Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka auttaa tytärtä joka korviaan myöden veloissa? Vinkkejä? Ideoita?

Mystr
02.10.2019 |

Homman nimi on se että teininä jo painittiin erinäisten ongelmien kanssa ja kun tytär täytti 18v oli jo kasaantunut kaiken maailman laskuja tuhottomasti. Asiaa otettiin puheeksi monesti mutta äidin neuvot meni kuuroille korville ja velat kasvoi kasvamistaan. Nyt 2v myöhemmin on luojan kiitos aikuistunut, on oma vuokra-asunto ja vakituinen työpaikka... ja helvetilliset velat hölmöilyistä. Ja nyt meni jo luottotiedot.
Haluaisin auttaa tytärtä, hän tekee pitkää työpäivää mutta siitä huolimatta velat vain kasvaa kokoajan. Velkaa on noin 8000e.
Hän on nyt jo vuoden ajan maksanut kaikki lainaamansa rahat joka kerta takaisin minulle. Harkitsin jo että otan omiin nimiin lainan jota hän maksaa pois ettei koko nuoruus menisi velkojen kanssa painiessa. Oma talous menee kyllä aivan kuralle jos hän sitten jättääkin lainanlyhennykset maksamatta.... Mitä te tekisitte? Tytär ei ole siis itse ehdottanut asiaa. Tiedän kuinka ahdistavia raha-asiat hoitamattomana ovat, itseäni ahdistaa se että hän painii seuraavat 10 vuotta tuon laina taakan kanssa. Mitään omaisuutta minulla ei itselläni ole. Paras opetus on toki se että omat hölmöilyt pitää maksaa, tässä tapauksessa uskoisin että on jo ymmärtänyt yskän, ja pitäisi tietenkin seuraavat 5v maksaa tuota lainanlyhennystä pois. Haaveilee yliopisto-opinnoista mutta ei tässä taloustilanteessa voi lähteä opiskelemaan.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjaveroraja rintaperilliselle on 4999/3v.

Eihän se ole lahja, vaan velka. Velkakirja tehdään.

Vierailija
42/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä tyttöä pitäisi auttaa? Anna mennä pohjalle, anna oppia omista virheistä. Jos otat velat itsellesi, niin lapsi oppii, että ei tarvitse kantaa vastuuta mistään tai sietää mitään ikävää.

Lapsi voi tehdä kahta työtä, moni muukin tekee.

Pohjalle putoamisessa on se riski, ettei sieltä enää jaksa kiivetä ylös.

No äidin auttama jää sinne joka tapauksessa eli kun velat on kuitattu, voi aloittaa alusta, suunta on selvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lähipiirissä on vastaava tapaus. Tyttö otti nuorena ties mitä pikavippejä ja ajautui ongelmiin. Äitinsä otti lainan ja maksoi velat pois, en tiedä maksoiko tämä tyttö äidilleen, vai maksoiko äiti vaan hyvää hyvyyttään. Oli miten oli, tämä tyttö oppi läksynsä. Nyt on kymmenen vuotta hoitanut raha- asiansa todella ihailtavasti. Lainaa ei ole sen jälkeen mistään ottanut. Eli voi toimiakin, tai sitten olla toimimatta. Riippuu täysin tyttäresi asenteesta.

Vierailija
44/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa tytölle vain se summa, joka sinulla on itselläsi varaa menettää, jos siihen päädyt.

Vierailija
45/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta sosiaalinen luotto. Sillä voi saada vaihdettua korkeakorkoiset lainan ainakin osittain matalakorkoisempaan.

Käykää läpi lainat. Maksakaa korkeampi kuluiset velat eka pois.

Perintötoimiston kanssa pitää olla tarkkana, koska tykkäävät tyrkätä tarpeettomia lisämaksuja ja saattavat jopa toimia laittomasti.

Vierailija
46/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avauksen täytyy olla provo, koska 8000euron velka ei todellakaan ole valtava.Tuota summaa ei maksella 10 vuotta takaisin, se on hoidettu 2-3 vuoden aikana ihan minimisummalla kuukautta kohti.

Tai jos ap on tosissaan niin älynlahjoilla ei ole siunattu.

Vierailija
47/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaneuvontaan. Toiset kunnat myöntävät myös sosiaalista luottoa jolla velallinen saa velat kuitatuksi velkojille ja tämän jälkeen lyhentää yleensä matalakorkoista lainaa maltillisella summalla.

Tytön elämä ei ole läheskään pilalla mutta oppirahat näköjään on maksettava.

Vierailija
48/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani auttoivat sisartani. Nyt sisareni on jo 50-v. ja hän saanut jo 100.000 e vanhemmiltani pelastusrahaa. Siinä samalla ihan ohi mennen tehtiin minusta lähes perinnötön. Joten mietihän kahdesti, kannattaako auttaa antamalla rahaa, vai olisiko viisaampaa opettaa rahan käyttöä ja vastuuta.

Vierailija
49/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi mun lapsi, niin tekisin seuraavan tarjouksen: Saan lapsen tiliin (tileihin) katsomisoikeuden, dokumentin siitä, että lapsi on laittanut itsensä vippikieltoon ja säännöllisesti dokumentit siitä, kuinka paljon hän on lyhentänyt velkaansa. Niin kauan, kun hänellä on velan maksu kesken, maksaisin yhden euron jokaista kahta euroa kohden, joilla hän lyhentää velkaansa. Maksaisin siis kolmasosan, jos voisin olla varma että hän on ottanut vastuun tilanteesta, eikä enää velkaannu.

Vierailija
50/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo, mä hyppisin riemusta, jos olisi uo-velkaa vain 8000€. Senhän maksaa vuodessa, parissa pienemmälläkin palkalla.

Mulla on oman idiotismin takia mennyt luottotiedot ja velkaa oli siinä vaiheessa, kun annoin kaiken valua ulosottoon, noin 35k. Oon lyhentänyt vuoden aikana niitä jo yli 10k. Suunnitelmissa olisi olla vapaa veloista viimeistään kolmen vuoden kuluttua ja hyvin olen aikataulussa. Vaatii sisua, mutta itse olen soppani keittänyt.

Vierailija
51/67 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutteko lähellä?

Tyttö voisi vuokrata koko asuntonsa.välillä airbnb tai bookingin kautta. Pyytää yli 100€, koska 30% menee veroina valtiolle.

Jos ei saa vuokrata, voi vuokrata kaksiosta huonetta jne....

Nyt tekemään rahaa mistä voi. 8K on mahis maksaa vuodessa parissa, jos sitoutuu.

Vierailija
52/67 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annapas tytön selviytyä ihan itse. Itse on kamoja ostellut, pitää sen verran ymmärtää että velka pitää maksaa takasin. Ei oo vielä tainnut tajuta ja aikoo ihan yliopistoon :-)

Vierailija
53/67 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista tehdä hummustelu reissu Dubaihin, instatähtien tyyliin?

Vierailija
54/67 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettamalla elämänhallintaa

Ei €€€

Vierailija
55/67 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avauksen täytyy olla provo, koska 8000euron velka ei todellakaan ole valtava.Tuota summaa ei maksella 10 vuotta takaisin, se on hoidettu 2-3 vuoden aikana ihan minimisummalla kuukautta kohti.

Tai jos ap on tosissaan niin älynlahjoilla ei ole siunattu.

Kahdessa vuossa vaikkapa, se olisi 4000 vuodessa, ei minusta mikään ihan minimi summa kuukautta kohden, mikäli tulot ovat niukat...

Vierailija
56/67 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin samankaltaisessa tilanteessa kuin tyttäresi noin 8v sitten, nyt olen 28v. Muutin silloin yhteen silloisen poikaystäväni kanssa, ja elin jatkuvasti yli varojeni lähinnä poikaystävän haluaman elämäntyylin takia. Koska säästöjä ei ollut, meni talous perseelleen ensin auton hajoamisesta ja uuden ostosta velaksi, viimeinen niitti oli koiran mysteeri sairastaminen ja lopetus, mihin jouduin ottamaan pikavippejä maksaakseni ne. Lopulta otin vippejä maksellakseni vanhoja, ja eräänä päivänä heräsin siihen, että velkaa oli noin 12te eikä varaa maksaa korkea korkoisia lyhennyksiä moneen eri vippifirmaan. Vanhempani eivät suostuneet auttamaan (vaikka heillä olisi ollut varaa ilman lainan ottamista), joten otin kalliin lainan millä sain kaikki maksettua pois. Ensi keväänä maksan viimeisen erän tätä lainojen yhdistelylainaa, jonka jälkeen elämä helpottaa suunnattomasti. Elän itsekin pk-seudulla, tehnyt matalapalkkaista vakkariduunia ja nyt alkaa olemaan tunnelin pässä valoa, ja pystyn hakemaan kouluunkin ilman velkoja niskassani.

Jos pystyt, auta tytärtäsi, tehkää velkakirja ja takaisinmaksusuunnitelma. Mieti sitä, miten vaikuttaa elämääsi, jos tyttäresi ei ikinä maksa velkaa takaisin, eli suomeksi ole valmiina heittämään 8000e tuhkana tuuleen.

Vierailija
57/67 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reps :D Ompas kauheat velat! Ei mee montaa vuotta maksella tuollanen summa pois. Mulla on 90 tuhatta euroa velkaa kun yritys meni konkkaan. 

Vierailija
58/67 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä autoin omaa tyttööni. Velka oli 1800. Hän lyhentää minulle sitä 50 kuukaudessa. On maksanut joka kuukausi. Ota itsellesi joku halpakorkoinen laina oikeasta pankista, esim. Joustoluotto. Seuraatte tytön kanssa yhdessä tilannetta. Sano tytölle, että toista pelastusta ei tule. Jos tarvitsee joskus lisärahaa, miettikää yhdessä miten asia järjestetään. Tyttö tarvitsee ehdottomasti tukea.

Vierailija
59/67 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydätte ksikki velat ulosottoon, tytär jarkaa työssä ja samassa asunnossa ja lyhentää velkaa uo:n kautta.

Jos puutut liikaa oppii vain haitallisen, mamma betala mallin.

Vierailija
60/67 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Itse on sotkunsa aiheuttanut itse saa siitä myös selvitä kuten muutkin aikuiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän