Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nimiäiset. Tuleeko silloinkin kummit lapselle?

Vierailija
02.10.2019 |

Kertokaa jotakin.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ellet halua jotain epävirallista kummia/kummeja.

Vierailija
2/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummit osallistuu lapsen kristilliseen kasvatukseen. Mietippä sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään virallista "nimiäislakia" joten ihan kuinka haluat.

Vierailija
4/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin tehtävät

...

huolehtii lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa. Hän voi esimerkiksi osallistua kummilapsen kanssa seurakunnan toimintaan, viedä messuun tai vaikkapa pyhäkouluun. Lapsen puolesta rukoileminen on myös kummin etuoikeutettu tehtävä

https://evl.fi/perhejuhlat/ristiaiset/kummien-valinta-ja-tehtavat

Vierailija
5/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 4 lapsen kummi ja en ole osallistunut lasten kristilliseen kasvatukseen. Mietipä sitä 2!

Vierailija
6/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla mitään nimiäisiä. Voit vaan ilmoittaa lapsen nimen maistraattiin. Missä on ei edellytetä mokoman arkipäiväisen seikan vuoksi mitään kekkereitä.

Ystäväni on naimisissa japanilaisen kanssa. Ei heillä ollut mitään seremonioita tai nimiäisiä. Lapsen nimi ilmoitettiin, kun hän oli syntynyt ja sukupuoli selvä. Tuttuja kutsuttiin jossain vaiheessa kahville ja näkemään vauvaa.

Vierailija
7/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset tuli taas vouhkaamaan kuinka saa ja pitää tehdä tai ei saa.

Vierailija
8/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juutalainen mies koki kummit liian kristillisiksi. Pidettiin siis kauniit perhejuhlat ja kerrottiin siellä lapsen nimi ja kaikki saivat tutustua uuteen tulokkaaseen. 

Vierailija
9/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sä kysyä tuttavapiiristä jotakuta, joka sitoutuisi olemaan tärkeä aikuinen lapselle hänen kasvaessaan. Mutta ei häntä tarvitse kutsua kummiksi.

Vierailija
10/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan miten vanhemmat haluavat. Keksitty juttuhan kummius on kirkossakin. Voi pitää nimiäiset tai olla pitämättä. Voi järjestää juhlat lapsen nimeämisen kunniaksi niin suureellisesti tai pienesti kuin haluaa. Tai olla juhlimatta. Saa hankkia lapselle kummit tai olla hankkimatta.

Vierailija
11/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksän suvussa oli nimetty kummitustäti ja kummitussetä korvaamaan kummeja.

Vierailija
12/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko totta? Urheilukummit, lastenklinikoiden kummit, koulukummit?

Vierailija
13/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimiäisille ei ole mitään määriteltyä kaavaa, joten kukin saa päättää ihan itse, miten haluaa nimiäiset järjestää. Kummitkin ovat pakolliset vain kasteessa.

Vierailija
14/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummi sanan alkuperä on orotdoksessa kirkossa. Ensimmäiset merkinnat  kummia vastaavasta tehtävästä on alkukirkon ajoilta noin 200 luvulta.

Mutta sanalle kummi on käynyt kuin sanalla katepillari.  Eli sana jolla on ollut tarka merkitys on laajentunut yleisempään käyttöön. Esimerkkinä vaikka koulukummit.

Niimpä nimiäisissä voi ihan kertoa ketkä ovat ne erityiset aikuiset, joiden tehtävänä on auttaa lasta kasvamaan ja oppimaan tätä maailmaa. Ja noita aikuisia voi hyvinkin nimittää kummeiksi.

Vierailija
15/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 4 lapsen kummi ja en ole osallistunut lasten kristilliseen kasvatukseen. Mietipä sitä 2!

Niin, on hyviä ja huonoja kummeja. Taisit ruveta kummiksi edes tietämättäsi kummin tehtävistä.

Vierailija
16/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko totta? Urheilukummit, lastenklinikoiden kummit, koulukummit?

Nimenanto (tai julistus) tilaisuudessa valittavat kummit ilman etuliitteitä.

Toki ymmärsit mistä on kyse, mutta nillittää pitää.

Vierailija
17/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ihmeen uskovaiset?  Ei tarvitse olla uskovainen ollakseen tietoinen siitä, että kummius on kirkollinen tapa.  

Eli vastaus ap:lle on, kuten on täällä jo kerrottukin, että ei todellakaan tarvitse olla kummeja, jos lasta ei kasteta.

Tietysti voi tehdä jonkun kanssa oman yksityisen kummisopimuksen, mutta sitä kummia ei virallisesti ilmoiteta mihinkään. 

Minäkin olen ollut kerran yhden koiran "kummi."  Keksittiin yhdessä pennulle nimi ja minä lupasin olla koiralle yksi sen läheisistä ihmisistä.  Lupaukseni pidin.  

Vierailija
18/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakollista, mutta kummeja voi kyllä halutessaan lapsille pyytää. Mun kastamattomilla lapsilla on kummit. Mä olen kummipoikani sekä ei-kirkollinen että kirkollinen kummi (hänet kastettiin myöhemmin).

Vierailija
19/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ole minäkkään vaikka 6 kummilasta on. Lahja-automaateiksi niitä kummeja nykyisin kutsutaan. 

Vierailija
20/21 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummit ovat kristillinen juttu. Jos lapsi kastetaan seurakunnan jäsenesi, hänelle tulee osoittaa vähintään yksi kummi. Nimiäiset eivät ole kirkollinen tai edes virallinen juhla. Mikäli lasta ei kasteta, vanhemmat usein haluavat pitää lapselle kuitenkin ensimmäisen oman juhlan, jossa nimi paljastetaan ja juhlitaan lasta. Kristillisen perinteen mukaan kummi osallistuu lapsen kristilliseen kasvatukseen. Ilman kastetta lapselle voi soittaa kummin tehtävää mukailevan aikuisen, joka on lapselle "erityisaikuinen", joka esim. tulee viettämään lapsen kanssa erityisaikaa jne. Tämä ei ole mitenkään virallinen tehtävä, vaan aikuisten juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme