Gradun ohjausta ei tarjota
Onko yleistäkin yliopistoissa, että gradu ohjaus on vähäistä vai onko yliopistokohtaista? Vaasassa ei oikein tarjota.
Aikamoinen stressi tästä
Kommentit (68)
Mutta eikö jokainen aihe, joka kuuluu ko. erikoisalaan ole proffalle kiinnostava 🙂 Ja palkkaakin saa niistä erikseen. Toki onhan oppilaita, jotka ei halua ollenkaan ohjausta. Mutta jos haluaa, pitäs tarjota enemmän.
Ap
Professoreilla voi olla jopa kymmeniä ohjattavia (mukaan lukien väitöskirjaohjattavat) samanaikaisesti, ei siinä kovin perusteellista ohjausta voi antaa vaikka haluaisi. Työhön kuuluu lisäksi luento-opetuksen suunnittelu ja pitäminen, tenttien ja harjoitustöiden korjaus, oman tutkimuksen tekeminen ja siitä raportoiminen, tutkimusryhmän johtaminen ja rahoituksen hankinta, joten valitettavasti opiskelijat kärsivät vaikkei pitäisi. Aina voi kuitenkin pyytää ohjaajan vaihtoa, jos tuntuu että ei saa mitään apua: jos vaikka löytyisi joku, jolla olisi enemmän aikaa.
Joutuu usein vaihtaa aihetta, jos ohjaajaa.
Eikö tämänkin homman vois siirtää tohtoranteille ja mielummin palkka niistä heille? Innostusta riittää varmasti.
Kannattaa ottaa selvää tiedekunnan ohjeista, miten siellä määritellään ohjaajan velvollisuudet ja onko teillä tapana tehdä ohjaussopimus. Ja sitten vaan vaadit tiedekunnan ohjeiden mukaisesti sitä ohjausta. Mutta kukaan ei tietenkään tule sua kotoa hakemaan, ole itse aktiivinen ja vaadi ohjausta. Ehdota tapaamisia, mene vastaanotolle ja lähetä ohjaajallesi säännöllisesti tekstiä. Jos et saa vastauksia tai palautetta, ota yhteyttä opintotoimistoon.
Minä sain graduohjausta 10 minuuttia koko aikana. Jep, 10 minuuttia. Terveisiä suomen kielen oppiaineelle!
Arvaapa monta kertaa oon ottanut yhteyttä!
Täällä Tampereella ei ole ketään, jolta edes kysyisin, miten se gradunteko aloitettaisiin. Voiko kenet tahansa pyytää ohjaajaksi ym. Lisäksi opinto-oppaat myllättiin syksyllä täysin uuteen uskoon, eikä sieltä nykyään löydy laitoksen henkilökunnan yhteystietoja.
Ehkä luen malliksi pari gradua ja sitten kirjoitan itse suunnilleen samantyyppisen tekeleen ja kysyn kelpaako se graduksi. Vielä kun tietäisin, keneltä kysyä.
Vaikea sanoa paljonko haluat ohjausta, mutta gradua on tarkoitus tehdä melko itsenäisesti. Jos olet palkallisessa työssä tekemässä gradua, niin eikö sinulla ole työkavereita, joilta kysyä neuvoa. Tohtorikoulutettavia, postdoc-tutkijoita tai vanhempia tutkijoita tai ihan vaan opiskelukavereita? Ei graduohjaajat ehdi antaa mitään yksityiskohtaisia neuvoja vaan pitävät vain suuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Arvaapa monta kertaa oon ottanut yhteyttä!
Siis eikö sinulle edes vastata, kun olet ottanut yhteyttä, vai mistä on kyse? Missä vaiheessa työsi on, haetko siis kommentteja tutkimussuunnitelmaan, vai johonkin työn välivaiheeseen?
Pitää koettaa hyvissä ajoin hankkiutua kaveriksi jonkun laitoksen henkilökuntaan kuuluvan kanssa, lukea sen tutkimuksia, käydä sen vastaanotolla kiinnostuneen oloisesti juttelemassa niistä ym., niin sitten saattaa saada ohjausta.
Ihan sama toimii yliopistossa kuin kaikkialla muuallakin: suhteilla pärjää.
Etkö osallistu gradusemmaan? Siellähän on tarkoitus keskustella työn edistymisestä.
Ei oikein milloinkaan vastata. Joutuu monta mailia laittaa samasta asiasta ja sit vaan kuitataan "unohduksella"
Nykyään ei muutenkaan s-postilla saa henkilökuntaa monissa yliopistoissa kiinni. Kuitenkin suositaan s-postia.
Vanhoja kurssikuvauksia esim. englanniksi on monessa yliopistossa mahdoton saada. Joutuu pari riviä per kurssi käydä virallisella kääntäjällä. Esim. "Kurssilla käydään läpi kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen perusteita."
Mihin tarkalleen ottaen kaipaisit apua?
Paras neuvoni on, että lue oman alasi valmiita graduja, niin saat käsityksen, mitä alalla vaaditaan.
Osallistunut tällaiseen etänä, mutta koskaan ei vastattu Moodlen kautta.
Omana opiskeluaikana joku suositteli erästä proffaa, koska " aivan varmasti saat ohjausta". Minä erittäin itseohjautuvana päätin valita jonkun muun, kuten noin 40 muuta samaan seminaariin tunkenutta. Osa vaihtoi ryhmää, mutta silti sain tulla toimeen hyvin omillani. Noin 10 minuuttiin taisi minunkin ohjaukseni jäädä, mutta siinä ajassa proffa tulosti minulle pari hyvää ulkomaankielistä lähdeartikkelia, jotka edesauttoivat hyvän arvostelun saamista. Mutta lieneekö hän edes lukenut graduani.
8: eikö teillä ole enää edes graduseminaareja? Ainakin vielä tämän vuosituhannen alussa seminaareissa saatiin hyvinkin tarkkoja ohjeita gradun tekoon. Hyvin moni maisteri, lisensiaatti ja tohtorikin voi jälkeen päin tunnustaa, että ei oikeastaan itsekään ymmärtänyt, mitä oli tekemässä silloin kun gradua väänsi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö jokainen aihe, joka kuuluu ko. erikoisalaan ole proffalle kiinnostava 🙂 Ja palkkaakin saa niistä erikseen. Toki onhan oppilaita, jotka ei halua ollenkaan ohjausta. Mutta jos haluaa, pitäs tarjota enemmän.
Ap
Mitä tarkoitat sillä, että palkkaakin saa graduista erikseen? Ei meillä ainakaan makseta mitään ylimääräistä diplomitöiden ohjaamisesta. Tyypillisesti meillä proffa tapaa opiskelijan 5-6 kertaa diplomityön tekemisen aikana, jos diplomityö tehdään johonkin firmaan yliopiston ulkopuolelle. Jos opiskelija on töissä laitoksella, on tapaamisia selvästi tiheämmin.
Aallon työntekijä
Mulla oli sama ekassa gradussa. Ohjaaja ei halunnut ollenkaan lukea ennen palautusta, vähän sokkona sitten menin... nyt tekee tokaa tutkintoa ja on ihme, miten ohjaus on oikeasti ohjausta. Niin paljon varmempi ja parempi olo.
Vierailija kirjoitti:
Pitää koettaa hyvissä ajoin hankkiutua kaveriksi jonkun laitoksen henkilökuntaan kuuluvan kanssa, lukea sen tutkimuksia, käydä sen vastaanotolla kiinnostuneen oloisesti juttelemassa niistä ym., niin sitten saattaa saada ohjausta.
Ihan sama toimii yliopistossa kuin kaikkialla muuallakin: suhteilla pärjää.
Mutta, kun ei saa valita "kaveria", aiheen mukaan. Ois pitänyt valita muu aihe, mut kun en tätäkään kaveria tuntenut, niin en tiennyt, että ei niin innostunut.
Kannattaa valita aihe joka kiinnostaa ohjaajaa, niin sitten saa jonkinlaista ohjausta.