Päiväkotiin tutustuminen, eihän voi mennä näin?
Sain tänään kirjeen, että lapselleni on valittu päivähoitopaikka, jossa hänen olisi tarkoitus aloittaa ensi kuun alussa. Soitin heti päiväkotiin sopiakseni tutustumisesta päiväkotiin rauhassa lapsen kanssa.
Kuitenkin, puhelimeen vastannut nainen oli todella tyly, mikä häiritsi minua heti alkuun. Kuitenkin kun aloin puhumaan päiväkotiin tutustumisesta, hän sanoi että ensin tekevät kotikäynnin, mutta koska ensi viikko on syysloma, se menee sitä seuraavalle viikolle, mikä ei haittaa lainkaan.
Kuitenkin se joka minua häiritsee, on se, että nainen sanoi että voin tulla lapsen kanssa tutustumaan päiväkotiin tämän kuun viimeisellä viikolla yhtenä päivänä ja sitten jätän hänet jo seuraavalla kerralla sinne yksin. Kerroin, että lapseni todennäköisesti tarvitsee pidemmän tutustumisen, koska hänellä epäillään neurologista poikkeavuutta, eikä hän puhu vielä ja on kovin kiinni minussa ja muitakin haasteita on, joten en usko hänelle riittävän yhden tutustumiskerran minun kanssani. Nainen sanoi, että näistä ei jousteta, vaan näin se menee.
Puhelun jälkeen soitin varhaiskasvatuksen palveluyksikköön ja jätin soittopyynnön, koska en voi uskoa, että tämä menisi noin. Saamani valintapäätöksen mukana tuli lappu, jossa lukee sanasta sanaan näin: "Varhaiskasvatuksen alkaessa lapselle on tärkeää tutustua varhaiskasvatuspaikkaan sekä henkilöstöön yhdessä vanhempien kanssa. Tutustuminen järjestetään lapsen yksilöllisen tarpeen mukaan, ajan voi sopia päiväkodissa..."
Voiko tämä muka oikeasti olla näin? En todellakaan jaksa uskoa tähän ja aloin nyt epäillä koko päiväkotiin lapsen laittamista...Olen ollut huolissani lapsen laittamisesta päiväkotiin muutenkin ja sitten ensikosketukseni päiväkodin henkilöstöön oli tällainen, tuleeko kaikki olemaan aina sitten vaikeaa heidän kanssaan?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on pakko laittaa hoitoon, koska mieheni sai töitä ja minun pitää aloittaa kuntouttavassa työtoiminnassa. Lapsi ei tosiaan puhu ja monet tahot ovatkin kehottaneet laittamaan häntä juuri siksi päiväkotiin, lapsi täyttää pian 4v.
En mahda sille mitään, että lapseni kanssa pitää toimia eri tavalla, en minä tahtoisi että hän on erityislapsi, mutta hän on. En voi sille mitään, että pelkään luovuttaa häntä nyt noiden hoitajien käsiin, koska pelkään, että he kuittaavat sen hölynpölynä tmv. ja saan soiton päiväkodista ensimmäisinä päivinä että lapsi on karannut tai juossut auton alle tmv.
Minulle on ihan ok, että tekevät kotikäynnin, se on mielestäni ehkä ihan hyvä, koska lapsi käyttäytyy kotona ihan eri tavalla kuin uusissa paikoissa, hän käy niissä aivan kierroksilla.
Minua ei haittaa, vaikka henkilökunnan kanssa ei ehtisi puhumaan hirveästi tutustumiskäynnin aikana, mutta tiedän, etten voi lasta toisella kerralla jo sinne yksin jättää.
Puhelimeen vastannut nainen oli töykeä, minkäs minä sille mahdan? Tottakai minua pelottaa jättää lapsi vieraiden käsiin, varsinkin kun hän ei ole kuten muut, onko siinä muka jotakin outoa?
Ap
Kuulostaa kyllä siltä ettei tämä lapsi kuuluisi ihan tavalliseen päiväkotiin. Ehkä siksikin kotikäynti?
Hänellähän pitäisi olla tuolla avustaja joka osaa kommunikoida tukiviittomilla. 4-vuotias on jo isojen ryhmässä jossa tehdään asioita paljon omatoimisesti. Ei päiväkodissa riitä henkilökuntaa auttamaan joka tilanteessa ja kommunikointi voi olla äärimmäisen hankalaa jos ei lapsi puhu.
Ennenkuin edes hain hoitopaikkaa lapselle, olin yhteydessä varhaiskasvatusyksikköön ja tiedustelin pienryhmiä tai erityislapsille tarkoitettuja päiväkoteja. Sieltä sanottiin, ettei tällaisia enää nykyään ole, vaan kaikki lapset menevät samanlaisiin paikkoihin ja tarvittaessa sitten hankitaan sinne avustaja lapselle.
Ja joka paikassa, foniatri, puheterapeutti, neurologi ja toinen puheterapeutti ovat suositelleet lapsen laittamista päiväkotiin, juuri siksi kun ei puhu.
Ap
Ainakin tuttavaperheessä ja työni puolesta olen nähnyt hyviä tuloksia puheen kehityksessä päiväkodin aloittamisen myötä. Joten ymmärrän hyvin nuo suositukset.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata stressata liikaa. Luulen, että kaikki menee kuitenkin hyvin. Omakohtaisena kokemuksena autismin kirjolla oleva poikani aloitti päiväkodissa puolivuotiaana, meni yksin taksilla, kerran oli hoitaja mukana. Toki lapset ovat erilaisia. Miten hyvin lapsesi ymmärtää puhetta? Onko teillä kuvakortit käytössä? Hän voisi hyötyä, jos päiväkotipäivän eteneminen piirrettäisiin hänelle, jolloin hän tietäisi mitä on odotettavissa.
Toivon todella, että menee. Ajattelin että huoleni hälventyy kun pääsen puheisiin henkilökunnan kanssa, mutta se päinvastoi tuplaantui.
Lapsi tuntuisi kyllä ymmärtävän puhetta, mutta varma siitä ei voi olla, ensimmäinen puheterapeutti epäili myös dysfasiaa. Meillä on käytössä kuvakortit, mutta lapsi ei oikein halua käyttää niitä, vaikka joka päivä yritetään näyttää, auttaa ja selittää. Yleensä kertoo muilla tavoin mitä tahtoo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
ajan voi sopia, ei aikoja
Miksi sitten pitää kirjoittaa, että järjestetään lapsen yksilöllisen tarpeen mukaan?
Ap
Aloittaja, olet tosiaan tehnyt kaiken ihan oikein. Esim. Helsingissä on ihan yleistä, että päiväkotiin tutustutaan vanhemman kanssa viikon ajan. Täällä meilläkin (pieni paikkakunta Etelä-Pohjanmaalla) tutustuminen on vain muutama tunti aamupäivällä, ei edes ruokailun ajan.
Minusta nyt varhaiskasvatuspäällikön pitää ensin soittaa sinne päiväkotiin ja sanoa, että lapsesi tarvitsee sen pitemmän ajan, ja sitten soitat itse ja sovit käytännön ajat. Todella kummallista suhtautumista kyllä.
Ja joku ihmetteli, että lapsi, jolla on puheen kehityksen häiriöitä, menee päiväkotiin... Missähän sen lapsen paikka sitten olisi? Paljon enemmänhän niitä kielenkäyttötilanteita on siellä päiväkodissa. Mun lapseni ryhmässä on samanikäinen lapsi, jolla on joku puheen kehityksen viivästymä, ja puheterapeutti käy siellä päiväkodissa pitämässä hänelle vastaanottoa. Lapsi on mennyt kolmessa vuodessa todella paljon eteenpäin, ei puhu, mutta hän on nykyään yleensä iloinen. Aikaisemmin aina kun näin lasta viedessä tai hakiessa omaani, hän kiljui ja huusi. Onhan se rankkaa, kun ei on koko ajan pihalla kaikesta.
Onpa tympeää. Kysyisin tosiaan vielä asiasta kunnan varhaiskasvatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä tehtiin noita kotitutustumisia ainakin joitain vuosia sitten. toki ei mikään laki voi määrätä, että kenenkään olisi sellaista pakko kotiin ottaa. Kotikäynneillä on kuitenkin se etu, että nähdään lapsi "omimmillaan". Kuitenkin moni lapsi käyttäytyy erilailla kotona kuin vieraammassa ympäristössä.
itse olen työskennellyt yksityisessä päiväkodissa ja meillä on sovittu nuo päiväkotiin tutustumiset tapauskohtaisesti, sen mukaan mikä vanhempien toive on ollut. Pisimmillään joku vanhempi on ollut melkein viikon lapsen/ lasten mukana.Toki tämä on aina aina vähän rasite ryhmälle, mutta siihen olemme silti halunneet antaa mahdollisuuden. Ei pidä myöskään pahastua siitä, että henkilökunnalla ei ole hirveästi aikaa jutella tutustumiskäynnin aikana.
Meillä lapset aloittivat päiväkodin Jyväskylässä tänä syksynä ja päiväkodista tehtiin ensin kotikäynti. Kotikäynnillä käytiin läpi päiväkodin toimintaa ja muuta yleistä asiaa. Ihan hyvä koska lapset eivät aiemmin ole olleet päiväkodissa ja omat päiväkotikokemukset 80-luvun alusta olivat aika karmeita.
Helsingissä suositus on kahden viikon tutustuminen siellä päiväkodissa. Ei mitään kotikäyntejä, ikinä kuullutkaan!
Eli sinulla ei ole edes kokemuksellista vertailupohjaa miten lapsesi sopeutuu päiväkotiin vaan maalaat niitä peikkoja jo etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole mitään kotikäyntejä.
Ellette ole lastensuojelun asiakkaita ja siitä en osaa sanoa.
Yksi tutustumiskerta on aivan normi. Jos nyt haluaa enemmänkin olla lapsen kanssa siellä niin vaikeuttaa vain asioita.
Meillä on joka kerta (3) ollut kotikäynti pk:sta, emmekä ole lasu-asiakkaita. Helsinki.
Ap, ilmoita vain että haluat pitemmän tutustumisen koska lapsesi tarvitsee sitä ja tulet paikalle. Törkeää johtajalta.
Espoossa ei ollut kotikäyntiä, miksi olisikaan ja millä ajalla päiväkodin henkilökunta tuollaisia ehtisi? Kerran kävimme tytön kanssa paikalla juttelemassa ryhmän aikuisten kanssa. Ennen aloittamista kävin kolmena aamuna paikalla jättäen kerran tytön yksin lounastamaan henkilökunnan kehoituksesta.
Odottelenkin nyt soittoa sieltä yksiköstä ja kysyn asiasta, että eikö muka jousteta. Jos ei jousteta, harkitsen kyllä vakavasti toisen hoitopaikan hakemista. Tai sitten puhun silloin asiasta, kun tulevat kotikäynnille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eli sinulla ei ole edes kokemuksellista vertailupohjaa miten lapsesi sopeutuu päiväkotiin vaan maalaat niitä peikkoja jo etukäteen?
Aloittajan lapsella on puhevaikeuksia, joten päiväkodin aloittaminen ei ole automaattisesti mitenkään helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ajan voi sopia, ei aikoja
Miksi sitten pitää kirjoittaa, että järjestetään lapsen yksilöllisen tarpeen mukaan?
Ap
Yksilölliseksi tarpeeksi päiväkodissa ja peruskoulussa määritellään se, että jokaisen yksilön tulisi osata käyttäytyä kuten tuhannet muutkin. Ei paljon vaadittu?
Kyllä yleensä se tutustuminen päiväkotiin tarkoittaa että lapsen aloittaessa päiväkodissa, vanhempi voi tarpeen mukaan olla lapsen kanssa siellä ja auttaa sopeutumisessa. Se ei siis yleensä tarkoita sitä että jo ennen hoidon alkua olisi mahdolista viettää useita päiviä päiväkotiin tutustuen.
Vanhemman olisi siis hyvä varata hoidon alusta muutamia päiviä jolloin voi olla lapsen kanssa ja lapsi voi myös olla aluksi lyhempiä päiviä.
Minä kyllä tunnen lapseni ja aika usein osaan ennustaa prikulleen oikein, miten hän tulee reagoimaan johonkin asiaan. Jos jo kaupassa, kun otan 4 askelta pois ostoskärryistä (mutta olen näkyvillä), lapsi alkaa huutaa hysteerisenä ja riuhtomaan itseään pois kärryistä, mitenköhän käyttäytyy jos jättäisin hänet kylmiltään päiväkotiin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Odottelenkin nyt soittoa sieltä yksiköstä ja kysyn asiasta, että eikö muka jousteta. Jos ei jousteta, harkitsen kyllä vakavasti toisen hoitopaikan hakemista. Tai sitten puhun silloin asiasta, kun tulevat kotikäynnille.
Ap
Vaikeaa kuvitella, että noilla varhaiskasvatuksen esimiehillä voisi olla jotain sitä vastaan, mutta jos sanovat, ettei onnistu, pyydä jonkinlaiset perustelut, miksi on niin vaikeaa järjestää useamman kuin yhden päivän tutustuminen.
Ei ole ok. Teillä on oikeus vaikka viikonpäivät siellä tutustua.
T.Lto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan lapsella on puhevaikeuksia, joten päiväkodin aloittaminen ei ole automaattisesti mitenkään helppoa.
Mitä vaikeaa on pukea, syödä ja ulkoilla? Ei niihin sanoja tarvita.
Ennenkuin edes hain hoitopaikkaa lapselle, olin yhteydessä varhaiskasvatusyksikköön ja tiedustelin pienryhmiä tai erityislapsille tarkoitettuja päiväkoteja. Sieltä sanottiin, ettei tällaisia enää nykyään ole, vaan kaikki lapset menevät samanlaisiin paikkoihin ja tarvittaessa sitten hankitaan sinne avustaja lapselle.
Ja joka paikassa, foniatri, puheterapeutti, neurologi ja toinen puheterapeutti ovat suositelleet lapsen laittamista päiväkotiin, juuri siksi kun ei puhu.
Ap