Asuntolainat hakeminen, tulot olleet tilapäisesti huonot työttömyyden takia.
Nyt asiat kunnossa ja tienaan hyvin eli käteen jää väh. 4000€/kk.
Olin kuitenkin ansiosidoinnaisella päivärahalla hetken ja lisäksi olen joutunut turvautumaan pariin pikavippiin (tiedän, itseänikin hävettää mutta eron yhteydessä ja tulojen kutistuttua ei ollut vaihtoehtoja). Koulutus on ja pitkä työhistoria. Maltillisen hintainen asunto kiikarissa.
Miten pankki suhtautuu em. asioihin? Pitääkö tiliotteet toimittaa pankkiin vaikka hakisi lainaa ns. omasta pankista?
Kommentit (21)
Siis sinulla ei pitkästä työhistoriasta huolimatta ole ollut minkäänlaisia säästöjä, kun pikavippejä on ollut pakko ottaa? Jääkö sulla tällä hetkellä mitään säästöön vai kulutatko kaiken minkä tienaat?
Vierailija kirjoitti:
Miksi noi pikavipit mitään vaikuttaisi jos olet maksanut ne pois?
Siksi, että pankki ajattelisi minun olevan ”huoleton” raha käyttäjä. Minulla on ollut isoja menoja (mm. vuokratakuu, auton hankinta), joihin ansiosidonnainen ei ole riittänyt.
Nykyisen työsuhteen kesto ja vakituisuus merkiksee ja omarahoitusosuus ja takuut.
Vierailija kirjoitti:
Siis sinulla ei pitkästä työhistoriasta huolimatta ole ollut minkäänlaisia säästöjä, kun pikavippejä on ollut pakko ottaa? Jääkö sulla tällä hetkellä mitään säästöön vai kulutatko kaiken minkä tienaat?
Olen kouluttautunut uudestaan aikuisena ja se on vienyt säästöni. Tällä hetkellä maksan vuokraa enemmän, kuin maksaisin omistusasunnosta lainalyhennyksiä. Matkustelen paljon ja syön todella paljon ulkona eli säästäminen olisi helppoa mikäli sitä haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että pankki ajattelisi minun olevan ”huoleton” raha käyttäjä. Minulla on ollut isoja menoja (mm. vuokratakuu, auton hankinta), joihin ansiosidonnainen ei ole riittänyt.
Olet varmaan trolli?
Ei koulutettu ja hyvässä asemassa oleva ihminen osta autoa millään pikavipillä, kun rahoitusyhtiöltä saa lainaa nollakorolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kouluttautunut uudestaan aikuisena ja se on vienyt säästöni. Tällä hetkellä maksan vuokraa enemmän, kuin maksaisin omistusasunnosta lainalyhennyksiä. Matkustelen paljon ja syön todella paljon ulkona eli säästäminen olisi helppoa mikäli sitä haluaisin.
Jep jep. Voisi säästää, mutta ei viitsi. Lainaa ilman vakuuksia pitäisi saada. Trolli mikä trolli.
Lainasta ei toivoakaan ilman säästöjä ja/tai takaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan trolli?
Ei koulutettu ja hyvässä asemassa oleva ihminen osta autoa millään pikavipillä, kun rahoitusyhtiöltä saa lainaa nollakorolla.[/quote
Kuten sanoin, ansiosidonnaisella en ole tullut toimeen ja pankista on turhaa hakea kulutusluottoa työttömänä ja yksin asuvana. En ole trolli. Ero voi oikeasti pistää talouden sekaisin kun kaikki kulut suunnilleen tuplaantuvat ja pk-seudulla asuminen maksaa sen tonnin kuukaudessa (lapsia ei voi pakata yksiöön).
Vierailija kirjoitti:
Lainasta ei toivoakaan ilman säästöjä ja/tai takaajia.
Takaajat on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep jep. Voisi säästää, mutta ei viitsi. Lainaa ilman vakuuksia pitäisi saada. Trolli mikä trolli.
En sanonut ettei olisi vakuuksia. Ihmeellisen ilkeä tapa sinulla kommentoinnissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonut ettei olisi vakuuksia. Ihmeellisen ilkeä tapa sinulla kommentoinnissasi.
Vakuudet ja takaajat siis löytyy mutta omarahoitusosuus on 0, kun ei viitsi säästää? Minkäsuuruista lainaa olet ajatellut hakea?
Ei riitä takaus. Pitää olla 15% omarahoitusosuus, josta osa voi olla toisen ihmisen takaus joka sekin tarvitsee validia arvoa eli rahaa. Pelkkä henkilötakaus ei enää riitä eikä pankit sellaista myönnä.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä takaus. Pitää olla 15% omarahoitusosuus, josta osa voi olla toisen ihmisen takaus joka sekin tarvitsee validia arvoa eli rahaa. Pelkkä henkilötakaus ei enää riitä eikä pankit sellaista myönnä.
Meillä oli säästössä 11 000 euroa jonka lisäksi vaadittiin lisätakaukseen veljen omatakaus hänen asunto-osakkeensa muodossa. Eli veljen asunto oli panttina 6000€ arvosta.
riippuu varmaan pankilta, mutta tuskin ne tiliotteita kyselee vaan laskelmat menoista. Esitä itse kk menosi excelisså tms niin vaikutat huolehtivasta. Oma pankkisi näkee tietysti kaikki tapahtumat.
Ihmettelen joidenkin lukutaitoa. Aloittajahan kertoi että otti pikavippiä koska oli eronnut ja työtön😀 ei siis ostanut autoa pikavipillä 4000 e tuloilla
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on ihan sikamaista! Kuinka voisin yh:na säästää monta tonnia, kun nytkin kaikki minkä tienaan menee elämiseen?
Kyllä lainaan pitää olla omarahoitus osuus. Ilman sitä suurta lainaa ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuudet ja takaajat siis löytyy mutta omarahoitusosuus on 0, kun ei viitsi säästää? Minkäsuuruista lainaa olet ajatellut hakea?
Kyse ei ole viitseliäisyydestä vaan siitä, että opiskeltuani aikuisena uuden ammatin ja käytin omat säästöni opiskellessani loppuun. En heti saanut koulutustani vastaavaa työtä ja tein hetken työtä huonolla palkalla, mistä johtuen sain ansiosidonnaista sen verran, että pakollisten menojen lisäksi käyttörahaa jäi vain muutama satanen/kk. Työttömyys jäi onneksi lyhyeksi ja nyt yritän laittaa asiani kuntoon luopumalla sikahintaisesta vuokra-asunnosta. Toisin sanojen en olisi pystynyt säästämään ja ansiosidonnaisella oleminen on pakottanut ottamaan pari pikavippiä.
Tarkoitus ostaa edullisen vastikkeen omaava rivari max 190000€.
Kuulehan ap, tuskin saat asuntolainaa ilman säästöjä, on kysymys sentään suuresta rahasummasta.
Riippuu tietenkin missä asut ja elät.
Muuttotappioalueilla, pienillä paikkakunnilla, saa rivarikaksio hintaan 30.000, silloin ei suurista rahoista ole kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli säästössä 11 000 euroa jonka lisäksi vaadittiin lisätakaukseen veljen omatakaus hänen asunto-osakkeensa muodossa. Eli veljen asunto oli panttina 6000€ arvosta.
Takaukseni arvo olisi lähes sama, kuin harkitsemani asunnon arvo.