Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö vaikea työnhakija "käräyttää"?

Välikädessä
03.10.2019 |

Työpaikallani on paikka avoinna ja tunnen yhden hakijan entuudestaan aika hyvin. Henkilö on normaalisti tavattaessa oikein mielyttävän oloinen ja hänen pitämänsä tilaisuudet ovat jopa mukaansatempaavia. Tiedän kuitenkin hänen olevan omassa työyhteisössään varsin ristiriitainen hahmo joka on ajautunut konflikteihin useiden kollegoidensa kanssa. Muutama henkilö on jopa vaihtanut työpaikkaa päästäkseen hänestä eroon.
Nyt pelkään että hän tekee työhaastattelijoihin hyvän vaikutuksen niin käytöksellään kuin ansioluettelollaan kun eivät tiedä kaikkia puolia hänestä. Kysymys kuuluukin, pitäisikö minun omaa hyvin toimivaa työyhteisöä suojellakseni vinkattava haastattelijoille että henkilö ei kentie olekaan niin hyvä kuin saattaa ensin vaikuttaa? Vai annanko vain olla ja otan sen riskin että hän tulee aiheuttamaan vaikeuksia myös meille?
En sinällään haluaisi olla mikään kantelija joka mustaa jonkun henkilön mainetta selän takana.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano haastattelijalle, että voisi kysellä haastattelussa hakijan vaikutusta työ viihtyvyyteen. Pyytää ideoita miten parannetaan ihmisten välistä kanssakäymistä. Jne. Ja myös muutoin painottaa kyseistä asiaa.

Vierailija
2/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun suosittele pienen kittarin perustamista.

Että tällainen työttömien kadehtimispökäle siis irtosi tänään.

Kyseinen henkilö ei ole työtön vaan vaihtamassa työpaikkaa.

Vierailija
4/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö haastattelun oma firma vai joku rekrytointiyritys? Ensimmäisessä mene vihjailemaan haastattelijoille "Kuulin, että X hakee yritykseen, mutta oltuani hänen kanssaan yrityksessä Y olen mieltä Z". Jälkimmäisessä tapauksessa et voi asialle oikein mitään.

Vierailija
5/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sanoisin, ehdottomasti. Tuollaisesta on lopulta vaikea päästä eroon ja tilanne voi päätyä siihen että hyviä vanhoja työntekijöitä rupeaa lähtemään..

Vierailija
6/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tiedä kaikkea sieltä työyhteisöstäkään. Jos jotain olen oppinut niin sen, että kukaan ihminen ei ole täysin hyvä tai paha. Miksi _hän_ nyt sitten vaihtaa työpaikkaa? Äläkä ainakaan heti asennu häneen ennakkoluulojen perusteella, jos työyhteisöönne tulee.

Vierailija
7/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö haastattelun oma firma vai joku rekrytointiyritys? Ensimmäisessä mene vihjailemaan haastattelijoille "Kuulin, että X hakee yritykseen, mutta oltuani hänen kanssaan yrityksessä Y olen mieltä Z". Jälkimmäisessä tapauksessa et voi asialle oikein mitään.

Oma pomoni sekä osaston apulaispäällikkö tulevat haastattelemaan hakijan. Ja tiedän että jos vihjaan heille asiasta niin se luultavasti kyllä torppaa henkilön hakemuksen. Olen ollut firmassa 15 vuotta ja tiedän että näkemykseeni luotetaan.

Juuri siksi emmin asiaa koska tiedän että vinkkini kyllä johtaa siihen että joku ei saa paikkaa.

Vierailija
8/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiallista kertoa asiasta. 

Vierailija
9/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa sanoa asiasta omalle organisaatiolle jos on tiedossa menneitä ongelmia. Ei huhuja tietenkään, mutta omakohtaisia kokemuksia henkilöstä voi ja kannattaa jakaa.

Vierailija
10/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä tyylin työ kyseessä?

Vaatiiko luovuutta?

Onko ap:llä pelko preiässä ja IDEAT loppu?

Vierailija
11/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa sanoa asiasta omalle organisaatiolle jos on tiedossa menneitä ongelmia. Ei huhuja tietenkään, mutta omakohtaisia kokemuksia henkilöstä voi ja kannattaa jakaa.

Pyytäköön pomoaan soittamaan hakijan pomolle, kyllä totuus tulee ilmi.

Vierailija
12/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet sellaisissa väleissä haastattelijoiden kanssa, että voit asian heille kertoa, niin sitten se kannattaa. Mutta pidä kieli keskellä suuta ettet itse leimaudu juorukelloksi ja pahan puhujaksi.

Itse esittäisin asian ehkä niin, että kertoisin kuulleeni tuon henkilön olevan hyvä asioissa x ja y, mutta herättäneen ristiriitoja edellisessä työpaikassa. Samalla kuitenkin kannattaa korostaa, että tiedot on kuulopuhetta. Näin jätät haastattelijalle mahdollisuuden tarttua ja tarkastaa asian.

Vierailija
13/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma pomoni sekä osaston apulaispäällikkö tulevat haastattelemaan hakijan. Ja tiedän että jos vihjaan heille asiasta niin se luultavasti kyllä torppaa henkilön hakemuksen. Olen ollut firmassa 15 vuotta ja tiedän että näkemykseeni luotetaan.

Juuri siksi emmin asiaa koska tiedän että vinkkini kyllä johtaa siihen että joku ei saa paikkaa.

Jos hänellä on hyvä ansioluottelo ja hän tuo firmalle tulosta, hänet PALKATAAN.

Se että sinä olet ptä nuolemalla hengaillut jossain toimistossa 15 vuotta ei tee sinusta korvaamatonta.

ONKO KYSEESSÄ SINUN TYÖSI KORVAAVA TUÖ?

Tuosta tuloksesta, yrityksen kannattaa laskea onko tulos jonka uusi tekijä tekee tarpeeksi hyvä siihen että tiimihenki mahdollisesti hajoaa (tuottavuus putoaa) ja vanhoja tekijöitä lähtee pois. Disruptio on joskus hyvästä, toisinaan myrkkyä kokonaisuudelle.

Vierailija
14/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hänellä on hyvä ansioluottelo ja hän tuo firmalle tulosta, hänet PALKATAAN.

Se että sinä olet ptä nuolemalla hengaillut jossain toimistossa 15 vuotta ei tee sinusta korvaamatonta.

ONKO KYSEESSÄ SINUN TYÖSI KORVAAVA TUÖ?

Hänen palkaamisensa riippuu tietysti siitä millaisia muita hakijoita paikkaan on. Jos on myös muita varsin hyviä, henkilön "vaikeus" voi kyllä olla ratkaiseva kriteeri. Jos muita hyviä hakijoita ei ole, hän toki varmaan saa paikan.

Ja ei, hän ei millään lailla ole korvaamassa minua. Olemme ihan eri alan ihmisiä enkä edes tulisi tekemään suuresti töitä hänen kanssaan vaikka hän meille tulisi. Tunnen kyllä monia jotka olisivat samassa tiimissä hänen kanssaan.

Vierailija
15/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet sellaisissa väleissä haastattelijoiden kanssa, että voit asian heille kertoa, niin sitten se kannattaa. Mutta pidä kieli keskellä suuta ettet itse leimaudu juorukelloksi ja pahan puhujaksi.

Itse esittäisin asian ehkä niin, että kertoisin kuulleeni tuon henkilön olevan hyvä asioissa x ja y, mutta herättäneen ristiriitoja edellisessä työpaikassa. Samalla kuitenkin kannattaa korostaa, että tiedot on kuulopuhetta. Näin jätät haastattelijalle mahdollisuuden tarttua ja tarkastaa asian.

Kiitos! Tämä oli oikeasti hyvä neuvo.

AP

Vierailija
16/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käräytin aikanaan tietämäni heikkotasoisen hakijan. Juurikin tuollaisen "näyttää paperilla hyvältä" eli suorastaan kadehdittavan monipuolinen cv ja osaa puhua itsensä pois tilanteesta kuin tilanteesta. Jos käyttäisi edes murto-osan siitä energiasta työntekoon niin voisi olla ihan ookookin. Ei vaan saa mitään valmiiksi, työskentelyä seuranneena ongelma on siinä ettei työnteko nappaa. Jos voi niin teettää omat hommansa muilla.

Vierailija
17/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mustamaalaisi kenenkään mainetta kuulopuheiden perusteella. Mutta jos sinulla on hänestä omakohtaista kokemusta, niin voit tehdä itsestäsi osan rekrytointiprosessia. Eikä sinun tarvitse olla ehdoton, mutta voit tosiaan vinkata, että haastattelussa kiinnitetään huomiota työyhteisötaitoihin.

Kokenut haastattelija tosin huomaa ristiriidat haastateltavan puheissa joka tapauksessa.

Minulla on yksi tuttu, jonka pääsyn tiettyihin työpaikkoihin haluan estää. Syynä nimenomaan tuon ihmisen negatiivinen vaikutus yritykseen. Kolmesta paikasta on kysyttykin mielipidettä hänestä. Muutama muu yritys on hänet palkannut, mutta koeajan lopussa työsuhde on purettu. Juuri tältä olen halunnut ne tutut yrittäjät säästää.

Vierailija
18/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käräyttää? taitaa olla aloittajalla paljon ongelmia jo omassa kuupassa. ja vielä vauvelina "anonymisti", 

juuri tuollainen tekee organisaatiosta vähemmän arvostetun; ja sitäpaitsi kuinka luotettavana aloittajan oma miellikuva on?

jospa hyvä veli hierarkiaan tuleekin saada tuuletusta? ennen kuin ei ole mitään tuuletettavaa.

Vierailija
19/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin mikäli organiaation epäkohtia yritetään pitää aina maton alla, se kertoo paljon yrityskulttuurista, sisäänpäinlämpiävyydestä, epäluulosta, nurkkakuntaisuudesta.

Tiimille ja yhteisölle on kuitenkin yhteishengen rakentamisessa paljon opittavaa, mikäli yksikin erilaisuus, perusteltuna vielä, on pahasta.

Vierailija
20/35 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käräyttää? taitaa olla aloittajalla paljon ongelmia jo omassa kuupassa. ja vielä vauvelina "anonymisti", 

juuri tuollainen tekee organisaatiosta vähemmän arvostetun; ja sitäpaitsi kuinka luotettavana aloittajan oma miellikuva on?

jospa hyvä veli hierarkiaan tuleekin saada tuuletusta? ennen kuin ei ole mitään tuuletettavaa.

Tunnen varsin läheisesti useita hänen kanssaan samassa työpaikassa työskennelleitä. Kyse on siis kyllä kuulopuheista mutta pitäisin niitä varsin luotettavina koska niistä kertoneet ihmiset ovat itse työyhteisöissään pidettyjä ja kaikkien kanssa toimeen tulevia henkilöitä. 

Mutta se on se ainoa syy miksi emmin kertomista että kyse on kuitenkin toisen käden tiedosta enkö voi käsi Raamatulla vannoa että se on kaikin osin totta.