Tuberkuloosi rokote
hei!
Saimme neuvolasta lapun jossa kerrotaan että tuberkuloosirokotteesta aijotaan luopua syyskuuhun mennessä vastasyntyneillä. Nyt kesän ajan vanhemmat saa vielä päättää ottaako sen vai ei. Nykyisin rokotteen haitat on pahemmat kuin taudin levinneisyys. oliko se 14/100 000 lapsesta saa imusolmukepaiseita rokotteesta. 95% suomalaislapsista EI ole riskiä sairastua tubiin ilman rokotetta taas...
Ajattelin ensin että ei oteta rokotetta mutta sitten näin toissa illala Akuutin jossa kerrottiin että Tuberkuloosi tappaa taas ja kerrottiin paljon faktaa, tauti ei ole kuollut ja kuopattu.... Nyt päätettiinkin se siis varmaan ottaa, miten te muut?
Kommentit (6)
Oma vauva syntyy heinäkuussa ja koska olen ammatiltani sairaanhoitaja niin vauva tulee sen rokotteen saamaan. Työskentelen polilla luultavasti myös äippäloman jälkeen ja siellä kun tulee kaikenlaista vastaan niin en ota sitä riskiä, että vien kotiin tartunnan. Ja vaikka menisin vuodeosastolle töihin niin siellähän niitä vanhuksia vasta saattaa tavatakin, joilla ko tartunta on.
Tässä siis minun mielipiteeni asiasta.
empä oo miettinyt.. Mulla laskettu aika elokuun lopussa, ja luulin, että asia olis jo siihen mennesä päätetty mun puolesta, mutta jos ne syyskuuhun asti antaa sitä, niin sitten kai siitä on tehtävä itse päätös. Tuskin kuitenkaan sitten rokotan, pitänee tiedustella vielä mieheni mielipidettä ja ottaa enemmän selvää asiasta.
ikarus
laskettu aika 27.9 ja vauva syntyy varmaan lokakuun puolella eli tuskin sitä silloin enää saa. Haluaisin kuitenkin, koska meillä on melko varmasti edessä reissuja Venäjälle (ilman vauvaa tai vauvan kanssa) ja siellähän tuo riski tubille on ihan oikeasti olemassa. Asiaa en ole kuitenkana tämän enempää pohtinut, mutta jos voisin valita ottaisin sen ehdottomasti.
Mayella rv 23
Rokotetta annetaan edelleen riskiryhmille, mutta massarokotukset loppuvat. Jos kuulutte riskiryhmään, teidän lapsellenne tuo rokote annetaan.
Esikoinen sai ns. vanhan rokotteen ja kuopus uuden. Ei pahoja reaktioita.
Perusteluthan luopumiselle ovat lisääntyneet sivuvaikutukset ja huonompi teho.
Miksi kuitenkaan sillä kannataa ns. riskiryhmät rokottaa, jos ei kerran tehoa? Minä en halua kokeilla saako lapseni mahd. tubin jostain vai ei, koska ihmiset liikkuvat niin paljon nykyään ja moni voi olla kantaja, koska monessa maassa ei rokoteta.
Tästä on käyty keskustelua täällä viime viikolla.
Lauris rv 28+4
Tai oikeastaan jo olin, että ei oteta, mutta en oikein tiedä. Lopullisen päätöksen teen varmaan synnärillä. Pitää kattoo mitä mieltä ne kätilöt on siellä.
Tytteli-83 rv 38+1