Kuuluuko sairauksiaan hävetä?
Olen monesti meinannut tehdä päivityksen facebookkiin sairauksistani. Tiedän ja olen nähnyt, kun joku on niin tehnyt. Tekisin sen siksi, että ihmiset ymmärtäisivät paremmin minua. Nyt minua pidetään vaan laiskana, kun sairaudet eivät näy päällepäin. Mies kuitenkin käskisi päivityksen poistamaan, jos sen tekisin.
Kommentit (28)
Voi apua näitä ihmsten ongelmia! Mitä jos ymmärtäisit, että facebook ei ole koko elämä vaan vain pienen pieni osa ihmisten välistä tietyntyyppistä viestittelyä? Jos haluat kertoa sairauksistasi tai muista vaikeuksista, olisi se varmaan parasta kertoa henkilökohtaisesti eikä julistaa fasessa.
Ei jumaleisson mitä kysymyksiä. Totta kai kuuluu ja niitä pitää hävetä maksimaalisesti jokaikinen sekunti 24/7!
Muinoin näillä retosteltiin, naapurin rouva suuttui kun mies sanoi: jos todella nuo kaikki olisivat sinulla, olisit jo kuollut.
Ap, etsi facesta löytyykö ryhmää jolla on sama sairaus kuin sinulla, siellä voit avautua ja saat asiallisia kommenttejakin. Paitsi ai niin, sullahan ei ollut diagnoosia, eli lääketieteellisesti katsoen olet luulosairas??
Vierailija kirjoitti:
Muinoin näillä retosteltiin, naapurin rouva suuttui kun mies sanoi: jos todella nuo kaikki olisivat sinulla, olisit jo kuollut.
Sun mies on aikas pahansuopa? Eikait kukaan retostele epäonnellaan/sairauksillaan? Mitä retostelemista siinä olisi, en tajua...
Ei sairauksia tarvitse hävetä, mutta eivät ne välttämättä kuuluu kahvipöytään tai sosiaaliseen mediaan.
Omiin sairauksiini liittyy pari kansainvälistä teemapäivää vuosittain, ja silloin saatan jakaa jonkun asiaa liittyvän linkin. Joskus muulloinkin saatan jakaa jonkun uuden tutkimustuloksen. Yritän pitää sävyn positiivisena, tyyliin kaikkea sitä on elämässä riesaksi saatu, mutta tässä sitä vaan porskutellaan eteenpäin. Lähimmät ystäväni tietävät, että sairauksiini liittyy tosi vaikeitakin päiviä ja jaksoja, jolloin olen tosi kipeä ja väsynyt, mutta puolitutuille en niistä kerro.
Noin ylipäänsä mä en kyllä antaisi puolisoni päättää, mitä julkaisen omassa somessani tai minkä julkaisun sieltä poistan. Hän ei ole somessa, joten en julkaise hänen kuviaan tai nimeään, enkä juuri muutenkaan mitään parisuhteeseemme tai yksityisasioihimme liittyvää. Suhdestatukseni on kyllä naamiksessa "naimisissa".
Vierail kirjoitti:
Ap, etsi facesta löytyykö ryhmää jolla on sama sairaus kuin sinulla, siellä voit avautua ja saat asiallisia kommenttejakin. Paitsi ai niin, sullahan ei ollut diagnoosia, eli lääketieteellisesti katsoen olet luulosairas??
Mä olen jo monessa omien sairauksieni Facebookin vertaistukiryhmissä.
No silloin kuuluu, jos ne ovat keksittyjä. Kuten ammattivalittajan tapauksessa ovat.