Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kirkosta eronnut haluaa tulla haudatuksi kirkon

Vierailija
05.10.2019 |

maille?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirkko erotetaan valtiosta niin sitten varmaan tätä asiaa mietitään. Pitääkö kirkosta eronneen päästä haudatuksi kirkon maille joiden hoitamista valtio ei enää tue?

Vierailija
22/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkosta eronnut ei halua tulla haudatuksi kirkkomaahan, suku ei usein tottele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan halua. Luovutan kroppani tieteelliseen tutkimukseen.

Tutkimuksen jälkeen ruumis tuhkataan ja tuhka viedään hautausmaalle. Vai luulitko, että yliopisto kippaa tuhkat roskikseen?

Vierailija
24/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausmaiden hoidon siirtoa seurakunnilta kunnille selvitellään aina välillä. Viimeksi muutama vuosi sitten. Kunnat vastustavat tätä, koska valtion maksama tuki hautaustoimelle on pienempi kuin hautaustoimen kulut. Jotenka hautausmaat pysyy kirkon ylläpidettävinä.

Vierailija
25/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan tuntemani ateisti ei halua tulla haudatuksi hautausmaalle. Silti monet omaiset eivät kunnioita tätä vakaumusta, vaan järjestävät uskonnollisen hautauksen koska itse haluavat sellaisen. Eihän kuolleelta voi/tarvitse kysyä mielipidettä.

Vierailija
26/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isot maksut vaan kirkosta eronneille. Hautausmaiden ylläpito ym. kaikki maksaa. Niihin on jokaisen velvollisuus osallistua elinaikanaan! Jollei se käy, on maksettava enemmän sitten kun on aika mennä multiin. As simple as that, tasa-arvoa.

Jos nyt aloitetaan sillä, että kerrot ensin, mikä on vaihtoehto kirkon hautapaikalle? Mulle on ihan sama, mihin mun jäännökset aikanaan sijoitetaan, miksi mun pitäisi sitä varten maksaa kirkollisvero?!

Jestas, että mua suututtaa kaltaisesi "velvollisuus"tyypit- Että jokaisen velvollisuus sitä ja tätä. No kun ei ole. Ei todellakaan ole mun velvollisuus käydä duunissa, jotta saan rahaa ylläpitääkseni sellaista instituutiota, jonka arvoja en nykypäivänä voi mitenkään hyväksyä ja kannattaa. Ja tällä ei sitten ole mitään tekemistä sen kanssa uskonko Jumalaan.

Vierailija
27/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitaan ehdottomasti yksityisiä hautapaikkoja jonne voi pystyttää monumentteja. Hautamonopoli otettava kirkolta. Taksit on murrettu niin seuraavana murskataan kirkko. Tai no Alko siinä välissä. 

Vierailija
28/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan tuntemani ateisti ei halua tulla haudatuksi hautausmaalle. Silti monet omaiset eivät kunnioita tätä vakaumusta, vaan järjestävät uskonnollisen hautauksen koska itse haluavat sellaisen. Eihän kuolleelta voi/tarvitse kysyä mielipidettä.

Nimen omaan. Vainaja ei voi enää mielipidettään kertoa.

Isäni oli antanut ihan tarkat ohjeet, miten hänen kuolemansa jälkeen toimitaan. Äitinipä ei sitä sitten hyväksynytkään, teki juuri sellaiset kirkolliset hautajaiset, joita isäni ei halunnut. Hautapaikkakin on ihan eri, minkä isäni halusi. Muistotilaisuudessa kuunneltiin äidin mielimusiikkia. Äitini sanoi vaan, että hän on leski ja hänellä on oikeus tehdä näin. Minun ja sisarusteni sanomisilla ei ollut mitään painoarvoa, vaikka monta kertaa muistutimme isän omasta tahdosta. Tästä on jo vuosia aikaa, mutta vieläkin harmittaa isän puolesta todella paljon.

Itse olen tehnyt tarkat ohjeet omista toiveistani kun kuolen. Pahaa pelkään, että jos kuolen ennen äitiäni, hän tulee jyräämään tahtoni, koska on sentään äiti ja hänellä ”on oikeus tehdä niin”. Ei niitä vainajan kirjoittamia tahtoja tarvitse noudattaa jos omainen on tarpeeksi itsekäs ja jääräpäinen.

Vierailija
29/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan halua. Luovutan kroppani tieteelliseen tutkimukseen.

Tutkimuksen jälkeen ruumis tuhkataan ja tuhka viedään hautausmaalle. Vai luulitko, että yliopisto kippaa tuhkat roskikseen?

Ei viedä mihinkään hautausmaalle vaan luovutetaan omaisten hoitoon. Ja omaiseni kyllä tietävät etten halua mihinkään kirkon maalle.

/11

Vierailija
30/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras vaihtoehto olisi, jos kuoltuani ruhoni vaan voisi kärrätä jonnekin metsään ja antaa luonnon hoitaa hommansa, mutta valitettavasti se ei ole mahdollista.

ryhdy zoroastriksi niin voi kärrätä haaskalintujen syötäväksi

Vierailija
31/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kirkosta eronnut, mutta omaan kristinuskonnon kasvatukset. Minulla ei ole mitään väliä mihin minun haudataan tai tuhkataan. Elämäni jälkeen jatkan elämän kiertokulussa joka tapauksessa, olin sitten hautuumaalla tai järven pohjassa. Toisaalta jopa toivon että minua ei haudata koska joku vielä erehtyy vuosittain tulemaan haudalleni itkemään. Ja tästä sivujuonena; Minä toivon että virallisia muistotilaisuuksia, ei pidetä minulle. Ei minun muistelut vaadi mitään kokoontumista missä kunnioitetaan ja kerrotaan vain hyviä asioita edesmenneestä. Parempi että jossain illanistujaisissa puhuvat minusta sellaisena kuin oli niin hyvässä kuin pahassa (jos sellaista on).

Vierailija
32/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isot maksut vaan kirkosta eronneille. Hautausmaiden ylläpito ym. kaikki maksaa. Niihin on jokaisen velvollisuus osallistua elinaikanaan! Jollei se käy, on maksettava enemmän sitten kun on aika mennä multiin. As simple as that, tasa-arvoa.

Ei aivan noinkaan. Itse erosin kirkosta, kun jouduin eläkkeelle ja laskin, että olen jo maksanut kunnon summan kirkolle. Kyllä sillä pitää normaali hautapaikka irrota tai tuhkan sirottelu. En ole ateisti.

Vierailija
33/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse eronnut kirkosta, olen ateisti.

Pitkään roikuin kirkon jäsenenä kulttuurikristittynä, ihan silkan tapakulttuurin takia.

En oikein jaksa itsekään ymmärtää niitä, jotka eroavat ja liittyvät kirkkoon tarpeen mukaan, päästäkseen kummiksi, saadakseen kirkkohäät, jne.

Sitten järkytytään esim kun kun pappi puhuu rippikoululaisille uskonasioista, Taivaasta, kadotuksesta jne...

Vierailija
34/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Pitkään roikuin kirkon jäsenenä kulttuurikristittynä, ihan silkan tapakulttuurin takia.

En oikein jaksa itsekään ymmärtää niitä, jotka eroavat ja liittyvät kirkkoon tarpeen mukaan, päästäkseen kummiksi, saadakseen kirkkohäät, jne.

Sitten järkytytään esim kun kun pappi puhuu rippikoululaisille uskonasioista, Taivaasta, kadotuksesta jne...

Kummiksi pääsee ilman että kirkkoon kuuluu. Olen kummi ja sylikummi, enkä ole kirkossa. Sylikummiksi tulon yhteydessä papille piti sanoa että etsitään toinen pappi tai sitten lasta ei kasteta kirkkoon. ;)

Vierailija
35/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon hoitamana hautaustoimi on todella edullista. Siirto kunnille tai pahin vaihtoehto yksityistäminen, tekisi hautaamisesta eriarvoista ja kallista. Tämä yksi asia voitaisiin minun mielestäni säilyttää kirkon tehtävänä oli kirkko ja valtio miten erotettu tahansa . Kirkot ylläpitävät myös uskonnottomien osastoja hautausmailla. Parempi olisi ajatella hautauspalvelua palveluna jonka palveluntarjoaja on EV lut kirkko. Kirkollisveroja ei käytetä varsinaiseen hautaamiseen ja maksut on samat, vain uskonnollinen puoli on ilmaista kirkon jäsenille ja maksaa jos et ole jäsen.

Nykysysteemillä kaikki on kuollessaan tasa-arvoisia. Muistomerkkien koot on rajattu ja hautaaminen maksaa saman verran on rikas tai köyhä, uuden hautapaikan saa samalta alueelta ja se maksaa saman verran. Et voi rahalla ostaa upeaa hautapaikkaa ja laittaa sinne jotain monumenttia. Entisaikojen isoja sukuhautoja ei voi enää perustaa jolloin suvun tärkeyttä näytettiin isolla haudalla ja muistomerkillä (sillon tosin ihmisiä kuoli myös enemmän joten oli luonnollista ottaa suvulle iso hauta). Nyt saat korkeintaan 2 m leveän paikan jos vainajalla on puoliso, ja kahteen kerrokseen voidaan haudata.

Nykyinen järjestelmä on tasa-arvoinen jossa rikkaus ja raha ei merkitse. Jos palvelua tuottaisi yksityinen taho tai kunta se menisi aivan varmasti siihen että rahalla saa ja hevosella pääsee.

Vierailija
36/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimeäpä se toinen vaihtoehto.

Sukulaiset soittaa kaivinkone urakoitsijalle.

Vierailija
37/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se hautausmaan maa ole mitään ”pyhää maata” jos siihen ei usko. Kirkko ei tee voittoa hautaustoimella. Haudan kaivaja ja peittäjä ei välttämättä kuulu kirkkoon edes itse koska kyseessä ei ole hengellinen työ.

Itse en näe että ateistin tulisi kieltäytyä hautauksista hautausmaalle jonka palveluntarjoajana on ev lut kirkko. Samaa maata se on riipumatta kuka nurmen leikkuun maksaa. Lisäksi monella hautausmaalla on omat osastot uskonnottomille sekä muiden uskontokuntien edustajille.

Myös vapaa-ajattelijoilla on vanhentuneita käsityksiä uskonnon roolista hautauksen yhteydessä.

Kirkko on palveluntarjoaja, ei muuta, ja tekee työn edullisesti, tasa-arvoisesti ja tehokkaasti.

T. ateisti, entinen srk työntekijä

Vierailija
38/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti. Kirkosta eronneet ovat vapaamatkustajia. En kunnioita sitä valintaa.

Täytyy sanoa, että vähän samaa mieltä, vaikka en mitään kirkon suuri fani olekaan. Yksi eksä, joka muutenkin käyttätyi huonosti, kertoi aina että hän on ateisti. Oli kuitenkin käynyt rippikoulun, koska silloin sai lahjoja, ja sitten kun enemmän keskusteltiin, niin hän sanoi, että hän voi elää ilman jumalaa, mutta ei voi kuolla ilman jumalaa. Niin, että lahjoja otetaan vastaan, mutta kirkollisveroa ei makseta ja sitten kun loppu lähestyy, niin sitten pitäisi taas saada palveluja. Vähänkö itsekästä ja kaksinaamaista.

Täytyy tähän kuitenkin lisätä, että tunnen järkeviäkin ateisteja.

Vierailija
39/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Kummiksi pääsee ilman että kirkkoon kuuluu. Olen kummi ja sylikummi, enkä ole kirkossa. Sylikummiksi tulon yhteydessä papille piti sanoa että etsitään toinen pappi tai sitten lasta ei kasteta kirkkoon. ;)

Ei ainakaan näillä kulmilla onnistu.

Ja on ihan ymmärrettävää seurakunnan kannalta.

Kasteessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi, kummin tehtävä on kirkon näkökulmasta auttaa vanhempia lapsem kasvattamisessa kristilliseen uskoon.

Kastetilaisuudessa pappi kysyy: "Tahdotteko kasvattaa lapsenne kristilliseen uskoon?"

Sanamuodosta en ole varma, mutta noin se menee.

Täytyy sanoa, että nuorimpien lasteni kastetilaisuuksissa tunsin itseni halpamaiseksi teeskentelijäksi.

Vierailija
40/70 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuhkat voi ripotella mihin tahansa?

Ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan