Vieraskielinen hoitaja 1,5 vuotiaalle?
Hei,
Etsimme 1,5 vuotiaalle pojallemme kotiin hoitajaa. Saimme yhden hakemuksen ulkomaalaiselta, joka oman äidinkielensä lisäksi puhuu englantia, mutta hallitsee Suomenkielestä vain alkeet.
Tässä ehdokkaassa minua arvelluttaa tuo kieli. Meidän pieni poika opettelee juuri nyt kovin innokkasti puhumaanjakotikielion Suomi.
Onko kellään kokemusta vieraskielisestä hoitajasta ummikkosuomalaisella lapsella? Tai tietoa siitä, miten tällainen voi vaikuttaa kielen kehitykseen?
Mupsi
Kommentit (3)
lapsen suomen kieli ei varmasti pääse rapistumaan koska asutte Suomessa ja vanhemmat ja koko muu ympäristö puhuu suomea. Lapsi oppii hyvin varhain että hoitajan kanssa puhutaan tätä kieltä ja muualla toista. Ota ihmeessä tarjous vastaan, kaksikielisyys on niin hieno asia, ja rikkaus lapselle!
Itse olen suomalainen ja mieheni ruotsalainen, asumme Saksassa. Esikoinen puhuu kaikkia kolmea kieltä, Saksa on vahvin (ympäristön kieli yleensä on se vahvin kieli) mutta tyttö puhuu, kirjottaa ja lukee innoissaan myös suomea ja ruotsia, eikä koskaan puhu väärälle ihmiselle väärää kieltä. Keskimmäinen osaa saksaa vasta muutaman sanan koska on kotihoidossa mutta suomi ja ruotsi luistaa hyvin. Kuopuksemme on vasta 13kk eli muutama suomenkielinen sana tulee, ei muuta.
Jos sinua lohduttaa niin olen tavallaan " alan asiantuntija" eli olen opiskellut kaksikielisyyttä ja kirjottanut graduni lasten kaksikielisyydestä.
Kaikkea hyvää teille!
Olipa kiva, että vastasitte!
Totta, toinen kieli olisi todellinen rikkaus. Oli myös lohdullista kuulla, että ympäristön kieli vaikuttaa noin vahvasti eli Suomi ei pääse unohtumaan, vaikka hoitaja olisikin vieraskielinen.
Ulkomaalaiset hoitajaehdokkaat eivät vain puhu Suomea joko ollenkaan
tai hyvin vähän. Täytyy vielä miettiä, mutta kiitos vielä kerran vastauksista. Niistä oli todella apua.
Mupsi
meillä on ollut lapsen 1,5 vuotiaasta alkaen virolainen lastenhoitaja, joka phuu siis murtaen suomea. lapsen puheen kehitys on ollut täysin normaalilla tolalla, joitakin samalla tavalla murtaen olleita yksittäisiä sanoja esiintyy joskus hänen puheessaan. mutta siis mielestäni puheen kehitys täysin ok.
kun palkkasimme hoitajaa, olin kyllä sitä mieltä, että suomen kieli pitää olla hallussa myös, koska lapsi vasta opettelee äidinkieltään. nyt lapsemme ollessa jo kolmevuotias, olisin mielelläni ottamassa vaikka natiivi englanninkielisen, niin lapsemme oppisi myös toisen kielen kätevästi- mutta vasta tässä vaiheessa kun oma äidinkeili on opeteltu.
en ole kielitieteen tuntija, joten tämä vastaus on vain " maalaisjärjellä" ajateltu asia.