Aloitin tk:n painonhallintaryhmässä. Voiko olla totta?
Meitä oli lähes kolmekymmentä, ainakin päällisin puolin ihan normaalia ihmistä tässä tilaisuudessa. Tilaisuuden vetäjinä kolme terveydenhoitajaa, jotka puhuivat ja hymisivät, kuin oltaisiin oltu jotain retardeja. Siis oikeesti? Olen ollut aika vähän terveydenhoitajien kanssa tekemisissä, onko tuo joku alalaji? Miksi meille ei puhuttu ku normaaleille ihmisille?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Niiden pitää pelata varman päälle ja puhua kaikille kuin retardeille, koska kohtaavat retardeja työssään. Ei ne voi tietää, että ketkä on retardeja ja ketkä ei.
Kyllä hitaammillekin voi puhua kuin normaaleille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lihava, odottava äiti tai nainen gynekologillwåqpa niin terveydenhuollon silmissä olet retardi.
Olen traumatisoitunut hyväksikäyttöjen takia ja siksi psyk. asiakas eli mt-tapaus.
Arvaas miten mt-tapauksille puhutaan?
Kävi polvivamman takia fysioterapeutilla, joka kirjoitti Kantaan pitkän lorun mt-historiastani, mutta polvesta ainostaan: Nivelkuluma?
Joko ne on tyhmiä TAI eivät vaan osaa kohdata omia pelkojaan. Suoranaisen ilkeitäkin tyyppejä on hoitajina, onhan hoitaminen vallankäyttöä pahimmillaan.
Samanlaisia alentuvia selkopuhujia löytyy koulujen henkilökunnasta. Rehtori puhuu vanhemmalle kuin tämä olisi kolmasluokkalainen.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia alentuvia selkopuhujia löytyy koulujen henkilökunnasta. Rehtori puhuu vanhemmalle kuin tämä olisi kolmasluokkalainen.
Sama päiväkodeissa. Vanhempainillassa puhutaan normaaleille, aktiivisille, uraa liike-elämässä tekeville kuin pikkulapsille.
Onko se joku tapa yrittää alentaa kuulijoita itseään alemmalle tasolle kun ei puhu samalla tasolla - kuin aikuinen aikuiselle?
Kyllä sitä silti pystyy olemaan ystävällinen ja helposti lähestyttävä vaikkei puhukaan kuin tosiaan retardeille.
Tiedän terkkareita ja opeja, joilla jää tuo "retardimoodi" päälle vapaa-ajallakin. Ovat tyypillisesti vielä kauhean uteliaita ja haluavat kiihkeästi tietoonsa muiden ihmissuhde- ja talousongelmat, jotta pääsevät pätemään alentuvalla lässyttämisellään. Aaarrghh :D
Vierailija kirjoitti:
No, anna nyt jotain esimerkkiä millaista oli tämä retardipuhe.
Mulle sanoi sektion esivalmisteluiden jälkeen kätilö? Vai sairaanhoitaja tai kuka olikaan ”sä olit tosi reipas ja rohkea!” :D ihan söötti mutta olen kolmekymppinen.
Itsellä tuoreessa muistisss vieläkin miten yli 100 kiloisena koitin päästä johonkin ohjattuun painonpudotusryhmään, ja lopulta vaan turisin hoitajan kanssa joka koiranpentumaisesti keinutta päätään, ojensi lautasmallia ja ruokapyramidia ja kyseli syönkö sipsejä, salmiakkia ja juonko limsaa ruokajuomana. En, en,en. Taisin itkeäkin vähän, kun tuntui lohduttomalta. "kuule se kaikki lähtee itsestä, ei kukaan sua tuu kotoa hakemaan". IHANKO TOTTA???! Hyvää päivää ku harmittaa vieläkin että lähdin vaan kotiin ku äimistyin hiljaiseksi. Kaikkea sitä
itse 30kg sit masennuksesta selvittyäni pudottanut, 10 vuotta tuon jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanoi sektion esivalmisteluiden jälkeen kätilö? Vai sairaanhoitaja tai kuka olikaan ”sä olit tosi reipas ja rohkea!” :D ihan söötti mutta olen kolmekymppinen.
Joskus ihmisiä pelottaa esim toimenpiteet tai ovat kovin kipeitä. Näissä tilanteissa yritän tsempata että hyvin menee ja yritän pitää potilaan tilanteen tasalla että hän tietää mitä tapahtuu. Tosin normi äänellä. 234
Minullakin oli esimies, tohtorisnainen, että oli vissiin korkeasti koulutettu, kaikissa asioissa aivan käsi. Hänet sitten siirrettiin toisiin tehtäviin, eli varaston nurkkaan laitettiin työpöytä eikä annettu tekemistä, ymmärsi itse irtisanoutua jonkin ajan kuluttua.
Naurattaa aina nämä korkeastikoulutetut, kun niitäkin on niin helkkarin monenlaisia, joillekin pitää näyttää matkalaskun täyttäminen kuusi kertaa, eikä ne opi. Korkeasti koulutettu on kuin vegaani, koulutus on huudettava julki, vaikkei kukaan sitä kysy, eikä se ketään kiinnosta. T. Vain maisteri, kylläkin kaksinkertainen. Ettäs tiedätte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta myös kokenut tätä terveydenhoitajien vastaanotolla. Puhutaan korostetun hitaasti ja selkeästi, yliyksinkertaistetaan, usein myös lässytetään tai muuten käytetään samanlaista äänenpainoa kuin aivan pienille lapsille puhuttaessa. Vähän sellainen puhetyyli, mihin useimmat vaihtavat normaalipuheensa kun puhuvat vauvalle, aivan pienelle lapselle tai vaikeasti kehitysvammaiselle ihmiselle. Kaukana normaalista puhetyylistä, ja antaa vastapuolelle selkeän vaikutelman siitä, että puhuja ei edes oleta kuulijan ymmärtävän.
Tähän mennessä paras (lässyttävällä, ihmettelevällä äänellä): "Oii, onpa sulla nätti punanen pipo, mistä oot saanu sen? Onpas se hieeno!"
Tyrmistynyt katseeni tulkittiin ihan vähän pieleen: "Vooi, jännittääkö sua tää näytteenotto? Tätä ei kuule tarvii yhtäään pelätä, ei se satu, se nippasee iihan vähän vaan! Onpa sun pipo hieeno, sopii sulle tosi hyvin, no nyt nippasi vähän, hieenosti meni kuuule, oikeeen hyvin!"
Oliko sillä kaikki ihan hyvin? Mistä näitä tulee? Osaako ne edes tehdä työnsä?
Jos äiti on sanonut th:lle joskus, että tämä on fiksu, niin sehän tarkoittaa sitä, että kaikki muut on tyhmiä.
Oikeasti th:t on niitä jotka haluaisivat olla lääkäreitä, mutta ei äly riitä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää hokeko retardia. Se ei ole siistiä, vaan noloa ja ableistista. Sanokaa mieluummin vaikka kuin tyhmälle, se ei ole ihan yhtä loukkaavaa kehitysvammaisia kohtaan.
Mutta tyhmiä kohtaan on. ;_; Silkkaa ableismia.
Vierailija kirjoitti:
Alentuvia selkopuhujia. *reps* :DDD
Olen itse hoioalalla ja olen aina vihannut sitä lässytystä, mitä käytetään eri tilaisuuksissa.
Ärsyttää myös, kun vanhuksille puhutaan kuin vauvoille ja heidät pannaan askartelemaan tonttuja vessapaperirullan hylsyistä.
Jos itse joudun lässytyksen kohteeksi, niin sanon, että painu v...,tt uun.