Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen aksentti on ruvennut ärsyttämään

Vierailija
02.10.2019 |

Ulkomaalainen mieheni puhuu erinomaisesti suomea yleisillä mittareilla mitattuna, mutta silti miehen aksentti on ruvennut ärsyttämään. En tiedä miksi. Olen huomannut, että minua ärsyttää yleensäkin vajavaisesti puhuttu suomi.

Jotenkin vaillinainen puhe saa korkeakoulutetun mieheni vaikuttamaan lapselta, sellaiselta lässyttävältä pikkupojulta.

ARGH!

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä opettelisit itse puolisosi äidinkielen niin hänkin pääsisi välillä ilmaisemaan itseään täysipainoisesti.

Tapasin mieheni Saksassa siellä opiskellessani ja työskennellessäni. Asuimme myös yhdessä Saksassa monta vuotta.

Osaan siis sujuvasti saksaa, mutta eihän sinänsä sujuva saksan taito aksenttia hävitä. En minäkään pysty puhumaan saksaa äidinkielisesti.

Tuosta voi kuunnella, miltä korkeakoulutetun suomea opiskelleen saksalaisen suomi suunnilleen kuulostaa.

https://areena.yle.fi/1-4609616

Niin...? Eihän ap:n lisäkielitaito miehensä äidinkieleä hävitä. Eli ap voisi opetella sen verran miehensä äidinkieltä, että miehensä voisi puhua hänelle äidinkieltään. Kai häne edelleen kuitenkin suomea ymmärtäisi. Tuntuu ehkä monokielisistä perheistä oudolta, mutta esim. itse ainakin puhun lapsilleni suomea, koska se on äidinkieleni. Vastaavat sitten omalla äidinkielellään tai suomeksi, miten parhaaksi näkevät.

Vierailija
22/22 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rasisti

Sanoiko ap, että mies olisi muunrotuinen?

Eipä ole kertonut, ettei olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla