Mitä muuta sinä olet tehnyt ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi kuin lintsannut koulusta/töistä?
Itse
En aja autoa, en matkusta lentämällä/laivalla, en matkusta oikeastaan muutenkaan. En tilaa kiinasta tai muualtakaan mitään paskaa. En syö lihaa, ostan vaatteet kirpparilta.
Kommentit (12)
- lopetin koirat, hevoset ja hamsterin
- tein abortin
- rikoin oman ja naapurin auton
Samat kun sulla! Eli olen vege, käytän kirppareita, ostan vain tarpeeseen, ei ulkomaan matkustelua, ei autoa. Tämä ei tosin ole vaatinut erityistä ponnistelua, koska pidin minimalistisesta elämäntyylistäni jo kauan ennen kun ilmasto-ongelmat kuuluivat edes sanavarastooni.
-Ei matkustelua
-Kirpputorit
-Vähentänyt lihansyönnin noin puoleen
-Käytän autoa vain max. kerran viikossa enää, aiemmin lähes päivittäin
-Alentanut huonelämpötilaa
-Vaihtanut sähkösopparin ekosähköön
Siinäpä se. Voisi tehdä enemmänkin, mutta koen että menisi jo niin vaikeaksi että en jaksa tämän enempää tällä hetkellä.
En ole lintsannut töistä enkä koulusta, eivät myöskään lapseni
- Kierrätän kaiken minkä voin - tosin itsekkäistä syistä: asun omakotitalossa ja kierrättäminen säästää jätemaksuja merkittävästi
- Ostan vaatteita harvakseltaan, lapsille ostin aiemmin paljon kirppikseltä, nyt isompana ostan harvoin, mutta laadukkaampaa ja kiinnitän huomiota eettisyyteen, varsinkin tyttäreni myös itse kiinnittävät tähän huomiota.
- Kuljen työmatkat pyörällä aina kun voin, olen ollut aloitteellinen mm. muovin kierrättämiseen työpaikallani. Muovin siksi, että joudumme itse viemään muovit kierätyspisteelle, muut materiaalit (kartonki, paperi, lasi, metalli, biojäte ja sekajäte) viedään jäteastoiden tyhjennyksen yhteudessä, muovi ei kuulu tämän piiriin.
- Lennän lomalle harvoin, joudun jonkin verran lentämään työni vuoksi, yritän edistää videoneuvotteluja, mutta aina ei voi.
- Omistan paljon perintömetsää, joka toistaiseksi on hiilinieluna. Joskus tulevaisuudessa se kyllä hakataan, mutta tähän menee vuosikymmeniä. Tämä nyt ei ehkä pidemmän päälle ole ilmastoteko.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei tosin ole vaatinut erityistä ponnistelua, koska pidin minimalistisesta elämäntyylistäni jo kauan ennen kun ilmasto-ongelmat kuuluivat edes sanavarastooni.
Eli et ole pistänyt tikkuakaan ristiin ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi, et ole luopunut mistään.
Minä poltin passini, johon oli ehtinyt tulla muutama leima ulkomaan matkoilta. Se on loppu nyt. Autonkin möin. Nyt kuljen bussilla ja mökkeilen kaverin mökillä. Aikaisemmin olin varma, että haluan lapsen tai kaksi, nyt ilmoitin miehelle, että ei tule ensimmäistäkään. Että kuule, on tässä luovuttu!
En omista autoa, ja kuljen about alle 3km matkat pyörällä, pidemmät bussilla.
En matkusta lentokoneella, suosin julkisia ja junaa.
Olen en syö tehotuotettua lihaa, eli käytännössä kasvossyöjä satunnaisella riistalla; välttelen myös riisiä, salaattia jne joilla lähes nautaan verrattava hiilijalanjälki
Suosin kirppareita ja kierrätän :)
Syön ja toimin arjessa hyvin vegaanisesti. Käytän myös luonnon antimia ja lähiruoan lisääminen kiinnostaa. Marjastan, sienestän, kerään villiyrttejä ja harkitsen myös lähikalastamista, vaikkei se vegaanista olekaan. Ekologista ja ilmastoystävällistä kyllä.
Lähes kaikki vaatteeni ja tavarani ovat kierrätettyä. Ostan harvoin mitään uutena.
Oon lentänyt elämäni aikana tosi harvoin ja välttelen sitä jatkossa. Suosin julkisia ja pyöräilen paljon.
En ole kiinnostunut lastenhankinnasta, mutten sulje vielä sitä täysin poiskaan. Ympäristösyyt painavat siinä vapauden lisäksi, etten välttämättä lapsia hanki.
Levitän luontotietoutta ja opiskelen luonnosta jatkuvasti. Kun ihmiset oppivat tietämään ja arvostamaan enemmän luontoa, he haluavat tehdä myös enemmän hyviä tekoja ympäristön eteen.
Olen Luonnonsuojeluliiton jäsen ja lahjoitan joka kuukausi ikimetsien suojeluun.
Kierrätyksen suhteen en ole vielä kovin valveutunut. Johtuu myös osin siitä, että kierrätyspaikat ei oo ihan lähellä mua. Tämä on seuraava oppimisen paikka.
Tavoittelen muutenkin mahdollisimman minimalistista ja luonnonläheistä elämää. Mua kiinnostaa elää vaatimattomasti eikä rikkauksien tavoittelu innosta ollenkaan.
en matkusta lentäen tai laivalla, autoilun olen vähentänyt vajaa 1000 km tulee vuodessa mutta oma auto oltava kun täällä ei kulje julkiset. en shoppaile huviostoksia ja lähes kaiken ostan käytettynä, suosin lähiruokaa, kierrätys on itsestäänselvää, lämmitän puulla ja osa asunnosta on lämmittämättä vain kesäkäytössä, metsää omistan mutta sieltä otetaan vain polttopuut muuten saa olla lintujen paratiisina, aion testamentata sen luonnonsuojeluun.
En ole lintsannut töistä, mutta olen vähentänyt lihansyöntiä, vähentänyt muutenkin turhaa krääsän ostelua ja luopunut autosta. Kesällä pyöräilen töihin ja talvisin menen raitiovaunulla. Kunto on kohentunut ja vaimokin arvostaa.
Oon vaan öyhöttäny