Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys lääkäreille: kumpi on pahempi, syödä välillä unilääkettä vai nukkua välillä huonosti?

Vierailija
01.10.2019 |

Itse otan välillä, n. Kerran viikossa, unilääkkeen(klopriptyl mite), koska kärsin katkonaisesti unesta. Unilääke auttaa ja saan nukuttua.

Mietin kuitenkin olisiko terveellisempää nukkua välillä huonosti ja jättää unilääke pois? Onko tuosta lääkkeestä kerran viikossa jotain haittaa pitkällä aikavälillä?

Kommentit (11)

1/11 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos satunnaisesta katkonaisesta yöunesta ei ole erityisemmin haittaa (toimintakyvylle, ruumiilliselle voinnille tai mielialalle) ja sitä on vain harvoin, en ehkä käyttäisi mitään lääkettä siihen ainakaan joka kerta. Ehkä tekisin niin, että ottaisin lääkkeen vain silloin, kun on erityisen tärkeää saada unta.

Vierailija
2/11 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkeuni ei ole yhtä laadukasta kuin luonnollinen. Osta aktiivisuusranneke ja ala mittaamaan unen laatua. Selvitä myös univaikeuksien syy ja korjaa se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/11 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Jos satunnaisesta katkonaisesta yöunesta ei ole erityisemmin haittaa (toimintakyvylle, ruumiilliselle voinnille tai mielialalle) ja sitä on vain harvoin, en ehkä käyttäisi mitään lääkettä siihen ainakaan joka kerta. Ehkä tekisin niin, että ottaisin lääkkeen vain silloin, kun on erityisen tärkeää saada unta.

Huomasin vasta äsken tuon otsikon "kysymys lääkäreille"-kohdan. En siis ole lääkäri heh.

Vierailija
4/11 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin levännyt nukkuu hyvin. Eli kun olet nukkunut hyvin edellisen yön, ala pitää kiinni rytmistä. Silloin kun alla on huonosti nukuttuja öitä, nukkumisesta tulee vaikeaa. Tällöin on hyvä korjata unirytmi lääkkeellä, jotta asia korjaantuu nopeasti. Unilääke silloin tällöin ei haittaa mitään. Mm. ammattiurheilijat toimii näin. Urheilu huonosti nukutun yön jälkeen ei onnistu, kroppa ei toimi. Unilääke ei heikennä niin paljoa suoritusta kuin valvominen. Olo voi olla tokkurainen joka häviää kun hikoilee, mutta pää toimii. Valvomisen jälkeen ei toimi aineenvaihdunta eikä pää, ei edes hikoilun jälkeen.

Vierailija
5/11 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lääkäri, olen kärsinyt univaikeuksista koko aikuisen ikäni (nyt ne ovat aika hyvällä tolalla) ja sen myötä saanut kaikenlaista tietoakin asiasta.

Parempi on ehdottomasti ottaa unilääkettä juuri VÄLILLÄ, kuten teet. Joku tuossa sanoikin, että lääkeuni ei palauta samalla tavalla kuin aito uni, ja se on ihan totta. Mutta hän ei tullut ajatelleeksi sitä kääntöpuolta, joka huonosti nukutusta yöstä seuraa. Jos huonounisia öitä tulee useita, alkaa helposti pelätä sitä, ettei nukahdakaan. Kun on olemassa sitä unilääkettä, jota voi tarvittaessa ottaa, tietää, että unta saa tarvittaessa.

Itse en halua enää käyttää lääkkeitä, mutta jos sulle ne toimivat tuolla tavalla, niin kannattaa jatkaa. Jos tarve lisääntyy, kannattaa alkaa miettiä, miten voisit vaikuttaa asiaan muuten.

Kannattaa tutustua unen vaiheisiin ja esim. unihygienian käsitteeseen. Myös erilaisia rentoutusharjoituksia kannattaa opetella. Ja toki ne univaikeudet yleensä johtuvat jostain elämässä olevasta stressistä. Eli ongelmien syntyä kannattaa myös pohtia.

Vierailija
6/11 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYSYMYS OLI LÄÄKÄREILLE, EI AV-MAMMOILLE!!!!!!!!

Vierailija
7/11 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuosta lääkkeestä kerran viikossa käytettynä haittaa ole. Joten jos koet, että voit ja jaksat paremmin käyttäen lääkettä noin, sen kun käytät.

Se on yksilöllistä, kumman ihminen kokee paremmaksi, katkonaisen tai vähäisen unen vai lääkeunen. Esim. itse olen aina nukkunut erittäin katkonaisesti, ja viikolla usien vain 5 tuntia yössä, eikä mitään jaksamisongelmia ole. Siksi ei tulisi mieleenkään syödä lääkkeitä. Joskus tuntuu että nykyään liikaa korostetaan unen tarvetta niin, että nekin jotka ei oikeasti tarvitsisi sitä 8 tuntia unta tai yhtenäistä putkeen nukkumista, alkavat huolestua terveydestään vaikka olo ja jaksaminen olisi hyvät. 

Vierailija
8/11 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten monta lääkäriä aiot saada vastaamaan? Ja siksi toisekseen, kuka sen lääkkeen on aloittajalle määrännyt, AV-mammatko? Vai olisko sittenkin lääkäri? Jos se lääke satunnaisesti käytettynä olisi paha, miksi lääkäri sitä määräisi?

Sinäkin voit saada googlettamalla tietoa unesta, sen vaiheista ja unilääkkeiden vaikutuksesta uneen.

Vierailija
9/11 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääset varmaan lauluksi ja kaikki nauravat. Lääkärit ovat töissä tai nukkuvat.

Vierailija
10/11 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

olen huomannut, että elämänlaatuni on parantunut kun olen alkanut syödä tätä lääkettä. Unirytmi on kunnossa ja päivisin olen virkeämpi. Aivotuksiani eivät käy enää niin kovasti ylikierroksilla - minun on helpompi keskittyä töihini. Luulen myös, että Asperger-piirteistä johtuvat ongelmat ovat myös tämän lääkkeen myötä helpottaneet.

Tietääkö joku, miten vuosia syöty satunnainen unilääke vaikuttaa ihmiseen? Onkohan asiaa tutkittu?

Ap

Vierailija
11/11 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoituksiani=aivotkaan

Automaattinen tekstinsyöttö...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan