Veljeni ruinaa köyhältä äidiltäni eläkerahat, enkä voi tehdä asialle mitään.
Pikkuveljeni on aina ollut äidin iltatähti ja silmäterä, vaikka hän on kouluttamaton, työtön nelikymppinen, jolla on lapsia kahden eri naisen kanssa eikä hän ota mitään vastuuta mistään. Edes lapsistaan. Hän ei edes yritä löytää töitä ja kaikki on aina jonkun muun syytä. Hän on varastanut äidiltä ja käy kylässä vain kinuamassa rahaa.
Äiti on yli 80-v. ja asuu yksin. Hän ei pysty sanomaan veljelleni ei, eikä suostu näkemään veljessäni mitään pahaa. Edes silloin, kun kotona pidetty pahanpäivänvara katosi ja selvisi, että veljeni oli varastanut rahat. Äiti saa takuueläkettä ja asumistukea, eli niitä pienimpiä rahoja millä eläkeläiset elää. Hänellä ei ole aina varaa lääkkeisiin annettuaan rahaa veljelleni.
Tilanne on todella turhauttava. Autan äitiä rahallisesti aina kun hän sitä tarvitsee, mutta jos laitan tilille rahaa, ne menee veljelleni. Äitiä hävettää pyytää apua minulta, joten joskus kylässä käydessä olen järkyttynyt, kun kaapissa ei ole juuri mitään ruokaa. Se ei ole ratkaisu, että alkaisin antaa rahaa veljelleni. Sitä päivää ei tule, eikä se estäisi häntä kinuamasta äidiltä rahaa. Meidän välit on nykyään täysin poikki.
Haluaisin, että äiti saisi elää stressittömästi viimeiset vuotensa, mutten tiedä miten voisin sen järjestää. Äiti on myös ylpeä. Ehdotin, että voin maksaa hänen vuokransa vaikka joka kuukausi, mutta hän ei suostunut. En ole rikas, mutta voisin kyllä auttaa äitiä vaikka säännöllisesti.
Nyt äidin terveys alkaa reistailla ja veljeni on alkanut puhua äidille, että voisi hoitaa äidin raha-asiat kokonaan. Se olisi täysi katastrofi! Olen täysin neuvoton, koska tuntuu, etten voi tälle tilanteelle mitään ja se vain pahenee silmieni edessä koko ajan. Huoli äidistä on todella kova. :(
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi hakea edunvalvontaa. Voisit olla edunvalvojana itse tai joku muu. Minulla on kokemusta samankaltaisesta tilanteesta. Vanhemmallani oli kyllä lisäksi muistisairaus mutta tuo hyväksikäyttö oli suurin syy edinvalvontaan. Onhan tuon loputtava.
Tuntuu tosi radikaalilta. Äiti loukkaantuisi sydänjuuriaan myöten ja panisi muhun välit poikki. Sen jälkeen hän olisi täysin veljeni armoilla. Nytkin on vaikea ylläpitää hyvää suhdetta äitiin, kun hän suojelee veljeäni kaiken aikaa ja veljeni tietysti haukkuu minua selän takana ja keksii minusta ihan ihme juttuja. Tosi ahdistavaa.
ap
Voisitko viedä käydessäsi kassillisen ruokaa?
Rahaahan et voi antaa veljesi takia.
Olin melko samassa tilanteessa oman äitini kanssa, joskin kyse ei ollut rahasta, vaan sisareni mielisairautta lähentelevästä vihamielisyydestä äitiämme kohtaan.
Muutaman viimeisen vuoden aikana tilanne paheni pahenemistaa äidin sairauksien pahenemisen myötä ja aina vain uudelleen äitini päästi "hullun" sisareni sisään kiusaamaan itseään itkun partaalle.
Sisareni sekosi uskoontulonsa seurauksena, oli nuorempana tahdonvastaisessa hoidossa ja jotenkin hänelle tuli vihamielisyys äitiämme kohtaan, jota hän syytti äidin elämän loppumiseen saakka omista ongelmistaan.
Oli samankaltainen syyttelevä äitihullu kuin palstalla pyörivä sekopää.
EI sitä tilannetta pystynyt oikein mitenkään ratkaisemaan, sillä äitini ei halunnut estää sisareni käyntejä luonaan, vaikka johtivatkin kerta toisensa jälkeen äidin itkuiseen puheluun minulle :-(
Kun mutsi sairastui vakavasti ja joutui sairaalaan, onnistuin hommaamaan hänelle vierailukiellon sairaalaan, sillä erään käyntinsä yhteydessä hän käyttäytyi niin kusipäisesti, että hetkeä myöhemmin mennessäni käymään, löysin äitini itkemässä hysteerisenä.
Pyysin päivystävää lekuria ja hoitajaa paikalle ja tenttasin äidiltäni mitä oli tapahtunut ja asia eteni siitä sisareni saamaan vierailukieltoon.
Mutsi kuoli hieman tämän jälkeen, mutta saipahan ainakin olla muutaman kuukauden erossa eniten hankaluuksia elämäänsä aiheuttaneeseen ihmiseen.
Nyt jälkeenpäin tunnen välillä syyllisyyttä etten pystynyt auttamaan äitiäni enempää ja pohdiskelen ajatusta, väkivalta lopettaa vittuilun tehokkaimmin.
Olisin ehkä päässyt vähemmällä tuskalla jos olisin hakannut kusipääsisareni raajarikoksi ja tehnyt kerralla selväksi ettei äitejä kohdella sillä tavalla.
Myöhäistähän sitä enää on miettiä.
No kyllä itse sanoisin jo tikkukirjaimilla veljelleni että nyt perhana miehisty ja ala elättää itsesi, eikö hävetä kupata äitiäsi. Mihin veli käyttää rahat?
Jos edunvalvoja on mahdoton ajatus, niin tuossa on aika vaikea tehdä paljonkaan. Voit kuitenkin yrittää hoitaa äitisi kanssa pankkiasiat niin, että mahdollisimman monet laskut (esim. vuokra) menevät tililtä automaattisesti heti, kun eläke ja asumistuki tulevat tilille. Selvitä myös apteekista, olisiko lääkkeiden kanssa siirtyä vastaavaan laskutukseen. Tämä saattaisi onnistua jopa ruokakauppaostosten kanssa. Näin tilillä on mahdollisimman vähän sellaista rahaa, jota äitisi pystyy antamaan veljellesi.
Äidin kiukkua uhmaten ottaisin yhteyttä sosiaalitoimeen.
Sitten pistäisin äitini kova kovaa vastaan. Hän on aikuinen ja itsestään vastuussa. Haluaako hän jatkaa itsensä alentamista ja aikuisen poikansa pilaamista, vai lopettaako hyväksynnän ostamisen?
Jos hän siitä loukkaantuisi, niin so what. Moni ihminen haluaa lopulta kuulla totuuden, vaikka mariseekin aluksi vastaan.
Jos hyvät neuvot eivät kelpaisi, niin antaisin olla. Jos hän tietää mitä tekee, omapa on asiansa.
Ei virallisedunvalvontaa voi hakea ilman, että on lääkärin todistus muistisairaudesta ym.
Ja terveenä tehtävä edunvalvontavaltuutus perustuu vapaaehtoisuuteen. Se olisikin ikävä paikka, jos äitisi tekisi paperin, jossa valtuuttaa veljesi hoitamaan asioita. Alle vain kaksi todistajaa ja paperi astuu voimaan, kun se viedään maistraattiin rekisteröitäväksi.
Sosiaalitoimi ei voi asialle mitään.Mitä menetettävää sinulla tai äidilläsi on jos otetaan edunvalvonta? Ei mitään vaan äitisi saisi ainakin lääkkeet.
Edunvalvontaa varten sinä voit tehdä ilmoituksen maistraatin lomakkeella. Huomaa, että äitisi terveys on ensisijainen syy. Toinen se että rahat ei riitä edes lääkkeisiin kun veljesi käyttää rahoja. Ja tärkeintä on se että ehdottomasti yleinen edunvalvoja että veljesi ei voi käyttää rahoja.
Voiko tuollaisen tilanteen viedä poliisille, ottavatko tutkintaan? Tuleehan niistäkin tuomioita, kun jotkut maksaa jollekin gigololle tuhansia euroja. Itsehän hekin omasta halustaan rahojaan jakavat.
Edunvalvoja - noita hulttioita taitaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitoimi ei voi asialle mitään.Mitä menetettävää sinulla tai äidilläsi on jos otetaan edunvalvonta? Ei mitään vaan äitisi saisi ainakin lääkkeet.
Edunvalvontaa varten sinä voit tehdä ilmoituksen maistraatin lomakkeella. Huomaa, että äitisi terveys on ensisijainen syy. Toinen se että rahat ei riitä edes lääkkeisiin kun veljesi käyttää rahoja. Ja tärkeintä on se että ehdottomasti yleinen edunvalvoja että veljesi ei voi käyttää rahoja.
Tarvitaan lisäksi lääkärin lausunto, ihan omaisen omalla ilmoituksella ei ketään edunvalvontaan saada, ellei henkilö itse sitä halua. Omalla suostumuksella on suht yksinkertainen juttu, käynti yhdessä allekirjoittamassa paperit ja se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko tuollaisen tilanteen viedä poliisille, ottavatko tutkintaan? Tuleehan niistäkin tuomioita, kun jotkut maksaa jollekin gigololle tuhansia euroja. Itsehän hekin omasta halustaan rahojaan jakavat.
Jos omasta tahdostaan antaa toiselle vaikka viimeiset rahansa, niin ei siitä rikosjuttua saa millään. Gigoloiden kanssa on yleensä jotain asuntokauppoja tai muita, joiden perusteella voi jotain petossyytettä kehitellä.
Kyllä tuo edunvalvonta tai muu sen tapainen järjestely tuntuu ainoalta vaihtoehdolta. Siinäkin on se, että se raha, jonka edunvalvoja äidillesi viikottain ruokaa ym. ostoksia varten tilille laittaisi, menisi sitten ehkä veljelle.
Edunvalvonta äidille ja heti.Varaa aika sossuun HETI!!!!
Kaikki säännölliset laskut heti suoravelotukseen, niin ainakin ne tulee maksettua ennen kuin tilillä pääsee kukaan käymään. Edunvalvoja maistraatista olisi paras jatkossa. Virallinen.
Väitä äidillesi, että jos hän antaa kaikki rahansa veljelle ja veli hoitaa talouden, hän saa itse keksiä mistä saa ruokaa, koska sinä et enää auta.
Veljellesi menevien rahojen voit katsoe olevan ennakkoperintöä tai perinnän ennakkoa, en tiedä kumpi on oikein.
Voitko kysyä asianajajalta, onko sinulla vakuutus. Valjesi saa tässä muodossa jo perintöä.
Laita äitisi kanssa kaikessa ystävyydessä laskut suoraan tililtä, ja ehkä on oikein laittaa nostoraja tilille.
Sinun on turha antaa rahaa avustuksen mielessä. Sitten vasta kun äitisi tili on todella tyhjä.
Veljeäsi kohtaan et pysty henkilökohtaisella keskustelulla mitään muuttamaan.
Lopeta ruuan ostaminen ja muu. Itse mahdollistat sen että rahat voi antaa pois.
Jos voit sopia äitisi kanssa, että sinulla on pankkikortti ja sinulla on oikeudet hänen tiliinsä, siis ei sinun hulttioveljelläsi.
Siten voisit pitää myös kirjaa hänen rahoistaan, valitettavaa jos äitisi ei ymmärrä tilannetta.
Mutta veljesi ei ole oikea henkilö hoitamaan rahoja.
Kysy ihanoikeasti asianajajalta - sen pitää olla erikoistunut tällaisiin tapauksiin, muita asianajajia ei kannata vaivata kun ne ei todellakaan tiedä mitään neuvoa.
Nimittäin ns. veljesi tietää tarkkaan mihin hänellä on resursseja rahan pummaamisessa.
Jos asiaa kontrolloitaisiin paremmin niin hän olisi vaikeuksissa.
Yritä toimia rakkaudella äitiäsi kohtaan, hän ei elä ikuisesti. Veljesi on ihan se ja sama idi..tti
Vierailija kirjoitti:
Jos edunvalvoja on mahdoton ajatus, niin tuossa on aika vaikea tehdä paljonkaan. Voit kuitenkin yrittää hoitaa äitisi kanssa pankkiasiat niin, että mahdollisimman monet laskut (esim. vuokra) menevät tililtä automaattisesti heti, kun eläke ja asumistuki tulevat tilille. Selvitä myös apteekista, olisiko lääkkeiden kanssa siirtyä vastaavaan laskutukseen. Tämä saattaisi onnistua jopa ruokakauppaostosten kanssa. Näin tilillä on mahdollisimman vähän sellaista rahaa, jota äitisi pystyy antamaan veljellesi.
Tämä.
Kannattaisi hakea edunvalvontaa. Voisit olla edunvalvojana itse tai joku muu. Minulla on kokemusta samankaltaisesta tilanteesta. Vanhemmallani oli kyllä lisäksi muistisairaus mutta tuo hyväksikäyttö oli suurin syy edinvalvontaan. Onhan tuon loputtava.