Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka voi auttaa, miten järjestää talous ja asuminen? Life coach?

Vierailija
04.10.2019 |

En tiedä, miten pitäisi asioita järjestää. Päätöksiin vaikuttaa arvot, taloudelliset seikat ja osaaminen. Tarvitsen jonkun pohtimaan, onko järkevää ostaa omakotitalo ja jos, niin miten se valitaan niin, että ei ole ihan susi.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen kysymys. Loppujen lopuksi joudut kuitenkin itse miettimään ja päättämään mitä teet ja miten teet. Ei ole yhtä oikeaa ratkaisua vaan lukemattomia pieniä ja isompia valintoja, jotka vievät sinut jonnekin. Yleensä valinnat tehdään sen mukaan mitä halutaan, mutta jos et tiedä, mitä haluat, niin se pitäisi miettiä ensin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ostaa okt jos sinulla ei äly riitä laskea siihen meneviä remontti/ylläpito/kiinteistövero/varainsiirtovero ym. kustannuksia. Opettelet ensin ne ja ostat vasta sitten. Kannattaa myös ostaa alueelta missä talo menee kaupaksi jos haluat sen joskus myydä.

Muista kuntotarkastus ja homekoira jos et halua joutua homeloukkuun. Jatkossa esim. Ilmanvaihto asiat kuntoon ammattilaisten kanssa ettet itse tee talostasi sairasta.

Life coach ei tajua mitään asuntomarkkinoista ja rakennustekniikasta joten voi olla ehkä vähän huono valinta.

Vierailija
4/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoinen kysymys. Loppujen lopuksi joudut kuitenkin itse miettimään ja päättämään mitä teet ja miten teet. Ei ole yhtä oikeaa ratkaisua vaan lukemattomia pieniä ja isompia valintoja, jotka vievät sinut jonnekin. Yleensä valinnat tehdään sen mukaan mitä halutaan, mutta jos et tiedä, mitä haluat, niin se pitäisi miettiä ensin.

Sen mukaan mitä halutaan, se huomioon ottaen että mikä on mahdollista. Ehkä ihan joku psykologi voisi auttaa selkeyttämään tosiaan mitä tahtoo ja mitä on valmis sen eteen uhraamaan. Ap

Vierailija
5/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan ihan ilmaisen, kokemukseen perustuvan neuvon:

Älä helvetissä osta omakotitaloa.

Vierailija
6/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ostaa okt jos sinulla ei äly riitä laskea siihen meneviä remontti/ylläpito/kiinteistövero/varainsiirtovero ym. kustannuksia. Opettelet ensin ne ja ostat vasta sitten. Kannattaa myös ostaa alueelta missä talo menee kaupaksi jos haluat sen joskus myydä.

Muista kuntotarkastus ja homekoira jos et halua joutua homeloukkuun. Jatkossa esim. Ilmanvaihto asiat kuntoon ammattilaisten kanssa ettet itse tee talostasi sairasta.

Life coach ei tajua mitään asuntomarkkinoista ja rakennustekniikasta joten voi olla ehkä vähän huono valinta.

Kyllä minä nuo osaan laskea, mutta sellaisista en ymmärrä, kun pitäisi osata vähän ennakoida onko talossa remontin tarvetta tulossa jossain putkissa ym. toiminnallisilta osin. Näitäkin kai selviää siinä kuntotarkistuksessa? Vai onko se raportti, joka luokittelee talon senhetkisen kunnon ja sitten pitää itse sen pohjalta päätellä? Sen olen tajunnut että tuo homeen tutkiminen on ihan välttämätön, hometalon kanssa en halua joutua loukkoon. Ap

Vierailija
7/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet okt:ssa asuvat ovat kuitenkin tyytyväisiä. Moni joutunut pulaankin ja sitä juuri haluaisin välttää. Ap

Vierailija
8/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä nuo osaan laskea, mutta sellaisista en ymmärrä, kun pitäisi osata vähän ennakoida onko talossa remontin tarvetta tulossa jossain putkissa ym. toiminnallisilta osin. Näitäkin kai selviää siinä kuntotarkistuksessa? Vai onko se raportti, joka luokittelee talon senhetkisen kunnon ja sitten pitää itse sen pohjalta päätellä? Sen olen tajunnut että tuo homeen tutkiminen on ihan välttämätön, hometalon kanssa en halua joutua loukkoon. Ap

Ei kannata ostaa vanhaa taloa jos ei ymmärrä tekniikasta mitään. Kuntokartoituksessa saat myös kaiken infon mitä tulee korjata/ottaa huomioon JOS satut käyttämään hyvää firmaa joka muistaa ja osaa katsoa läpi kaikki paikat.

Vierailija
9/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet okt:ssa asuvat ovat kuitenkin tyytyväisiä. Moni joutunut pulaankin ja sitä juuri haluaisin välttää. Ap

Sijoituksena ei välttämättä hyvä. Itse otin lainaa 140 000e ja myin 5 viiden vuoden päästä 155 0000e. Mutta riippuu mistä ostaa ym.

Itse kasvatan koiria niin pakko asua okt. Ei paljon pentuja kasvatella jossain kerrostalossa.

Ei ehkä kannata miettiä rahaa vaan sitä missä ja miten haluaa asua.

Vierailija
10/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että sinun ei kannata ostaa omakotitaloa. Siinä on hyvä olla tolkun ja käytännön ihminen. Ei sellainen, joka höpisee life coachista.

Vierailija
11/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ostaa vanhaa taloa jos ei ymmärrä tekniikasta mitään. Kuntokartoituksessa saat myös kaiken infon mitä tulee korjata/ottaa huomioon JOS satut käyttämään hyvää firmaa joka muistaa ja osaa katsoa läpi kaikki paikat.

Uudet talot kai ovat aika kalliita! Ainoa vaihtoehto alkaa ymmärtää tekniikasta jotain, jos ei loppuelämäksi kerrostaloon halua jäädä. Ap

Vierailija
12/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta halpa talo, jonka perusasiat ovat kunnossa. Epämuodikkaiksi käyneillä sisustusratkaisuilla ei ole väliä, ne saat vaihdettua mieluisiksi vaikka ajan kanssa.

Vierailija
13/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla edes realistista mahdollisuutta ostaa talo? Mieluummin sellaiselta alueelta, josta sen saa aina tarvittaessa kaupaksi. Ei selvästikään saa olla remontoitavaa (et osaa). Tsekkaa tällaisten hintoja ja lisää päälle 500-1000e/kk asumis- ja ylläpitokuluja. Tätä ennen on turha maksaa life coachille yhtään mitään 😅

Vierailija
14/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa on paljon työtä, esim. eri vuodenaikoihin liittyvät huolto- ja siivoustyöt. Tietysti remonttiakin pitää joskus tehdä. Näihin menee helposti paljon aikaa. Kannattaa pohtia, jaksaako tai ehtiikö värkkäillä talonsa ja tonttinsa parissa työssäkäynnin ohessa.

Missään tapauksessa ei kannata ostaa vuokratontilla olevaa taloa. Esim. tontin omistaja tai hänen perillisensä saattaa yhtäkkiä päättää, ettei jatka vuokrasopimusta, jolloin et enää käytännössä voi jatkaa asumista talossasi, jos et saa tonttia ostettua.

Vierailija
15/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että sinun ei kannata ostaa omakotitaloa. Siinä on hyvä olla tolkun ja käytännön ihminen. Ei sellainen, joka höpisee life coachista.

Eikä sellainen (persu) joka höpisee tolkun ihmisistä tajuamatta, ettei itsellä ole tolkkua.

Rakentamisesta on jotain tiedettävä ennenkuin talon ostaa. Ällistyttävän monta taloa on pilattu tietämättömyydellä, tuhoamalla ilmanvaihto ja kerryttämällä rakenteisiin vettä.

Vierailija
16/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta halpa talo, jonka perusasiat ovat kunnossa. Epämuodikkaiksi käyneillä sisustusratkaisuilla ei ole väliä, ne saat vaihdettua mieluisiksi vaikka ajan kanssa.

Eli kun löydän mieluisan talon, teetän kuntotarkistuksen, sitten pyydän jotakuta taloista tietävää tuttavaa miettimään kanssani noita remontin tarpeita ennen kuin päätän jätänkö tarjousta? Meneekö suurinpiirtein näin? Ap

Vierailija
17/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoituksena ei välttämättä hyvä. Itse otin lainaa 140 000e ja myin 5 viiden vuoden päästä 155 0000e. Mutta riippuu mistä ostaa ym.

Itse kasvatan koiria niin pakko asua okt. Ei paljon pentuja kasvatella jossain kerrostalossa.

Ei ehkä kannata miettiä rahaa vaan sitä missä ja miten haluaa asua.

Tulihan tuossa aika saakelinmoinen voitto jos nollien määrä on oikein.

Vierailija
18/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos talo on halpa, siinä EI ole perusasiat kunnossa. Niin se vain menee.

Vierailija
19/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok-talossa riittää loputtomasti ja jatkuvasti huolto- ja korjaustyötä.

Jos nämä laiminlyö, menettää sekä omaisuutensa, kotinsa että pahimmillaan terveytensäkin.

Monella ei ole hajuakaan pikku huoltohommista edes kerrostalossa, saati ok-talossa, jossa kaikki on tehtävä itse.

Vierailija
20/33 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla edes realistista mahdollisuutta ostaa talo? Mieluummin sellaiselta alueelta, josta sen saa aina tarvittaessa kaupaksi. Ei selvästikään saa olla remontoitavaa (et osaa). Tsekkaa tällaisten hintoja ja lisää päälle 500-1000e/kk asumis- ja ylläpitokuluja. Tätä ennen on turha maksaa life coachille yhtään mitään 😅

On, mutta jos tulisi joku suuri yllätys (kallis pakollinen remontti) pian ostamisen jälkeen niin sitten olisin aika lirissä. Ap