Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi urheilijoita ei syyllistetä nivelrikoista kuten lihavia?

Vierailija
08.10.2019 |

Esimerkkinä Jani Sievisen lonkat ja olkapää ovat paskana, astma ja lisäksi uimarin korva ovat seurausta urheilusta. Hän on siis tietoisesti rikkonut itsensä. Nivel- ja muut vaivat olisi voitu välttää. Miksi urheilijoita ei syyllistetä siitä, että he aiheuttavat yhteiskunnalle kustannuksia?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon samanikäinen kuin Jani Sievinen, olen lihava eikä mulla ole mitään noista vaivoista. Kumpi on siis kuormittanut terveydenhuoltoa enemmän?

Verovaroilla maksetaan myös huippu-urheilijoiden palkat, siis mäkin olen maksanut veroissani hänen uransa.

Silti olen toisen luokan kansalainen, koska olen lihava. Terve kylläkin. Sievinen ei ole terve eikä juurikaan maksanut veroja ja hän on sankari.

Sievinen lakkasi olemasta sankari, kun meni naimisiin sen julkisuudesta eläneen missukan kanssa. Samoin J-M Latvala lakkasi olemasta sankari, kun haksahti siihen olen-julkkis-koska-olen-julkkis-ihmiseen. Urheilusankaruuteen eivät kuulu pusipusikuvat Seiskan sivuilla vaan voitot ja mitalit ja pistesijat. No, itsepähän uransa pilasivat.

Vierailija
42/54 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilijat on esikuvia liikkuvalle kansanosalle, läskipunkerot ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urheilu on henkilön ammatti.

Monissa muissakin ammatteissa ihmisistä tulee raihnaisia ja sairaita, kuten esim. kaivostyö,

raskas rakennustyö, siivous, tai mikä tahansa ammatti, joka fyysisesti kuormittaa kehoa vuosikausia rankasti.

Näin se on. Tämä korreloidaan sitten niin, että korkeampi koulutustaso tarkoittaa parempaa terveyttä. Kukaan ei vain kerro sitä, että korkeamman koulutustason ihmiset eivät tee fyysisesti kuluttavaa työtä. Harvemmin edes psyykkisesti rasittavaa.

Niin no, monet toimitusjohtajat tuntuvat olevan pipipäitä. Viimeisimpänä esimerkkinä tämä Postin ex, nimeltään Malinen.

Vierailija
44/54 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän esikuvaa siinä Kortteessakin on? No joo, osaa se ainakin tekoripset lykätä silmiinsä ja niihin kahmalokaupalla ripsiväriä. Ei vain viitsinyt ihan loppuun saakka kun juosta, koska oli jo niin rasittunut, tai jotain sinnepäin...

Vierailija
45/54 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt ihan samaa. Aina palstalla mussutetaan, että lihavien pitäisi itse maksaa kaikki hoitonsa. Niin pitäisi sitten urheilijoidenkin. Ne vasta kalliiksi tulevatkin.

Lihavat vetoavat aina urheiluvammojen hintaan. Löysin tilaston, jonka mukaan lihavuuden aiheuttamien sairauksien hinta on yli 3 kertaa suurempi kuin liikunnan aiheuttamien tapaturmien hinta. Urheiluvammat tosin ovat ehkäistävissä. Olen liikkunut säännöllisesti yli 40 vuotta ja kerran on laitettu kinesioteippi pakaraan ja senkin maksoin itse. Tuosta keissistä otin opikseni ja aloin vahvistaa jalkojen ja pakaroitten lihaksia. Lihavuus tulee yhteiskunnalle hyvin kalliiksi, vaikka miten yrittäisi selitellä

On outoa väittää, että urheilusta johtuvat kustannukset olisivat vain 0,75% (lihavuudesta 1,5 % THL:n mukaan), ellei sitten tilastoa tehdä niin, että ensin vammautuu urheilussa, lihoo ja hetkellä jolloin tulee lääkärille, syyksi katsotaan lihavuus (joka on johtunut urheiluvammasta). Silloinhan sellaisella tilastolla ei tee yhtään mitään.

Ei se ole mitenkään outoa, koska liikunta ei nyt vaan ole mitään ihan hirveän vaarallista puuhaa. Liikunta ehkäisee sairauksia ja pitää ihmisen toimintakykyä yllä. Vaikuttaa jopa aivoterveyteen.

Varmasti näinkin, mutta on väärin väittää, että liikunta toisi vain terveyttä, koska liikunta lisää myös sairastumista.

Huippu-urheilun ja kuntoliikunnan terveysvaikutuksia ei ole syytä sekoittaa keskenään. Väitätkö siis, että liikuntaa vähentämällä sairastuvuus vähenisi. Olisi hyvä laittaa jokin lähde.

Asiaa ei ole tutkittu, joten on aika vaikea perustella hypoteesia millään. Mikäli sairauskertomuksiin pääsisi kiinni, voisi sieltä poimia a) kirjoitetun sairausloman määrän ja b) sairausloman syyn. Näillä tiedoilla näkisi heti minkä verran loukkaantumiset ovat aiheuttaneet sairauspoissaoloja. Lihavuus tuskin aiheuttaa suoraan yhtään poissaoloa, mutta lihavuuteen liitetyt (korreloidut) riskit voivat aiheuttaa, mutta niitä painotetaan aivan liikaa. Mikäli maailmaa pitää katsoa realistisesti ja syyllistää yksilöä valinnoista, niin silloin tiedonkin pitää olla luotettavaa. Tässä hetkessä niin ei ole.

Googlaamalla löysin heti useita tutkimuksia, joissa raportoitiin liikunnan hyödyistä terveydelle. On nyt aika vaikea uskoa näitä juttuja siitä, miten sairaita kuntourheilijat ovat. Varsinkin, kun hyvin harva liikkuu enää terveytensä kannalta tarpeeksi. Mutta lihavat ovat nykyisin enemmistö ja selittävät maailman mieleisekseen.

Liikunnan hyödyistä on pilvin pimein tutkimuksia, mutta niiden reliabiliteetti on mitä on ja lisäksi ei ole tutkittu sitä, miten paljon liikunnasta on haittoja.

Vierailija
46/54 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urheilijat on esikuvia liikkuvalle kansanosalle, läskipunkerot ei.

Hyvinpä ovat olleet esimerkkeinä kun eivät menesty missään vaikka miljoonia laitetaan verorahoja heidän tukemiseen. Kaksi pistesijaa jossain MM-skabassa on todella sikakallista touhua eikä varmasti ilahduta edes niitä urheilijoita, jotka sinne menivät leikkimään.

Vierailija
47/54 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän esikuvaa siinä Kortteessakin on? No joo, osaa se ainakin tekoripset lykätä silmiinsä ja niihin kahmalokaupalla ripsiväriä. Ei vain viitsinyt ihan loppuun saakka kun juosta, koska oli jo niin rasittunut, tai jotain sinnepäin...

Nyt on kyllä aika kateellisen kuuloset setit. Suosittelen käväseen lenkillä joskus, rauhottaa mieltä mukavasti.

Vierailija
48/54 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset eivät osaa ajatella, vaan kokevat asian tunteella. Jos joku asia ahdistaa, niin siihen suhtaudutaan negatiivisesti.

Jokainen looginen ihminen taas tajuaa, ettei asiat ole yksi kertaisia ja yhdenmukaisia.

Vierailija
49/54 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiassa on totta ainakin toinen puoli. Olen ollut sen verran terveydenhuollossa töissä, että olen huomannut tekonivelleikkauksia tehtävän joko selvästi ylipainoisille tai sitten urheilijoille. Nivelet kuluu rasituksessa, ihan sama johtuuko rasitus liikakiloista vai säännöllisistä maratonjuoksuista. Toki nämä juoksijat ovat varmaan muuten paremmassa kunnossa eivätkä ehkä syö yhtä paljon statiineja ja verenpainelääkkeitä kuin ylipainoiset, mutta ainakin tekonivelkustannuksissa ovat samalla viivalla.

Vierailija
50/54 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiassa on totta ainakin toinen puoli. Olen ollut sen verran terveydenhuollossa töissä, että olen huomannut tekonivelleikkauksia tehtävän joko selvästi ylipainoisille tai sitten urheilijoille. Nivelet kuluu rasituksessa, ihan sama johtuuko rasitus liikakiloista vai säännöllisistä maratonjuoksuista. Toki nämä juoksijat ovat varmaan muuten paremmassa kunnossa eivätkä ehkä syö yhtä paljon statiineja ja verenpainelääkkeitä kuin ylipainoiset, mutta ainakin tekonivelkustannuksissa ovat samalla viivalla.

Tässä voisit vielä selvittää sitä ovatko tekonivelleikkauksen aikana obeesit eli lihavat olleet ennen leikkausta liikunnallisia vai eivätkö ole. Eli jos ihminen alkaa kipuilla liikunnasta, lihoo helposti ja tällöin korreloimme väärin lihavuuden nivelvaivoihin, koska alkusyy on muualla.

Vierailija
51/54 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä aika kateellisen kuuloset setit. Suosittelen käväseen lenkillä joskus, rauhottaa mieltä mukavasti.

Kateellisuuskortti esitetty! Tulihan se sieltä! :D

Kävelylenkin tein jo tänään, Aurajoen rantaa molemmin puolin Halisten-Ravattulan-akselilla. Melkein puolitoista tuntia meni, mutta ihan mukava ilma oli ja kivaa oli musiikkia samalla puhelimesta kuunnellessa.  Suosittelen feikkiripsisten ystävillekin. :)

Vierailija
52/54 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Sievinen on maksanut veroja, ja maksanut jopa paljon enemmän kuin viestin kirjoittaja.

Luuletko, etteivät taiteilijat, kirjailijat, urheilijat ja yksityisyrittäjät maksa veroja?

Luuletko tosiaan?

Mutta jos ne rahat tulee valtiolta, niin sitten sitä vaan maksaa osan niistä valtion antamista rahoista takaisin valtiolle. Jos mä nostan itselleni tilitä satasen ja sitten laitan takaisin tililleni 20 siitä satasesta, niin enhän mä oikeasti ole mitään itselleni maksanut. Se on vaan rahan kierrätystä. Jos ne rahat tulee valtion "ulkopuolelta" eli yksityiseltä firmalta, voidaan sanoa, että valtio on saanut lisää rahaa.

Vierailija
53/54 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä noista syyllistämään. Nivelrikko saattaa tulla huonolla onnella kelle tahansa. Sohvaperunoiminen ei tietenkään kenenkään ennustetta paranna, mutta se siitä.

Vierailija
54/54 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon samanikäinen kuin Jani Sievinen, olen lihava eikä mulla ole mitään noista vaivoista. Kumpi on siis kuormittanut terveydenhuoltoa enemmän?

Verovaroilla maksetaan myös huippu-urheilijoiden palkat, siis mäkin olen maksanut veroissani hänen uransa.

Silti olen toisen luokan kansalainen, koska olen lihava. Terve kylläkin. Sievinen ei ole terve eikä juurikaan maksanut veroja ja hän on sankari.

Sponsorirahoilla ne elää ja niistä menee verot. Verorahoilla ei huippu-urheilua tueta juurikaan, nuorten harrastelua kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme