Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jatkuva iloisuus samanlainen häiriö kuin masennus?

Vierailija
01.10.2019 |

Jokainen ihminenhän on hetkittäin tapahtumien ja kokemusten myötä iloinen tai masentunut (tai tuntee muita tunteita). Jos masennus jää päälle, sitä pidetään epänormaalina ja se luokitellaan sairaudeksi. Entä jos ihminen on aina iloinen: eikö sekin ole samanlainen häiriötila? Mitään haittaahan siitä ei ole eikä sitä tarvitse hoitaa tai muuten puuttua, mutta onko se kuitenkin epänormaalia ja luonnotonta? Mitä mietteitä asiasta?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuollaisia ihmisiä?

Vierailija
2/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuollaisia ihmisiä?

Tunnen parikin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toi, semmonen jatkuvasti tyytyväinen ja onnellinen, jopa surullisena kauhean kiitollinen ja onnellinen. Ja jos jotain ikävää tapahtuu niin olen todella onnellinen kun saan sellaisen oppimiskokemuksen.  Olin monta vuosikymmentä masentunut ja sitten vaan päässä kai vinksahti joku ja tässä sitä on oltu nyt muutama vuosi onnellisena. En halua tähän hoitoa.

Vierailija
4/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noita on. Siis sellaisia, jotka eivät pysty kokemaan surua tai muita negatiivisia tunteita. Se vaan ei ole samanlainen "vaiva" kuin masennus, koska voivat elää normaalia elämää tuosta huolimatta.

Vierailija
5/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuollaisia "aina iloisia ja touhukkaita" ihmisiä. Joskus varmaan tuo tila on ihan yhtä 'sairas' kuin masennuskin. Eräänlaista maniaa tuollainen on; ihminen on hyväntuulinen ja hänellä on into piukassa touhuta kaikkea mutta mistään ei oikein tule mitään. Yhdenkin pirteän pirjon tunsin, ja ensin ajattelin että onpa iloinen ihminen, mutta mielenterveyshäiriöitähän sieltä sitten paljastui.

Vierailija
6/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on toi, semmonen jatkuvasti tyytyväinen ja onnellinen, jopa surullisena kauhean kiitollinen ja onnellinen. Ja jos jotain ikävää tapahtuu niin olen todella onnellinen kun saan sellaisen oppimiskokemuksen.  Olin monta vuosikymmentä masentunut ja sitten vaan päässä kai vinksahti joku ja tässä sitä on oltu nyt muutama vuosi onnellisena. En halua tähän hoitoa.

Jos olet onnellinen tai tyytyväinen elämääsi, ei se ole lainkaan sama asia, kuin jos olet 'siraalloisen' iloinen. Sinulla ei siis liene mitään hätää. :)

Vierailija
7/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä perusonnellinen on eri asia kuin iloinen. Minäkin olen lukuisista vastoinkäymisistä ja suruista huolimatta onnellinen ihminen, mutta ilo ei ole jatkuva, vallitseva tunteeni. Olen iloinen, kun jotain ilahduttavaa tapahtuu.

Ap

Vierailija
8/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykiatriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet onnellinen tai tyytyväinen elämääsi, ei se ole lainkaan sama asia, kuin jos olet 'siraalloisen' iloinen. Sinulla ei siis liene mitään hätää. :)

Kyllä tämäkin on hoitavalle taholle ongelma koska on merkki maniasta tai jostain. Eli on sairasta.

Vierailija
9/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

psykiatriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämäkin on hoitavalle taholle ongelma koska on merkki maniasta tai jostain. Eli on sairasta.

En tarkoita mitään maniaa, johon liittyy toiminta, aktiivisuus, vaan tunnetta, iloa. Iloinen ihminen voi olla myös rauhallinen ja paikallaan pysyvä. Ei mennä tähän maniaan nyt:)

Ap

Vierailija
10/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa semmoiset iloiset ja ulospäinsuuntautuneet ihmiset haluavat levittää hyvää mieltä omaan ympäristöönsä eivätkä he halua turhaan synkistellä ja mässäillä ongelmilla. Perusero optimistin ja pessimistin välillä. Jos ja kun he ovat joskus vetämättömällä päällä, niin silloin he viihtynevät parhaiten omissa oloissaan ladaten akkuja sosiaalisia tilanteita varten.Voihan siinä olla  takana myös se ajatus että niin metsä vastaa kun sinne huudetaan eli kun on itse suhtautuu asioihin ja ihmisiin myönteisesti, niin saa myös myönteistä palautetta.

Vierailija
11/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös tällainen kesto-onnellinen, mutta mulla on ilon/onnellisuuden syynä uudestisyntyminen ja Jeesus  - Isä Jumalan ja Hänen ihanuutensa.

Aiemmin olin myös kovin masentunut, mutta harvoin olen enää nykyään edes surullinen, ainakaan kauaa aikaa.

Vierailija
12/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

psykiatriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita mitään maniaa, johon liittyy toiminta, aktiivisuus, vaan tunnetta, iloa. Iloinen ihminen voi olla myös rauhallinen ja paikallaan pysyvä. Ei mennä tähän maniaan nyt:)

Ap

En minäkään sitä tarkoita mutta sitä ehdotetaan. Ei tarvitse kuin olla hymyileväinen ja iloinen niin olet kuulemma joko kännissä tai maaninen. Kai sitten ihmisiä kohdatessa pitäisi olla hiljaa ja murjottaa. Pyydän nykyään aina anteeksi että olen iloinen ja puhelias. On niin paljon tullut selän takana sanomista siitä.

Vierailija
13/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös tällainen kesto-onnellinen, mutta mulla on ilon/onnellisuuden syynä uudestisyntyminen ja Jeesus  - Isä Jumalan ja Hänen ihanuutensa.

Aiemmin olin myös kovin masentunut, mutta harvoin olen enää nykyään edes surullinen, ainakaan kauaa aikaa.

Uskoon tulosta minullakin alkoi vaikka en sitä mainosta enkä koe oleellisena kertoa.

14/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tila aiheuttaa toimintakyvyn heikkenemistä, se voi olla häiriö, johon tarvitsee hoitoa. Muuten en pitäisi sitä ongelmana.

Omaan sairauteeni MS-tautiin voi kuulemma joskus harvoin kuulua oire nimeltä MS euphoria. Joten kyllä sellaistakin sairauksien maailmassa esiintyy. Tuo on kuitenkin ihan siedettävältä kuulostava oire neurologisten oireiden listassa! 

Vierailija
15/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Jos tila aiheuttaa toimintakyvyn heikkenemistä, se voi olla häiriö, johon tarvitsee hoitoa. Muuten en pitäisi sitä ongelmana.

Omaan sairauteeni MS-tautiin voi kuulemma joskus harvoin kuulua oire nimeltä MS euphoria. Joten kyllä sellaistakin sairauksien maailmassa esiintyy. Tuo on kuitenkin ihan siedettävältä kuulostava oire neurologisten oireiden listassa! 

Enhän minäkään sitä ongelmana pitänyt.

Ap

Vierailija
16/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloisuusko ja optimistinen luonne ongelma 😂 ... ainoastaan kaikki on aina pilalla eikä koskaan miksikään muutu pessimistin mielestä.... jälkimmäinen on varsinainen energiasyöppö vie hapen ympäriltään... työpaikkojen riesa ja pahan mielen levittäjä.

Vierailija
17/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iloisuusko ja optimistinen luonne ongelma 😂 ... ainoastaan kaikki on aina pilalla eikä koskaan miksikään muutu pessimistin mielestä.... jälkimmäinen on varsinainen energiasyöppö vie hapen ympäriltään... työpaikkojen riesa ja pahan mielen levittäjä.

Luetunymmärtäminen..................

Vierailija
18/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Defenssi? Iloisen suojakuoren alla on muitakin tunteita.

Vierailija
19/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa vaikka jotkut ärsyyntyisivätkin siitä, kun minä olen iloinen ja tyytyväinen. En osaa mököttää enkä näytellä masentunutta, koska en oikeasti näin tunne. Suru on eri asia, sillä se on surua kuolemasta ja muista asioista, jotka ovat aina olemassa. Ne ovat muistoja, jotka hetkittäin tulevat mieleen, ja kyyneleetkin saattavat tulla, mutta ne tunteet eivät ole aina pinnassa, eivätkä ne aiheuta masennusta tai iloisuuden ja positiivisuuden menetystä. Miksi iloisuus ja nauraminen on paha asia?

Vierailija
20/36 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sellaista pidetään häiriönä, josta on haittaa henkilölle tai läheisilleen.

Luulisin että jatkuvasta iloisuudesta voi olla mm. sellaista haittaa, että ei pysty tukemaan ja suhtautumaan empaattisesti kun läheinen on aiheellisesti surullinen. Elämään kuuluu sekä kielteisiä että myönteisiä tunteita, ja niiden kanssa toimeen tuleminen on tärkeä elämäntaito. Vaikka itse ei teoriassa koskaan tätä taitoa tarvitsisi siitä syystä että ei koskaan koe kielteisiä tunteita (mitä suoraan sanoen epäilen mahdottomaksi), niin läheiset kuitenkin tarvitsevat. Itse en haluaisi kumppania, joka on iloinen silloinkin kun vaikkapa itse olen jäänyt työttömäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi