Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

a-studio: lastensuojelun laittomuudet

Vierailija
09.10.2019 |

Hieman särähti kun yksi ohjelmassa esiintyneistä lastensuojelulaitoksen johtajista kaipasi keinona lupaa kääriä vastaanhangoitteleva nuori mattoon. Siis ihan oikeasti???
Olen tasan varma, että kenenkään maailmankuva ei kohene mattoonkäärimisellä. Mutta henkilö, joka kaipaa tällaisia "keinoja" työssään on kipeästi sairasloman tarpeessa. Jotain on pahasti pielessä, jos tuollainen alkaa tuntua ok menettelyltä...

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vanhoina hyvinä aikoina sai kääriä mattoon"

Hyi vttu, mä en usko että tässä maassa tai maailmalla ylipäätään on oikeasti yhtään hyvää lastensuojelulaitosta. Ruotsissa meno on vielä hirveämpää mitä meillä, siellä kaikki keinot paitsi tppaminen ovat sallittuja. 

On tai ainakin oli hyviäkin paikkoja joskus, suurin osa on kuitenkin tuota luokkaa. 

Hullua että vangeilla on suomessa paremmat oikeudet ja olosuhteet kuin laitoslapsilla. 

t. ent. laitoslapsi

Kun olet " kokemusasiantuntija" niin mitä tekisit nyt toisin jos olisit siinä iässä missä jouduit lastensuojelulaitokseen?

Moni lapsi ei tajua mitä menettää ,kun joutuu kodin ulkopuolelle. Toki koti voi olla liian paha paikka kasvaa ja kehittyä joillakin, mutta olettaisin että suurin osa haluaisi asua kotona. Miten neuvot niitä lapsia ja nuoria joita uhkaa kodin ulkopuolelle sijoitus?

Uskoisin, että moni osaa korjata käytöstään jos niin haluaa.

Kuinka kujalla olet?

Ongelman ydinhän on siinä, että nämä lapset ja nuoret ovat täysin altavastaajia. Kommentistasi saa vaan jotenkin sellaisen käsityksen, että näillä nuorilla on jotain vaikutusmahdollisuuksia ja että "korjaamalla käytöstään" voi välttää joutumisen laitokseen? Siten laitokseen joutuneet nuoret/lapset ovat jotenkin ansainneet sen kohtelun, mikä heitä odottaa noissa paikoissa...?

Nyt käsitit täysin väärin. Hain kysymyksillä vain sitä, että siinä vaiheessa kun lasta ei ole otettu huostaan, niin mitä lapsi voisi itse tehdä jos tajuaa tilanteensa, niin ettei joudu kodin ulkopuolelle. Ehkä joissain tapauksissa voitaisiin antaa käytöksen muuttamismahdollisuus tietyllä aikavälillä ja vasta sen jälkeen tulisi huostaanotto, en tiedä. Hain tavallaan jälkiviisautta, mitä olisi voinut tehdä toisin, jos vaikka joku nuori ottaisi neuvon, jolla on ongelmia lukee näitä palstoja.

En taatusti ole sillä kannalla, että lapsi on ansainnut huonon kohtelun lastensuojelulaitoksessa jos sinne joutuu. En osannut ilmaista asiaa kyllin selkeästi.

Edelleen olet sitä mieltä että nuori voi omalla toiminnallaan ehkäistä huostaanoton ja laitoksen? Ymmärrätkö että useinkaan se ei ole nuoresta itsestään kiinni päätyykö laitokseen.

-sivusta

Hyvänen aika sentään. Ymmärrän hyvin, ettei ole kiinni nuoresta itsestään varsin usein. Ei sitä tarvii rautalangasta vääntää. Mutta olen kuullut läheltä piti tapauksesta, joissa oli kyse nuoresta itsestään johtuvista syyt ja tilanne saatiin korjattua ajoissa. Kirjo on taatusti laaja, miksi nuori joutuu laitokseen.

Vierailija
42/43 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin psykiatrisessa "kuntoutuskodissa" (ikähaarukka oli tyyliin 10-22 v) ja kun siellä kävi joku tarkastaja, käski paikanjohtaja meidän olla kiltisti ja lahjoi sekä järjesti niin että pahiten oireilevat olivat muualla. Muuten meno olikin sitten ihan kuin pellossa ja henkilökunnalla ei todellakaan ollut psykiatrista osaamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin psykiatrisessa "kuntoutuskodissa" (ikähaarukka oli tyyliin 10-22 v) ja kun siellä kävi joku tarkastaja, käski paikanjohtaja meidän olla kiltisti ja lahjoi sekä järjesti niin että pahiten oireilevat olivat muualla. Muuten meno olikin sitten ihan kuin pellossa ja henkilökunnalla ei todellakaan ollut psykiatrista osaamista.

Noista kannattaa kertoa jälkeenpäinkin sos.toimeen. Mitään parannuksia ei tule, jos vaietaan kokemukset kuoliaaksi. Koskaan ei ole liian myöhäistä kertoa ja se auttaa heitä jotka nyt ovat laitoksissa tai joutuvat niihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi