Kuinka auttaa tytärtä joka korviaan myöden veloissa? Vinkkejä? Ideoita?
Homman nimi on se että teininä jo painittiin erinäisten ongelmien kanssa ja kun tytär täytti 18v oli jo kasaantunut kaiken maailman laskuja tuhottomasti. Asiaa otettiin puheeksi monesti mutta äidin neuvot meni kuuroille korville ja velat kasvoi kasvamistaan. Nyt 2v myöhemmin on luojan kiitos aikuistunut, on oma vuokra-asunto ja vakituinen työpaikka... ja helvetilliset velat hölmöilyistä. Ja nyt meni jo luottotiedot.
Haluaisin auttaa tytärtä, hän tekee pitkää työpäivää mutta siitä huolimatta velat vain kasvaa kokoajan. Velkaa on noin 8000e.
Hän on nyt jo vuoden ajan maksanut kaikki lainaamansa rahat joka kerta takaisin minulle. Harkitsin jo että otan omiin nimiin lainan jota hän maksaa pois ettei koko nuoruus menisi velkojen kanssa painiessa. Oma talous menee kyllä aivan kuralle jos hän sitten jättääkin lainanlyhennykset maksamatta.... Mitä te tekisitte? Tytär ei ole siis itse ehdottanut asiaa. Tiedän kuinka ahdistavia raha-asiat hoitamattomana ovat, itseäni ahdistaa se että hän painii seuraavat 10 vuotta tuon laina taakan kanssa. Mitään omaisuutta minulla ei itselläni ole. Paras opetus on toki se että omat hölmöilyt pitää maksaa, tässä tapauksessa uskoisin että on jo ymmärtänyt yskän, ja pitäisi tietenkin seuraavat 5v maksaa tuota lainanlyhennystä pois. Haaveilee yliopisto-opinnoista mutta ei tässä taloustilanteessa voi lähteä opiskelemaan.
Kommentit (67)
Et todellakaan ota lainaa, että saisit aikuisen lapsen velat maksettua.
Se, että otat lainan ja tytär maksaa takaisin, kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Toki on riski, että et saa kaikkea takaisin, mutta jos tytöllä kerran on säännölliset tulot ja jos on jo ymmärtänyt mikä meni pieleen, niin uskon että järjestely toimii. En tunne näitä asioita tarkemmin, mutta eikö siinä saa luottotiedotkin nopeammin takaisin, kun hankkiutuu eroon ulosotosta?
Anna hänen ihan ite maksaa velkansa. Ja 8000€ ei ole edes mikään summa eikä mikään. Eihän 8000€:lla saa edes autoa
Kommentit osoittavat, että kommentoijat eivät tiedä mitään pikavippien ja kulutusluoton kanssa velkaantumisesta. 8000 euroa on iso summa, jos korot ovat katossa ja palkka pieni.
Mulle on aina sanottu kotona, että pyydä vanhemmilta rahaa jos tarvitset, älä ota pikavippejä tai muuta. Meidän suvussa perhekeskeisyys tarkoittaa sitä, että läheisiä autetaan, kun joku mokaa, eikä mitään tarvitse hävetä.
Mielestäni on rakkautta auttaa myös rahallisesti, jos tilanne sitä vaatii. Ehkä jos kyseessä olisi kolmas kerta, niin sitten voisi jättää oman onnensa nojaan, mutta tässä tapauksessa tyttö on vielä "ensikertalainen" ja tosi nuori.
Tyypillistä suomalaista mentaliteettia, että "ihan itse mokasi, korjatkoon tyhmä tyttö itse mokansa". Miksi tässä maassa vaaditaan itsenäistymistä niin nuorena?
Maksa tytön lainat ja tee hänen kanssaan kirjallinen sopimus takaisinmaksusta.
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan ota lainaa, että saisit aikuisen lapsen velat maksettua.
Aikuinen lapsi maksaisi velkaa pois kuten tähänkin asti, ainoana erona olisi se, mille tilille raha siirtyy eräpäivänä.
Jos haluat ja pystyt auttamaan, niin miten olisi sellainen järjestely, että tuplaat tytön lyhennykset, eli jos hän pystyy lyhentämään 200 € niin sinä laitat toisen 200 €. Näin lainan maksuaika lyhenee paljon ja tytär joutuu kuitenkin pitkäjänteisesti hoitamaan velkoja pois. Keskenänne voitte sopia sen, onko hän sulle sitten jotain velkaa niistä sun tekemistä lyhennyksistä vai kuitataanko ne lahjana.
Kyllä tuo on iso summa maksaa vähän kerrallaan447 takaisin.