Pahin lokkeilu mitä tiedät
Tunnetko kunnon lokkeilijoita ja mitä he ovat tehneet?
Kommentit (234)
Eräät henkilöt tunkivat jouluaattona lapsiperheen joulupöytään kun laiskuus ja saamattomuus ja muut olosuhteet estivät järjestämästä omaa joulua. Eivät jotenkin koskaan rauhoitu olemaan vaan kiertävät jouluaattonakin kyläluutina ympäriinsä.
Puolison veljen vaimo on lokki. Ovat hyvin toimeentulevalta näyttävä pariskunta, ainakin ulkoisesti kulkevat kalliissa merkkivaatteissa, matkustelevat ja syövät ulkona koko ajan.
Nainen kehtaa lypsää rahaa mitä ihmeellisimmillä säälitarinoilla ja verukkeilla miehensä vanhalta äidiltä. Itse en kehtaisi pyytää anopiltani yhtään mitään.
Viimeisin syy lainata oli kuulemma se, ettei rahaa ole Visa-laskuihin ja jos tulee velkamerkintä, niin se hankaloittaa elämää. Tämän anoppi kertoi siis meille. Paljastui myös, että olivat pyytäneet häntä takaamaan ison lainan, anopin asunto panttina. Eikä siitä saanut kertoa sisaruksille mitään. Onneksi anoppi kertoi kuitenkin, niin pystyttiin koko ongelma estämään.
Ovat erittäin lipeviä puhumaan kilttiä ihmistä ympäri. Kuuntelin kerran viereisessä huoneessa, kun tämä lokki-nainen tuli yllättäen anopin luo ja alkoi heti eteisessä taivutella anoppia erääseen asiaan. Hän puhui kuin paraskin pölynimurikauppias: ensin esitteli oman ongelmansa, johon anopin apu olisi ratkaisu. Kun anoppi koitti laimeasti kieltäytyä, alkoi jalka oven väliin-taktiikka eli pyysi vain vähän. Kun se ei auttanut, aloitti syyllistämisen ja vaikeroi joutuvansa nyt pahaan tilanteeseen. Tähän väliin tulin minä paikalle ja hän vaivaantui, mutta piti pokkansa. Olin anopin puolella ja tuo haahka lähti luvaten palata asiaan vielä. Ihan hirveä tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Sisareni perhe on kaikki lomat ja juhlapyhät (joulu, pääsiäinen, juhannus jne.) vanhempieni luona joko heidän kotonaan tai mökillään. Eivät koskaan osallistu ruuanlaittoon tai muihin kotitöihin, vaan menevät sinne täyshoitoon ruokittavaksi ja passattavaksi. Äitini on liian kiltti, eikä uskalla sanoa, että väsyy raatamisesta, kun siivoaa ja laittaa aina juhla-ateriat yms. viimeisen päälle. Muiden sukulaisten sanomisia ei laiskuriporukka ota kuuleviin korviinsa. Saas nähdä, kuinka kauan iäkkäät vanhemmat tuota kuviota jaksavat.
Veljeni hoidattaa villin penskansa vanhalla äidillämme. Lapsi on aina siellä. Veli liioittelee, ettei poika saa kotona ruokaa tarpeeksi, joten isoäiti huolesta soikeana passaa ja kokkaa. Sama aina, kun sesonki vaihtuu ja pitäisi ostaa uudet ulkovaatteet ja kengät: veli valittaa, ettei lapsella ole vaatetta. Ja isoäiti menee ja ostaa lapsi-raukalle vaatteet. Tätä ja vaikka mitä. Törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisareni perhe on kaikki lomat ja juhlapyhät (joulu, pääsiäinen, juhannus jne.) vanhempieni luona joko heidän kotonaan tai mökillään. Eivät koskaan osallistu ruuanlaittoon tai muihin kotitöihin, vaan menevät sinne täyshoitoon ruokittavaksi ja passattavaksi. Äitini on liian kiltti, eikä uskalla sanoa, että väsyy raatamisesta, kun siivoaa ja laittaa aina juhla-ateriat yms. viimeisen päälle. Muiden sukulaisten sanomisia ei laiskuriporukka ota kuuleviin korviinsa. Saas nähdä, kuinka kauan iäkkäät vanhemmat tuota kuviota jaksavat.
Veljeni hoidattaa villin penskansa vanhalla äidillämme. Lapsi on aina siellä. Veli liioittelee, ettei poika saa kotona ruokaa tarpeeksi, joten isoäiti huolesta soikeana passaa ja kokkaa. Sama aina, kun sesonki vaihtuu ja pitäisi ostaa uudet ulkovaatteet ja kengät: veli valittaa, ettei lapsella ole vaatetta. Ja isoäiti menee ja ostaa lapsi-raukalle vaatteet. Tätä ja vaikka mitä. Törkeää.
Kaverini perheessä on sama meininki. Ovat tehneet viisi lasta, jotka jaetaan aina isovanhemmille hoitoon, kun vanhemmat haluavat lähteä kahdestaan tai pelkän kuopuksen kanssa jonnekin - ja tätä tapahtuu usein. Isovanhemmat myös ostavat lapsille talvivaatteet ym. varusteet. Hyvähän se on vääntää muksuja liukuhihnalta, jos laittaa jonkun toisen maksamaan viulut. Perheen äiti ei ole edes opiskellut ammattia itselleen tai ollut palkkatöissä, vaikka ikää on yli 30v.
Vierailija kirjoitti:
Puolison veljen vaimo on lokki. Ovat hyvin toimeentulevalta näyttävä pariskunta, ainakin ulkoisesti kulkevat kalliissa merkkivaatteissa, matkustelevat ja syövät ulkona koko ajan.
Nainen kehtaa lypsää rahaa mitä ihmeellisimmillä säälitarinoilla ja verukkeilla miehensä vanhalta äidiltä. Itse en kehtaisi pyytää anopiltani yhtään mitään.Viimeisin syy lainata oli kuulemma se, ettei rahaa ole Visa-laskuihin ja jos tulee velkamerkintä, niin se hankaloittaa elämää. Tämän anoppi kertoi siis meille. Paljastui myös, että olivat pyytäneet häntä takaamaan ison lainan, anopin asunto panttina. Eikä siitä saanut kertoa sisaruksille mitään. Onneksi anoppi kertoi kuitenkin, niin pystyttiin koko ongelma estämään.
Ovat erittäin lipeviä puhumaan kilttiä ihmistä ympäri. Kuuntelin kerran viereisessä huoneessa, kun tämä lokki-nainen tuli yllättäen anopin luo ja alkoi heti eteisessä taivutella anoppia erääseen asiaan. Hän puhui kuin paraskin pölynimurikauppias: ensin esitteli oman ongelmansa, johon anopin apu olisi ratkaisu. Kun anoppi koitti laimeasti kieltäytyä, alkoi jalka oven väliin-taktiikka eli pyysi vain vähän. Kun se ei auttanut, aloitti syyllistämisen ja vaikeroi joutuvansa nyt pahaan tilanteeseen. Tähän väliin tulin minä paikalle ja hän vaivaantui, mutta piti pokkansa. Olin anopin puolella ja tuo haahka lähti luvaten palata asiaan vielä. Ihan hirveä tyyppi.
Todennäköisesti näitä pintaliitäjiä, jotka näyttävät ulospäin varakkailta, mutta todellisuudessa on velkaa velan päällä. Pidetään siis yllä elintasoa, johon ei oikeasti olisi varaa, ja kupla puhkeaa ennemmin tai myöhemmin. Onneksi anoppisi ei mennyt takaamaan heille mitään lainoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava, elää vanhojen vanhempiensa kustannuksella, ei käy töissä. Vanhemmat elättää ainokaistaan.
Jotkut vanhemmat tekevät lapselleen karhunpalveluksen maksamalla tälle kaiken. Itsellänikin oli parikymppisenä opiskelukaveri, jolle vanhemmat ostivat asunnon kun tämä muutti pois kotoa, ostivat auton ja maksoivat sen ylläpidon jne. Näille ihmisille ei synny minkäänlaista käsitystä rahan arvosta eivätkä he tajua, kuinka normi-ihmiset joutuvat tekemään töitä elantonsa eteen. Tuokin kaveri oli hirveä lokki, esim ennen baariin lähtöä saattoi soittaa vanhemmilleen että laittakaa satanen tilille kun lähden illalla ulos. Karu totuus paljastuu sitten, jos jossain kohtaa joutuu oikeasti alkaa elättämään itsensä.
Mä tiedän erään varakkaan perheen, joka sponssaa useampaa lastaan ihan samalla tavalla. Nämä aikuiset lapset eivät kiinnity mihinkään, menevät sinne minne nenä näyttää. Ei ole omaa vastuuta mistään. Aika oksettavaa.
Nyt kuulin että eräs perheen pojista paukautti jonkun tytön paksuksi. Kukahan elarit maksaa? Tämän lapsen saanut pariskunta ei siis ole yhdessä. Mulla on aika vahva käsitys maksajista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tätä samaa ja homma paheni kun äiti jäi eläkkeelle ja sisko erosi samoihin aikoihin. Lapset jatkuvasti äidillä ja sisko notku baareissa. Ostatti äidillämme lasten talvivaatteet,harrastusmaksut ja välineet jne itsellä tuli lomautus töistä niin vein äidin viime jouluna 10 päivän matkalle. Nautimme kiireetyömyydestä,auringosta,valmiista ruuasta jne. Sisko joutui laittamaan ensimmäistä kertaa joulunsa itse,ei päässyt äidin valmiiseen pöytään. Siitä tuli iso poru.
Tiedän! Eräs perhetuttu. Aina huolehtimassa neuroottisesti omasta navasta ja mukavuudesta.
Pahin oli meidän häiden aattona kun kysyi minulta, että voisimmeko minä ja mieheni mennä hääyöksi vaikka hotelliin, että hän pääsisi meidän kämppään yöksi.
Sossupummit joilla ei aikomustakaan koskaan tehdä elämisensä kustantamiseksi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en käsitä, kuinka joillain on pokkaa tuohon lokkeiluun. Itsellänikin on yksi puolituttu kaveri, joka on kotoisin samalta paikkakunnalta. Matkusti sitten kerran kyydissäni kotipaikkakunnalle 350km suuntaansa. Ei edes tarjoutunut osallistumaan bensakustannuksiin, ihmetteli vain hämmästyneenä että "olisithan sinä ajanut sinne joka tapauksessa". Mulle kimppakyydin idea on nimenomaan bensakulujen jakaminen, enkä edes ilkeäisi olla tarjoamatta rahaa jos olisin itse kyytiläisenä.
Tätä hienoa ajattelua tulee laajentaa koskemaan muitakin elämän osa-alueita.
Kun kutsut kaverin saunaan ja tarjoat oluen, niin muista laskuttaa valaistus, saunan lämmitys, tuolin ja pöydän kuluminen, pyyhkeen pesumaksu sekä kiinteistön kuoletukset. Alkoholiveron osuus tulee eritellä selkeästi.
Muodosta edellisestä hyväksikäytön vastainen linja ja pidä tiukasti puolesi lokkeja vastaan.
Ja vielä sitä viitsitäänkin ihmetellä mistä tulevat vanhukset, joita kukaan ei tule koskaan katsomaan.
Oletko tyhmä vai muuten vaan ääliö?
Mahdollisesti jopa molempia, mutta onneksi en ole kaltaisesi.
Meillä ei ole ollut tapana laskuttaa kyyditettäviä jos suunta on ollut suunnilleen sama. Emme ole taksi, mutta autossa on kääntyvät renkaat ja muutamien kilometrien koukkaus onnistuu ihmeellisen helposti.
Kyläilemään kutsutuilta ei odoteta ruokakasseja tai omia lakanoita. Kutsuttaessa tarjoilu on kyllä riittävä, kutsutut huomioonottava ja lakanat puhtaat. Jos tulet lyhyellä tai puuttuvalla ilmoitusajalla kyläilemään, niin silloin ei tarjoilua kahvia lukuunottamatta välttämättä ole ja kuohuviini, pulla, paistetut muikut tai vaikka tuoreet herneet ovat tuomisina hyvä juttu.
Kavereita ja sukulaisia autetaan muutoissa, rakentamisessa ja lastenhoidossa. Olen ollut muuttamassa sellaiset yli 20 kertaa ja rakentamassa kahta okt ja yhtä savusaunaa. Minua on muutettu kolme kertaa ja olemme kasanneet minulle saunan hirsirungon. Ja talokin tuli maalattua.
Olin siis pitkään onnellisen tietämätön pikkumaisista ihmisistä, jotka naama nyrpeänä ojentavat hikistä kämmentään vaatien korvausta milloin mistäkin aivan älyttömästä.
Ei tuollaisten kanssa halua olla tekemisissä yhteään sen enempää, kuin ehdoton pakko on.
Huomaa, ettet ole ollut tekemisissä oikeiden lokkien kanssa. Tällainen käyttäisi sumeilematta hyväkseen vieraanvaraisuuttasi ilman minkäänlaista vastavuoroisuutta. Mielestäni se, että kieltäytyy hyväksikäytettävän roolista ei ole tiukkapipoisuutta vaan tervettä järkeä.
Jännä keskustelu lähti tästä kimppakyydistä.
Molemmat ovat toistensa mielestä ahneita ja törkeitä. "Minä en käsitä, kuinka joillain on pokkaa tuohon" lokkeiluun" ja "Olin siis pitkään onnellisen tietämätön pikkumaisista ihmisistä, jotka naama nyrpeänä ojentavat hikistä kämmentään vaatien korvausta milloin mistäkin aivan älyttömästä".
Eiköhän asiat pitäis sopia ennen, niin sitten ei tartte ottaa palkokasveja sieraimiin myöhemmin.
BTW, lisäkustannus per lisämatkustaja on luokkaa 3e/100km. Siis 700 km olisi silloin 21 eur? Vai onko se niin, että polttoainekustannukset pitää laittaa puoliksi 6l/100km, 1.5 eur/l on sitten jotain 31.5 euroa? Mitäs maksaa linja-autolippu?
Jaa-a, kaikesta saa aikaiseksi ongelman.
Olisikohan maalaisjärjen käyttö tässäkin sallittua? Jostain pienistä, muutaman kilometrin kuskauksista tuskin kukaan odottaa maksua, mutta jos kulkee toisen kyydillä 700km, on kohteliasta ainakin tarjota rahaa. Itse kyytiläisenä tarjoaisin automaattisesti.
Ohis, mutta tästä muistui mieleeni, miten kaverin kaverille kävi.
Oli mies, joka sivutöinään ajeli muuttokuormia Keski-Suomesta. Oli lähdössä viemään kuormaa Etelä-Suomeen. Kysyi sitten tältä kaverilta, että haluaisiko tämä lähteä mukaan. Joo, mikäs siinä, kun ei ollut muutakaan tekemistä.
Kun reissu oli tehty, sanoi mies tälle kaverille: "Sun osuus bensoista on sitten xx euroa."
Eräs tuttava on lokkien lokki. Kerran oli kirpputorilla laatikko josta sai ottaa tavaraa ja maksaa mitä halusi niin tämä jäi pitkään arpoilemaan että maksaako 0,70 vai 0,75 senttiä.. Ihan hävetti hänen puolestaan kun alkoi vielä tiskilläkin peruuttelemaan että
"jos hän sittenkin maksaa 0,60 senttiä.. "
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni, käydään välillä yhdessä kaupassa ja "unohtaa" lompakon kotiin. Hän on yleensä jo laittanut tavarat ostoshihnan läpi, ja aina lupaa maksaa takaisin jos nyt maksan ostokset. No ei koskaan maksa.
Mene eri kassalle kun alkaa lappaa ostoksiaan nauhalle. Tai sano meneväsi edellä autolle.jos olet eka.
Yksi tärkeimmistä kavereistani. Ihmisenä ihana, kovin ongelmallinen kylläkin. Aina nähdessämme tältä on rahat loppu mutta kovasti tahtoo tehdä kaikkea. Ei mitään hirveitä menoeriä ikinä, mutta lähdetään tyyliin hänen aloitteestaan elokuviin ja lippujonossa alkaa selittämään, miten on valmistautunut elämään seuraavat kaksi viikkoa 7 eurolla. Hänellä ei ole tuloja ja rahat menee velkoihin, joten heltiän melkei poikkeuksetta maksamaan ainakin jotain hänenkin menoja reissuissamme.
Eräs kaverini, tahtoo aina kulkea kaikkialle autollani, ei maksa bensaa kuitenkaan milloinkaan, vaan koittaa kuitata bensat 100km matkoistakin tarjoamalla kahvin.
Paras on kuitenkin eräs tutun tuttu. Olin aiemmin istunut tämän naisen kanssa baarissa kerran, emme kylläkään puhuneet keskenään. Tämä tuli kerran vastaan viihteellä ja alkoi itkeä syystä X. Lohdutin häntä hetken, ja tämä sai itkun läpi kysyttyä josko ostaisin hänelle bissen. En todellakaan, joten valehtelin ettei budjetti anna myöten. Pari tuntia myöhemmin kuitenkin ostin itselleni drinkin, jolloin tämä vyöryi jostain baarin syövereistä kimppuuni huutaen, että valehtelin hänelle ettei minulla olisi varaa kaljaan. Koitin sitten ihmeissäni selittää tälle asian laitaa ja sain kuulla tappouhkauksia. Ei ollut ihan kirkkain yksilö tämä.
Lihavat miehet, jotka syövät pienipalkkaisen vaimonsa ostamat ruoat. Ala-arvoista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Yhden tuttavapariskunnan rouva on mahdoton lokki.
Olimme kerran ravintolassa syömässä ja kun lasku oli tuotu pöytään, laitoimme laskun summan mukaisen summan rahaa tarjoittimelle, jolla lasku tuotiin. Laitoin vielä lisäksi viitosen setelin tipiksi tarjoilijalle. Lokki-rouva nappasi vitosen itselleen ja sanoi, että Suomessa ei tarvitse tipata, koska tarjoilijat saavat oikeaa palkkaa. Sanoin, että ei tuo viitonen sinulle kuulu, johon hän vastasi, että olisithan sinä sen joka tapauksessa antanut pois ja piti rahan.
Kuka tuossa nyt muka joutui kärsimään vahinkoa? Ap:n vitonen olisi mennyt jokatapauksessa ja tarjoilija ei tiennyt tipistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iäkkään äidin asunto- ja muu varallisuus jaettu ennakkoperintöinä lapsille ja mummeli laitettu ensin vuokra-asuntoon asumistuella ja pienellä eläkkeellä ja sieltä sitten palvelutaloon mahdollisimman pienillä palvelumaksulla. Ei kuulemma kannata mummelilla olla omaisuutta eikä tuloja pientä eläkettä enempää kun sehän menee kaikki kuitenkin palvelutalomaksuihin ja vuokriin.
Mulla on läheinen hoivakodissa, ruotsissa. Taksa voi olla korkeempi kun eläke jos omaisuutta on.
Ei tuo ole lokeilua vaan ihan järkevää mielestäni.Tuo on Suomen osalta vanhaa tietoa. Omaisuus (esim. asunto) ei vaikuta hoivakodin taksaan vaan vain tulot eli eläke. Omaisuutta ei siis sen takia tarvitse laittaa myyntiin tai siirtää seuraavalle sukupolvelle.
Mutta taksa voi toki olla isompi kuin eläke silloin jos asuu hintavammassa yksikössä ja jos ei ole siihen sitten varaa niin on pakko siirtyä siihen halvimpaan kunnan laitokseen.
Jos siis lapset ovat käärineet mummon omaisuuden omiin taskuihinsa niin se voi tarkoittaa että mummo muuttaa sitten siihen huonoimpaan ja vanhimpaan laitokseen joka kunnassa on sen sijaan että pääsisi siihen yksityiseen jossa asunnot uudempia ja henkilökuntaa enemmän.
Mutta niin siis ei ole että voisi saada saman hoidon halvemmalla jos siirtää omaisuuden pois vanhukselta.
Ei ihan noin. Hoivakotiasumiseen voi saada Kelalta hoitotukea ja eläkeläisen asumistukea ja jopa kunnalta maksuvapautusta, jos toimeentulotukilaskelma sellaiselta näyttää. Mutta ainakin siinä kaupungissa missä läheistäni hoidetaan, oletetaan että yli kymppitonnin säästöt käytetään itse maksuihin ennen kuin tukea heruu, myös Kela kyselee asumistukea varten säästöjen määrän tosi tarkkaan. Eikä oman asunnon yhtiövastikkeen kuluja oteta missään tukilaskelmissa huomioon, asunto on pakko vuokrata jos haluaa niitä kattaa (tuntemassani tapauksessa vuokra on pienempi kuin vastike).
Oman asunnon vuokraaminen ei kannata sillä sen kunta ottaa tulona huomioon siinä kuin muutkin tulot, eikä vastiketta tai muita kuluja voi miinustaa. Asunto vain kuluu.
Taitaa olla joidenkin päätyö kytätä muiden ihmisten rahankäyttöä.
Potkunyrkkeilyn sparrikaveri.
Väistää aina ennen kuin saisin osuman ja nappaa kevyet vasensuorat otsaani.
Ei ikinä anna osua, mutta antaa ymmärtää että antaa. Viimehetkellä sitten väistää ja antaa kevyen rennon potkun palleaan.
Se sattuu joka kerta.
Hän on mielestäni pahimpia lokkeja tässä kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Lihavat miehet, jotka syövät pienipalkkaisen vaimonsa ostamat ruoat. Ala-arvoista käytöstä.
Tai lihavat alkoholia runsaasti käyttävät työnantajat.
Syövät ja juovat työntekijöiden osuuksia ja tuhoavat terveyttään ahneesti.
Ne RAHAT VOISI OIKEASTI LISÄTÄ TYÖNTEKIJÖIDEN TILEILLE!
Omaisuus ei mene maksuihin!
Olette varmaan 15 vuotiaita, ku sontaa suollatte monessa viestissä.