A-streptokokki, alapään turpoaminen,punoitus,märkäpaiseet
Olen sairastanut tietämättäni ehkä pidempäänkin a-streptokokkia, lievää kurkkukipua, lievää kuumeilua, lääkäri ei suostunut ottamaan nieluviljelyä koska kuume ei ole ollut korkea tai koska kurkkukipu ja paiseet kurkussa ”ei riittävän pahoja”
Tätä jatkuin kunnes yhtäkkiä kunto romahti, tuli sellaisia oireita ettei lasten korville kuulu hirveitä kipeitä paiseta alapäässä, turvotusta, sekä kuume, lievä kurkkukipu, voimattomuus.
Vihdoin lääkäri suostui antamaan lähetteen labraan, paljastui a-streptokokki. Antibiootin aloitus vei heti ne alapää oireet pois, voimattomuus säilyi. Ehdotin että testataan koko perhe, lääkäri oli sanonut että turhaa se on, ei se kuitenkaan tartu aikuiselta lapseen niin helposti. Siis onko yksi pumpulitopsi ja sen tutkiminen kaupungille niin kallista? Lopulta suostuivat testaamaan, lopputulos 1 ainoa perheenjäsen ei sairasta tätä, eikä se näy mitenkään ulospäin heistä. Kyllä sanon että Vtuttaa kun pitää sairastaa siksi ettei ajoissa saa lääkkeitä. Ja kyllä pistin ylilääkärille palutetta hänen alaisistaan. Nyt on suunta parempaan mutta huonoksi päästyä paraneminen ei tapahdu pikavauhtia.
Tämän keissin hoiti vantaan terveysasema.
Kommentit (10)
Muistan lapsuudesta kun oltiin a-streptokokkikierteessä koko perhe. Me ei saatu mennä päivähoitoon eikä äiti kouluun eikä isä töihin. Ja sitä antibioottia piti syödä viikkokaupalla
Minä jouduin parin viikon antibioottitiputukseen. Ei ole leikkimistä tämän kanssa.
Ja lääkäri väitti alkuun että on genitaaliherpes, ei ollut eikä viruslääke edes auttanut, senkin söin.
Ihmettelin mistä olisi saanut kun ei koskaan ole oireillu
” no miehes käynyt vierassa”
No hän ei käy, sori.
Ymmärrän hyvin, että olit huolissasi. Lapsenlapseni sai ko bakteerista kurkkupaiseen, jota ei pystytty diagnosoimaan muuten kuin magneettikuvauksella ja poistettiin leikkauksella paise sekä nielurisat.
Pitkä ab-kuuri jälkihoitona.
Olemme i kuisesti kiitollisia Mikkelin keskussairaalan henkilökunnalle ripeästä ja hienosta toiminnasta.
Mun täysin oireettomalta lapselta löytyi streptokokki kun otettiin nieluviljely niveloireiden selvittelemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun täysin oireettomalta lapselta löytyi streptokokki kun otettiin nieluviljely niveloireiden selvittelemiseksi.
Niinpä, tätä ei oteta päiväkodeissa tarpeeksi huomioon hygieniassa. Tartuttavat siellä toisiaan.
Lääkkeeksi annettiin siis v-pen mega 3 krtpv,
Muut perheenjäsenet 2 krt pv