"Rehti suomalainen"
Kaiketi suomalaiset on rehtejä joskus olleet, mutta miten ihmeessä tällainen legenda tästä kansakunnasta elää yhä? Oman kokemukseni mukaan ei tämä väki eroa vaikkapa venäläisistä tai mistään muusta epämääräisenä pidetystä porukasta. Tyhjiä lupauksia vaan viljellään jatkuvasti, eikä jakseta tehdä ainakaan ripeästi mitään. Alan olemaan täynnä näitä "rehtejä suomalaisia", velttoja koijareita ennemminkin joita saa jatkuvasti olla hätyyttelemässä hoitamaan omaa osaansa asioista kuin jotain lapsia, tai muuten jäisi tekemättä. Tämä ihan tuttujen ja tuntemattomienkin kohdalla havaittua, erittäin väsyttävää kun ei voi luottaa että toinen pitäisi sanansa. Toki poikkeuksia on, kuten muunkin maalaisissa. En ymmärrä, miksi suomalaisista on maalailtu kuvaa jotenkin erityisen rehellisenä ja velvollisuudentuntoisena kansana. Ihan samanlaisia ollaan kuin muutkin.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastetaan venäläisiä siskoja kirjoitti:
Pitä aina näissä asioissa suhteuttaa se että miten itse olisi parempi.
Mun pitää todeta että olen tavannut itseäni parempia ihmisiä fyysisesti ja psyykkisesti.
Oikein hyviä ihmisiä.
En minä ole mikään ketään tuomitsemaan. En ole muita parempi, mutta pyrin optimistisuuteen ja uskon ihmisiin.
Jos en uskoisi niin millään ei olisi mitään väliä ja jos millään ei ole mitään väliä, niin juuri sillä on väliä.
Pidetään siitä huolta että väliä on ja välitetään toisista ettei satu kamaluuksia.
Elämällä ja rakkaudella on väliä.
Talousasiat ei mene tärkeimpien asioiden edelle. Muuten ollaan kaukana ihmisyydestä.
Venäläiset naiset ja myös miehet sekä lapset on ihania ihmisiä.
Kiitos oikein kristillisestä sanomasta. Rakkautta kaikille.
Minä en ainakaan halua olla missään tekemisissä yhdenkään venäläisen kanssa. Olen isänmaallinen ihminen.
Tai kuvittelet olevasi. Pidä hauskaa siellä omassa pienessä peräkammarissasi.
Kyllä naapurien kanssa ollaan tekemississä. Jos ei muuten niin sanotaan huomenta ja tervehditään konservatiivisesti. Näin on muinaiset ihmiset tehneet aikoinaan ja oman suvun mukana liikkuu tarina rajasta jota ei ole aikoinaan ollut.
Venäläiset ovat olleet naapureita siinä missä naapurit nytkin ovat.
Rajalla on käyty aina kauppaa ja rakastettu.
Venäläisillä on ollut huono onni johtajien suhteen.
En koskaan lähtisi etsimään pyhyyttä kirkosta. Menen aina ihmisten luokse ja sieltä minä löydän kaiken kauneuden ja rakkauden.
Sieltä löytyy optimistisuuden pyhä virta. Usko ihmisiin.
Muiden naapurien kanssa ollaan tekemisissä, teidän kanssanne ei. Ymmärsitkö? Tuhositte paikkakuntani. Häipykää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ripeästi pitäisi aina tehdä. Pitää aina miettiä hintaa kun ripeydestä puhutaan.
Meillä on niin ripeitä hoitajia että ripeys on viety ihan epäinhimilliselle tasolle ja silti vanhukset kärsii ja hommia jää tekemättä.
Kyse on ahneudesta ja siittä, että ei haluta palkata väkeä enempää.
Siitä se on. Ahneudesta.
Rehellisyys lähtee ylhäältä ja näyttää esimerkkiä alaspäin. Ei toisinpäin.
Ei suomalainen yksin jaksa loputtomasti olla jeesus kristus jos häntä vastaan loputtomasti rikotaan ja käytetään hyväksi häikäilemättömästi.
Tässä on se että rehellisyyttä odotetaan muilta, mutta itseltä sitä ei tule. Siinä ollaan oikeassa että suomalainenkin on ihminen kuten muutkin.
Eli mielestäsi on ihan jees, että vaikkapa kauppaa käydessä tuote lähetetään sitten kun viitsitään ja yhteydenpidon kanssa sama juttu, vastataan kun jos viitsitään. Myydään rikkinäistä toimivana. Jatkuvasti saa olla kyselemässä perään että tuleeko se tavara tai joko palautat rahat viallisesta tavarasta. Kai se vaan pitää yrittää ymmärtää kun niin väsyttää rehtiä suomalaista, eihän sitä aina jaksa asioitaan hoitaa.
Yksi on varma ettei suomalainen mies ainakaan valita vaan on hiljaa ja kärsii nuhteessaan.
Kyllähän se kertoo että jossain on vika. Ehkä työntekijät ovat väsyneitä ja virheitä sattuu.
Pitäisi tutkia enemmän asioita ennenkuin syyttää ketään ja vajoaa epätoivoon.
Minä lopetin alkoholin käytön, kun huomasin että se tekee minusta alakuloisen.
Miksi te kaikki puhutte työasioista? Minä tarkoitan tätä suomalaisten velttoutta ja epäluotettavuutta ihan vapaa-ajalla. Kaupoissa ja liikkeissä kun asioin niin siellähän homma toimii, toisin kuin yksityisten maailmassa.
Paha sanoa kun itse en erota työasioita ja vapaa-aikaa toisistaan. En erittele asioita.
Pitää nähdä elämä kuin taulua katselisi sellaisena kokonaisuutena.
Ei elämässä asiat ole irrallisina. Olemme tavallaan kaikki yhdessä möykyssä, mutta tarkastelemme kaikkea omalla tavallamme. Asioiden irrottaminen koulumielessä tai akateemisessa mielessä auttaa meitä vain havainnoimaan kokonaisuutta.
Esimerkkinä mehiläinen ja kukka.
Molemmat voidaan erottaa toisistaan, mutta oikeastaan ne ovat
vain yksi asia.
Vähän sama kuin pitäisit punasolua erillisenä osana itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pitää todeta että olen tavannut itseäni parempia ihmisiä fyysisesti ja psyykkisesti.
Oikein hyviä ihmisiä.
En minä ole mikään ketään tuomitsemaan. En ole muita parempi, mutta pyrin optimistisuuteen ja uskon ihmisiin.
Jos en uskoisi niin millään ei olisi mitään väliä ja jos millään ei ole mitään väliä, niin juuri sillä on väliä.
Pidetään siitä huolta että väliä on ja välitetään toisista ettei satu kamaluuksia.
Talousasiat ei mene tärkeimpien asioiden edelle. Muuten ollaan kaukana ihmisyydestä.
Minä en ainakaan halua olla missään tekemisissä yhdenkään venäläisen kanssa. Olen isänmaallinen ihminen.
Tai kuvittelet olevasi. Pidä hauskaa siellä omassa pienessä peräkammarissasi.
Kyllä naapurien kanssa ollaan tekemississä. Jos ei muuten niin sanotaan huomenta ja tervehditään konservatiivisesti. Näin on muinaiset ihmiset tehneet aikoinaan ja oman suvun mukana liikkuu tarina rajasta jota ei ole aikoinaan ollut.
Venäläiset ovat olleet naapureita siinä missä naapurit nytkin ovat.
Rajalla on käyty aina kauppaa ja rakastettu.
Venäläisillä on ollut huono onni johtajien suhteen.
En koskaan lähtisi etsimään pyhyyttä kirkosta. Menen aina ihmisten luokse ja sieltä minä löydän kaiken kauneuden ja rakkauden.
Sieltä löytyy optimistisuuden pyhä virta. Usko ihmisiin.
Muiden naapurien kanssa ollaan tekemisissä, teidän kanssanne ei. Ymmärsitkö? Tuhositte paikkakuntani. Häipykää.
Sun pitää todistaa että asiat tuhottiin. Kovia syytöksiä. Valehtelu ja vääristely on synti.
Yritähän nyt palata tähän todellisuuteen ja mene nuhteeseen.
Et käyttäydy kuin aikuinen nyt.
Jokainen ihminen tietää sydämessään rehellisyyden.
Sitä pitää pohtia ja se ei ole mikään kakku jota koristellaan.
Pitää katsoa asiaa alaisen silmin, hämähäkin silmin, tuulen silmin. Asiaa pitää myös kuulla ja tutkia kaikista ilmansuunnista. Elämä menee kaikkialle missä sen tuntee.
Kuolemakaan ei valehtele.
Ei saa valehdella ja elää valheessa. Se on pahuutta ja väärää olemusta sekä kaiken kieltämistä.
Ei pidä antaa muista väärää todistusta.
Siksi en voi olla ap:n kanssa mitään mieltä. Häntä kiukuttaa maailman pienin asia ja hän haluaa olla pikkuvauva.
Siksi pitää katsoa huomiseen ja nostaa pää pystyyn. Huomenna voi tulla oma tai läheisen kuolema. Nyt on aika rakastaa ja tutkia Jeesuksen sanomaa.
Hyvää Jeesuksen päivää kaikille. Jeesusta kaikille sinne vaan.
Venäjän ongelma on se, että se on aivan liian iso ja monikansallinen valtio. Ei sellaista voi hallita länsimaisen demokratian tapaan koska silloin hommat lähtevät aivan lapasesta. Siellä on pakko olla tiukka kuri ja komento, että jonkinlainen järjestys säilyy. Minä en arvioi venäläisiä kansallisuutena vaan yksilöinä, kuten kaikkia muitakin. Mätämunia löytyy jokaisesta maasta, kuin myös hienoja ihmisiä.
Kaikesta rehellisyydestä ja hyväntahtoisuudesta pitää luopua, paitsi omaan yhteisöön kohdistuvasta.
Kun KAIKKI muut ovat vain käsi ojossa hyväksikäyttämässä ja huijaamassa minkä kerkiävät, on idioottimaista olla kiltisti lypsettävänä.
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyviä ihmisiä.
Kun venäläisiltä kysyttiin että kuka on maailmanhistorian suurin henkilö, ykkössijalle nousi Stalin. Osaatko selittää miten ihanat ihmiset voivat ihannoida murhanhimoista diktaattoria?
Juuri sellainen lyhytnäköinen ahneus. Ahneus on täällä asetettu kaikkien muiden hyveiden edelle, mutta se on naamioitu ihan muuksi. Ei sellainen ole mitenkään rehtiä. Eikä sekään ole rehtiä, että kirjataan aku ankkoja oikeiden hoitajien tilalle kaiken maailman pörriäisten työvuorolistoihin täyttämään hoitoalan lakisääteisiä vaatimuksia.
Saituus yhteiseen hyvän suhteen on naamioitu talouskuriksi, kaikenmaailman säästörahastot ovat kunniassa, jossa niillä voi kiertää veroja, kitubudjetilla on kaikkien täällä elettävä ja vaurastuakseen on nopeasti nyhdettevä omaan taskuun kaikki irti lähtevä ja piilotettava se heti muilta.
Helsinki-Vantaan hintataso on malliesimerkki suomalaisesta ahneudesta ja nuukailusta: päivän muovikääreissä seisseitä kuivia voileipiä myydään kympillä, kitsaasti laitettu täytettä, valmiiksi vanhaa myydään ja kaikesta on huolella säästelty (yksi myyjä tai tarjoilija per ravintola), paitsi myytävän tuotteen hintalapussa. Pskaa myydään kalliilla, jos siihen vain kyetään.
K- ja S-ryhmän kartellit huolehtivat siitä, että ylihintaisia ruokatuotteita myymällä voi Suomessa tulla miljonääriksi. Keinottelu veltion tuilla, kaiken maailman hämyhommat, jossa kahmitaan omiin taskuihin veropotista, soitto kansanedustajalle riittää takamaan rahavirrat omaan kukkaroon jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneus, jopa vasemmistolaiset laittavat rahat omaan taskuun minkä irti saavat. Luulis edes hävettävän mutta ei
Osa vassareista laittaa lasten tilille pahan päivän varalle.
Onhan se tietyllä tapaa ahneutta kyllä. Ajatella enemmän omia lähiomaisia kuin köyhää naapurin puliukkoa.
Yleensä vanhemmat toivoo lapsilleen parasta.
Myös vasemmistolaiset ovat ihmisiä, vaikka todella monesta yritettiin aikoinaan päästä leireillä eroon.
Silti meikäläisiä on ja vasemmistolaisuus vain periytyy tulevaisuuteen. Kiitos leirien.
Entäs ne isopalkkaiset vasemmistolaiset jotka ostaa asuntoja ja alkaa kiskoa mieletöntä vuokraa köyhiltä. Politiikassa ajavat asioita jotka nostavat vuokria ja asuntojen hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneus, jopa vasemmistolaiset laittavat rahat omaan taskuun minkä irti saavat. Luulis edes hävettävän mutta ei
Osa vassareista laittaa lasten tilille pahan päivän varalle.
Onhan se tietyllä tapaa ahneutta kyllä. Ajatella enemmän omia lähiomaisia kuin köyhää naapurin puliukkoa.
Yleensä vanhemmat toivoo lapsilleen parasta.
Myös vasemmistolaiset ovat ihmisiä, vaikka todella monesta yritettiin aikoinaan päästä leireillä eroon.
Silti meikäläisiä on ja vasemmistolaisuus vain periytyy tulevaisuuteen. Kiitos leirien.
Entäs ne isopalkkaiset vasemmistolaiset jotka ostaa asuntoja ja alkaa kiskoa mieletöntä vuokraa köyhiltä. Politiikassa ajavat asioita jotka nostavat vuokria ja asuntojen hintoja.
Minä valitettavasti en usko että ihmiset on vassareita tai jotain muita.
Ihmiset on ihmisiä.
Ei noin mustavalkoisesti voi ajatella muista ihmisistä. Se on väärän todistuksen antamista muista.
Ensin pitää tutustua toiseen ja nähdä erilaisia näkökantoja muista.
Se vie ihmisiän tai pidemmänkin aikaa. Ei toisia voi tuntea ja ei itseäänkään voi oppia tuntemaan.
Siksi toisen leimaaminen tai toisesta tietyllä tavalla ajattelu on yksinkertaistamista.
Annat itsellesi oikeuden kohdella muita huonosti, koska kuvittelet olevasi parempi.
Älä tee niin.
Etenkin suomalaisten epärehellisyys näkyy siinä, että oma veronkierto tai Kelan huijaus on hyväksyttävä pikkujuttu. Poliitikkojen huijaukset kyllä tuomitaan. Tekopyhää.
Varsinaisesti tuskin koskaan ollut kyse kirjaimellisesti rehellisyydestä, vaan siitä, etteivät suomalaiset yleensä harrasta jenkkityylistä teennäistä bullshit talkkia, mistä totuutta ei ole edes kymmentä prosenttia.
Rehdin suomalaisen mitta on nykyisellään siinä että maksaa kiltisti veronsa. Ei esim että auttaa vanhusta kantamaan kauppakasiit kymmenenteen kerrokseen (toki hissikin on keksitty, tiedän), mutta ajatuksena.