Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko säästäminen VANHANAIKAISTA? Vauras nuorimies kysyy.

Oma raha on edullisin raha
09.10.2019 |

Tuntuu, että nykyään moni ostaa sellaista mitä ei ole vielä ansainnut. Luottokortti laulaa, kulutusluottoja nostetaan, osamaksulla ostellaan jne. Meno on ihan villiä ja ongelmiakin on tullut yhä useammalle.

Mulla on ollut periaatteena, että en osta sellaista mitä en ole ansainnut. Vältän siis velkaa. Ainoa velka on asuntolaina, koska se on tällä alueella kannattava ja edullinen. Luottokorttia ei ole eikä tule (vaikka Visa Electron kelpaa nettikaupoissa "luottokorttina").

Säästöistä saa pientä korkoa ja samalla välttyy kokonaan luottokustannuksilta. Vuosien saatossa tästä tulee jo melkoinen säästö mikä näkyy tililläni. Isot kertahankinnat, esim. auto on mukava hankkia, kun on rahat tilillä. Ja kun ei tarvitse lyhentää autolainaa kulujen ja korkojen kera, jää rahaa säästöön heti autohankinnankin jälkeen. :)

Ihmettelen miten ihmiset voivat maksaa käyttöluottonsa korkoineen, mutta eivät pysty säästämään? Se että eletään vuoden verran edellä todellista taloudellista tilannetta, tulee vuosien saatossa maksamaan ihan sairaasti. Varsinkin jos velkojen takia pitää asua vuokralla.

Onko säästäminen vanhanaikaista, onko muita säästäjiä?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kääk! "kiva" lukea tällaisia hehkutuksia. mulla luotot pyörii useissa tonneissa ja en vaan jaksa maksaa niitä loppuun asti ja kituuttaa. nyt melkein sain 7000 euroa maksettua pois mutta en enää jaksanut tätä p..aa/pihistelyä ja pienen irti oton jälkeen luotto on taas yli 10000 euroa miinuksella ja kulut juoksee. :(

miten ihmeessä pääsen tästä irti??

Vierailija
22/28 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt onneksi korot nousevat. Oli jo aikakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen ainakin on suorastaan trendikästä, joten tuskinpa säästäminenkään on vanhanaikaista.

Itse en voi hyvin, jos ei ole puskuria turvaamassa yllättäviltä tilanteilta, joten kyllä, säästäjä täälläkin.

Vierailija
24/28 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kääk! "kiva" lukea tällaisia hehkutuksia. mulla luotot pyörii useissa tonneissa ja en vaan jaksa maksaa niitä loppuun asti ja kituuttaa. nyt melkein sain 7000 euroa maksettua pois mutta en enää jaksanut tätä p..aa/pihistelyä ja pienen irti oton jälkeen luotto on taas yli 10000 euroa miinuksella ja kulut juoksee. :(

miten ihmeessä pääsen tästä irti??

Hylkäät noi irtiotot ja hakeudut talousneuvontaan?

Vierailija
25/28 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih hih, nyt nämä velaksi elämistä hehkuttavat ovat kovan paikan edessä, kun korot nousevat ja nousevat. Säästäjien tilille sen sijaan virtaa korkoeuroja entistä runsaammin.

Niin että kumpi kannatti?

Vierailija
26/28 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pariskunnan joka otti luoton käydäkseen etelänmatkalla niin kuin "kaikki muutkin" käyvät.

Matka kesti viikon, lainan tuskainen takaisinmaksu melkein kuusi vuotta. Mahtoi tulla reissulle hintaa.

Vierailija
27/28 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asuntosijoittajana olen iloinen siitä, että nykyään säästäminen on ihmisille niin vaikeaa. Siksi riittää vuokralaisia ihan tappeluksi asti. :)

Vierailija
28/28 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kuka jaksaa ootella että saa säästettyä kun lainalla saa ostaa heti!!!!