Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka auttaa tytärtä joka korviaan myöden veloissa? Vinkkejä? Ideoita?

Mystr
02.10.2019 |

Homman nimi on se että teininä jo painittiin erinäisten ongelmien kanssa ja kun tytär täytti 18v oli jo kasaantunut kaiken maailman laskuja tuhottomasti. Asiaa otettiin puheeksi monesti mutta äidin neuvot meni kuuroille korville ja velat kasvoi kasvamistaan. Nyt 2v myöhemmin on luojan kiitos aikuistunut, on oma vuokra-asunto ja vakituinen työpaikka... ja helvetilliset velat hölmöilyistä. Ja nyt meni jo luottotiedot.
Haluaisin auttaa tytärtä, hän tekee pitkää työpäivää mutta siitä huolimatta velat vain kasvaa kokoajan. Velkaa on noin 8000e.
Hän on nyt jo vuoden ajan maksanut kaikki lainaamansa rahat joka kerta takaisin minulle. Harkitsin jo että otan omiin nimiin lainan jota hän maksaa pois ettei koko nuoruus menisi velkojen kanssa painiessa. Oma talous menee kyllä aivan kuralle jos hän sitten jättääkin lainanlyhennykset maksamatta.... Mitä te tekisitte? Tytär ei ole siis itse ehdottanut asiaa. Tiedän kuinka ahdistavia raha-asiat hoitamattomana ovat, itseäni ahdistaa se että hän painii seuraavat 10 vuotta tuon laina taakan kanssa. Mitään omaisuutta minulla ei itselläni ole. Paras opetus on toki se että omat hölmöilyt pitää maksaa, tässä tapauksessa uskoisin että on jo ymmärtänyt yskän, ja pitäisi tietenkin seuraavat 5v maksaa tuota lainanlyhennystä pois. Haaveilee yliopisto-opinnoista mutta ei tässä taloustilanteessa voi lähteä opiskelemaan.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetilliset velat = 8000 e?

Vierailija
2/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ota velkaa itsellesi. Osta joskus ruokaa ja vaikka vessapaperia.

Tuollaisen summan maksaa helposti kun on tahtoa.

Nyt kannattaa lähteä opiskelemaan, koska hän ei saa opintolainaa vaan kela maksaa toimeentulotukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat tytön velat pois tai autat valitsemallasi summalla. Mitä kauemmin velan maksu kestää, sitä korkeammaksi korot nousevat. Sekin olisi apu, että tyttö jää korottomasti velkaa sinulle.

Vierailija
4/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ää nyt nimiisi velkaa ota (jos se nyt edes on mahdollista..), ei siinä ole mitään järkeä! Pahimmassa tapauksessa teillä molemmilla kohta luottotiedot mennyt.

Mutta auta tyttöä muuten lainojen maksussa, jos haluat. Tyttö maksaa sitten enemmän aina kerralla palkastaan. 8000 ei ole mikään mahdoton summa maksella kuule.

Vierailija
5/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysykää velkajärjestelyä

Vierailija
6/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika onneton hoitaan asioita jos 8000 euron velkaan mene 10 vuotta maksella.  Pystyy siis lyhentämään vain 67 euroa kuussa?

Vierailija
7/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Maksoin itse 5000 opintolainan opintojen loputtua työllä, josta tienasin noin 2000 brutto kuussa. Siinä meni pari vuotta. Eli en nyt ymmärrä tuota "loppuelämä pilalla ja ei edes opiskelemaan pääse" -skenaariota. Oletko katsonut tytön kanssa laskelmia, kauanko menee, kun maksaa tuon takaisin?

Ehkä kolme vuotta? Ei nyt elämä ole siinä ajassa ohi, vaikka töppäyksestä joutuukin nyt kärsimään.

En ymmärrä, miksi edes harkitset lainan ottamista, joka ajaisi oman taloutesi kuralle.

Vierailija
8/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelemaan ilman muuta. Velat ei sitä estä. Tyttö saa Kelasta toimeentulotukea, koska pankki ei anna opintolainaa.

Vierailija
9/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tyttö on velkaa? Onko mahdollista järjestää matalakorkoisempi laina? Pystytkö lainaamaan korottomasti jonkun isomman summan (muista velkakirja!), että tyttö pääsisi mahdollisimman pian muuten velattomaksi? Miten talouden hallinta muuten, osaako kontrolloida rahankäyttöä nyt?

Vierailija
10/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkajärjestelyyn ohjaisin.

Ei ole mitään mieltä, että teidän molempien talous olisi veitsenterällä.

Muutoin voit sitten auttaa pienimuotoisesti, jos oma taloutesi antaa myöden.

Se, että itse tuossa tilanteessa maksaisit velan pois, on kyllä huonoin vaihtoehto.

Vierailija
11/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa mahdollisimman nopeasti velat pois. Korot kasvaa ihan älyttömän nopeasti!

Vierailija
12/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse velkajärjestelyyn tuolla summalla. Ja kyllä, velka on "helvetillinen" 20-vuotiaalle nuorelle eikä saa sitä maksettua tuolla palkalla pois. Asumisen kulut on jo laittanut minimiin mitä Vantaalla nyt pystyy. Itse asumme 300km päässä joten en voi tässä asumis asiassa auttaa.

Koska luottotiedot ovat menneet ei edes pysty enää vaihtaa asuntoa, ei saisi edes kotivakuutusta. Koska velat on perinnässä ne kasvaa kokoajan korkoa.

Tarkoitin velan ottamisella itselleni sitä että ottaisin pankista 8000e lainan omiin nimiini jolla velat maksetaan pois ja tytär maksaisi minulle tätä pankkilainaa kuukausittaisen lyhennyksen verran.

-Ap

Vierailija
13/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäikö tuosta yksi nolla pois? Onko velat 80000e?

Vierailija
14/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelemaan tai velkajärjestelyyn.

Kelasta tyttö saisi toimeentulotukea, koska ei saa opintolainaa.

Vierailija
15/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienellä palkalla tuon ikäiselle on kyllä iso summa ja kasvaa kokoajan.

Vierailija
16/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys velkaneuvontaan heti huomenna! Se on ainoa järkevä ratkaisu. Äiti voi mennä mukaan jos haluaa. Sieltä saatte oikeaa tietoa ja asiantuntevia neuvoja asian hoitamiseksi. 8000€ ei ole kovin iso summa mutta korot kasvattavat sitä.

Vierailija
17/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mystr kirjoitti:

Ei pääse velkajärjestelyyn tuolla summalla. Ja kyllä, velka on "helvetillinen" 20-vuotiaalle nuorelle eikä saa sitä maksettua tuolla palkalla pois. Asumisen kulut on jo laittanut minimiin mitä Vantaalla nyt pystyy. Itse asumme 300km päässä joten en voi tässä asumis asiassa auttaa.

Koska luottotiedot ovat menneet ei edes pysty enää vaihtaa asuntoa, ei saisi edes kotivakuutusta. Koska velat on perinnässä ne kasvaa kokoajan korkoa.

Tarkoitin velan ottamisella itselleni sitä että ottaisin pankista 8000e lainan omiin nimiini jolla velat maksetaan pois ja tytär maksaisi minulle tätä pankkilainaa kuukausittaisen lyhennyksen verran.

-Ap

Jos haluat itse kusiseen tilanteeseen, niin anna palaa vaan. Tyttö ei ikinä tule maksamaan sinulle takaisin. Kokemusta on vastaavasta tilanteesta.

M53

Vierailija
18/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt sitä velkaneuvontaa ehdotelko, sinne on ainakin puolen vuoden jono ja tuskin tuollaisella pikkusummalla sinne edes otetaan.

Vierailija
19/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mystr kirjoitti:

-Ap

Jos saat lainan paremmalla korolla kuin nykyinen velka on, ja pystyt siihen taloudellisesti, niin ilman muuta kannattaa. Tyttö täytyy tietysti saada sitten ymmärtämään, että hän sitoutuu maksamaan sen tietyn kuukausittaisen lyhennyksen, eikä sitä voi jättää maksamatta vain siksi, että velkojana on äiti.

Vierailija
20/67 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mystr kirjoitti:

-Ap

Auta ennemmin suunnittelemalla hänen kanssaan kuukausittaiset tulot ja menot, jos hän ei harrasta tuollaista nyt. Ja kuinka selviää pienemmillä tuloilla, millaisia ruokia kannattaa tehdä, miten eri tavoin voi säästää. Ja välillä viet ulos syömään, annat lahjaksi lahjakortteja ja avustat välillä jollain summalla, jolla saa vaikka kauppakassin. Jos taloudenpito ei ole tytöllä hanskassa, niin pelkkä rahan lyöminen kouraan ei varmaan ratkaise asiaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän