Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkotiin tutustuminen, eihän voi mennä näin?

Vierailija
09.10.2019 |

Sain tänään kirjeen, että lapselleni on valittu päivähoitopaikka, jossa hänen olisi tarkoitus aloittaa ensi kuun alussa. Soitin heti päiväkotiin sopiakseni tutustumisesta päiväkotiin rauhassa lapsen kanssa.

Kuitenkin, puhelimeen vastannut nainen oli todella tyly, mikä häiritsi minua heti alkuun. Kuitenkin kun aloin puhumaan päiväkotiin tutustumisesta, hän sanoi että ensin tekevät kotikäynnin, mutta koska ensi viikko on syysloma, se menee sitä seuraavalle viikolle, mikä ei haittaa lainkaan.

Kuitenkin se joka minua häiritsee, on se, että nainen sanoi että voin tulla lapsen kanssa tutustumaan päiväkotiin tämän kuun viimeisellä viikolla yhtenä päivänä ja sitten jätän hänet jo seuraavalla kerralla sinne yksin. Kerroin, että lapseni todennäköisesti tarvitsee pidemmän tutustumisen, koska hänellä epäillään neurologista poikkeavuutta, eikä hän puhu vielä ja on kovin kiinni minussa ja muitakin haasteita on, joten en usko hänelle riittävän yhden tutustumiskerran minun kanssani. Nainen sanoi, että näistä ei jousteta, vaan näin se menee.

Puhelun jälkeen soitin varhaiskasvatuksen palveluyksikköön ja jätin soittopyynnön, koska en voi uskoa, että tämä menisi noin. Saamani valintapäätöksen mukana tuli lappu, jossa lukee sanasta sanaan näin: "Varhaiskasvatuksen alkaessa lapselle on tärkeää tutustua varhaiskasvatuspaikkaan sekä henkilöstöön yhdessä vanhempien kanssa. Tutustuminen järjestetään lapsen yksilöllisen tarpeen mukaan, ajan voi sopia päiväkodissa..."

Voiko tämä muka oikeasti olla näin? En todellakaan jaksa uskoa tähän ja aloin nyt epäillä koko päiväkotiin lapsen laittamista...Olen ollut huolissani lapsen laittamisesta päiväkotiin muutenkin ja sitten ensikosketukseni päiväkodin henkilöstöön oli tällainen, tuleeko kaikki olemaan aina sitten vaikeaa heidän kanssaan?

Kommentit (109)

Vierailija
1/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ole mitään kotikäyntejä. 

Ellette ole lastensuojelun asiakkaita ja siitä en osaa sanoa. 

Yksi tutustumiskerta on aivan normi. Jos nyt haluaa enemmänkin olla lapsen kanssa siellä niin vaikeuttaa vain asioita. 

Vierailija
2/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kaikki tulee olemaan vaikeaa heidän kanssaan.

Ymmärrän että tuossa tilanteessa pidempi tutustuminen olisi paikallaan. Omien lasteni kohdalla on käynyt niin, että työt ovat alkaneet 1.8. ja päiväkoti on ollut kiinni heinäkuun, eli mitään tutustumista ei ole ollut mahdollista tehdä. Kahden vanhemman kanssa oli suorastaan katastrofaalinen tilanne kun molemmat olimme siis juuri vaihtaneet työpaikkaa, minun työsuhteeni alkoi 1.8. ja mies joutui olemaan pitkällä työmatkalla juuri päiväkodin alkaessa. Onneksi saatiin mummi meille viikoksi, hän haki lapset puolilta päivin päiväkodista, eli alkuun päivät olivat lyhyitä.

Silti asiat on sujuneet hyvin ja jälkimmäisessä päiväkodissa se oli pitkälti aivan ihanan henkilökunnan ansiota.

Jos jo ensivaikutema on tuo, niin hankalaa voi olla. Tavallisesti varmaan ihan yksi päivä riittää, sotkeehan se aikalailla päiväkodin systeemiä jos siellä on jatkuvasti vanhempia tutustumassa vaikka viikon kerrallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tutustumiskerta on aivan normi. Jos nyt haluaa enemmänkin olla lapsen kanssa siellä niin vaikeuttaa vain asioita. 

Ei olla koskaan oltu lastensuojelun asiakkaita, nainen sanoi että heillä on tapana tehdä ensin kotikäynti ja sitten vanhemmat tulevat lapsen kanssa tutustumaan.

En todellakaan usko, että lapselle riittää vain yksi kerta, hän ei kuitenkaan ole "normaali" lapsi.

Ap

Vierailija
4/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko päiväkotikohtaisia eroja, vai onko ikäkohtaista, miten päiväkottin tutustutaan? muistan, että kuopuksen kanssa harjoiteltiin viikko. olin pojan kanssa päiväkodissa ja lyhyitä päiviä aluksi, välillä jätin hänet pieneksi aikaa yksin ja sitten, sitä aikaa pidennettiin viikon aikana. Hoitajan kanssa arvioitiin milloin hän on valmis jämään. 

Vierailija
5/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäänsä olet lastasi laittamassa päiväkotiin? 

Ei puhu?

Se on aika suuri puute siinä yhteisössä. Ja tuollaiset ihme eri kohtelua vaativat "erityislastensa" kanssa laitetaan oikeasti ihan samaan riviin muiden kera. 

Teeskennellään muuta, mutta näin se menee. 

Vierailija
6/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä tehtiin noita kotitutustumisia ainakin joitain vuosia sitten. toki ei mikään laki voi määrätä, että kenenkään olisi sellaista pakko kotiin ottaa. Kotikäynneillä on kuitenkin se etu, että nähdään lapsi "omimmillaan". Kuitenkin moni lapsi käyttäytyy erilailla kotona kuin vieraammassa ympäristössä.

itse olen työskennellyt yksityisessä päiväkodissa ja meillä on sovittu nuo päiväkotiin tutustumiset tapauskohtaisesti, sen mukaan mikä vanhempien toive on ollut. Pisimmillään joku vanhempi on ollut melkein viikon lapsen/ lasten mukana.

Toki tämä on aina aina vähän rasite ryhmälle, mutta siihen olemme silti halunneet antaa mahdollisuuden. Ei pidä myöskään pahastua siitä, että henkilökunnalla ei ole hirveästi aikaa jutella tutustumiskäynnin aikana.

Vierailija
7/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin tämä kuulostaa nyt hieman siltä, että joko on nyt vähän tulkittu liian innokkaasti asioita negatiivisesti tai sitten kuitenkin ihan keksitty juttuja omasta päästä. Tai ehkä kuitenkin ap on hieman neuroottinen ja lapselle kuitenkin tekisi ihan hyvää sen yhden tutustumiskäynnin jälkeen käydä siellä päiväkodissa ihan omillaan.

Vierailija
8/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kaikki tulee olemaan vaikeaa heidän kanssaan.

Ymmärrän että tuossa tilanteessa pidempi tutustuminen olisi paikallaan. Omien lasteni kohdalla on käynyt niin, että työt ovat alkaneet 1.8. ja päiväkoti on ollut kiinni heinäkuun, eli mitään tutustumista ei ole ollut mahdollista tehdä. Kahden vanhemman kanssa oli suorastaan katastrofaalinen tilanne kun molemmat olimme siis juuri vaihtaneet työpaikkaa, minun työsuhteeni alkoi 1.8. ja mies joutui olemaan pitkällä työmatkalla juuri päiväkodin alkaessa. Onneksi saatiin mummi meille viikoksi, hän haki lapset puolilta päivin päiväkodista, eli alkuun päivät olivat lyhyitä.

Silti asiat on sujuneet hyvin ja jälkimmäisessä päiväkodissa se oli pitkälti aivan ihanan henkilökunnan ansiota.

Jos jo ensivaikutema on tuo, niin hankalaa voi olla. Tavallisesti varmaan ihan yksi päivä riittää, sotkeehan se aikalailla päiväkodin systeemiä jos siellä on jatkuvasti vanhempia tutustumassa vaikka viikon kerrallaan.

Olen aina ollut sitä mieltä, että ensivaikutelma kertoo hyvin paljon, usein se on pitänyt paikkansa, siksi nyt pelkäänkin. 

Tiedän kyllä että voi sotkea heidän aikataulujaan ja muita, mutta en voi sille mitään, että lapselleni se ei todennäköisesti riitä, hän ei ole samanlainen kuin muut lapset, vaan kaikki on hänelle paljon vaikeampaa ja suurempaa. Ja mietin sitäkin, että jos tästä ei jousteta edes erityislapsien kohdalla, miten mahtaa olla avustajan saanti sinne lapselle? Ja lapseni kaipaa erikoiskohtelua myös muuten, ei esim. ymmärrä ettei autotielle voi juosta tai ettei ovesta saa lähteä yksin ulos, häntä pitää vahtia aivan jatkuvasti ja tästä on myös lausunto lähetetty jo päiväkodille hakuvaiheessa.

Ap

Vierailija
9/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olla koskaan oltu lastensuojelun asiakkaita, nainen sanoi että heillä on tapana tehdä ensin kotikäynti ja sitten vanhemmat tulevat lapsen kanssa tutustumaan.

En todellakaan usko, että lapselle riittää vain yksi kerta, hän ei kuitenkaan ole "normaali" lapsi.

Ap

Ja missähän päin Suomea tällaista tapahtuu? 

Kolme lasta päiväkodissa ovat olleet ja koskaan en ole kuullutkaan mistään kotikäynneistä. 

Vierailija
10/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on pakko laittaa hoitoon, koska mieheni sai töitä ja minun pitää aloittaa kuntouttavassa työtoiminnassa. Lapsi ei tosiaan puhu ja monet tahot ovatkin kehottaneet laittamaan häntä juuri siksi päiväkotiin, lapsi täyttää pian 4v. 

En mahda sille mitään, että lapseni kanssa pitää toimia eri tavalla, en minä tahtoisi että hän on erityislapsi, mutta hän on. En voi sille mitään, että pelkään luovuttaa häntä nyt noiden hoitajien käsiin, koska pelkään, että he kuittaavat sen hölynpölynä tmv. ja saan soiton päiväkodista ensimmäisinä päivinä että lapsi on karannut tai juossut auton alle tmv. 

Minulle on ihan ok, että tekevät kotikäynnin, se on mielestäni ehkä ihan hyvä, koska lapsi käyttäytyy kotona ihan eri tavalla kuin uusissa paikoissa, hän käy niissä aivan kierroksilla.

Minua ei haittaa, vaikka henkilökunnan kanssa ei ehtisi puhumaan hirveästi tutustumiskäynnin aikana, mutta tiedän, etten voi lasta toisella kerralla jo sinne yksin jättää.

Puhelimeen vastannut nainen oli töykeä, minkäs minä sille mahdan? Tottakai minua pelottaa jättää lapsi vieraiden käsiin, varsinkin kun hän ei ole kuten muut, onko siinä muka jotakin outoa? 

Ap

Vierailija
11/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pitkä tutustuminen välttämättä ole lapsellekaan hyvä juttu. Mielummin alkuun lyhyitä päiviä esim. puolipäiväisenä jos tällaiseen on mahdollisuus. Jos äiti/isä notkuu siinä vieressä vaikka viikonkin, niin ei se lapsi pääse päiväkodin normaaliin arkeen kiinni, vaan tottuu, että tää on joku paikka missä käydään äidin kanssa ja sitten kun äiti ei enää olekaan mukana, niin pudotus on kahta kovempi.

Lapsemme päiväkodissa oli yksi lapsi, jonka molemmat vanhemmat tutustuivat sinne lapsen kanssa kaksi viikkoa. Olivat siellä kun vein oman lapseni ja olivat siellä yhä kun lapsi haettiin pois. Voin vaan kuvitella miten "mukavaa" henkilökunnasta oli, kun pari viikkoa siellä oli kaksi ylimääräistä henkilöä päsmäröimässä. Vaikuttivat vielä sellaisilta järkyttäviltä tunnesanoittajilta jotka puhuivat ihan taukoamatta sille lapselle. Luulin ensin, että he ovat jotain harjoittelijoita kun jutut olivat sellaisia: "katsopas Jessica nyt tännetuli joku uusi lapsi, mennäänpä kysymään hänen nimeään. Eikö olekin Jessica kivaa tutustua uusiin lapsiin. Hei, tässä on Jessica, kukas sinä olet. Ai Liisa, no mutta sehän on kiva nimi, eikö olekin Jessica kiva nimi, Katsopa Jessica kun Liisalla on ihan samanlainen pipo kuin sinulla...."

Kun tutustuminen viimein päättyi, Jessica ulvoi aina lohduttomana jonkun hoitajan sylissä kun sinne meni viemään lasta

Vierailija
12/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kolme lasta päiväkodissa ovat olleet ja koskaan en ole kuullutkaan mistään kotikäynneistä. 

Asumme Pohjanmaalla pienessä kunnassa.

Ap

Vierailija
13/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä antaa toinen mahdollisuus vielä. Keskustele kotikäynnillä tutustumis ajasta ja päivistä.

Kysy miten he voivat taata lapsellesi turvallisen ympäristön ja lisätuen, jos siihen on tarvetta.

Puhu sen palveluyksikön kanssa ja pyydä laittamaan viestiä päiväkotiin asiasta.

Vaadi kohtuuden rajoissa sitä mitä lapsi tarvitsee. Lapsi ei osaa vaatia tai puolustaa itseään, vaan se on äidin ja isän tehtävä.

Minkä ikäinen lapsesi on?

Ja jos päiväkoti ei suju, ota lapsi takaisin kotiin. Tai vaihtaa päiväkotia, jos nyt on vapaita paikkoja jossain.

Vierailija
14/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se hoitopaikka olisi pitänyt ottaa jo esim. viikkoa ennen ja pikkuhiljaa päivää pidentämällä totuttaa, mutta tosiaan et voi viedä lasta sinne jos sillä ei vielä edes ole sitä hoitopaikkaa!

Vierailija
15/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Haulla kotikäyntimalli varhaiskasvatus, löytyy noita paikkoja, missä tuo on ainakin ollut käytössä.

Vierailija
16/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan muuta kuin haittaa nämä helikopterivanhemmat. 

Totta kai tullaan tutustumaan tiloihin, selitetään päiväohjelma ja keskustellaan lapsen tarpeista. 

Mutta kun notkutaan puoli päivää jo toista viikkoa perässä, niin alkaa todella ketuttaa. Siihen sinänsä on oikeus ja kukaan ei voi häätää pois. 

Se lapsi ihan oikeasti sopeutuu paremmin, kun ei hysteerinen äiti (ovat aina äitejä) seuraa perässä joka askelta. 

Vierailija
17/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se pitkä tutustuminen välttämättä ole lapsellekaan hyvä juttu. Mielummin alkuun lyhyitä päiviä esim. puolipäiväisenä jos tällaiseen on mahdollisuus. Jos äiti/isä notkuu siinä vieressä vaikka viikonkin, niin ei se lapsi pääse päiväkodin normaaliin arkeen kiinni, vaan tottuu, että tää on joku paikka missä käydään äidin kanssa ja sitten kun äiti ei enää olekaan mukana, niin pudotus on kahta kovempi.

Lapsemme päiväkodissa oli yksi lapsi, jonka molemmat vanhemmat tutustuivat sinne lapsen kanssa kaksi viikkoa. Olivat siellä kun vein oman lapseni ja olivat siellä yhä kun lapsi haettiin pois. Voin vaan kuvitella miten "mukavaa" henkilökunnasta oli, kun pari viikkoa siellä oli kaksi ylimääräistä henkilöä päsmäröimässä. Vaikuttivat vielä sellaisilta järkyttäviltä tunnesanoittajilta jotka puhuivat ihan taukoamatta sille lapselle. Luulin ensin, että he ovat jotain harjoittelijoita kun jutut olivat sellaisia: "katsopas Jessica nyt tännetuli joku uusi lapsi, mennäänpä kysymään hänen nimeään. Eikö olekin Jessica kivaa tutustua uusiin lapsiin. Hei, tässä on Jessica, kukas sinä olet. Ai Liisa, no mutta sehän on kiva nimi, eikö olekin Jessica kiva nimi, Katsopa Jessica kun Liisalla on ihan samanlainen pipo kuin sinulla...."

Kun tutustuminen viimein päättyi, Jessica ulvoi aina lohduttomana jonkun hoitajan sylissä kun sinne meni viemään lasta

No en nyt ollut ajatellut tällaista pitkää jaksoa, vaan 2-4 päivää kerrallaan 2-4h ja sitten jättää lapsi sinne. Ja tottakai minulla ajatuksena oli, että antaisin lapsen leikkiä ja itse olisin sivussa, mutta paikalla jos hän tarvitsee minua aluksi.

Joudun myös usein kannustamaan häntä hyvän aikaa, ennenkuin uskaltaa tehdä uusia asioita, joten yhden tutustumiskerran jälkeen hän todennäköisesti vain itkisi yksin nurkassa ja yrittäisi jatkuvasti karata ovesta, tämäkö sitten helpottaisi henkilökunnan urakkaa?

Ap

Vierailija
18/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on pakko laittaa hoitoon, koska mieheni sai töitä ja minun pitää aloittaa kuntouttavassa työtoiminnassa. Lapsi ei tosiaan puhu ja monet tahot ovatkin kehottaneet laittamaan häntä juuri siksi päiväkotiin, lapsi täyttää pian 4v. 

En mahda sille mitään, että lapseni kanssa pitää toimia eri tavalla, en minä tahtoisi että hän on erityislapsi, mutta hän on. En voi sille mitään, että pelkään luovuttaa häntä nyt noiden hoitajien käsiin, koska pelkään, että he kuittaavat sen hölynpölynä tmv. ja saan soiton päiväkodista ensimmäisinä päivinä että lapsi on karannut tai juossut auton alle tmv. 

Minulle on ihan ok, että tekevät kotikäynnin, se on mielestäni ehkä ihan hyvä, koska lapsi käyttäytyy kotona ihan eri tavalla kuin uusissa paikoissa, hän käy niissä aivan kierroksilla.

Minua ei haittaa, vaikka henkilökunnan kanssa ei ehtisi puhumaan hirveästi tutustumiskäynnin aikana, mutta tiedän, etten voi lasta toisella kerralla jo sinne yksin jättää.

Puhelimeen vastannut nainen oli töykeä, minkäs minä sille mahdan? Tottakai minua pelottaa jättää lapsi vieraiden käsiin, varsinkin kun hän ei ole kuten muut, onko siinä muka jotakin outoa? 

Ap

Kuulostaa kyllä siltä ettei tämä lapsi kuuluisi ihan tavalliseen päiväkotiin. Ehkä siksikin kotikäynti?

Hänellähän pitäisi olla tuolla avustaja joka osaa kommunikoida tukiviittomilla. 4-vuotias on jo isojen ryhmässä jossa tehdään asioita paljon omatoimisesti. Ei päiväkodissa riitä henkilökuntaa auttamaan joka tilanteessa ja kommunikointi voi olla äärimmäisen hankalaa jos ei lapsi puhu.

Vierailija
19/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kun tulevat kotikäynnille, puhun asiasta paremmin vielä ja kerron kaikki lapsen haasteet tarkemmin. Enkä tosiaan aio lasta tuonne laittaa, jos minusta tuntuu ettei hän ole siellä turvassa. 

Lapsi täyttää muutaman kuukauden päästä 4v. Lapsella on kyllä hoitopaikka jo, mutta vasta ensi kuun alusta. Kun puhuin varhaiskasvatusyksikön työntekijän kanssa, hän sanoi että tutustuminen aloitetaan ennen tuota virallista alkamispäivää ja niistä päivistä voi sopia heti päiväkodin kanssa, kun valintakirje tulee ja niin toimin.

Ap

Vierailija
20/109 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata stressata liikaa. Luulen, että kaikki menee kuitenkin hyvin. Omakohtaisena kokemuksena autismin kirjolla oleva poikani aloitti päiväkodissa puolivuotiaana, meni yksin taksilla, kerran oli hoitaja mukana. Toki lapset ovat erilaisia. Miten hyvin lapsesi ymmärtää puhetta? Onko teillä kuvakortit käytössä? Hän voisi hyötyä, jos päiväkotipäivän eteneminen piirrettäisiin hänelle, jolloin hän tietäisi mitä on odotettavissa.