksia ei tule, jos vaietaan kokemukset kuoliaaksi. Koskaan ei ole liian myöhäistä kertoa ja se auttaa heitä jotka nyt ovat laitoksissa tai joutuvat niihin.
Hyvänen aika sentään. Ymmärrän hyvin, ettei ole kiinni nuoresta itsestään varsin usein. Ei sitä tarvii rautalangasta vääntää. Mutta olen kuullut läheltä piti tapauksesta, joissa oli kyse nuoresta itsestään johtuvista syyt ja tilanne saatiin korjattua ajoissa. Kirjo on taatusti laaja, miksi nuori joutuu laitokseen.