Alle kaksivuotiaalla jo seitsemän antibioottikuuria!
Aika kamala tilanne on minusta tuttavallani. Mitä JÄRKEÄ on syytää pienelle lapselle antibiootteja antibioottien perään?
Eivätkös antibiootit itsessäänkin - tuhotessaan bakteerikantaa - saata aiheuttaa kaikenlaisia tauteja? Tällä lapsella on ollut flunssia, korvatulehdus, poskiontelotulehdus.. ja kaikkiin näihin on lääkkeeksi syötetty antibiootteja.
Miten te toimisitte, jos teidän 1v9kk lapsellenne määrättäisiin seitsemäs antibioottikuuri? Minä en kyllä sitä enää antaisi lapselle. En luultavasti olisi antanut edes sitä kolmatta, neljättä, viidettä tai kuudettakaan.
Kommentit (49)
puhkota korvia (tai vanhemmat kieltävät toimenputeen) ovat joutuneet itse kokemaan tuon kyseisen toimenpiteen... se on todella kivulias toimenpide. Korvasärky on lasten leikkiä verrattuna siihen. Eikä mikään takaa puhkottaessa että se riittää yksinomaan hoidoksi. Minulla on lapsena puhkottu korva ainakin 5 kertaa. Tärykalvo on myös sen näköinen enkä kuule kyseisellä korvalla kunnolla.
Hän kannatti lääkkeetöntä hoitoa, mutta oli hänenkin taivuttava lastemme sairastellessa. Ei kai kukaan äiti halua turhaan lapsiaan lääkitä.. Mutta helppohan se on syyllistää, kun ei ole samaa kokenut.
vaikuttavatko ne antibiootit kipuun? NImenomaan ei yhtään, vaan niiden vaikutus alkaa myöhemmin kun ensimmäinen tabu on otettu.. eikös se juuri poitettu markkinoilta ne puuduttavat korvatipat kivun hoitoon.. oletteko kuullut panadolista?
minun korvat on puhkottu monesti ja myöhemmin tarkastettu ettei vaurioita ole jäänyt, mutta tämän vuoksi sitä ei enää tadeta suosia..
Vierailija:
puhkota korvia (tai vanhemmat kieltävät toimenputeen) ovat joutuneet itse kokemaan tuon kyseisen toimenpiteen... se on todella kivulias toimenpide. Korvasärky on lasten leikkiä verrattuna siihen. Eikä mikään takaa puhkottaessa että se riittää yksinomaan hoidoksi. Minulla on lapsena puhkottu korva ainakin 5 kertaa. Tärykalvo on myös sen näköinen enkä kuule kyseisellä korvalla kunnolla.
nimim. Toisessa korvassa kuulonalenema, koska tärykalvo on niin arpeutunut jatkuvien puhkaisujen vuoksi.
toimenpiteen ensin, sitten vasta lapsi. Taitaa jäädä lapselta puhkomatta.
Kun korvien puhkomisen lääketiede viitsii kehittää kivuttomaksi ja turvalliseksi, se ehkä tulee varteenotettavaksi vaihtoehdoksi antibiootille.
Antibiootit EIVÄT paranna korvakierrettä, vaan putkitus. Näin toteaa moni äiti huomaamattaan kun yrittävät puolustella antibiootteja.
Päiväkotiin mentiin syksyllä, ja 6 kk täysimetetty, 12 kk imetetty täysin terve lapsi sairasti ensin kaikki mahdolliset taudit, mitä siellä kulki, ja sai päälle pitkittyneen korvatulehduksen. Lääkäritkin olivat hätää kärsimässä viime talvena, koska liikkeellä oli kuulemma niin paljon ja niin kovia pöpöjä, ettei niihin tuntunut toimivan mikään. Mikä tietysti osaltaan on sen syytä, että antibiootteja on niin surutta käytetty viime vuosikymmeninä. Mutta kuten me kaikki asiaa seuranneet äidit tiedämme, käytäntö on nyt hiljalleen muuttumassa, ja lääkärit kyllä yrittävät parhaansa mukaan löytää hyvän tavan hoitaa nämä tapaukset. Meidän lapsilla on vaan ollut paska mäihä osua siihen rakoon, jossa mikään ei tunnu toimivan!
Mutta edelleen, mun lapseni korvat putkitettiin, minkä jälkeen meni kuukausi ja korvatulehdus palasi! Siinä vaiheessa märkä tietysti valui korvista ulos ja aiheutti silmätulehduksenkin. Taas oli pakko syöttää antibiootteja, joista eka ei toiminut. Toinen onneksi toimi, ja se pahin tautikausikin meni ohi, ja lapsi on ollut sen jälkeen terve.
Mä olin kyllä ottanut selvää asioista, ja lääkärit, joita käytin, olivat hyviä, mutta kun tää kyseinen tauti oli mitä oli, tuo tie oli vaan käytävä läpi. Ei ne lääkärit ihan helposti halua kuitenkaan lähteä leikkelemään pientä lasta, mikä on vaan hyvä asia!
Ap voi nyt vapaasti paheksua.
Toiseksi, ne putket on siellä korvassa jopa kaksi vuotta, jona aikana joutuu lapsen korviin tunkemaan silikonikittiä joka kerta kun menette suihkuun tai uimaan. Kaikki eivät sitä tarvitse, mutta meidän poika näyttäisi tarvitsevan. Sukeltamista ei edes suositella.
Lisäksi nukutus ja leikkaus on aina riskialtiita toimenpiteitä, puhumattakaan pelottavia pienelle lapselle. Haluatko tosiaan mieluummin viedä oman lapsesi suoraan putkitukseen kokeilematta paria antibioottikuuria?
Korvien puhkomista ei todellakaan kannata tehdä, sillä korva umpeutuu niin nopeasti, ettei toimenpiteestä ole mitään hyötyä. Ja seurauksena saattaa olla se kuulon heikkeneminen.
Satun sen tietämään, kun " tappelin" alkuajat meidän nuorimman kanssa. Tunteja valvottiin ja huudettiin öisin. Päivällä pöydällä oli rivissä tuttipullo(huijaushuikkaa varten), rintakumi ym. ym. Nyt imetystä takana kohta seitsemän kuukautta, mutta voimia se vaati. En yhtään ihmettele, jos kaikki eivät jaksa/uskalla käydä moista läpi!
Hei älä välitä oli meidänkin lapsella tossa iässä ollut monet monet antibioottikuurit korvien takia kunnes korvalääkärissä (sairaala)suostuivat ottamaan bakteeri viljelyn siitä se sitten selvisi mikä on...
hei jatkaa.
Me saatiin sen jälkeen putkitukseen aika ja leikattiin samalla kitarisat.
Toisaalta äitini muistaa kerran kuulleensa itkua lasten huoneesta mutta aina kun tuli sinne itku loppui . Jäi sitten salaa sinne ja pisti oven kiinni. Olin itkenyt siellä ja kun äiti kysyi että mikä hätänä että onko korva kipeä, olin sanonut pelokkaan näköisenä että ei.
Aamulla äiti huomasi että korva oli puhjennut itsestään. Pelkäsin niin korvan puhkaisua 7-vuotiaana että en uskaltanut sanoa että korvat olivat kipeät.
7-vuotiaana leikattiin sitten kitarisat ja sen jälkeen 15 vuoteen ollut korvatulehduksia. Aikuisiällä on kerran tullut.
Saattoi olla myös joku nenäontelutulehdus (onko sitäkään?) tms, en tiedä. Mutta joka tapauksessa eri tauteihin ovat aina nämä " lääkkeet" tulleet.
Pointtini on, että eivätkös antibiootit tapa myös terveitä bakteereita ja sitä kautta edesauta kaikenlaisten tautien sntymistä?
Eli hän ei tosiaankaan täysimettänyt (se perinteinen syy: kun vauva ei suostunut imemään, " oli pakko" antaa pullosta) ja lopetti vähäisenkin imetyksen aika pian.
Mutta sitten toinen asia, josta en kehtaa hänelle sanoa, ovat nämä antibiootit.
Ihan kamalaa. Antibiooteillekin kehittyy vastustuskyky, you know. Miten ihmiset eivät ota selvää asioista, en käsitä? Täällä nimettömänä verkossa on onneksi helppo kritisoida, ja tätä minä kyllä kritisoin. Miten teidän lapsenne selviävät, kun tulee joku OIKEA tauti, johon antibioottien pitäisi tehota?
Lisään vielä (olen ap), että tämä lapsi on kotihoidossa. Hän ei saa puistossa tällä hetkellä edes mennä muiden lasten lähelle.
Huvittavinta on, että kahtena näistä kerroista lääkäri sanoi, että " korvissa SAATTAA olla alkava tulehdus, syökääpä nämä antibiootit jotka tässä teille kirjoitan kaiken varalta" . No eipä tullut mieleenkään niitä lapsiini työntää!
Ja, kuten sanottua, korvat paranivat aivan kuten odotettua.
Niin että lässytä sinä 12 kuureinesi ihan mitä haluat.
Oma tyttäreni oli täysimetyksessä aina puolivuotiaaksi asti ja rintamaitoa sai kiinteiden lisäksikin yli vuosikkaaksi, ja SILTI hänellä on ollut alle puolivuotiaasta asti korvatulehduksia yhtenään, kun taas ystäväni lapsi sai korviketta kaksikuisesta eteenpäin ja tyttö on ollut terve kuin pukki!
Ja silloin kun se on virusperäistä, siihen eivät antibiootit auta.
Itse olen sairastanut nuorena ja aikuisena muutaman korvatulehduksen. Nuorena korvani puhkaistiin ja se vasta kauhea paikka oli. Jos lapseni ovat kipeitä, annan kipulääkettä. Todella harvoin edes ovat niin kipeitä, että lääkettä tarvitaan. Pelkkä korvan harominen vauvalla ei viittaa korvatulehdukseen eli silloin en tietenkään mitään lääkettä antanut. Antibioottihan ei vie kipua eikä nopeuta korvatulehduksen paranemista, jos se on itsekseen paranevaa laatua. Kun minulla on korvatulehdus ollut, on kipu helpottanut omia aikojaan joittenkin ankarien kiputuntien jälkeen.