Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki - millaisessa tilanteessa olette saaneet?

Vierailija
03.10.2019 |

Olen tämän vuoden ollut vaihtelevasti tt-tuella ja sairauspäivärahalla. Rahat on tulleet millon sattuu ja yhdeltä kuulta sain ainoastaan asumistuen ja sairauspäivärahan. Laskujen makselun kanssa on saanut taiteilla, kaikki menot on minimissä. Nyt tilanne on, että tälle kuulle haen opintotuen+lainan, mutta vasta kun opintosuoritteet on kirjattu. Saan siis tämän kuun opintotuen ja lainan vasta ensi kuun puolella.

Rahastressi on jatkunut jo yli vuoden ja nyt tuntuu etten jaksa enää. Joka päivä menee vähintään tunti laskelmia tehdessä ja miettiessä mitä vielä voisin myydä, miten pienentää ruokalaskua jne. Nyt tilillä on 25e, en kehtaa enää pyytää vanhemmilta tai lainata kavereilta. Kotona on jonkin verran ruokaa vielä, mutta jotain on myös ostettava. Puhelinlaskuja on tälle kuulle kaksi, ja nyt talous meni nurin kun tälle kuulle osuu myös kaksi sähkölaskua. Lääkkeisiin menee tässä kuussa vielä 20e, allergialääke on loppu ja koitin viikon olla ilman, mutta ihottuma palasi välittömästi ja paheni nopeasti, joten pakko vain ostaa lisää... Tavallisesti lääkkeisiin menee 70e kuussa, mutta koska en pärjää ilman mielialalääkitystä, hankin nämä etukäteen heti kun oli varaa.

Vuokran maksoin myös, niin monesti olen joutunut sopimaan maksupäiviä uudestaan kun tuet ovat tulleet milloin sattuu. Sosiaalinen elämä on kärsinyt vaikka yllättävän paljon ollaan keksitty tekemistä mihin ei ole tarvinut käyttää rahaa. Ja toki kaverit ovat välillä maksaneet jotain, jotta edes johonkin pääsisi.

Mt-ongelmat(kaksisuuntainen mielialahäiriö) on viimein saatu tasapainoon, mutta opiskelu- ja rahastressi alkaa käydä ylivoimaiseksi ja oireita alkaa taas ilmaantua. Vaikka saan tilanteen tasapainoon heti kun saan opintotuen- ja lainan, tuntuu todella vaikealta jaksaa vielä tämä viimeinen kuukausi, varsinkin kun pieni epävarmuus vaivaa edelleen...

Tt-tukea en tälle kuulle saa, sillä tililläni kävi sen verran rahaa viime kuussa, ettei tukea myönnetä. Tuo raha tuli ja meni, korjautin seisonnassa olleen auton jotta saisin sen myytyä, mutta ei mennyt katsastuksesta läpi. Autosta saa korjattuna vähintään 2000e, mutta tässä kunnossa sitä ei ole järkeä myydä... Ja viime kuussa vielä näytti siltä, että saan opintotuet ja lainat jo kuun alussa, mutta yksi tentti tulikin takaisin hylättynä, mikä sotki suunnitelmat täysin.

Onkohan tässä tilanteessa mahdollista saada täydentävää tt-tukea sossulta? Paljoa en tarvitse, kunhan saisi sen verran, ettei näin paljon energiaa menisi asiasta stressaamiseen, vaan voisin keskittyä opiskeluun. Osan laskuista toki saa siirrettyä, mutta osan olen jo aiemmin siirtänyt tälle kuulle, eikä niitä enää voi siirtää...

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea muuta vaivaa sinulla on, voi itku 😭.

Koska viimeksi oli työstressiä 🤔

Vierailija
2/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut melkein joka kuukausi ruokaan ja muihin välttämättömyyshyödykkeisiin. Lasten vaatteet ja harrastukset. Hammaslääkäriin kattamaan palvelusetelin ja lopullisen laskun erotus. Astianpesukone, jota asunnossa ei ennestään ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy sosiaaliasiamieheltä.

Vierailija
4/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika sossuun, viikon aikana pitäisi päästä lain mukaan. (Voit tietysti mennä heti aamulla jonottamaan päivystykseen jos sinulla ei ole mitään tekemistä päivän aikana) Ota mukaan kaikki mahdolliset paperit ja todistukset mitä sinulla on tilanteestasi, eiköhän asia sillä selviä.

Vierailija
5/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon saanu dösälipun, 60-30 vrk kerralla, asun päänkaupunkiseudulla, 

Vierailija
6/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko mennä edes parina iltana vkossa/vkl töihin ja tienata muutama satanen kuussa niin elämä helpottuisi?

Vierailija
7/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ollut työttömänä puoli vuotta, ja sitten sain töitä toiselta paikkakunnalta. Pyysin muuttoon tukea, en saanut. En ole koskaan ollut sossun asiakas tuota ennen, enkä sen jälkeen. Toivottavasti ei koskaan tarvitsekaan. 

Täällä elämäntapatyöttömät ja alkoholistit saa Niemen muuttoauton sossun piikkiin joka kerta, kun vaihtavat kämpästä toiseen. Sitten yksi työpaikan saanut, niin ehei, älä unta näe!

Vierailija
8/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sulla pitää olla jotain, mitä varten tarviit täydentävää tukea. Esim. Tarvitsit bussilipun ja kysyt voiko siihen saada, myönnetään, ostat ja näytät kuitin. Eli ei silleen käy, että sanoo että tarviin vähän enemmän yleisesti ottaen.

Vierailija
9/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ollut työttömänä puoli vuotta, ja sitten sain töitä toiselta paikkakunnalta. Pyysin muuttoon tukea, en saanut. En ole koskaan ollut sossun asiakas tuota ennen, enkä sen jälkeen. Toivottavasti ei koskaan tarvitsekaan. 

Täällä elämäntapatyöttömät ja alkoholistit saa Niemen muuttoauton sossun piikkiin joka kerta, kun vaihtavat kämpästä toiseen. Sitten yksi työpaikan saanut, niin ehei, älä unta näe!

Mä oon saanut sen muuttoauton siksi, etten pysty itse ajamaan pakettiautoa ja kantamaan tavaroitani (kaksi välilevyn pullistumaa ja dermatome kipu). Tämä ei päälle päin näy. Jos olisin terve, saisin vähävaraisena muuttoon tukea lähinnä takuuvuokran muodossa.

Vierailija
10/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on jo pitkä aika kun olen toimeentulotukea saanut. Silloin ei puhuttu mitään täydentävästä tai ehkäisevästä, mutta kokemukseni mukaan toimeentulotukea joskus sai ja joskus ei. Se, sainko tukea, ei tuntunut riippuvan mitenkään siitä, miten vaikeassa tilanteessa kulloinkin olin ja kuinka kipeästi tarvitsin rahaa. Voi sinne mennä koettamaan onneaan, toivottavasti tärppää.

Vierailija
11/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäpiirin tietoa Turusta: semmoisia ei myönnetä. Jos joku oikein vänkää ja parkuu ja kärsii niin voidaan ehkä myöntää. Lähtökohtaisesti ei myönnetä.

Vierailija
12/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukea voidaan myöntää myös oletettavasti tulevaa tuloa vastaan niin, että esim. sinun tapauksessa se tämän kuun tuki vähennettäisii n siitä seuraavasta opintotuestasi.

Aina kannattaa yrittää hakea tt-tukea, jos on köyhää. Ei se hakemuksen tekeminen vaikka kuukausittain ole iso vaiva. Sen varaan ei vaan kannata laskea, ettei joudu pettymään. Mutta hakea kannattaa aina, sillähän se selviää saisiko mitään.

Vierailija
13/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon saanut sen muuttoauton siksi, etten pysty itse ajamaan pakettiautoa ja kantamaan tavaroitani (kaksi välilevyn pullistumaa ja dermatome kipu). Tämä ei päälle päin näy. Jos olisin terve, saisin vähävaraisena muuttoon tukea lähinnä takuuvuokran muodossa.

Minä sain muuttokuluihin tukea, mutta en niin paljon että sillä olisi saanut takuuvuokran maksettua. Onneksi sain eräältä tutulta lainattua takuuvuokrarahat.

Vierailija
14/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko sinulla tältä kuulta jo Kelan kielteinen päätös? Kunta ei myönnä mitään ennen kuin Kelasta on joku päätös. Oletko viime kuussa saanut toimeentulotukea ja sitten vielä noita tilisiirtoja? Ei niitä viime kuun tilillepanoja voida tässä kuussa huomioida, jos ne ei enää käytettävissä ole. Viime kuuta voidaan kyllä tarkistaa, mutta ylijäämää ei voi vyöryttää, jos ei ole käytettävissä ja on järjevä syy, mihin raha on mennyt. Eli hae Kelasta toimeentulotukea heti.

Vierailija
15/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sulla pitää olla jotain, mitä varten tarviit täydentävää tukea. Esim. Tarvitsit bussilipun ja kysyt voiko siihen saada, myönnetään, ostat ja näytät kuitin. Eli ei silleen käy, että sanoo että tarviin vähän enemmän yleisesti ottaen.

Muutenhan siellä kävis kaikki valittamassa että perusosa ei riitä ruokaan ym. joten saisko lisää. Pitää esittää tarve tiettyyn asiaan ja todistaa että raha tosiaan siihen menee. Tavalliset pakolliset - terveyskeskusmatkat, lääkkeet, sähkö hyväksytään suoraan kunhan on liitteet.

Vierailija
16/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut kun esim. kun lapsen pyörää piti korjata, niin korjaamon laskuun. Sitten taas olen hakenut haavanhoitotarpeisiin (haava tulehtui leikkauksen jälkeen, hoitotarpeet kalliita mutta ei reseptillä määrättäviä) niin siihen en saanut. Mielestäni olisi ollut perustellumpaa, koska haavatulehdus jos jää hoitamatta niin joutuu sairaalaan ja aiheuttaa enemmän kuluja.

Vierailija
17/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut melkein joka kuukausi ruokaan ja muihin välttämättömyyshyödykkeisiin. Lasten vaatteet ja harrastukset. Hammaslääkäriin kattamaan palvelusetelin ja lopullisen laskun erotus. Astianpesukone, jota asunnossa ei ennestään ollut.

Olen siis yh, kolme lasta, kotihoidontuen jälkeen työttomänä peruspäivärahalla ja sairaspäivärahalla noin 4 vuotta, nyt eletään toimeentulotuella, asumistuella, elatustuella ja lapsilisillä.

Tulot on todella pienet, käteen jää kuussa noin 1400 € Ja jos tulee jotain yllättäviä menoja niihin täytyy hakea harkinnanvaraista. Useimmiten olenkin saanut. Onneksi meillä on oma sosiaalitäti, joka tuntee meidän tilanteen. Kelan kanssa on paljon vaikeampaa ja tilanteemme on hankaloitunut erityisesti 2017 jälkeen, kun Kela alkoi maksattaa tukia. Kaikesta koitetaan nipistää ja välillä tuntuu, että kopa kytätään esim kuinka usein lasten isä käy paikkakunnalla, vaikkei hän edes ole paljoa mukana meidän arjessa.

Vierailija
18/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis yh, kolme lasta, kotihoidontuen jälkeen työttomänä peruspäivärahalla ja sairaspäivärahalla noin 4 vuotta, nyt eletään toimeentulotuella, asumistuella, elatustuella ja lapsilisillä.

Tulot on todella pienet, käteen jää kuussa noin 1400 € Ja jos tulee jotain yllättäviä menoja niihin täytyy hakea harkinnanvaraista. Useimmiten olenkin saanut. Onneksi meillä on oma sosiaalitäti, joka tuntee meidän tilanteen. Kelan kanssa on paljon vaikeampaa ja tilanteemme on hankaloitunut erityisesti 2017 jälkeen, kun Kela alkoi maksattaa tukia. Kaikesta koitetaan nipistää ja välillä tuntuu, että kopa kytätään esim kuinka usein lasten isä käy paikkakunnalla, vaikkei hän edes ole paljoa mukana meidän arjessa.

Aika outoa, jos vähän väliä myönnetään ruokaan harkinnanvaraista, kun se pitäisi sillä perusosalla kattaa. Mihin ihmeeseen se perusosa oikein sinulla menee muuhun kuin ruokaan ja muihin välttämättömyyksiin? 1400 euroa minusta pitäisi ruokaan riittää, kun tuo on tosiaan käteenjäävä osuus vuokran ja muiden asumismenojen jälkeen.

Vierailija
19/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko sinulla tältä kuulta jo Kelan kielteinen päätös? Kunta ei myönnä mitään ennen kuin Kelasta on joku päätös. Oletko viime kuussa saanut toimeentulotukea ja sitten vielä noita tilisiirtoja? Ei niitä viime kuun tilillepanoja voida tässä kuussa huomioida, jos ne ei enää käytettävissä ole. Viime kuuta voidaan kyllä tarkistaa, mutta ylijäämää ei voi vyöryttää, jos ei ole käytettävissä ja on järjevä syy, mihin raha on mennyt. Eli hae Kelasta toimeentulotukea heti.

Kyllä ne viime kuun rahat vaikuttaa tämänkin kuun päätökseen. Tosin toimeentulotuessakin on mahdollisuus 150e ansiotulovähennykseen kuukaudessa.

Mutta todellakin ensin pitää hakea Kelan toimeentulotukea, sitten vasta voi yrittää hakea täydentävää tai harkinnanvaraista.

Vierailija
20/25 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko mennä edes parina iltana vkossa/vkl töihin ja tienata muutama satanen kuussa niin elämä helpottuisi?

Jos on tilanne, jossa saa esim. 200e toimeentulotukea, töihin meneminen muutaman satasen takia on kannustinloukku. Esim. Tienaat 300e, jolloin menetät 200e toimeentulotuen, joten jäät "plussalle" satasen. Tienaat 500e, jolloin työmarkkinatukea leikataan satasen pienemmäksi, joten jäät "plussalle" 200e.

Tottakai kannustan töihin saamaan työkokemusta, mutta on tilanteita, joissa se ei ole järkevää. Esim. jos saa opiskellessa tt-tukea, kannattaa ehkä keskittyä opiskeluun sen sijaan, että tekisi viikonloput siivoustyötä 9e tuntipalkalla.