Onko erityiskouluissa ja -luokissa enemmän vai vähemmän kiusaamista kuin yleisopetuksessa?
Vai onko siinä merkittävää eroa? Onko aiheesta tehty tutkimuksia?
Kommentit (17)
Tarkoitatko nyt huonolla tavalla vai hyvällä tavalla erityiskouluja? Kävin itse SYKin erityiskoulun ja aika vähän meillä oli kiusaamista
Olen itse erityisluokanopettaja ja meillä kiusaamiselle on aina ollut luokallani nollatoleranssi. Siinä on paha luokkakaverin huudella toiselle yhtään mitään, kun kaikilla on oma syynsä (ja omalla luokallani myös diagnoosinsa), miksi on erityisluokassa. Oman luokkani lapset kasvavat suvaitsevaisiksi ja ymmärtävät erilaisuutta.
Meidän koulussa erityisluokat eivät näytä stigmatisoivan yleisopetuksessa olevien oppilaidenkaan parissa. Teemme jatkuvasti yhteistyötä yleisopetuksen kanssa ja osa erkkaluokasta on integroitu käymään tietyt oppiaineet yleisopetusluokissa.
Resurssit ovat isommat pienluokassa ja epäkohtiin pystytään puuttumaan ihan eri tavalla, kuin isossa yleisopetusluokassa.
Toki erityisluokkia on erilaisia ja on eri asia, onko luokalla vain oppimisvaikeuksista kärsiviä, käytöshäiriöisiä, autismin kirjon- tai S2-oppilaita vai kaikki nämä sekaisin yhdessä luokassa. Isoin ongelma on saada henkilökohtaisia avustajia haastavimpiin luokkiin. Omalla luokallani riittää yksi koulunkäyntiavustaja lisäkseni.
Meidän paikalllisissa kouluissa on nollatoleranssi ja kiva-kouluhankettakin on jatkettu, sanojensa mukaan.
Siitä huolimatta voin nimetä lähikoulun kolme nuorta oppilasta, jotka ovat tehneet tsemurhan koulukiusaamisen vuoksi. Kiusaamisesta on ilmoitettu koululle, tuloksetta ja onpa rikosilmoituskin ollut tehtynä.
En usko nollatoleranssiin.
Oma lapseni vaihtoi koulua, kun kiusaamista ei vaan koulun taholta saatu kuriin. Se, että kiusaaja otetaan puhutteluun, ei auta yhtään mitään. Kiusaaja lempeästi pyytää anteeksi ja on pahoillaan, eikä enää koskaa tee moista, kunnes pääsee pois tilanteesta ja kiusaaminen on kahta kauheampaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän paikalllisissa kouluissa on nollatoleranssi ja kiva-kouluhankettakin on jatkettu, sanojensa mukaan.
Siitä huolimatta voin nimetä lähikoulun kolme nuorta oppilasta, jotka ovat tehneet tsemurhan koulukiusaamisen vuoksi. Kiusaamisesta on ilmoitettu koululle, tuloksetta ja onpa rikosilmoituskin ollut tehtynä.
En usko nollatoleranssiin.
Oma lapseni vaihtoi koulua, kun kiusaamista ei vaan koulun taholta saatu kuriin. Se, että kiusaaja otetaan puhutteluun, ei auta yhtään mitään. Kiusaaja lempeästi pyytää anteeksi ja on pahoillaan, eikä enää koskaa tee moista, kunnes pääsee pois tilanteesta ja kiusaaminen on kahta kauheampaa.
Koulussa ei ole nollatoleranssia, mikäli kiusaaminen jatkuu. Jossain ollaan epäonnistuttu ja pahasti. Tuossa ei rehtorin tai opettajien auta selitellä yhtään mitään nollatoleranssista.
Ainakin täällä meillä erityiskoulussa oli kiusaamista. Koulussa eivät huomanneet/puuttuneet siihen ennenkuin otin opettajaan yhteyttä. Kiusaaminen oli jatkunut yli puoli vuotta, mutta lapsi ei ollut kertonut siitä kotona.
Sanoisin, että normaalipuolella on enemmän ns. tahallista ilkeyttä ja kusipäisyyttä, mutta erkkapuolellakin on omat haasteensa, onhan kaikilla jokin syy olla siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän paikalllisissa kouluissa on nollatoleranssi ja kiva-kouluhankettakin on jatkettu, sanojensa mukaan.
Siitä huolimatta voin nimetä lähikoulun kolme nuorta oppilasta, jotka ovat tehneet tsemurhan koulukiusaamisen vuoksi. Kiusaamisesta on ilmoitettu koululle, tuloksetta ja onpa rikosilmoituskin ollut tehtynä.
En usko nollatoleranssiin.
Oma lapseni vaihtoi koulua, kun kiusaamista ei vaan koulun taholta saatu kuriin. Se, että kiusaaja otetaan puhutteluun, ei auta yhtään mitään. Kiusaaja lempeästi pyytää anteeksi ja on pahoillaan, eikä enää koskaa tee moista, kunnes pääsee pois tilanteesta ja kiusaaminen on kahta kauheampaa.
Koulussa ei ole nollatoleranssia, mikäli kiusaaminen jatkuu. Jossain ollaan epäonnistuttu ja pahasti. Tuossa ei rehtorin tai opettajien auta selitellä yhtään mitään nollatoleranssista.
Ainakin koulu mainostaa pitävänsä nollatoleranssia kiusaamisen suhteen. On vain mainoskikka ja kuulostaa hyvältä.
Oman lapsen luokalla ei ollut kiusaamista, pelkästään väkivaltaa. Olihan sinne laitettu lukutaidottomia käytösongelmaisia maahanmuuttajataustaisiakysipääpoikia, joita oli noin 90% luokasta. Tämä oli Helsingissä. Opettaja ei tehnyt mitään, rehtori oli aivan pihalla. Olimme useamman kerran päivystyksessä ja teimme rikosilmoituksia. Minkä voit kun pennut ovat alle 15v?
Erityisluokilla on paljon oppilaita, joilla on käytöshäiriöitä. Monella on neurologisista tai psyykkisistä syistä heikot sosiaaliset taidot. Erityisopettajat joutuvat työssään väkivallan kohteeksi paljon useammin kuin muut opettajat. Laskepa näistä yksi plus yksi. Tosin ei ole järkevää nimittää vaikeahoitoisen kotona hakatun itseään päihteillä lääkitsevän ADHD-tyypin riehumista kiusaamiseksi, vaikka niin usein tehdään.
En tiedä noista yleis- ja erkkaopetuksen eroista kiusaamisen suhteen, mutta tuoreesta kouluterveyskyselystä käy ilmi, että ammatillisten oppilaitosten opiskelijat kokevat enemmän kiusaamista kuin lukiolaiset YLEn tuoreen artikkelin mukaan https://yle.fi/uutiset/3-10963966
Minulla itsellä myös mutu, että amiksessa kiusataan ja rankasti....?
Olisikohan niin, että molemmissa kiusataan, mutta normipuolella kiusaaminen johtuu yleensä tahallisesta ilkeydestä ja suvaitsemattomuudesta, kun erkkapuolella puolestaan heikoista sosiaalisista taidoista ja siitä, ettei osata olla yhdessä?
Kumpikohan on parempi vaihtoehto esim. Asperger-lapselle, jolla on haasteena sosiaaliset taidot: luokka, jossa kaikki ovat erityislapsia vai luokka, jossa saa mahdollisimman tavallisia toimintamalleja?
Aspergerin laittaisin alakoulussa aspergeriin/oppimisvaikeuksiin keskittyvälle pienluokalle ja sitten vaiheittain yläkouluun tavalliselle. Pienenä asperger joutuu aivan liian helposti törmäyskurssille muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko nyt huonolla tavalla vai hyvällä tavalla erityiskouluja? Kävin itse SYKin erityiskoulun ja aika vähän meillä oli kiusaamista
Mäkin kyllä mietin että tarkoitetaanko tällä nyt jotain musiikkiluokkia ja kuvataidekouluja, vai kouluja joissa avustetaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikohan on parempi vaihtoehto esim. Asperger-lapselle, jolla on haasteena sosiaaliset taidot: luokka, jossa kaikki ovat erityislapsia vai luokka, jossa saa mahdollisimman tavallisia toimintamalleja?
Erkkalapset pienryhmään muiden erkkojen kanssa, koska yleipuolen oppilailla on oikeus mahdollisimman rauhalliseen oppimisympäristöön ilman assien, autistien tai muiden haastavasti käyttäytyvien häiriköintiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikohan on parempi vaihtoehto esim. Asperger-lapselle, jolla on haasteena sosiaaliset taidot: luokka, jossa kaikki ovat erityislapsia vai luokka, jossa saa mahdollisimman tavallisia toimintamalleja?
Erkkalapset pienryhmään muiden erkkojen kanssa, koska yleipuolen oppilailla on oikeus mahdollisimman rauhalliseen oppimisympäristöön ilman assien, autistien tai muiden haastavasti käyttäytyvien häiriköintiä.
Eivät kaikki assit ole haastavasti käyttäytyviä. Esim. eräs kaverini oli erittäin kiltti, hiljainen ja arka lapsi. Tosin hän sai diagnoosin vasta lukioikäisenä.
Täällä ei ainakaan enää ole erityisluokkia eikä -kouluja. Kaikki erityistä tukea kaipaavat ovat siellä muiden kanssa samoissa luokissa, ilman sitä erityistä tukea.