Menossa on vuosikymmenen kylmin syksy ja ilmastoihmiset lentää ympäri maapalloa puhumassa lämpenemisestä
Etelä-Suomessakin sataa räntää ja yöllä on pakkasta.
Kommentit (22)
Tampereella satoi ihan lunta aamulla. Ihan aikataulussa ollaan syksyn saapumisessa.
Vuonna 2005 syksyllä lokakuun puolessa välissä oli vielä +15 astetta eikä silloin kukaan puhunut mistään ilmastonmuutoksesta. Seuraavana vuonna oli taas normaali lokakuu, kylmä ja märkä.
Sään ja ilmaston ero.
Säätä ei pystytä ennustamaan luotettavasti edes seuraavaksi päiväksi.
Ilmastoa pystytään samoilla laitteilla ennustamaan 50 vuoden päähän.
Sää on ennustamista.
Ilmasto on politiikkaa.
Ilmastonmuutos on maailmanlaajuinen asia, ei koske vain Suomea. Se ei tarkoita yksittäistä päivää, viikkoa tai kuukautta. Vaan maapallon keskilämpötila nousee koko ajan.
Ap oliko tämä vitsi? :D Vai etkö oikeasti tiedä mitä ilmaston lämpeneminen tarkoittaa...
Niin kulunut vitsi. Talvipakkasilla tätä kuulee vielä enemmän. Jos joku oikeasti uskoo, että jonkun ajankohdan säätila Suomessa todistaa ilmastonmuutoksesta yhtään mitään, on kyllä ihan tolkuttoman taukki.
Vierailija kirjoitti:
Sään ja ilmaston ero.
Sää on ennustamista.
Ilmasto on politiikkaa.
Hienosti pilasit muuten järkevän viestin tuolla viimeisellä lauseella. Ilmasto ei ole "politiikkaa" tai mielipideasia vaan kuten itsekin mainitsit, se on tilastoitavissa objektiivisesti (= ei tulkinnanvarainen).
Lentoliikenne on vaan lisääntynyt ja lisääntyy koko ajan. Voitte saman tien unohtaa kaiken kierrättämisen ja muun jos ei lentämistä saada vähennettyä.
Mä myös suren ja ihmettelen, että mun lempparivuodenaika jäi näin vähiin. Mä inhoon talvea mutta syksystä olen aina tykännyt sateistakin huolimatta.
Viime vuonna lunta tuli ekan kerran pk-seudulle vasta ihan lokakuun lopussa.
CNN: Sääkanavan perustaja-tiedemies laittoi jauhot ilmasto öyhöttäjien suihin - "Hei kaikki, ei ole olemassa ilmaston lämpenemistä"
Aivan super huvittava 2 min pätkä CNN-lähetyksestä tässä, sääkanavan perustaja-tiedemies laittaa jauhot ilmasto öyhöttäjien suihin :D
https://twitter.com/unscriptedmike/status/1112097752211689472
Tästä kaverista pitäisi tulla politikko, suorapuheinen ja hauska!
Mitä asiasta öyhöttävät tuumaavat tästä? Voiko olla, että tiedät näistä asioista paremmin kuin tämä herra?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sään ja ilmaston ero.
Sää on ennustamista.
Ilmasto on politiikkaa.
Hienosti pilasit muuten järkevän viestin tuolla viimeisellä lauseella. Ilmasto ei ole "politiikkaa" tai mielipideasia vaan kuten itsekin mainitsit, se on tilastoitavissa objektiivisesti (= ei tulkinnanvarainen).
Itse asiassa, Suomen tilanteesta on olemassa eri skenaarioita. Tietoa tässä:
https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/suomen-muuttuva-ilmasto/-/art…
Vierailija kirjoitti:
Ap oliko tämä vitsi? :D Vai etkö oikeasti tiedä mitä ilmaston lämpeneminen tarkoittaa...
En ole AP, mutta etkö sinä lapsiraukka ymmärrä että ilmasto on jatkuvassa muutostilassa ja on vuosituhansien aikana välillä lämmennyt, välillä viilentynyt ja kaikkien on vain ollut sopeuduttava uuteen ilmastoon.
Ilmastonmuutohyperventilointi on ns. hyvä vihollinen vrt. liikakansoitus, jota voidaan vastustaa maailmanlaajuisesti ja kerätä hyvepisteitä ja köyhiltä fyffet himaan, ettei tarvitse keskustella todellisista ongelmista ja etsiä ratkaisukeinoja niihin.
Vierailija kirjoitti:
Lentoliikenne on vaan lisääntynyt ja lisääntyy koko ajan. Voitte saman tien unohtaa kaiken kierrättämisen ja muun jos ei lentämistä saada vähennettyä.
Mä myös suren ja ihmettelen, että mun lempparivuodenaika jäi näin vähiin. Mä inhoon talvea mutta syksystä olen aina tykännyt sateistakin huolimatta.
Milloin ihmiset ymmärtävät, ettei se ole pelkästään lentämisestä kiinni? Lentoliikenteen päästöt ovat jotain alle 5% kun taas (yksityis)autoilu tuottaa paljon enemmän päästöjä. Lukekaa Kiinan kaupungeista, Lontoosta ja Ateenasta. Siinä ei paljon yhden täyteen asetun koneen päästöt paljon paina kun savusumu valtaa kokonaisia kaupunkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin ihmiset ymmärtävät, ettei se ole pelkästään lentämisestä kiinni? Lentoliikenteen päästöt ovat jotain alle 5% kun taas (yksityis)autoilu tuottaa paljon enemmän päästöjä. Lukekaa Kiinan kaupungeista, Lontoosta ja Ateenasta. Siinä ei paljon yhden täyteen asetun koneen päästöt paljon paina kun savusumu valtaa kokonaisia kaupunkeja.
Kyllä se on juurikin lentämisestä kiinni, sillä se lisääntyy kaikkein voimakkaimmin.
Ja saastuttaa eniten.
Suomessa autoilu on koko ajan vähentynyt itseasiassa. Ja johonkin Kiinaan me ei edes voida vaikuttaa.
Joka kerta kun lähdet lentäen jonnekin tuhoat maapalloa.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella satoi ihan lunta aamulla. Ihan aikataulussa ollaan syksyn saapumisessa.
Vuonna 2005 syksyllä lokakuun puolessa välissä oli vielä +15 astetta eikä silloin kukaan puhunut mistään ilmastonmuutoksesta. Seuraavana vuonna oli taas normaali lokakuu, kylmä ja märkä.
Ilmastonmuutoksesta on puhuttu 90-luvun alusta alkaen. Silloin nimellä kasvihuoneilmiö. 2005 oli jo yli 10 vuotta Rion kokouksesta, jossa ensimmäisen kerran pyrittiin löytämään kansainvälisiä ratkaisuja. T. Täti-ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sään ja ilmaston ero.
Sää on ennustamista.
Ilmasto on politiikkaa.
Itse asiassa ilmastonmuutosta tutkitaan tietokonesimulaatioilla, ihan niillä samoilla huipputason laitteilla joilla ennustetaan myös säätä :-)
Simulaatiot, kerätty data eivät vain riitä ennustamaan seuraavan päivän säätä luotettavasti, mutta samasta datasta pystytään ennustamaan ilmaston muuttuminen seuraaviksi vuosikymmeniksi.
Jokin tässä ei nyt täsmää?
Tarkeneeko Greta palata Ruotsiin ennen ensi kesää?
Vierailija kirjoitti:
Niin kulunut vitsi. Talvipakkasilla tätä kuulee vielä enemmän. Jos joku oikeasti uskoo, että jonkun ajankohdan säätila Suomessa todistaa ilmastonmuutoksesta yhtään mitään, on kyllä ihan tolkuttoman taukki.
Paitsi, jos Suomessa on tavallista lämpimämpi kesä, se on vakuuttava todiste ilmastonlämpenemisestä niiden ilmastohihhulien mielestä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on juurikin lentämisestä kiinni, sillä se lisääntyy kaikkein voimakkaimmin.
Ja saastuttaa eniten.
Suomessa autoilu on koko ajan vähentynyt itseasiassa. Ja johonkin Kiinaan me ei edes voida vaikuttaa.
Joka kerta kun lähdet lentäen jonnekin tuhoat maapalloa.
Ei saastuta. Edelleen sähköntuotanto on pahin saastuttaja. Lisäksi laivaliikenne saastuttaa erittäin paljon, mutta on niin kiva tilailla kaikke halpaa Kiinasta. Missä se tuotantokin on aivan tolkutonta ympäristön myrkyttämistä.
Ja tällä viikolla uutisoitiin, että lentomatkailun kasvu on hidastunut.
Kannattaisi tarkastaa faktat ennen kuin tulee huutemaan älyttömyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkeneeko Greta palata Ruotsiin ennen ensi kesää?
Greta on hyväosainen ja vielä hyväosaisempi kiertueensa jälkeen, joten hänellä on varaa lämmittää kämppäänsä mielimäärin, hommata sähköautoja, viettää lokoisaa elämää purjehtien ympäriämäpäri maapalloa.
Toisaalta, mikäli hänen visionsa toteutuvat tolkuttomasti, lisääntyneen verotuksen ja korotettujen sähkönhintojen seurauksena köyhemmällä kansanosalla saattaa tulla vilu puseroon tulevassa dystopiassa, jossa vain eliitillä on varaa liikkua yberkalliilla sähkärillä ja lämmittää kämppäänsä mielinmäärin.
Omistavat katsos sen infran joka on rakennettu ilmastohypen seurauksena.
Takana on vuosikymmenen lämpimin syyskuu.