Saako helpommin uuden työn jos on valmiiksi töissä?
Mitä mieltä? Onko työttömän leima leimaavaa työnhaussa!? Miten te työssä olijat jaksatte hakea muuta työtä ja käydä haastatteluissa oman työnne ohessa? Haluaisin kuulla kokemuksia. Tarvitsen kipeästi uuden työn, koska en jaksa kohta enää tätä nykyistä. Tyhjän päälle en ole uskaltanut kuitenkaan heittäytyä. Jaksaisiko työttömänä kuitenkin hakea paremmin sopivampaa työtä?
Kommentit (76)
Miksi työelämästä ei saisi olla omasta tahdosta pois?
Mitä se kenellekään kuuluu mitä on tehnyt?
Toiset on sairaslomalla työsuhteessa jopa yli vuoden, eikä siitä saa uudet työnantajat tietää. Miksi työttömän tarvitsisi henkilökohtaisia asioitaan kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Toiset on sairaslomalla työsuhteessa jopa yli vuoden, eikä siitä saa uudet työnantajat tietää. Miksi työttömän tarvitsisi henkilökohtaisia asioitaan kertoa?
Työttömän tarvitsee kertoa henkilökohtaisia asioitaan samassa suhteessa kuin jonkun muun pitää jakaa henkilökohtaisia rahojaan tuolle työttömälle. Eli jos olet työelämästä pois omakustanteisesti, anna mennä.
Vierailija kirjoitti:
Ei uuden työn haku nyt mielestäni niin kuluttavaa ole, etteikö sitä jaksaisi tehdä nykyisen työn ohella. Itse tsekkaan päivittäin uuden työpaikat, hakemuksia teen viikonloppuisin. Yhdessä haastattelussa kävin kesäloman aikaan, olisin päässyt ko. työhön, mutta toistaiseksi jäin vielä nykyiseen työhöni. Jos uusia haastattelukutsuja tulee, sanon vain käyväni asioilla. Ei siitä sen kummempaa numeroa tarvii tehdä.
On aika paljon töitä, joista ei lähdetä noin vain asioille. Joihinkin töihin tarvitaan jopa sijainen tai koko homma pysähtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset on sairaslomalla työsuhteessa jopa yli vuoden, eikä siitä saa uudet työnantajat tietää. Miksi työttömän tarvitsisi henkilökohtaisia asioitaan kertoa?Työttömän tarvitsee kertoa henkilökohtaisia asioitaan samassa suhteessa kuin jonkun muun pitää jakaa henkilökohtaisia rahojaan tuolle työttömälle. Eli jos olet työelämästä pois omakustanteisesti, anna mennä.
Eiköhän moni ole maksanut veroina osuuttaan vuosia ennen työttömyyttään.
Työtön voi olla myös ahkera veronmaksaja muissa asioissa. Pääomatulosta maksetaan 30% veroa. On sekin osallistumista verojen maksuun. Mieluummin sitä moni olisi töissä...
Suomi on täynnä loisia. Ei työttömät kuppaa valtiolta 18 vuotta putkeen rahaa lapsilleen. Lapset pitäisi elättää omalla työllä, ei valtion tuilla kuten niin moni tekee.
Opiskelijat voisivat mennä töihin ja lopettaa rahan kuppaamisen. Minäkin tein töitä opintojen ohessa, enkä saanut penniäkään valtiolta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei uuden työn haku nyt mielestäni niin kuluttavaa ole, etteikö sitä jaksaisi tehdä nykyisen työn ohella. Itse tsekkaan päivittäin uuden työpaikat, hakemuksia teen viikonloppuisin. Yhdessä haastattelussa kävin kesäloman aikaan, olisin päässyt ko. työhön, mutta toistaiseksi jäin vielä nykyiseen työhöni. Jos uusia haastattelukutsuja tulee, sanon vain käyväni asioilla. Ei siitä sen kummempaa numeroa tarvii tehdä.
Luuletko tosiaan, että kaikista töistä pystyy käymään noin vain "asioilla" Hyvä kun itse pääsen joskus lähtemään aikaisemmin jos olen kysynyt 2 viikkoa etukäteen. Ja jos uusi työ on toisella paikkakunnalla? Ap
No voivoi. Haluatko, että joku valehtelee, että työttömänä on ihan yhtä hyvät mahdollisuudet saada työpaikka vai mistä on kyse? Jos et halua nykyisessä työssäsi jatkaa etkä pysty töissä ollessasi muuta työtä hakemaan, niin sitten teet oman valintasi.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt työttömyys ei niinkään, mutta se työttymyysjakso yleensä venyy ja jos on ollut vuodenkin työttömänä, se on jo iso miinus työnantajille.
Ihan tutkimusten ja tilastojen perusteella työllistymismahdollisuudet heikkenevät jo 3 kk työttömyyden jälkeen. En muista enkä jaksa hakea tilastoja, mutta reilusti suurin osa palkatuista on työpaikan vaihtajia. Prosentit on jossain 60-80 % välillä.
Vierailija kirjoitti:
Entä onko linjoilla niitä, jotka olette vaihtaneet työn lennosta? Miten jaksoitte hakea ja käydä haastatteluissa jne? Ap
Hain parin viimeisen vuoden aikana neljää työpaikkaa, kun olin työpaikassa, jossa oli huono työilmapiiri ja muitakin ongelmia. Yhdestä olin ihan varma, että olen sopiva työntekijä, mutta en päässyt edes haastatteluun. Toinen oli sellainen, missä en hakenut avoimena olevaa paikkaa mutta sen nähtyäni laitoin avoimen hakemuksen, koska kiinnostuin ko. organisaatiosta. Sieltä soitettiin ja pyydettiin haastatteluun sitä avoimena olevaa paikkaa ajatellen, mutta en mennyt, koska en tosiaan halunnut juuri sitä paikkaa. Kolmanteen pyydettiin haastatteluun ja se tehtiin videohaastatteluna, koska en pystynyt lähtemään paikan päälle, en tullut valituksi. Neljänteen pääsin haastatteluun ja siihen sitten työllistyin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosiaan, että kaikista töistä pystyy käymään noin vain "asioilla" Hyvä kun itse pääsen joskus lähtemään aikaisemmin jos olen kysynyt 2 viikkoa etukäteen. Ja jos uusi työ on toisella paikkakunnalla? Ap
No voivoi. Haluatko, että joku valehtelee, että työttömänä on ihan yhtä hyvät mahdollisuudet saada työpaikka vai mistä on kyse? Jos et halua nykyisessä työssäsi jatkaa etkä pysty töissä ollessasi muuta työtä hakemaan, niin sitten teet oman valintasi.
Haluan kuulla ihmisten kokemuksia. Siksi kysyn. Ihmeen negatiivinen tyyli sinulla vastata. Ap
Olen itse aloittajan kanssa samanlaisessa tilanteessa, en siedä nykyistä esimiestä enää mutta ei yksinkertaisesti ole energiaa hakea uusia paikkoja. Nykyinen työpaikka henkisesti niin raskas ettei vain pysty tekemään kunnon hakemuksia iltaisin vaan vapaa-aika menee henkiseen palautumiseen. Itsekään en uskalla irtisanoutua taloudellisen tilanteen takia, pelkään että tulee rahaongelmia jos ei saakkaan uutta työpaikkaa nopeasti ja tietysti se pelko mitä työnantajat ajattelee jos olen pitkään ollut työttömänä. Ääritilanteessa olen harkinnut sairaslomaa masennuksesta mutta en vain jaksaisi nykyisen esimiehen kanssa alkaa vääntämään siitä, tiedän miten reagoisi ja saisin hänen vihat niskaani. Jossain vaiheessa kuitenkin pitää tehdä ratkaisu, oma terveys ja elämä vai rahahuolet, rahalla ei paljoa tee jos huonoon työpaikkaan jääminen pilaa terveyden pitkäksi aikaa.
Suosittelen pieniä tavoitteita kerralla, esim yksi tavoite viikkoa kohden. Ekalla viikolla laita CV kuntoon. Toisella viikolla tee joku yleinen hakemusteksti jota voi käyttää perustana kun räätälöit sen jokaista hakemaasi paikkaa kohden. Kolmannesta viikosta lähtien pyri hakemaan yhteen paikkaan/viikko jos vain mielenkiintoisia paikkoja löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse aloittajan kanssa samanlaisessa tilanteessa, en siedä nykyistä esimiestä enää mutta ei yksinkertaisesti ole energiaa hakea uusia paikkoja. Nykyinen työpaikka henkisesti niin raskas ettei vain pysty tekemään kunnon hakemuksia iltaisin vaan vapaa-aika menee henkiseen palautumiseen. Itsekään en uskalla irtisanoutua taloudellisen tilanteen takia, pelkään että tulee rahaongelmia jos ei saakkaan uutta työpaikkaa nopeasti ja tietysti se pelko mitä työnantajat ajattelee jos olen pitkään ollut työttömänä. Ääritilanteessa olen harkinnut sairaslomaa masennuksesta mutta en vain jaksaisi nykyisen esimiehen kanssa alkaa vääntämään siitä, tiedän miten reagoisi ja saisin hänen vihat niskaani. Jossain vaiheessa kuitenkin pitää tehdä ratkaisu, oma terveys ja elämä vai rahahuolet, rahalla ei paljoa tee jos huonoon työpaikkaan jääminen pilaa terveyden pitkäksi aikaa.
Suosittelen pieniä tavoitteita kerralla, esim yksi tavoite viikkoa kohden. Ekalla viikolla laita CV kuntoon. Toisella viikolla tee joku yleinen hakemusteksti jota voi käyttää perustana kun räätälöit sen jokaista hakemaasi paikkaa kohden. Kolmannesta viikosta lähtien pyri hakemaan yhteen paikkaan/viikko jos vain mielenkiintoisia paikkoja löytyy.
Kiitos hyvistä vinkeistä. Ja tsemppiä tilanteeseen ja työnhakuun♥️Pidätkö muuten työstäsi vai onko pomo suurin syy miksi haluat vaihtaa? Itse en pidä yhtään työn sisällöstä ja olen kouluttautunut täysin eri alalle. Vaikea motivoitua kun työssä ei kiinnosta mikään. Ainoa hyvä puoli on etätyö mahdollisuus, ihan jees työkaverit. Esimies käyttää vain tuloksia enkä ole kuullut koskaan mitään positiivista. Vaikka olen kertonut jaksamisongelmista jne. Määräaikainen olisi katkolla mutta en uskalla lähteä tyhjän päälle.. Pelkään ettei työttömänä työllisty kovin helposti. Siks heitin tämän kysymyksenkin tänne palstalle. Välillä pelkään jos nyt jatkan että en jaksa ja tulee seinä vastaan. Toki työttömyyskin voi alkaa masentaa. Olen tarvittaessa kans saikulla ja menen työterveyteen jos en jaksa. Ei kiinnosta edes vaikka työnantaja ajattelisi mitä. Teen parhaani ja se riittää. Mikään työ ei tosiaan ole terveyden menettämisen väärti. Siksi ristiriitainen olo jatkaako tätä sinnittelyä vai uskaltaisiko hypätä tyhjän päälle vai jaksaisiko samalla hakea töitä jos työssä olevana työllistyy paremmin. Ap
Minusta aloittaja haluaa vakuutteluja hellimälleen ajatukselle, että kannattaisi ottaa loparit ja vasta sitten alkaa katselemaan uusia hommia.
Aiemmin paljon rekryjä tehneenä sanon, ettei kannata. Aukko cv:ssä pn aina pahasta. Ja ei, tänä ei ole typerä tai ikävä mielipide vaan fakta.
Kun on kerran tehnyt hyvän cv:n ja hakemuspohjan, ei sen personoiminen kauaa vie. Siitäkin on itselläni kokemusta.
Työpaikkaa vaihtanut kirjoitti:
Minusta aloittaja haluaa vakuutteluja hellimälleen ajatukselle, että kannattaisi ottaa loparit ja vasta sitten alkaa katselemaan uusia hommia.
Aiemmin paljon rekryjä tehneenä sanon, ettei kannata. Aukko cv:ssä pn aina pahasta. Ja ei, tänä ei ole typerä tai ikävä mielipide vaan fakta.
Kun on kerran tehnyt hyvän cv:n ja hakemuspohjan, ei sen personoiminen kauaa vie. Siitäkin on itselläni kokemusta.
Tiedoksesi, että olet väärässä. Päätin jatkaa vielä määräaikaisessa työssä juurikin pitkälti siitä syystä, että arvelen saavani helpommin uuden työn jo työssä ollessani. Ja kyllä, olen myös tehnyt ja tuunannut cv:tä ja hakemusta työpaikkaa ajatellen. Lauantaina hainkin töitä tällä personoidulla sapluunalla. Aikaa meni n. Pari tuntia. Ei siis mahdottomasti. Pitäkäähän peukut, että tällä tyylillä ja jo töissä ollessa nyt tärppää 👍Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa.
Onko omakohtaista kokemusta? Tai perusteluja? Ap
Minulla on ainakin sen verran omakohtaisia kokemuksia, että olen ylioppilaspohjalla vaihtanut yli viisikymppisenä kahdesti työpaikkaa ja saanut kummallakin kerralla reilun korotuksen palkkaani. Ei varmasti olisi onnistunut työttömänä ilman akateemista loppututkintoa. ICT-töitä teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lopetat nykyisessä työssäsi muusta syystä kuin määräaikaisuuden päättymisen vuoksi, se leimaa vielä lisää työttömyyden päälle. On ok etsiä parempaa työtä, mutta selusta kannattaa turvata. Työssäkäyvät menevät työttömästä ohi aina.
Mulla olisi juuri määräaikainen katkolla.. Jatkoa tosin olisi luvassa.. Siksi mietin lähdenkö nyt ja keskityn työnhakuun vai sinnittelenko ja haen töitä tämän työn ohessa.. Ap
Totta kai haet. Se ei ota jos ei annakaan.
Eilen lähti juuri yksi työhakemus. 💪Ap
Ja jos nykyinen työnantaja huomaa, että haet aktiivisesti uutta työpaikkaa, saattaa jopa tehdä oman tarjouksen. Hyvistä työntekijöistä yritetään pitää kiinni, helpompaahan se on jatkaa tutun ja hyvän työntekijän kanssa kuin jatkuvasti kouluttaa uusia.
Minusta tämä ei ole uskottavaa. Jos omassa työpaikassani kuultaisiin, että hakee työtä muualta, niin se olisi urakehityksen loppu. En usko, että sellaista poikkeusyksilöä on, josta haluttaisiin pitää kiinni väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lopetat nykyisessä työssäsi muusta syystä kuin määräaikaisuuden päättymisen vuoksi, se leimaa vielä lisää työttömyyden päälle. On ok etsiä parempaa työtä, mutta selusta kannattaa turvata. Työssäkäyvät menevät työttömästä ohi aina.
Mulla olisi juuri määräaikainen katkolla.. Jatkoa tosin olisi luvassa.. Siksi mietin lähdenkö nyt ja keskityn työnhakuun vai sinnittelenko ja haen töitä tämän työn ohessa.. Ap
Ja jos nykyinen työnantaja huomaa, että haet aktiivisesti uutta työpaikkaa, saattaa jopa tehdä oman tarjouksen. Hyvistä työntekijöistä yritetään pitää kiinni, helpompaahan se on jatkaa tutun ja hyvän työntekijän kanssa kuin jatkuvasti kouluttaa uusia.
Minusta tämä ei ole uskottavaa. Jos omassa työpaikassani kuultaisiin, että hakee työtä muualta, niin se olisi urakehityksen loppu. En usko, että sellaista poikkeusyksilöä on, josta haluttaisiin pitää kiinni väkisin.
Tiedän paljon tapauksia, joissa irtisanoutunut on yritetty houkutella jäämään paremmalla palkalla, eduilla tai muuttamalla muuten työolosuhteita. Nytkyisessä työpaikassani on kaksi jotka tarttuivat tähän tarjoukseen.
Eivät työnantajat nyt niin tyhmiä ole etteivätkö tajua ja ymmärrä miksi joku haluaa hakea parempaa urakehitystä muualta. Ainakin aikaisemmin oli nyrkkisääntönä, että nuorehkon työntekijän ei ole urakehityksen kannalta järkevää olla samassa työpaikassa kolmea vuotta kauempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo samaa mieltä. Ei meillä ketään väkisin pidetä. Ehkä joillekin huipputekijoille voidaan neuvotella parempia ehtoja. Mutta esimerkiksi itse olen sen verran perus rivityontekija, että eiköhän kiiteta yhteistyöstä ja toivoteta hyvät jatkot. Ap
Kyllä saa, vaikka se onkin ikävää.