Sienigallup! Mitä sieniä mieluiten keräät?
Kerro myös mistä päin Suomea olet (esim. maakunta) niin nähdään mahdolliset alueelliset erot.
Kommentit (43)
1. kanttarelli
2. herkkutatti
3. haaparousku
4. karvarousku
5. kangasrousku
6. suppilovahvero
7. lampaankääpä
8. vaalea orakas
9. kehnäsieni
10. punikkitatit
Höperöitä, vasureita, viherpunakääpää, demareita ja pataan vaan niillä voi värjätä kankaaseen sateenkaaren joka poltetaan juhannuksena.
Suppilovahverot ja kehnäsienet ovat suosikkejani, ja niitä löytyy helposti enemmän. Tykkään sienistä, jotka voi vain paistaa ja syödä heti (myös kanttarelli, vaalea orakas, lampaankääpä, musta torvisieni, tatit). Rouskuja silloin, jos ei muuta löydy. Haperoita en oikein "osaa" kerätä. Pk-seutu.
Ihme amatöörei tääl, jengi mussuttaa sienii maun vuoksi?! Madonlakki on nextii levelii..
Perssu
Tatit ovat P-Karjalan tunnus,niitä viedään jopa Italiaan.
Madonlakkeja kuten monet nykyään.
Suippomadonlakkeja....trippejä heheheh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suppilovahveroita, kantarelleja, tatteja, vaaleita orakkaita, mustia torvisieniä, lampaankääpiä.
Oon kokeillut myös heteroita ja tuhkelosieniä, mutta en saa niihin makua.
Heteroita vai sittenkin haperoita? :D
Juh, heterot ja tihkelosienet 😂
Heterot OK, tuhkelot ei 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suppilovahveroita, kantarelleja, tatteja, vaaleita orakkaita, mustia torvisieniä, lampaankääpiä.
Oon kokeillut myös heteroita ja tuhkelosieniä, mutta en saa niihin makua.
Mulla kasvaa ihan omalla pihalla lampaankääpiä mutta en vaan "osaa" käyttää niitä kun olen aina pelkkiä vahveroita kerännyt... (Turku)
Jos lampaankäävät ovat isoja, ne voi leikata pihveiksi. Ovat herkullisia sellaisenaan paistettuina. Ne voi myös paneroida. Silppuna toimivat hyvin piirakassa.
Ei ole varaa valikoida kun on kuivat kesät.
Kerään yleisiä ruokasieniä.
Herkkutatteja pitää olla pizzaa varten pakasteessa ja kuivattuna. Myös jos jotain ruokaa maustettaan sienillä. Murekkeet ja muut.
Keltavahverosta tulee sienimuhennosta tai sitten vaan paistetaan pannulla. Ei säilötä.
Muut tatit, haperot pakastetaan ja tehdään talvella keittoa ( myös muihin ruokiin). Ensin silputaan tosi pieneksi ja paistetaan pannulla todella kokoon ja sitten käyvät keittoon hyvin.
Suppilovahveroita kuivataan ja pakastetaan ja tehdään sienikeittoa. On vaivattomin sieni keittoihin.
Rouskut suolataan ja tehdään sienisalaattia. Kun hyvin liottaa suolan pois niin käyvät myös pizzoihin.
Kesällä kokonaisia haperoita paistetaan pannulla "pihveinä". Ovat parhaita tähän.
Etelä-pohjanmaa.
Haperoita eri alalajeja kerään, etupäässä isohaperoita. Haperot ovat maultaan mietoja eivätkä tarvitse
ryöppäystä. Karvarouskuja kerään myös jos niitä tapaan. Keski-Suomi.
Naitatti, yhtykääpä ja ryypätkääpä on mun suosikit.
Herkkutatteja, kanttarelleja, suppilovahveroita, nämä ovat top-3. Joskus harvemmin olen löytänyt herkkusieniä ja ukonsieniä sekä mustatorvisieniä, ne ovat myös herkkuja.
Muita sieniä tulee sitten kerättyä siinä sivussa, esim. joitain haperoita, rouskuja ja tatteja, mutteivät ne ole yhtä hyviä. Tunnen noin 15 lajia, enkä kerää muita kuin tuntemiani.
Korvasieniä ja huhtasieniä keräisin keväisin, vaan en yleensä pääse silloin sieneen.
Kanttarilleja ja lampaankääpää. Pienet tatit. Satakunta.
Suppilovahveroita mieluiten. Myös vaaleaa orakasta, rouskuja, kanttarelleja ja ukonsieniä. Muita sieniä en tunne. Pirkanmaa.
Herkkutatteja, kanttarelleja ja suppilovahveroita.
Kantarelleja, karvarouskuja ym. syötäviä rouskuja, suppilovahveroita, korvasieniä, mustatorvisieniä...