Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako helpommin uuden työn jos on valmiiksi töissä?

Vierailija
06.10.2019 |

Mitä mieltä? Onko työttömän leima leimaavaa työnhaussa!? Miten te työssä olijat jaksatte hakea muuta työtä ja käydä haastatteluissa oman työnne ohessa? Haluaisin kuulla kokemuksia. Tarvitsen kipeästi uuden työn, koska en jaksa kohta enää tätä nykyistä. Tyhjän päälle en ole uskaltanut kuitenkaan heittäytyä. Jaksaisiko työttömänä kuitenkin hakea paremmin sopivampaa työtä?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkaa vaihtanut kirjoitti:

Minusta aloittaja haluaa vakuutteluja hellimälleen ajatukselle, että kannattaisi ottaa loparit ja vasta sitten alkaa katselemaan uusia hommia.

Aiemmin paljon rekryjä tehneenä sanon, ettei kannata. Aukko cv:ssä pn aina pahasta. Ja ei, tänä ei ole typerä tai ikävä mielipide vaan fakta.

Kun on kerran tehnyt hyvän cv:n ja hakemuspohjan, ei sen personoiminen kauaa vie. Siitäkin on itselläni kokemusta.

Työttömistä palkattu saa myös AINA huomattavasti heikompaa palkkaa kuin paikan vaihtaja. Työnantaja käyttää tässä häikäilemättä hyväksi sitä että työttömällä ei ole valinnanvaraa. Työssä oleva voi jatkaa nykyisessä nykyisellä palkalla tai jopa kiristää siellä hieman lisää. Alipalkattuna firmaan tulleen on myös hyvin vaikea, ja usein jopa mahdoton, saada nostettua palkkansa normaalille tasolle, muuten kuin vaihtamalla työpaikkaa. Tämän olen tullut huomaamaan sekä omalla että työkaverieni kohdalla.

Vierailija
62/76 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en omakohtaisen kokemuksen perusteella allekirjoita tuota väitettä, mutta jos joku on asiaa huolellisesti tutkinut ja todennut sen olevan noin, niin en voi kiistää.  

Itse hain uutta työtä 2000-luvun alussa, ollessani koulutustani vastaavassa työssä. En hakenut kuuta taivaalta, vaan ihan vain mahdollisuutta vaihtaa saman alan sisällä ja samoihin tehtäviin. Kyse ei siis todellakaan ollut siitä, että olisin hakenut paikkoja, joihin en ollut pätevä. Hain jopa "liian helppoja" töitä. Kaksi vuotta meni ja pääsin vain yhteen haastatteluun. Sitten pidin taukoa hakemisesta pari vuotta, koska olin uupunut turhiin hakemusten tekemisiin. Jouduin lopulta menemään huonosti palkattuihin osa-aikatöihin, koska en vain jaksanut enää silloisen työpaikan negatiivista ilmapiiriä ja ylipitkää työmatkaa (tämä pk-seudulla). 

Olin myöhemmin kaksi vuotta työttömänä, mutta pääsin kuitenkin sinä aikana melko usein haastatteluihin. Papereista näki ihan selväsi, että olen työtön, enkä voi kuvitella, että yksikään työnantaja olisi kuluttanut aikaansa haastattelemalla minua huvikseen, ilman aikomustakaan palkata. Työttömänä  oli myös helppo sopia haastattelu vaikka samaksi päiväksi. Aika harva työssäkävijä pystyy samaan. 

Omat kokemukseni eivät siis yhtään täsmää sen kanssa, että töihin pääsee, jos on jo töissä, tai sellaiseen työnantajien ajattelumalliin, että työtön on luuseri, joka ei osaa enää nousta aamulla sängystä. 

En silti kannusta ketään hyppäämään tyhjän päälle.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

enkä voi kuvitella, että yksikään työnantaja olisi kuluttanut aikaansa haastattelemalla minua huvikseen, ilman aikomustakaan palkata. 

Korjaus tähän. Yksi haastattelu oli todella ala-arvoinen ja siellä tuli tunne, että kyseisen pienen puljun toimitusjohtaja halusi pilkata minua. Toinen haastattelija oli selvästi vaivautunut siitä kohtelusta, jota sain osakseni. Mutta tämä oli poikkeus. Muuten en muista, että työttömyyttäni olisi haastatteluissa edes erityisesti otettu esille. 

Vierailija
64/76 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole koskaan vaikuttanut, olen ollut 2vk-4 kk työttömyysjaksoja aina välillä ja useita eri työpaikkoja, aina saanut kun halunnut.

Vierailija
65/76 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkaa vaihtanut kirjoitti:

Minusta aloittaja haluaa vakuutteluja hellimälleen ajatukselle, että kannattaisi ottaa loparit ja vasta sitten alkaa katselemaan uusia hommia.

Aiemmin paljon rekryjä tehneenä sanon, ettei kannata. Aukko cv:ssä pn aina pahasta. Ja ei, tänä ei ole typerä tai ikävä mielipide vaan fakta.

Kun on kerran tehnyt hyvän cv:n ja hakemuspohjan, ei sen personoiminen kauaa vie. Siitäkin on itselläni kokemusta.

Työttömistä palkattu saa myös AINA huomattavasti heikompaa palkkaa kuin paikan vaihtaja.

Mitä sinä saat tuollaisesta vääristelystä? Tiedätkö muka jokaisen ihmisen palkan?

Minä saan nyt parempaa palkkaa kuin ennen työttömyyttäni. Sanoin jopa haastattelussa, että jos otatte minut, niin voin hyväksyä pienemmän palkan kuin mitä aikoivat maksaa. Olin aivan ällistynyt, kun palkka oli parempi kuin pyytämäni. 

62 + 63

Vierailija
66/76 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ole koskaan vaikuttanut, olen ollut 2vk-4 kk työttömyysjaksoja aina välillä ja useita eri työpaikkoja, aina saanut kun halunnut.

Mikä koulutus sulla on ja mitäs töitä teet/hait? Ap

Vierailija
67/76 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaali- ja varastoalan hommia.

Vierailija
68/76 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lopetat nykyisessä työssäsi muusta syystä kuin määräaikaisuuden päättymisen vuoksi, se leimaa vielä lisää työttömyyden päälle. On ok etsiä parempaa työtä, mutta selusta kannattaa turvata. Työssäkäyvät menevät työttömästä ohi aina.

Mulla olisi juuri määräaikainen katkolla.. Jatkoa tosin olisi luvassa.. Siksi mietin lähdenkö nyt ja keskityn työnhakuun vai sinnittelenko ja haen töitä tämän työn ohessa.. Ap

Totta kai haet. Se ei ota jos ei annakaan.

Eilen lähti juuri yksi työhakemus. 💪Ap

Ja jos nykyinen työnantaja huomaa, että haet aktiivisesti uutta työpaikkaa, saattaa jopa tehdä oman tarjouksen. Hyvistä työntekijöistä yritetään pitää kiinni, helpompaahan se on jatkaa tutun ja hyvän työntekijän kanssa kuin jatkuvasti kouluttaa uusia.

Minusta tämä ei ole uskottavaa. Jos omassa työpaikassani kuultaisiin, että hakee työtä muualta, niin se olisi urakehityksen loppu. En usko, että sellaista poikkeusyksilöä on, josta haluttaisiin pitää kiinni väkisin.

Tiedän paljon tapauksia, joissa irtisanoutunut on yritetty houkutella jäämään paremmalla palkalla, eduilla tai muuttamalla muuten työolosuhteita. Nytkyisessä työpaikassani on kaksi jotka tarttuivat tähän tarjoukseen.

Eivät työnantajat nyt niin tyhmiä ole etteivätkö tajua ja ymmärrä miksi joku haluaa hakea parempaa urakehitystä muualta. Ainakin aikaisemmin oli nyrkkisääntönä, että nuorehkon työntekijän ei ole urakehityksen kannalta järkevää olla samassa työpaikassa kolmea vuotta kauempaa.

Nykyisin tunnutaan arvostettevan ehjää ja pitkää työuraa. Työpaikkashoppailijaa ei hyvällä katsota, joten tuon säännön voi unohtaa.

Vierailija
69/76 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lopetat nykyisessä työssäsi muusta syystä kuin määräaikaisuuden päättymisen vuoksi, se leimaa vielä lisää työttömyyden päälle. On ok etsiä parempaa työtä, mutta selusta kannattaa turvata. Työssäkäyvät menevät työttömästä ohi aina.

Mulla olisi juuri määräaikainen katkolla.. Jatkoa tosin olisi luvassa.. Siksi mietin lähdenkö nyt ja keskityn työnhakuun vai sinnittelenko ja haen töitä tämän työn ohessa.. Ap

Totta kai haet. Se ei ota jos ei annakaan.

Eilen lähti juuri yksi työhakemus. 💪Ap

Ja jos nykyinen työnantaja huomaa, että haet aktiivisesti uutta työpaikkaa, saattaa jopa tehdä oman tarjouksen. Hyvistä työntekijöistä yritetään pitää kiinni, helpompaahan se on jatkaa tutun ja hyvän työntekijän kanssa kuin jatkuvasti kouluttaa uusia.

Minusta tämä ei ole uskottavaa. Jos omassa työpaikassani kuultaisiin, että hakee työtä muualta, niin se olisi urakehityksen loppu. En usko, että sellaista poikkeusyksilöä on, josta haluttaisiin pitää kiinni väkisin.

Tiedän paljon tapauksia, joissa irtisanoutunut on yritetty houkutella jäämään paremmalla palkalla, eduilla tai muuttamalla muuten työolosuhteita. Nytkyisessä työpaikassani on kaksi jotka tarttuivat tähän tarjoukseen.

Eivät työnantajat nyt niin tyhmiä ole etteivätkö tajua ja ymmärrä miksi joku haluaa hakea parempaa urakehitystä muualta. Ainakin aikaisemmin oli nyrkkisääntönä, että nuorehkon työntekijän ei ole urakehityksen kannalta järkevää olla samassa työpaikassa kolmea vuotta kauempaa.

Nykyisin tunnutaan arvostettevan ehjää ja pitkää työuraa. Työpaikkashoppailijaa ei hyvällä katsota, joten tuon säännön voi unohtaa.

Höpö höpö. Nykyään on niin harvalle tarjolla vakkari työtä joten vain määräaikaisia töitä tehnyt tuskin on mikään kummajainen työn haussa.

Vierailija
70/76 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei uuden työn haku nyt mielestäni niin kuluttavaa ole, etteikö sitä jaksaisi tehdä nykyisen työn ohella. Itse tsekkaan päivittäin uuden työpaikat, hakemuksia teen viikonloppuisin. Yhdessä haastattelussa kävin kesäloman aikaan, olisin päässyt ko. työhön, mutta toistaiseksi jäin vielä nykyiseen työhöni. Jos uusia haastattelukutsuja tulee, sanon vain käyväni asioilla. Ei siitä sen kummempaa numeroa tarvii tehdä.

Luuletko tosiaan, että kaikista töistä pystyy käymään noin vain "asioilla" Hyvä kun itse pääsen joskus lähtemään aikaisemmin jos olen kysynyt 2 viikkoa etukäteen. Ja jos uusi työ on toisella paikkakunnalla? Ap

Kerroinkin nyt omista kokemuksistani. Työpaikkojen etsiminen ja hakemusten teko onnistuu varmaan jokaiselta viikonloppuisin/vapaapäivinä tai muuten vapaa-ajalla. Haastattelut sitten asia erikseen. Itselläni onnekseni on sellainen työ, josta pystyn tarvittaessa lähtemään vaikka kesken päivän, eikä sitä tarvitse selitellä kellekään, enkä myöskään hae työtä muilta paikkakunnilta.

Ymmärrän toki, että on paljonkin työpaikkoja, joista ei noin vaan voi lähteä haastatteluun, saati sitten jos töitä hakee kauempaa. Sitten mahdolliset haastattelut pitää vaan koettaa sopia työajan ulkopuolelle, puhelinhaastatteluna tai vaikka lomapäivien yhteyteen. Jotain vaivaa joutuu näkemään, tai sitten yksinkertaisesti pysyy siellä nykyisessä työpaikassaan.

Vierailija
71/76 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei uuden työn haku nyt mielestäni niin kuluttavaa ole, etteikö sitä jaksaisi tehdä nykyisen työn ohella. Itse tsekkaan päivittäin uuden työpaikat, hakemuksia teen viikonloppuisin. Yhdessä haastattelussa kävin kesäloman aikaan, olisin päässyt ko. työhön, mutta toistaiseksi jäin vielä nykyiseen työhöni. Jos uusia haastattelukutsuja tulee, sanon vain käyväni asioilla. Ei siitä sen kummempaa numeroa tarvii tehdä.

Luuletko tosiaan, että kaikista töistä pystyy käymään noin vain "asioilla" Hyvä kun itse pääsen joskus lähtemään aikaisemmin jos olen kysynyt 2 viikkoa etukäteen. Ja jos uusi työ on toisella paikkakunnalla? Ap

Kerroinkin nyt omista kokemuksistani. Työpaikkojen etsiminen ja hakemusten teko onnistuu varmaan jokaiselta viikonloppuisin/vapaapäivinä tai muuten vapaa-ajalla. Haastattelut sitten asia erikseen. Itselläni onnekseni on sellainen työ, josta pystyn tarvittaessa lähtemään vaikka kesken päivän, eikä sitä tarvitse selitellä kellekään, enkä myöskään hae työtä muilta paikkakunnilta.

Ymmärrän toki, että on paljonkin työpaikkoja, joista ei noin vaan voi lähteä haastatteluun, saati sitten jos töitä hakee kauempaa. Sitten mahdolliset haastattelut pitää vaan koettaa sopia työajan ulkopuolelle, puhelinhaastatteluna tai vaikka lomapäivien yhteyteen. Jotain vaivaa joutuu näkemään, tai sitten yksinkertaisesti pysyy siellä nykyisessä työpaikassaan.

No enpä ole huomannut, että vaivaa joutuu näkemään! Ja olenkin valmis näkemään, siksi olen hakenut muualtakin töitä. Ole itse onnellinen, että sinulle löytyy haettavia töitä omalta paikkakunnaltasi ja pääset lähtemään haastatteluun kesken päivän eikä kukaan kysele. Kaikilla ei ole noin helppoa. Ap

Vierailija
72/76 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu henkilöstä ja suhteista. Tietyssä mielessä uskon tuohon, mutta jos on esim. luonut hyvät verkostot, niin kyllä *johonkin* tavallisesti pääsee töihin. Kannattaa ainakin ehkä panostaa LinkedIniin, tms.

Vierailija
73/76 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaali- ja varastoalan hommia.

Itse en edes haluaisi vakkari työtä. Jotenkin alkanut vaan risomaan se et mitä seuraavaksi tai pitäisi löytää se mitä haluaa tehdä. En mä haluais olla samassa paikassa vuosikymmeniä. Työhön liittyy niin paljon muutakin, kuin se raha, virikkeellisyys, tekemisen ja aikaansaamisen ilo, kyllä itsellä pitää työnteon olla jollain tapaa aina hauskaa tai mukavaa. Mieluummin töissä tehdä jotain hyödyllistä, kuin kotona maata ja olla netissä. Sen ne työnantajat varmaan myös näkee et itsestä on kiva tehdä asioita tekemisen vuoksi, jos ei töitä ole niin avointa yliopistoa tai muuta shaissea, silloin ne työttömyysjaksotkaan ei niin paljon haittaa työnantajan näkökulmasta jos ne on ns. oma valinta. Toisaalta kun olen työttömänä ollut ja ollut valmis aloittamaan tyyliin kahden päivän päästä tai ensi maanantaina niin silloin esim. vuokrafirman kautta päässytkin aina töihin, yleensä ne haluavat pitää myös pitkään. Pk seutu.     

Vierailija
74/76 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
75/76 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä  oli myös helppo sopia haastattelu vaikka samaksi päiväksi. Aika harva työssäkävijä pystyy samaan. 

Omat kokemukseni eivät siis yhtään täsmää sen kanssa, että töihin pääsee, jos on jo töissä, tai sellaiseen työnantajien ajattelumalliin, että työtön on luuseri, joka ei osaa enää nousta aamulla sängystä. 

En silti kannusta ketään hyppäämään tyhjän päälle.  

Sain ensimmäisen työpaikkani osin sen ansiosta että pystyin aloittamaan työt samantien. Tosin hakijoitakin oli vain kolme joten ei työnantajalla ollut paljon valinnanvaraa. Jos hakijoita olisi ollut 30 tilanne olisi voinut olla toinen. Ehdottomasti kannattaa kuitenkin pitää nykyisestä työpaikasta kiinni. Jos työttömyys pitkittyy tulee riski että epätoivoissaan hyväksyy työpaikan huonommalla palkalla tai pidemmän matkan päästä...

(Hain laiteläheisen ohjelmoijan paikkaa.)

Vierailija
76/76 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi