Vauvapulaa on turha ihmetellä. Nykyihmisillä on varaa elää juuri ja juuri edes sinkkuna, joten tähän yhtälöön on mahdotonta kuvitella perheenlisäystä kun edes parisuhde on epätodennäköinen jos ei ole rahaa
Huudellaan vauvapulakriisistä, kun ei ole varaa kun hädin tuskin elää yksin sinkkuna. Tämä on myös se osasyy miksi sinkkuna pysyy kun ei juuri ole varaa "elää" sillä tavalla joka viehättäisi ja tärkeimpänä pitäisi kumppanin.
Jos ei viehätä itselleen kumppania, ja tärkeimpänä vielä pidä sitä kumppania, niin miten sitä perheenlisäystä voi edes kuvitella.
Parisuhteet ja lapsien hankkiminen on nykyisin varakkaiden puuhaa. Se vain on niin, että nykyisin nämä varakkaatkin usein haluavat elää vapaata elämää ilman lapsia. Älykkäät ihmiset eivät juuri tee lapsia, vaikka se olisi maailmalle hyvä asia jos älykkäät ihmiset lisääntyisi keskenään.
Ainoa suuri synnyttäjäryhmä onkin köyhät, jotka panevat kuin kanit ilman ehkäisyä koska eivät jostain syystä hoida ehkäisyä. He myös synnyttävät lapsia karuun kiduttavaan köyhyyteen ja kärsimykseen (tylsyyteen jossa ei voi tehdä mitään, kun ei ole varaa), juuri sellaiseen josta luemme nyt tämän päivän iltasanomat juttuja.
Eipä tähän voi muuta sanoa, kuin että pitäkää ehkäisy kunnossa jos ei ole paljon ylimääräistä kassavirtaa. Nykypäivän Suomessa lapsi maksaa 100 - 200 tuhatta euroa. Onko sinulla varaa panna paljaalla?
Kommentit (25)
Miten ihmeessä ei ole varaa? Kyllä niitä lapsia on tehty ennenkin, vaikka suomi on ollut todella paljon köyjempi. Ennen ei ollut työttömyystukia, sosiaalietuuksia tai lapsilisiä ja vain mies oli työelämässä, mutta silti oli varaa tehdä lapsia. Nykyään jokaisella ihmisellä on 10 kertaa enemmän kuim 100v sitten, mutta mikään ei riitä.
Nykyään ollaan rikkaampia kuin koskaan. Työttömillekään ei ole mitään ongelmaa vaikka syödä sisäfilettä joka päivä. Porsaan sisäfilettä saa ostettua työmarkkinatuella yli 3 kiloa päivässä jos haluaa.
Minulla on kaksi lasta, ehkäisy kunnossa, en ole köyhä, olisin hankkinut lapset myös sinkkuna mikäli en olisi tavannut miestäni. Kannattaa ehkä hiukan miettiä omia valintojaan, missä haluaa asua, toki jossain Punavuoressa voi yksiön hinta olla aika korkea, mutta kyllä niitä lapsia on Suomessa tehty aikojen alusta lähtien. Nyky-yhteiskunnalla menee niin hyvin, että pienetkin asiat koetaan suuriksi ongelmiksi.
Miksi olisi hyvä, jos älykkäät tekisivät lapsia? Suuri osa älykkäistä ei tuo yhteiskuntaan sen suurempaa panosta kuin keskivertoälyinenkään. Älykkäät kokevat enemmän mielenterveysongelmia ja sopeutumattomuutta.
Minä olen pienituloinen (1800 €/kk brutto) ja asun tällä hetkellä kaksiossa. Jos hommaisin lapsen, pitäisi vuokrata/ostaa isompi koti mikä taas tuo lisää kuluja asumisen ja ruokakustannusten myötä. Nyt tällä hetkellä minulla on varaa elää ihan hyvin ja säästelen omistusasuntoa varten omavastuu osuutta. Oman asunnon myötä voin saada suuremman asunnon kuin tämä nykyinen ja asumiskustannuksetkin putoavat ja sen lisäksi maksan sitä rahaa lähinnä omaan taskuuni. Lasta en ota enkä huoli tähän talouttani sotkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pienituloinen (1800 €/kk brutto) ja asun tällä hetkellä kaksiossa. Jos hommaisin lapsen, pitäisi vuokrata/ostaa isompi koti mikä taas tuo lisää kuluja asumisen ja ruokakustannusten myötä. Nyt tällä hetkellä minulla on varaa elää ihan hyvin ja säästelen omistusasuntoa varten omavastuu osuutta. Oman asunnon myötä voin saada suuremman asunnon kuin tämä nykyinen ja asumiskustannuksetkin putoavat ja sen lisäksi maksan sitä rahaa lähinnä omaan taskuuni. Lasta en ota enkä huoli tähän talouttani sotkemaan.
Mikään ei estä elämästä lapsen kanssa kaksiossa. Se, että useimmat lapsiperheet asuvat omakotitalossa ei tarkoita sitä, että teidän tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ollaan rikkaampia kuin koskaan. Työttömillekään ei ole mitään ongelmaa vaikka syödä sisäfilettä joka päivä. Porsaan sisäfilettä saa ostettua työmarkkinatuella yli 3 kiloa päivässä jos haluaa.
Niin, olettaen, että ei ole muita kuluja. Yleensä ihmisellä, jolla on katto pään päällä on nimen omaan niitä muitakin kuluja kuin ruoka.
Tein lapset nuorena. Ovat aikuisia. Matkustelimme ja asuimme useaan kertaan ulkomailla. Rahaa vaan löytyi. En tiedä mistä köyhyydestä puhutte.
Höpsis. Nälkävuosinakin tehtiin lapsia. Aina on tehty lapsia. Afrikassa tehdään lapsia.
Itsekkyys se sujmä on ja erot. Tiedetään parisuhteiden kaatuvan herkästi ja pelätään, että joutuu itse lähinnä yksin hoitamaan ne lapset. Lapsista ei pääse helposti eroon, kuten puolisosta, kun ei jaksaiskaan ja haluaisi olla vapaa.
Jos avioliitot saadaan kestämään, uskalletaan tehdä lapsia enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei estä elämästä lapsen kanssa kaksiossa. Se, että useimmat lapsiperheet asuvat omakotitalossa ei tarkoita sitä, että teidän tarvitsisi.
Mun kaverin perhe eli 70-luvulla kaksiossa. Heitä oli jotain 8 kpl siinä kaksiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverin perhe eli 70-luvulla kaksiossa. Heitä oli jotain 8 kpl siinä kaksiossa.
En risrä, kuka missäkin nukkui, mutta se makuuhuone oli täyteen pakattu kerrossänkyjä.
Mutta sitten muuttivat tuosta pienen puutalon puolikkaasta suureen kunnan vuokrataloon.
Vierailija kirjoitti:
Totta jos mamma ja pappa maksaa vuokran. Mutta he jotka maksavat vuokrat yms elinkulut, heille ei paljoa jää ruokaan rahaa hädin tuskin itselle. Sitten vielä pitäisi syöttää ja pukea lasta, kuka ties hankkia kalliita lääkkeitäkin.
Karun elämän tarjoaa lapselle ainoastaan, jos köyhä on. Oman lapsuuden karua köyhyyttä ei halua uudelleenluoda omalle lapselle. Lapsia voisi ilolla tehdä, jos olisi varaa antaa heille parempi elämä kuin mitä itsellä oli.
Pariskunta elää vähemmällä kuin 2 sinkkua. Esimerkiksi kaksion vuokra pienempi kuin kahden yksiön. Siis kannattaa pariutua. Lapset on sit eri juttu taloudellisessa mielessä.
Niin, jos on köyhä ja epäviehättävä, joutuu todennäköisesti tyytymään samanlaiseen puolisoon.
Meillä perheen bruttotulot yhteensä n. 70 000e ja joka kuukausi jää säästöönkin rahaa. 2 lasta, 2 autoa, omakotitalo.. en ymmärrä mihin ihmiset sitä rahaa oikein tuhlaavat!
Edes sinkkuna, sanoit. Pariskuntana ainakin on paljon halvempaa
Tutkimusten mukaan hyväosaiset tekevät edelleen lapsia. Syntyvyys on ongelma köyhillä ja kouluttamattomilla. Itse olen äiti. Tienaan n. 4000/kuussa, mies saman. Asumme isossa perheasunnossa Helsingin keskustassa.
No esim omat tuloni tällä hetkellä n 5000 e vuodessa. Lapsi maksaa yhteensä n 100 000 euroa, eli n 5555 euroa per vuosi kunnes on 18. You do the math.
Ja jos tulevaisuuteen ei ole luottoa, tuhlailu sen takia että saisi kumppanin vaikuttaa riskiltä. Vaikka ylimääräistä rahaa olisi.