Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset joka viikonloppu kylässä isovanhemmilla

Vierailija
03.10.2019 |

Ei ole mun tapaus (mun lapset on jo kaikki täysikäisiä). Eli, ystävälläni on kaksi lasta, jotka käyvät päiväkodissa ma-pe 8t/pv. Isovanhemmat noutavat lapset kesäaikana suoraan päiväkodista PE ja palauttavat nämä vanhemmilleen SU iltapäivällä. Näyttää siltä, että lapsilla on vain viikon kesälomaa. Muutoin isovanhemmat hakevat lapset kotoa LA ja palauttavat vanhemmilleen SU. Tämä kaava on toistunut siitä lähtien kun lapset olivat 1-2 vuottiaita.
Kysyin mun ystävältä muuten vaan, onko hänelle ok, että lapset ovat nän tiheästi kylässä isovanhenmmillaan, kun nämä ovat jo lähes 80-v ja luottaako hän heidän toimintakykyyn. Ystävä sanoi, että isovanhemmat itse haluavat viettää aika lapsenlasten kanssa ja itselle tämä sopii hyvin, sillä tarvitsee aikaa itselleen ja parisuhteelleen.
Kysyin milloin itse viettää aikaa lastensa kanssa ja eikö haluasi tehdä heidänkin kanssa juttuja viikonloppuisin. Vastasi, että on valmiiksi väsynyt, sillä päiväkodin jälkeen on aina heidän kanssa. Lapset pannaan nukkumaan klo 20, eli ei paljoakaan tuntia joutuu tekemisiin niiden kanssa.
Ystävä suuttui kun huomautin näitä asioita ja sanoi, että on isovanhempien ongelma jos haluavat hoitaa lapsenlapsia joka viikonloppuna.

Mitä mieltä olette tästä?

Avasin tämä ketju, sillä usein täällä puhutaan juuri isovanhempien avun annon tai avun jättäminen suhteen.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lähisukulaisellani on tuo tilanne, tosin mielestäni vieläkin pahempana. Heillä on yksi päiväkoti-ikäinen lapsi, joka on joka viikonloppu mummilla hoidossa, lisäksi useita kertoja arki-iltaisin. Tein asiasta joskus aloituksenkin täällä, koska mielestäni tilanne on niin järkyttävä ja surullinen, kun omat vanhemmat eivät selvästikään halua juurikaan olla tekemisissä oman lapsensa kanssa. Ja silloin kun ovat, tälle lyödään tabletti/kännykkä/pelikonsoli käteen, jotta ei häiritsisi vanhempia. Sain silloin myös vastauksia ettei asia kuulu minulle. Tavallaan olen sitä mieltä, että lähisukulaisena ja aikuisena sivustaseuraajana olen velvoitettu puuttumaan tilanteeseen, jossa näen lasta kohdeltavan huonosti ja vanhemmat tarvitsisivat apua.

Vierailija
22/27 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin mua ei yllätä nää vastaukset ollenkaan.. taattua av tasoa..

Mun mielestä tuo kuulostaa surulliselta. Toki ihanaa, että lapsilla on läheiset isovanhemmat, mutta kyllä mulla herää kysymys, jääkö tuossa vanhempien ja lasten suhde etäiseksi. Mä en itse pystyisi. Mulle lapset on kaikki kaikessa ja vaikka annan heidän kyläillä isovanhemmilla ja kavereilla, yöipäätään hengailla muiden ihmisten kanssa, en voisi ikinä sälyttää koko vastuuta muille. Tahdon olla läsnä lapsilleni.

Mun tiivistelmä tuosta on, että vanhemmat menettävät paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa päiväkoti-ikäisillä vanhat isovanhemmat!

Kyllä. Ja nämä lapset ovat heidän ainoat lapsenlapset.

AP

Vierailija
24/27 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vanhemmille ei ole neuvolassa kerrottu velvollisuuksiaan...?

https://www.vauva.fi/keskustelu/3565693/miksi-aitiysneuvolassa-ei-kerro…

Vierailija
25/27 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eivät halua olla lastensa kanssa tekemisissä niin eivät halua. Haluatko sinä pakottaa heidät siihen vai mikä nyt mättää? Onneksi monet jättävät lapset nykyisin tekemättä, niin kaikilla on paljon mukavampaa.

Vierailija
26/27 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vanhemmille ei ole neuvolassa kerrottu velvollisuuksiaan...?

https://www.vauva.fi/keskustelu/3565693/miksi-aitiysneuvolassa-ei-kerro…

Vanhemmat toimivat suositusteb mukaan

Lapset viedään laadukkaaseen varhaiskasvatukseen ja heidän yhteyksiään lähisukulaisiin vaalitaan.

Vierailija
27/27 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onhan näitä " vanhempia", lasten onni kun on nämä isovanhemmat. Miettikää kun on paljon näitä lapsia joista ei välitetä, sitähän tuo on, eikä ole isovanhempia hoitamassa. Tiedän yhden äidin joka ei koskaan välittänyt lapsistansa vaan laittoi heidät aina mummolle hoitoon, että pääsi juhlimaan jne. Nyt lapset aikuisia eivätkä ole äitinsä kanssa tekemisissä, mutta mummolassa käyvät auttelemassa yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi