Ideani kuinka ihmiset saataisiin käyttämäänn enemmän joukkoliikennettä
Julkisuudessa on esitetty että ihmisten pitäisi käyttää enemmän joukkoliikennettä, mutta ihmisten mielestä se on liian kallis.
No mitä jos joukkoliikenteen käyttämisestä alettaisiin maksamaan käyttäjille. Esimerkiksi jokaisesta bussilla tehdystä matkasta saisi yhden euron. Ratikasta saisi 50 senttiä koska se on niin täynnä.
Kommentit (39)
Alkaisin taatusti käyttämään joukkoliikennettä, jos pääsisin yhdellä kulkuvälineellä kotoa työpaikalle, ja näitä kulkisi vähintään 15 välein. En rakasta autolla ajoa ja parkkipaikan etsintää (sekä talvella ikkunoiden raappaukset ym) mutta kun se sujuu joka tapauksessa parissakymmenesdä minuutissa ja bussilla menisi vaihtoineen tunnin verran.
Kunhan se edes kulkis, niin sekin auttais jo paljon.
Junat esim. on myöhässä ihan koko ajan jos tulevat ollenkaan. Työmatka pidentyy paljon ajallisesti kun pitää varuilta lähteä normaalia aikaisemmin, että jos juna ei tulekaan.
No jospa ihan alkuun edes järjestettäisi sitä toimivaa joukkoliikennettä kaikkialle sinne missä ihmisiäkin on. Typerää sanahelinää yrittää markkinoida joukkoliikennettä jonain vaihtoehtona, vaikkei sellaista todellisuudessa ole laajalti edes käytössä. Päinvastoin, julkista liikennettä on monin paikoin vain huononnettu samaan aikaan kun kuitenkin huudetaan että sitä pitäisi käyttää. Päättäjien sanat ja teot synkkaan, kaikki eivät asu ison kaupungin keskustassa.
Eiköhän maksuttomuus jo riittäisi, jotta se houkuttelisi ne jotka sitä pystyy käyttämään. Suurin ongelma on edelleen se että joukkoliikenne toimii vain pienelle osalle suomalaisista.
Tehoaisivatko alennuskampanjat? "Saat joka viidennen matkan ilmaiseksi."
Julkisilla menee työmatkaan päivittäin 2h15 min. Omalla autolla 40 min. Kummankohan valitsen?
Suomi (pl. Helsinki) on liian pieni ja harvaanasuttu maa toimivalle joukkoliikenteelle.
Kommunismi 2.0
Siis ei jumalauta mitä paskaa.....
Julkiset työpaikalle täältä: 6 kertaa päivässä arkisin ja kestää vajaat 2 tuntia monen vaihdon kera. Omalla autolla alle 40min ja töissä on parkkihalli kun ei ole keskustassa. Ei mua rahalla saa julkisiin. Mutta sen sijaan yhdistelen aina autoreissut mahdollisimman kattaviksi, eli valitsen kaupankin sen mukaan mistä saan lyhimmällä ajolla listaan kertyneet hankittavat.
Voisiko joukkoliikenteeseen ottaa käyttöön eräänlaisen bisnes- tai ykkösluokan? Sellainen, mihin pääsisi vain lisämaksusta ja vain työmatkalaisen kausikortilla tms. Eli lähijunaan vaikka bisnekselle omistettu runko, jonka ovilla henkilökunta tarkastaa että vaunuun pääsee vain oikealla kortilla ja jossa valvonta kaikkea sekoilua ja puhelimeen pälätystä kohtaan olisi huomattavasti tehokkaampaa. Busseissa tämän voisi toteuttaa omina vuoroinaan, eli bisnesbussi omana linjanaan ja ovella kerberos tarkistaa liput ja pitää tarvittaessa jöötä. Hiljaisia vaunujahan taitaa olla joissain pikajunissa, mm. niillä jotka palvelevat Tre-Hel työmatkalaisia aamulla ja iltapäivällä.
Muissa liikennevälineissä viidakon meininki voisi jatkua sitten ihan rauhassa entiseen malliin.
Vierailija kirjoitti:
Tehoaisivatko alennuskampanjat? "Saat joka viidennen matkan ilmaiseksi."
Kuule, esim. pääkaupunkiseudulla julkisen liikenteen lipun hinnoissa on tukea n. 50%, joten joka toinen matka on jo ilmainen.
Vähän myöhässä olet ideasi kanssa.
Juu. Heti kun se toimisi 24/7 niin pääsisi edes työmatkat kuljettua.
Jos junat eivät olisi monta kertaa viikossa myöhässä, niin se voisi kannustaa autoilemaan vähemmän. Vituttaa lähteä tuntia aiemmin töistä ja sitten istua junassa työpaikan vieressä tunnin verran odottelemassa ilman mitään järkevää tiedotusta koko asiasta kun suunnilleen lehdet raiteilla sotkevat kaiken.
Julkinen liikenne on kallista. Jos auto jo on, on edullisempaa mennä sillä kuin ostaa seutulippu ja takaisin, joka on yhteensä noin 10€.
Suurin matkavastus on toiset ihmiset. Vaikka matkat julkisilla olisivat ilmaisia, en käyttäisi.
En jaksa kännyköiden huudattamista, syömistä, juomista, puhelimeen puhumista, meikkaajia, nistejä, densoja, kiljuvia teini- ja muukalaislaumoja tai haisevia ihmisiä.
Nykyään näitä on lähes joka välineessä, junien ollessa pahimpia.
Vierailija kirjoitti:
Suurin matkavastus on toiset ihmiset. Vaikka matkat julkisilla olisivat ilmaisia, en käyttäisi.
En jaksa kännyköiden huudattamista, syömistä, juomista, puhelimeen puhumista, meikkaajia, nistejä, densoja, kiljuvia teini- ja muukalaislaumoja tai haisevia ihmisiä.
Nykyään näitä on lähes joka välineessä, junien ollessa pahimpia.
Nimenomaan tähän ongelmaan olisi tuo ehdottamani bisnesluokka täyden kympin ratkaisu! Hatuttaa aivan mielettömästi maksaa maltaita siitä, että pääsee väsyneenä kuuntelemaan todennäköisesti pummilla matkustavan rupusakin mesoamista ja sekoilua. Mieluummin maksaisi lisää ja matkustaisi oikeasti mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Alkaisin taatusti käyttämään joukkoliikennettä, jos pääsisin yhdellä kulkuvälineellä kotoa työpaikalle, ja näitä kulkisi vähintään 15 välein. En rakasta autolla ajoa ja parkkipaikan etsintää (sekä talvella ikkunoiden raappaukset ym) mutta kun se sujuu joka tapauksessa parissakymmenesdä minuutissa ja bussilla menisi vaihtoineen tunnin verran.
Tämä!
Ihan heti siirryn joukkoliikenteen käyttäjäksi, kun pääsen bussilla tms. max 300 m päästä kotoa suoraa työpaikalle ilman, että 30 km matkalla pitää kierrellä kaikki mahdolliset kaukaiset asutusalueet ja että se bussi todella kulkisi 15 min välein. Nyt aamulla menee 2 bussia, iltapäivällä palaa 2.
Kunnon vero yksityisautoilijoille.
Saastuttavat ja aiheuttavat melua.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon vero yksityisautoilijoille.
Saastuttavat ja aiheuttavat melua.
Myöhässä olevan junan odotteluun kuluvat vitutustunnit töitä tekemällä kuittaisi jo melkoiset korotukset äkkiä...
En kannata. Ratikka on Helsingissä eikä hyödytä muuta Suomea ja kyllä, sitä elämää on muuallakin kuin Helsingissä. Joukkoliikenne on isossa pitkässä maassa kannattamatonta. Tuetaan ihmisiä ostamaan vähäpäästöisiä autoja, hybridejä, sähköautoja ja kaasuautoja ja päästään yhtä hyvään ja jopa parempaan tulokseen.