Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko sairauksiaan hävetä?

Vierailija
08.10.2019 |

Olen monesti meinannut tehdä päivityksen facebookkiin sairauksistani. Tiedän ja olen nähnyt, kun joku on niin tehnyt. Tekisin sen siksi, että ihmiset ymmärtäisivät paremmin minua. Nyt minua pidetään vaan laiskana, kun sairaudet eivät näy päällepäin. Mies kuitenkin käskisi päivityksen poistamaan, jos sen tekisin.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuuluu ehdottomasti ja muutenkin kaikki tekemiset ja tunteet pitää miettiä sitä kautta, että mitähän muut tästä ajattelevat.

Vierailija
2/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu hävetä, itse tosin häpeän. En ole kertonut kenellekään sairaudestani, joka on 50% todennäköisyydellä periytyvä neurologinen sairaus. Ei näy ulospäin. Pakko kertoa, jos joskus itselleni miehen löydän. Mitenköhän sen sitten uskaltaa tehdä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei pitäisi joutua, mutta pakko pitää sairaudet kuitenkin itsellään, koska jos ei anneta diagnoosia, niin on joko mielisairas(vaikka tutkitusti ei olekaan) tai sitten vain laiskapaska.

Ihan varmasti tekisin lehtijutun sairauksistani, heti, kun saisin niihin oikean diagnoosin.

Vierailija
4/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä hävetä tarvitse, mutta miksi ihmeessä levittäisit faceen jotain yksityisiä asioitasi? 

Minusta ainakin on kiusallista lukea kenenkään intiimeistä ongelmista jossain somessa. Kahden kesken tällaiset jutut mulle, kiitos! 

Vierailija
5/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu tietysti.

Eikö opetettu jo peruskoulussa?

Vierailija
6/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei pitäisi joutua, mutta pakko pitää sairaudet kuitenkin itsellään, koska jos ei anneta diagnoosia, niin on joko mielisairas(vaikka tutkitusti ei olekaan) tai sitten vain laiskapaska.

Ihan varmasti tekisin lehtijutun sairauksistani, heti, kun saisin niihin oikean diagnoosin.

Mulla on kyllä ihan lääkärien tekemät diagnoosit sairauksista.

Vierailija
7/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voit tehdä sairauksistasi päivityksen faceen, hävetti se miestä tai ei, mutta kannattaa oikeasti harkita haluaako kaikkien tietävän niin henkilökohtaisesta asiasta.

Vierailija
8/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä hävetä tarvitse, mutta miksi ihmeessä levittäisit faceen jotain yksityisiä asioitasi? 

Minusta ainakin on kiusallista lukea kenenkään intiimeistä ongelmista jossain somessa. Kahden kesken tällaiset jutut mulle, kiitos! 

En haluaisi että pidetään aina laiskana ja ihmetellään, miksi olen aina vain kotona.

Vierailija
9/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti ei kuulu hävetä, koska tässä ollaan näennäisesti tasa-arvoinen ja reilu yhteiskunta.

Retoriikan alla ollaan kuitenkin raa'an hierarkkinen maa jossa toimitaan vahvemman ehdoilla ja jossa varakkaiden jatkuvaa korruptiota, valehtelua, syrjintää, pidetään normaalina ja täysin hyväksyttävänä, mutta köyhät ja sairaat joutuvat elämään jatkuvan häpeän kanssa kun eivät kykene lunastamaan oikeutta olla rauhassa olemassa tasa-arvoisina ihmisinä.

Jos ne on sellaisia sairauksia jotka ei tee susta rumaa (etkä muuten ole liian ruma) tai ällöttävää ja jotka parantuu tai ei haittaa työkykyä, niin sitten ei tarvitse hävetä. 

Vierailija
10/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallisesti ei kuulu hävetä, koska tässä ollaan näennäisesti tasa-arvoinen ja reilu yhteiskunta.

Retoriikan alla ollaan kuitenkin raa'an hierarkkinen maa jossa toimitaan vahvemman ehdoilla ja jossa varakkaiden jatkuvaa korruptiota, valehtelua, syrjintää, pidetään normaalina ja täysin hyväksyttävänä, mutta köyhät ja sairaat joutuvat elämään jatkuvan häpeän kanssa kun eivät kykene lunastamaan oikeutta olla rauhassa olemassa tasa-arvoisina ihmisinä.

Jos ne on sellaisia sairauksia jotka ei tee susta rumaa (etkä muuten ole liian ruma) tai ällöttävää ja jotka parantuu tai ei haittaa työkykyä, niin sitten ei tarvitse hävetä. 

Ei nämä sairaudet koskaan parane ja todellakin haittaavat elämää ja työkykyä.

Vierailija
11/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä, mutten myöskään ikinä laittaisi johonkin someen. Jos jotain ihmistä nyppii sairauteni olen kertonut face to face, siihen loppuu spekuloinnit.

Vierailija
12/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En häpeä, mutten myöskään ikinä laittaisi johonkin someen. Jos jotain ihmistä nyppii sairauteni olen kertonut face to face, siihen loppuu spekuloinnit.

Meillä mies on sanonut ettei ole hyvä kertoa edes face to face mutta sitten ihmiset ihmettelee, miksi en isallistu urheilujuttuihin yms.

Vierailija
13/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies on sanonut ettei ole hyvä kertoa edes face to face mutta sitten ihmiset ihmettelee, miksi en isallistu urheilujuttuihin yms.

En minä kaikille kerrokaan, suuren osan porukoista jätän kylmästi vaan ihmettelemään, en välitä. Jos nyt joku on niin tyhmä että sairauksista on kateellinen niin olkoot mun puolesta, ei ole järjellä siunattu henkilö.

Vierailija
14/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluu ehdottomasti ja muutenkin kaikki tekemiset ja tunteet pitää miettiä sitä kautta, että mitähän muut tästä ajattelevat.

Näin juuri. Kannattaa myös mainita alkuperäisessä päivityksessä riskistä, että mies puuttuu asiaan ja sitten reaaliaikaisesti kuvata somessa kotona käymänne sananvaihto. Ehkä myös seksielämän käänteet tai riitaa aiheuttaneen päivityksen aiheuttama hiljaisuus makuuhuoneessa on hyvä raportoida tarkasti ja kysellä kumpi on oikeassa ja kumpi väärässä.

Tai sitten ei. Itse en lähtisi avaamaan mitään kovin syvällistä tai henkilökohtaista somessa. Syöpä on ehkä poikkeus: jos joku kertoo sairastavansa sitä, sataa joka puolelta kannustusta ja tsemppauskommentteja. Sama pätee esim. kertaluonteiseen leikkaukseen. Sen sijaan monet krooniset tai yhtään hankalammin kuvailtavat sairaudet menevät ei-osastoon. Ihmiset eivät ymmärrä niitä yhtään sen paremmin ja avautuminen voi aiheuttaa vain lisää kysymyksiä tai se voidaan tulkita selittelyksi tai huomionhakemiseksi. 

Kerro läheisillesi tai niille ihmisille, joita aktiivisesti näet (kuten työkaverit, jos haluat) mutta mieti vielä, ennen kuin jaat henkilökohtaisia tietojasi somessa.   

Vierailija
15/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä siitä miehestäsi välität?! Johan te sovitte eroavanne kun lapsi on täysi-ikäinen eli sen mielipiteillä ei ole merkitystä.

Vierailija
16/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanokoon mies mitä sanoo, sinä itse päätät kerrotko sairauksistasi ihmisille vai et.

Vierailija
17/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa ihmisten ihmetellä. Fiksut eivät tee johtopäätöksiä ihmisistä ja asioista vastoin parempaa tietoaan.

Vierailija
18/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi että pidetään aina laiskana ja ihmetellään, miksi olen aina vain kotona.

Kuka noin ajattelisi? Jokaisella on omat murheensa, ei kukaan järkevä ihminen omaa aikaansa tuhlaa toisen tekemisten tai tekemättömyyksien päivittelyyn. Jos joku niin tekee, pääsee helpommalla jos heistä pääsee eroon.

Itsekin sairastaneena sanoisin että parempi pitää tiukka raja siinä mikä on yksityistä ja mikä  julkista. Sairauden tuoma identiteetti "sairaana" on hankala poistaa vaikka sairaus ja sairastaminen jäisivätkin historiaan.

Vierailija
19/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole mitään tarvetta eikä velvollisuutta hävetä tai selitellä mitään.

Vierailija
20/28 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä lähtisi somessa mitää sairausjuttuja selittelemään, mutta kyllä nyt niille läheisimmille ystäville ja tutuille kannattaa kasvotusten kertoa ja selittää juurikin, miksi ei johonkin yhteiseen pysty osallistumaan. Eli "Tosi kiva idea tuo teidän urheilukisa, mutta minulla kun on tämä xyz, niin en valitettavasti voi itse osallistua. Mutta tosi mielelään tulen teitä muita kannustamaan ja kisoja katsomaan". Mutta ei niitä omia asioita tarvitse kaikille tutun tutuille ja satunnaisille somekavereille kertoa - se on aika vaivaannuttavaa oikeasti lukea ihmisten avautumisia tuollaisessa periaatteessa kevyeen jutusteluun tarkoitetussa kanavassa. Syvälliset keskustelut ja avautumiset kuuluu hoitaa henkilökohtaisesti, ei somessa kaikelle kansalle päin naamaa pläjäytettynä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi