HPV rokote vai ei?
Ryhmäpaine vaatii koulussa ottamaan rokotteen, mutta olen lukenut kauhutarinoita vakavista sairauksista mitä rokote on aiheuttanut. Miksi näistä ei puhuta? Rokotteesta kieltäytymisen syyn oletetaan olevan ainoastaan "minun lapseni ei harrasta irtosuhteita" tyylinen hurskastelu.
Kommentit (12)
Koska vakavia haittoja ei ole todettu tutkimuksissa. Lieviä yleisesti rokotuksiin liittyviä haittoja tietysti voi tulla.
HPV-rokotusta on kuitenkin pistetty jo miljoonia ympäri maailmaa.
Ei se myöskään ole ongelma, jos satunnainen henkilö jättää ottamatta. Sitten tietysti harmittaa, jos tulee syöpä.
Ei ole vielä ajankohtaista, mutta onko noi sairastumiset kuitenkin tulleet vuosia sitten? Nykyisin rokote on varmaan jo tutkitumpaa?
Vierailija kirjoitti:
Koska vakavia haittoja ei ole todettu tutkimuksissa. Lieviä yleisesti rokotuksiin liittyviä haittoja tietysti voi tulla.
Ei se myöskään ole ongelma, jos satunnainen henkilö jättää ottamatta. Sitten tietysti harmittaa, jos tulee syöpä.
Rokotus ei anna 100% suojaa syövältä, eikä toisaalta HPV tartunta aiheuta syöpää. Eli ei kannata levittää väärää tietoa. Haitat pitkällä ajalla jää nähtäväksi, mutta rokottamalla saa ainakin vähennettyä seulontaan käytettyä rahaa sitten joskus.
Sääli ettei mun nuoruudessa ollut vielä tuota rokotetta. Jos sillä ois jääny solumuutokset ja leikkaus kokonaan pois niin oisin ollut tyytyväinen.
Mies petti, sain tuliaisina kondylooman. Aivan hirveä tauti, todellakin suosittelen rokotetta.
Onko tämä se rokote, joka annetaaan 3:ssa erässä? Tytär sai ensimmäisen 15v.
Joo on. Nykyään se annetaan jo 11-vuotiaalle. Tyttäreni ottaa sen vaikka mietin kauan jos se kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Myös rokotetut on saaneet syövän, tehoste pitää otaa 5 vuoden välein. Kannattaa muistaa, että kondunkaulansyöpä on aika lailla harvinainen ja se esiintyy pääsääntöisesti vasta yli 60v ikäisillä. Rokotteen todellisesta tehosta saadaan näyttöä vasta noin 40 vuoden kuluttua.
Eikä se rokote muuten estä syöpää, se tehoaa pariin viruskantaan, ei kaikkiin syövän kanssa samaan aikaan havaittuihin.
Tyttäreni ei ota rokotetta.
Sitä ei vaan ole tutkittu tarpeeksi, jotta haittavaikutukset voitaisiin sulkea pois. Varmaa tutkimustulosta saadaan vasta 30-40 vuoden päästä.
Nykyinen rokote ei tehoa kuin pariin viruskantaan ja virustyyppejä on useita. Aika turha riskeerata ko. rokotteen vuoksi.
En antaisi tyttäreni ottaa tätä rokotetta. On mielestäni epäilyttävä. En luota lääketehtaisiin yhtään.
Aika turha se rokote on jos osaa käyttäytyä. Itse olen harrastanut yli 40v seksiä yhden partnerin kanssa, papasta ei ole löytynyt koskaan muutoksia, eikä HPV:tä (joka tutkitaan nykyisin ensin seulonnassa).